35 188 Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn 2014/45/EU alsmede ter invoering van een registratie- en kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om daardoor te worden voortbewogen en het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid

Nr. 8 AMENDEMENT VAN DE LEDEN VON MARTELS EN REMCO DIJKSTRA

Ontvangen 22 januari 2020

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Na artikel VIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL VIIIa

Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat zendt binnen drie jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk, waarbij in het bijzonder aandacht besteed wordt aan de nalevingskosten.

Toelichting

De indieners stellen met dit amendement voor om een evaluatiebepaling in de wet op te nemen. De indieners stellen voor dat in deze evaluatie in ieder geval wordt ingegaan op de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk, waarbij specifiek wordt ingegaan op de nalevingskosten, te weten de financiële kosten, inhoudelijke nalevingskosten en administratieve lasten. Daarbij zal worden nagegaan of de werkelijke kosten overeenkomen met de verwachte kosten die zijn geschetst in het wetsvoorstel en of er onnodige kosten worden gemaakt. De indieners stellen tevens voor dat hierin wordt meegenomen of de toezegging in de nota naar aanleiding van het verslag wordt nageleefd dat het kenteken inderdaad geen opstap is gebleken naar extra belastingen. Tot slot stellen de indieners voor dat wordt geëvalueerd hoe wegbeheerders zijn omgegaan met de aanpassing van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met de snelheidsverhoging zodat in principe gebiedsontsluitingswegen en rondwegen vrij worden gegeven voor landbouwverkeer.

Von Martels Remco Dijkstra

Naar boven