33 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2012

Nr. 103 AMENDEMENT VAN DE LEDEN SLOB EN WIEGMAN-VAN MEPPELEN SCHEPPINK

Ontvangen 19 december 2011

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 100 (x € 1 000).

II

In artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 100 (x € 1 000).

Toelichting

Dit amendement regelt voor 2012 een bijdrage aan de landelijke koepels van gehandicaptenorganisaties (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, CG-Raad) en van mensen met een verstandelijke beperking (Platform VG) voor het leveren van inspraak in landelijke vervoersaangelegenheden en het bieden van ondersteuning aan mensen met beperkingen bij de regionale inspraak voor vervoer. Dekking wordt gevonden in het verlagen van de subsidie voor het CROW. Bij het opheffen van het OPC (expertisecentrum inspraak regionaal OV) dat in het verleden decentrale inspraak ondersteunde is de rijksbijdrage van 100 000 euro voor de ondersteuning van reizigersinspraak naar dit nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en vervoer gegaan.

Mensen met een beperking hebben een groot belang bij toegankelijk en klantgericht openbaar vervoer en Regiotaxi. Belangenbehariging bij de Regiotaxi is complex, doordat enerzijds de OV-autoriteit het contract afsluit, terwijl anderzijds de inliggende gemeenten het meeste geld bijdragen. Mensen met een beperking zijn voor hun belangenbehartiging vooral lokaal en nationaal georganiseerd, terwijl de Wet Personenvervoer het adviesrecht inzake openbaar vervoer toekent aan regionale consumentenorganisaties.

Op verschillende mobiliteitsdossiers is de landelijke en decentrale inspraak door mensen met een beperking in het verleden ondersteund via project subsidies aan de CG-Raad. Deze bijdragen zijn gestopt of worden in 2012 gestopt. Ook provinciale ondersteuning is weggevallen waardoor goede belangenbehartiging op het terrein van vervoer door gehandicapten niet meer mogelijk is.

Dekking wordt geboden door een verlaging van de subsidie aan het CROW met 100 000 euro. Hiertoe wordt de bijdrage aan het Infrastructuurfonds dienovereenkomstig verlaagd; zie daarover ook het amendement Kamerstukken II 2011/12, 33 000 A, nr. 46.

Slob

Wiegman-Van Meppelen Scheppink

Naar boven