Regeling kwaliteitsborging kerncentrales

Regeling van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 18 februari 2004, Nr. SAS/2004011401 inzake de eisen aan de uitvoering van het kwaliteitsmanagement bij kerncentrales (Regeling kwaliteitsborging van kerncentrales)

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 20 van het Besluit kerninstallaties, splijtstoffen en ertsen;

Besluiten:

Artikel 1

Inrichtingen als bedoeld in artikel 15, onder b, van de Kernenergiewet, waarin kernenergie kan worden vrijgemaakt met het oogmerk om energie op te wekken, voldoen aan de Code and Safety Guides Q1 tot en met Q7 en Q10 tot en met Q14, Quality Assurance for Safety in Nuclear Power Plants and other Nuclear Installations, uitgave 1996, van het International Atomic Energy Agency te Wenen, zoals gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze regeling.

Artikel 2

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling kwaliteitsborging van kerncentrales.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 18 februari 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M. Rutte.

Bijlage – Tekstaanpassing per NVR

Genoemde paragraaf en regelnummers zijn die van de IAEA Q-serie.

Definitielijst: Item of zaak houdt in: onderdelen, materialen, samenstellingen, systemen, documentatie en programmatuur.

NVR 1.3. Hoofdregel kwaliteitsborging (IAEA C Q: Code on QA etc.)

Sectie 102: Code vs. Safety Guides:

– Add the sentence:

The guidance given in the NVR’s 2.3.1-14. shall be followed by the licensee, unless the licensee is able to justify that the methods and solutions the licensee wants to implement give at least the same level of safety and quality, or if the licensee is able to justify that the specific guidance is not applicable or possible for their installation or specific situation.

Section 104: The responsible organisation:

– Add: ‘The final responsibility is with the licensee, taken into account the requirements and guidance from the regulatory body e.g. the need to supply evidence and the timely supply of information on future activities. The organisation of the licensee shall be adequate, qualitatively and quantitatively, for the tasks and responsibilities mentioned. This should be justified’.

Section 201: Management and Quality Assurance (QA) Programme:

– Add to first sentence: ... including adequate arrangements to control any change to organizational structure or resources that could impact on safety.

Section 202: Change first sentence: Management in the entire and constituent areas of work (this includes licensees board of directors and plant management) shall provide and demonstrate support ...:

– Add to first sentence: ‘and the safety importance’.

Section 204: Grading:

In stead of grading a sufficient high generic quality level is applied in order to ensure that the relative importance to nuclear safety of each item, service or process is achieved.

Section 205: Language:

– Add: Communication with the Regulatory Body (RB) and all formal license documentation (except for the NVR series which are based upon the IAEA text), shall in principle be in the Dutch language.

Section 207: Non-conformance control:

– Add: The assessment shall include the involvement of all established properties of the pertinent items.

Section 304: Design:

– Add to section: Design changes shall be justified and subject to design control measures commensurate at least with the original design and approved by the original design organisation or a technically qualified equivalent with sufficient access to background information.

Annex:

Page 13: ‘Annex’: change in: ‘Appendix’. The text becomes part of the text of the Code.

Add: ‘the text of the Annex of the Code is added to the text of the Code for information and clarification, by renaming the Annex as Appendix.’

Delete: the sentence: ‘This Annex provides ...’

Page 14, section 5: Add to: ... a graded approach: ‘is used where appropriate’.

Page 16, section 3: Change into: Independence from cost en schedule considerations should be recognized as an important factor, especially with the QA/QC personnel.

Section 8: Add in sentence: This analysis includes information performance data and may include internal and external failure costs and prevention costs.

Section 10: Add: ... and that personnel may have little or no control over eliminating these problems or improving performance.

Page 21: section 5: Add: the test process includes where appropriate bench tests, ...

NVR 2.3.1 (IAEA Q1): Establishing QA Programme Implementation and other installations

Section 309, 310, 312, 313:

– The term ‘description’ will be deleted.

Section 314:

– Add point ‘e’: Include procedures for final release with the necessary measures to ensure that these are being performed. (from NVR 1.3, section 301).

Section 404: Planning:

– Add: Work shall be performed under controlled conditions, using approved current instructions, procedures, drawings or other appropriate means that are periodically reviewed where appropiate to ensure adequacy and effectiveness, including procedures for final release with the necessary measures to ensure that these are being performed.

NVR 2.3.3 (IAEA SG Q3): Document Control and Records

Section 201: Document Control System:

– Exchange ‘should’ or ‘would’ for ‘shall’ .

Section 317: Correct version of documents:

– First line: the distributor shall employ an acknowledgement system (‘written’ is deleted)

NVR 2.3.4 (SG Q4): Inspection and Testing for Acceptance

Section 201, 207, 311, 308, 315, 317 first line, 319, 320, 401 (eerste zin), 508:

– Exchange ‘should’ for ‘shall’ with addition: ‘for safety relevance’

Section 319: Provision of test requirements etc.:

– Add to second sentence as follows: ‘test requirements shall cover relevant aspects and be well founded’.

Section 501: Pre-operational inspection and testing:

– Add second sentence as follows: ... plant systems or major modifications of these systems, is an essential…

Section 514: Appraisal of ISI and Testing:

– Add to last sentence: and 50-SG-O8.

NVR 2.3.5 (IAEA SG Q5): Assessment of the implementation of the Quality Assurance Programme

Section 202: Assessment activities:

– Renumber 2 in 2a and add:

‘2b: The Regulatory Body (and organisations working under responsibility of the RB), is entitled to perform assessments such as inspections, audits and evaluations (including at (sub)suppliers). The licensee shall provide all co-operation necessary’.

NVR 2.3.6 (IAEA SG SG Q6): QA in Procurement

Section 305: Technical requirements:

– Exchange ‘should’ in first sentence by ‘shall’.

– Add: ‘for safety relevant items and services’

Section 311: Timing of submissions:

– Add: ‘for safety relevant products’.

– Exchange ‘should’ by ‘shall’ in first sentence.

NVR 2.3.7 (IAEA SG Q7): QA in Manufacturing

Section 308: Clean conditions and the avoidance of incompatible materials:

– Delete last part of sentence.

NVR 2.3.11 (IAEA SG Q11): QA in Construction

Section 228: Human factors:

– Add to last point after ‘considerations’: including work permits and instructions for controlled areas.

– Add extra human factor: - accessibility of locations where work is performed, occupational health and safety, and environment.

NVR 2.3.13 (IAEA Q13): QA in Operation

Section 207, 208, 215, 219, 230, 321, 341, 356, 379, 395–398, 405:

– Exchange ‘should’ by ‘shall’ in these sections.

Section 341: Software:

– Exchange ‘periodically’ by ‘adequately’.

Section 321: Controlroom shift changeover:

– Add in first sentence: ‘... observing at least the following’:

Section 328: Objectives of emergency procedures:

– Exchange by: The mutual objective of emergency procedures and guidelines is to prevent or mitigate the negative effects of an accident or incident to the outside world and to the internal situation.

NVR 2.3.14 (IAEA SG Q14): QA in decommissioning

Section 211, 217 en 236, first three sentences:

– Exchange ‘should’ for ‘shall’.

Toelichting

In 1989 kwamen onder verantwoordelijkheid van de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer drie overkoepelende Nucleaire Veiligheidsregels (NVR’s) tot stand (Stcrt. 27-11-1989, nr. 169). De NVR’s betroffen de drie onderwerpen ontwerp, bedrijfsvoering en kwaliteitsborging van kerncentrales. In 1991 werden de onderliggende richtlijnen inzake bedrijfsvoering en kwaliteitsborging vastgesteld (Stcrt. 31-7-1991, nr. 146) en in 1999 die inzake het ontwerp van kerncentrales (Stcrt.19-2-1999, nr. 35). De NVR’s – zowel de regels als de richtlijnen – zijn ontwikkeld uit overeenkomstige door het Internationaal Atoomenergie-agentschap (IAEA) te Wenen opgestelde Codes en Safety Guides.

Thans zijn de NVR’s inzake de kwaliteitsborging opnieuw vastgesteld bij ministeriële regeling van de Staatssecretarissen van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Aanleiding hiertoe vormt de in 1996 door het IAEA uitgegeven geheel herziene serie kwaliteitsregels en richtlijnen (de zgn. Q-serie) in het kader van het Nucleaire Safety Series programma. Deze herziene Q-serie, waaraan zowel de industrie als de toezichthoudende overheden hebben meegewerkt, is gericht op de beschrijving van de uitvoering van het kwaliteitsmanagement bij kerncentrales. Voor de Nederlandse situatie is deze serie, met uitzondering van richtlijnen 8 en 9, omgezet in de Nucleaire Veiligheidsregels en -Richtlijnen NVR 1.3 en 2.3.1 tot en met NVR 2.3.14. Deze vervangen de eerder in 1991 vastgestelde NVR’s 1.3 en 2.3.1 tot en met NVR 2.3.11. De onderwerpen ‘Research and Development’ en ‘Siting’ (nrs. 8 en 9) zijn net als in 1991 niet opgenomen, omdat het geen overheidstaak betreft respectievelijk alleen relevant is voor nieuw te bouwen centrales.

Zoals aangegeven zijn de herziene NVR’s net als de voorgaande Q-serie in beginsel opgezet voor kerncentrales, maar in voorkomende gevallen kunnen ze ook worden toegepast op grotere researchreactoren zoals de Hoge Flux Reactor te Petten.

De onderhavige regeling is gebaseerd op artikel 20 van het Besluit kerninstallaties, splijtstoffen en ertsen. In de bijlage bij de regeling zijn de vastgestelde NVR’s en de daarbij geregelde onderwerpen opgenomen alsmede de corresponderende IAEA-regels waarop de NVR’s gebaseerd zijn. Een NVR is een voor de Nederlandse situatie aangepaste IAEA Code of Safety Guide en bestaat praktisch uit deze IAEA-regels en de daarop geschreven amendering.

De IAEA Code en Safety Guides zijn van oorsprong Engelstalige teksten. Aangezien het hier om zeer specifieke normen gaat, gericht tot een sterk gespecialiseerde groep normadressaten, is in het onderhavige kader geen vertaling naar het Nederlands nodig.

De IAEA Code en Safety Guides worden niet gepubliceerd vanwege hun omvang en het feit dat hun kenbaarheid voldoende verzekerd is. Wel worden zij ter inzage gelegd bij de Kernfysische Dienst van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Toelichting op de bijlage

Het toepassen van ‘shall’ in plaats van ‘should’ bij de Safety Guides is kritisch bekeken, maar is veelal niet veranderd, mede omdat via de amendering op sectie 102 van de Code duidelijkheid met actie van de kant van de vergunninghouder geïntroduceerd is. Waar in de IAEA documenten sprake is van ‘Requirements’ of ‘Code’ dan wel ‘(Safety) Guides’ moet gelezen worden de desbetreffende ‘NVR’.

In het onderstaande overzicht wordt van de vastgestelde NVR's de corresponderende IAEA-regel vermeld waarop de NVR gebaseerd is, of – waar geen wijziging nodig is – waaraan de NVR gelijk is.

NVR

IAEA Code/Safety Guide

Titel

NVR-1.3

SS 50-C-Q

Quality assurance for safety in nuclear power plants

NVR-2.3.1.

SS 50-SG-Q1

Establishing and implementing a quality

assurance programme

NVR-2.3.2.

SS 50-SG-Q2

Non-conformance control and corrective

actions

NVR-2.3.3.

SS 50-SG-Q3

Document control and records

NVR-2.3.4.

SS 50-SG-Q4

Inspection and testing for acceptance

NVR-2.3.5.

SS 50-SG-Q5

Assessment of the implementation of the

quality assurance programme

NVR-2.3.6.

SS 50-SG-Q6

Quality assurance in the procurement of items and services

NVR-2.3.7.

SS 50-SG-Q7

Quality assurance in manufacturing

NVR-2.3.10.

SS 50-SG-Q10

Quality assurance in design

NVR-2.3.11.

SS 50-SG-Q11

Quality assurance in construction

NVR-2.3.12.

SS 50-SG-Q12

Quality assurance in commissioning

NVR-2.3.13

SS 50-SG-Q13

Quality Assurance in operation

NVR-2.3.14

SS 50-SG-Q14

Quality assurance in decommissioning

NVR 1.3

Sectie 102

Reden: Is beleid in Nederland. Zie verder als bij de annex van IAEA code SS-50-C-Q en de Nederlandse amendering daarop.

Sectie 104

Reden: Bij de nieuwe Q-tekst is de rol van de overheid vrijwel buiten nadere beschouwing gebleven. Ook hier geldt dat de IAEA Q-series de basis vormt voor het formele nucleaire toezicht. Daarnaast moeten postbusorganisaties vermeden worden.

Sectie 201

Reden: Ervaring van de Engelse Health and Safety Executive/Nuclear Installation Inspectorate (zie het Engelse vergunningvoorschrift nr. 36) dat duidelijk vastgelegd moet worden dat veiligheid gerelateerde activiteiten en de kwalificaties van diegenen die verantwoordelijk zijn voor die activiteiten geïdentificeerd en beheerst moeten worden (in parallel met veiligheidsrelevante hardware wijzigingen).

Sectie 202

Reden: QA vereist steun en medewerking expliciet van de top.

Sectie 207

Reden: Sommige eigenschappen zijn onderling samenhangend en kunnen door reparatie van andere eigenschappen beïnvloed worden.

Sectie 304

Reden: Als in oorspronkelijke NVR (zeker stellen van design knowhow).

NVR 2.3.3

Sectie 201

Reden: Standaard eisen in Nederland

Sectie 3.17

Reden: Tegenwoordig behoeft dit niet meer ‘geschreven’ te zijn.

NVR 2.3.4

Sectie 201, 207, 311, 308, 315, 317, eerste regel, 319, 320, 401 (eerste zin), 508

Noot: Hierbij is het algemene beginsel in de Code in aanmerking genomen.

Sectie 319

Reden: Expliciet vastleggen van deze zaak voor die zaken die veiligheidsgericht zijn.

Sectie 501

Reden: Inbedrijfnemen na belangrijke veranderingen vergelijkbaar met ‘commissioning’.

Sectie 5.14

Reden: Verduidelijking

NVR 2.3.6

Sectie 305

Reden: De technische eisen moeten een objectieve en vergelijkbare basis hebben.

Sectie 3.11

Reden: Het moet heel duidelijk zijn naar de leverancier dat de bijbehorende documenten en registraties tijdig geleverd moeten worden.

NVR 2.3.7

Sectie 308

Reden: Heeft niets met elkaar te maken.

NVR 2.3.13

Sectie 321

Reden: De gegeven lijst is niet limitatief bedoeld.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P.L.B.A. van Geel

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

M. Rutte

Naar boven