Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 januari 2023
Tijdens het Commissiedebat Water van 21 november 2022 heeft de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat toegezegd dat ik een brief zou sturen over «de stand van zaken van het
wetsvoorstel verbod op PFAS, waarbij specifiek wordt gevraagd om in te gaan op het
krachtenveld en de verwachte obstakels en knelpunten»1.
Ik ga ervan uit dat met «het wetsvoorstel» een Europese restrictie van PFAS bedoeld
wordt. Uw Kamer is meerdere malen geïnformeerd over het voorstel dat in de maak is
voor zo’n brede Europese restrictie op het gebruik van PFAS via de Europese stoffenverordening
REACH. Een laatste bericht hierover ontving u in de Kamerbrief van 19 oktober 20222.
Nederland heeft het voortouw genomen voor dit restrictievoorstel en werkt samen met
Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden aan de voorbereiding van dit voorstel.
De restrictie moet ertoe leiden dat de productie, het in de handel brengen en het
gebruik van PFAS in Europa zo ver mogelijk wordt ingeperkt. Deze restrictie is een
belangrijke stap richting het door de Kamer gewenste verbod op PFAS3.
Het voorstel voor de restrictie wordt half januari 2023 ingediend bij het Europese
chemicaliënagentschap, ECHA. Na indienen zullen de wetenschappelijke comités van ECHA4 eerst een zogeheten «conformity check» uitvoeren, om te beoordelen of het voorstel
compleet is en volgens de regels is opgesteld. Vervolgens publiceert ECHA het voorstel
ten behoeve van de formele consultatierondes (de zogeheten «pre-publicatie»), waarschijnlijk
in de week van 6 februari.
Hierna brengen de genoemde comités, op basis van het voorstel en de informatie in
de formele consultatierondes, advies uit. ECHA zal het restrictievoorstel met deze
adviezen naar verwachting in het voorjaar van 2024 naar de Europese Commissie sturen,
die op basis hiervan een definitief voorstel ter besluitvorming zal voorleggen aan
het betreffende lidstatencomité (naar verwachting tweede helft 2024). Voorafgaand
aan stemming over het voorstel kunnen lidstaten dan nog aanpassingen voorstellen,
bijvoorbeeld op de reikwijdte van de restrictie.
Bij de pre-publicatie, begin februari, zal ook een publiekssamenvatting beschikbaar
worden gesteld, welke ik met uw Kamer zal delen.
Ik verwacht dat er na de pre-publicatie veel verschillende standpunten zullen worden
gevormd. Tijdens de consultatierondes kunnen partijen desgewenst aanvullende informatie
beschikbaar stellen of gevolgen beter in beeld brengen. De wetenschappelijke comités
zullen hun advies baseren op het voorstel én de in de consultatie ingebrachte informatie.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen