34 477 Sociaal domein

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juli 2016

Hierbij bied ik u, mede namens mijn collega’s van SZW, OCW en BZK, aan de Werkwijzer voor kosten-batenanalyses in het sociale domein1.

Een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA) wordt in toenemende mate gebruikt om «evidence based» beleid te voeren. In de Kabinetsbrief van 6 december 2013 [Kamerstuk 33 750 IX, nr. 9] is daarom aangekondigd dat van de algemene MKBA-leidraad werkwijzers voor specifieke beleidsterreinen zullen worden afgeleid. Deze werkwijzers geven voor de beleidsterreinen nadere invulling aan de richtlijnen en voorschriften die in de algemene leidraad worden beschreven. Het initiatief voor het uitwerken van werkwijzers ligt bij de departementen. In de Kabinetsbrief is ook aangekondigd dat CPB en PBL zullen toetsen of de werkwijzers aan de algemene leidraad voldoen.

Deze publicatie is de eerste werkwijzer die op basis van de algemene MKBA leidraad is geschreven. De ministeries van VWS, OCW, SZW en BZK hebben aan SEO Economisch Onderzoek en Marc Pomp Economische Beleidsanalyse de opdracht gegeven om voor hun beleidsterreinen deze werkwijzer op te stellen.

De werkwijzer is niet in beton gegoten. Er zullen ongetwijfeld aanvullingen en aanpassingen volgen, geïnspireerd door praktijkervaringen. Daarnaast zijn voor bijvoorbeeld participatie en zelfredzaamheid de effecten niet altijd goed zichtbaar of is er onduidelijkheid over de omvang van effecten. In dat geval schrijft de Werkwijzer voor dat de (M)KBA-opsteller voorzichtig moet zijn en transparant over de kwaliteit van de effectmeting. Wanneer een effectmeting totaal ontbreekt of er niet-gemonetariseerde extra baten zijn, kan een (M)KBA als denkkader dienen. Wat is het probleem? Wat gebeurt er als we niets doen? Wat moet er minimaal gebeuren om de negatieve gevolgen te mitigeren?

De toets van het CPB en PBL is als bijlage toegevoegd2. De conclusie van de toets is dat deze werkwijzer met zijn aanvullingen een goede leidraad vormt voor het opstellen van MKBA's in het sociale domein.

Het volgen van deze werkwijzer waarborgt de kwaliteit van het instrument MKBA, en zorgt ervoor dat een MKBA een volwaardige rol kan spelen in het besluitvormingsproces. Wellicht ten overvloede zij opgemerkt dat een MKBA niet meer en niet minder is dan een instrument dat vooraf gaat aan politieke weging.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven