35 361 Wijzing van de Mediawet 2008 in verband met de implementatie van Richtlijn 2018/1808 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 tot wijziging van Richtlijn 2010/13/EU betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake het aanbieden van audiovisuele mediadiensten (richtlijn audiovisuele mediadiensten) in het licht van een veranderende marktsituatie

Nr. 9 AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER MOLEN

Ontvangen 25 mei 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel I, onderdeel Q, wordt in artikel 4.1, derde lid, «Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing» vervangen door «Van het eerste en tweede lid mag door de mediadienst worden afgeweken» en wordt «en de aanbieder daarvan aan het Commissariaat heeft aangetoond dat» vervangen door «waar een door de lidstaat goedgekeurd beschermings- en classificatiesysteem wordt toegepast, waarvan naar het oordeel van het Commissariaat op advies van de erkende organisatie».

Toelichting

De audiovisuele sector in Nederland heeft een gezamenlijk systeem, de Kijkwijzer, waarin goed wordt samengewerkt. Dit is een waardevol systeem van geconditioneerde zelfregulering waarin de publieke belangen zijn geborgd door het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM). Het Commissariaat voor de Media houdt onafhankelijk toezicht op de manier waarop NICAM zijn taken uitoefent. Ook het NICAM zelf verricht kwaliteitsonderzoek naar naleving van de regels. Via het NICAM classificeren media-aanbieders hun media-aanbod wanneer ze dat op de Nederlandse markt verspreiden. Uit onderzoek van NICAM blijkt dat media-aanbieders en consumenten de Kijkwijzer-pictogrammen onmiddellijk herkennen en erop vertrouwen. En ook in het buitenland zijn de pictogrammen populair. Het is niet wenselijk dat in Nederland gevestigde aanbieders van mediadiensten (zowel voor lineair als on demand), die zich (deels) richten op het buitenland, eigen classificatiesystemen maken voor het aanbod dat gericht is op het buitenland. Het kan in andere EU-landen leiden tot een wildgroei aan classificatiesystemen, wat het vertrouwen in classificatiesystemen zou kunnen ondermijnen. Het resulteert in een stelsel waar commerciële organisaties eigen systemen kunnen maken, waarbij het borgen van het publieke belang op gespannen voet kan komen te staan met commerciële belangen. Het toetsen van de borging van het publieke belang kan problematisch worden. Het kan tevens het breed gewaardeerde classificatiesysteem van het NICAM ondermijnen, doordat partijen zich terugtrekken uit het NICAM, het draagvlak voor Kijkwijzer afneemt en de financiële basis onder druk komt te staan doordat minder producties worden geclassificeerd.

Het amendement zorgt ervoor dat aanbieders van media van het eerste en tweede lid af mogen wijken voor zover het audiovisueel media-aanbod wordt aangeboden in een andere lidstaat van de Europese Unie waar een eigen door de lidstaat goedgekeurd beschermings- en classificatiesysteem wordt toegepast waarvan het beschermingsniveau minimaal overeenkomstig is met het beschermingsniveau als bedoeld in artikel 4.2. Dit wordt beoordeeld door het Commissariaat voor de Media na advies van het NICAM vanwege de kennis en ervaring met internationale classificatiesystemen.

Van der Molen

Naar boven