35 334 Problematiek rondom stikstof en PFAS

Nr. 217 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 januari 2023

Tijdens het Commissiedebat Water van 21 november 2022 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezegd dat ik een brief zou sturen over «de stand van zaken van het wetsvoorstel verbod op PFAS, waarbij specifiek wordt gevraagd om in te gaan op het krachtenveld en de verwachte obstakels en knelpunten»1.

Ik ga ervan uit dat met «het wetsvoorstel» een Europese restrictie van PFAS bedoeld wordt. Uw Kamer is meerdere malen geïnformeerd over het voorstel dat in de maak is voor zo’n brede Europese restrictie op het gebruik van PFAS via de Europese stoffenverordening REACH. Een laatste bericht hierover ontving u in de Kamerbrief van 19 oktober 20222.

Nederland heeft het voortouw genomen voor dit restrictievoorstel en werkt samen met Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden aan de voorbereiding van dit voorstel.

De restrictie moet ertoe leiden dat de productie, het in de handel brengen en het gebruik van PFAS in Europa zo ver mogelijk wordt ingeperkt. Deze restrictie is een belangrijke stap richting het door de Kamer gewenste verbod op PFAS3.

Het voorstel voor de restrictie wordt half januari 2023 ingediend bij het Europese chemicaliënagentschap, ECHA. Na indienen zullen de wetenschappelijke comités van ECHA4 eerst een zogeheten «conformity check» uitvoeren, om te beoordelen of het voorstel compleet is en volgens de regels is opgesteld. Vervolgens publiceert ECHA het voorstel ten behoeve van de formele consultatierondes (de zogeheten «pre-publicatie»), waarschijnlijk in de week van 6 februari.

Hierna brengen de genoemde comités, op basis van het voorstel en de informatie in de formele consultatierondes, advies uit. ECHA zal het restrictievoorstel met deze adviezen naar verwachting in het voorjaar van 2024 naar de Europese Commissie sturen, die op basis hiervan een definitief voorstel ter besluitvorming zal voorleggen aan het betreffende lidstatencomité (naar verwachting tweede helft 2024). Voorafgaand aan stemming over het voorstel kunnen lidstaten dan nog aanpassingen voorstellen, bijvoorbeeld op de reikwijdte van de restrictie.

Bij de pre-publicatie, begin februari, zal ook een publiekssamenvatting beschikbaar worden gesteld, welke ik met uw Kamer zal delen.

Ik verwacht dat er na de pre-publicatie veel verschillende standpunten zullen worden gevormd. Tijdens de consultatierondes kunnen partijen desgewenst aanvullende informatie beschikbaar stellen of gevolgen beter in beeld brengen. De wetenschappelijke comités zullen hun advies baseren op het voorstel én de in de consultatie ingebrachte informatie.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Kamerstuk 36 200 XII, nr. 107.

X Noot
2

Plan van aanpak over de inzet van het Rijk in de aanpak van PFAS – Kamerstuk 35 334, nr. 209.

X Noot
3

Kamerstuk 28 089, nr. 202.

X Noot
4

Committees for Socio-Economic Analysis (SEAC) and Risk Assessment (RAC).

Naar boven