Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2016
Hierbij bied ik u, mede namens mijn collega’s van SZW, OCW en BZK, aan de Werkwijzer
voor kosten-batenanalyses in het sociale domein1.
Een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA) wordt in toenemende mate gebruikt
om «evidence based» beleid te voeren. In de Kabinetsbrief van 6 december 2013 [Kamerstuk
33 750 IX, nr. 9] is daarom aangekondigd dat van de algemene MKBA-leidraad werkwijzers voor specifieke
beleidsterreinen zullen worden afgeleid. Deze werkwijzers geven voor de beleidsterreinen
nadere invulling aan de richtlijnen en voorschriften die in de algemene leidraad worden
beschreven. Het initiatief voor het uitwerken van werkwijzers ligt bij de departementen.
In de Kabinetsbrief is ook aangekondigd dat CPB en PBL zullen toetsen of de werkwijzers
aan de algemene leidraad voldoen.
Deze publicatie is de eerste werkwijzer die op basis van de algemene MKBA leidraad
is geschreven. De ministeries van VWS, OCW, SZW en BZK hebben aan SEO Economisch Onderzoek
en Marc Pomp Economische Beleidsanalyse de opdracht gegeven om voor hun beleidsterreinen
deze werkwijzer op te stellen.
De werkwijzer is niet in beton gegoten. Er zullen ongetwijfeld aanvullingen en aanpassingen
volgen, geïnspireerd door praktijkervaringen. Daarnaast zijn voor bijvoorbeeld participatie
en zelfredzaamheid de effecten niet altijd goed zichtbaar of is er onduidelijkheid
over de omvang van effecten. In dat geval schrijft de Werkwijzer voor dat de (M)KBA-opsteller
voorzichtig moet zijn en transparant over de kwaliteit van de effectmeting. Wanneer
een effectmeting totaal ontbreekt of er niet-gemonetariseerde extra baten zijn, kan
een (M)KBA als denkkader dienen. Wat is het probleem? Wat gebeurt er als we niets
doen? Wat moet er minimaal gebeuren om de negatieve gevolgen te mitigeren?
De toets van het CPB en PBL is als bijlage toegevoegd2. De conclusie van de toets is dat deze werkwijzer met zijn aanvullingen een goede
leidraad vormt voor het opstellen van MKBA's in het sociale domein.
Het volgen van deze werkwijzer waarborgt de kwaliteit van het instrument MKBA, en
zorgt ervoor dat een MKBA een volwaardige rol kan spelen in het besluitvormingsproces.
Wellicht ten overvloede zij opgemerkt dat een MKBA niet meer en niet minder is dan
een instrument dat vooraf gaat aan politieke weging.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers