32 824 Integratiebeleid

Nr. 326 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 april 2021

Met deze brief bied ik u de evaluatie van het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) aan1. Na een korte toelichting over KIS en de duiding van de conclusies en aanbevelingen van de evaluatie, schets ik hoe ik hieraan opvolging zal geven.

Het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS)

Het KIS wordt uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut en Movisie, op basis van een subsidie van het Ministerie van SZW. Dit kennisplatform is in 2015 opgericht2 om een stevige kennisbasis te bieden aan partijen die werkzaam zijn op het terrein van samenleven en integratie. Daarmee biedt KIS partijen als overheden, sectororganisaties, maatschappelijke organisaties en professionals handvaten om «evidence based» activiteiten effectief te kunnen ontplooien. Deze partijen vormen de belangrijkste stakeholders van KIS.

Om te onderzoeken in hoeverre KIS er anno 2021 in slaagt de stakeholders van een goede kennisbasis te voorzien en of de opvolging van de aanbevelingen uit de eerste evaluatie van KIS (2017)3 uit de verf is gekomen, is KIS voor de tweede keer geëvalueerd.

Methode en strekking van de evaluatie

Deze tweede evaluatie is uitgevoerd door het onderzoeksbureau de Beleidsonderzoekers. Het onderzoek is begeleid door een commissie bestaande uit twee hoogleraren, drie stakeholders van KIS en twee medewerkers van het Ministerie van SZW. De Beleidsonderzoekers hebben de evaluatie in een aantal stappen uitgevoerd: een documentenstudie, interviews met zestien medewerkers van KIS en SZW, interviews met 24 stakeholders van KIS, een enquête onder 1.841 stakeholders (netto), casestudies van acht specifieke kennisproducten (inclusief nadere documentstudies en interviews) en twee validatieworkshops. Het evaluatierapport stuur ik u als bijlage bij deze brief toe4.

De Beleidsonderzoekers bevestigen met dit nieuwe evaluatierapport het in de eerste evaluatie geschetste positieve beeld over KIS. De onderzoekers concluderen bovendien dat KIS over het algemeen zijn werkzaamheden doelmatig uitvoert. Daarbij geven ze onder meer aan:

  • Dat de jaarlijkse ontwikkeling van de werkplannen zorgvuldig plaatsvindt en de door KIS gekozen thema’s aansluiten bij de behoeften van het werkveld;

  • Dat deze werkplannen op een adequate wijze worden uitgevoerd en dat dit leidt tot een forse kennisproductie, en;

  • Dat KIS er daarmee in geslaagd is om te voorzien in de behoefte aan kennis van de stakeholders en dat de KIS-producten concrete handelingsperspectieven aan deze stakeholders bieden.

Ook laat het onderzoek zien dat de stakeholders over het algemeen zeer tevreden zijn met KIS (met een gemiddeld rapportcijfer 8) en dat KIS verschillende stappen gezet heeft om de aanbevelingen van de eerste evaluatie te implementeren, hetgeen bijvoorbeeld heeft geleid tot een duidelijke eigen identiteit en toegenomen naamsbekendheid van KIS.

De Beleidsonderzoekers doen daarbij suggesties voor verdere verbetering, en doen daarvoor tien aanbevelingen onderverdeeld in drie categorieën:

  • Categorie doelstelling en de focus van het kennisplatform, met onder meer de aanbeveling om focus te leggen op het beantwoorden van kennisvragen met toegepast onderzoek en het ontsluiten van (bestaande) kennis op het terrein van samenleven en integratie;

  • Categorie programma-ontwikkeling, met onder meer de aanbeveling om met behulp van een netwerkanalyse scherper de stakeholders in beeld te brengen, deze stakeholders vervolgens (nog) meer te betrekken bij de programmavorming, en bij deze programmavorming te werken met een steviger meerjarenprogramma dan tot nu toe;

  • Categorie programma-uitvoering, met onder meer de aanbeveling om (nog) meer aandacht te hebben voor de impact en implementatie van de kennis en daarbij nog meer dan tot nu de wijze waarop de kennis gepresenteerd wordt toe te snijden op de behoeften van specifieke stakeholders (via bijvoorbeeld handreikingen, workshops, etc.). Een andere aanbeveling is om de zeggingskracht van de resultaten verder te vergroten door nog meer aandacht te besteden aan een goede wetenschappelijke verantwoording als ook nog meer dan tot nu toe de ervaringen van doelgroepen erin door te laten klinken.

Vervolg

De evaluatie biedt een goede basis voor continuering van de subsidie voor KIS met vier jaar, waarbij ik mij kan vinden in de strekking van de aanbevelingen voor verdere verbetering. Met KIS heb ik afgesproken om in de komende tijd tot een goed uitgewerkt plan van aanpak voor de implementatie van deze aanbevelingen te komen. Op basis daarvan kan het kennisplatform in de komende vier jaar verder versterkt worden. Om een vliegende start te kunnen maken in 2022, zullen al dit jaar een aantal concrete activiteiten uit dit plan van aanpak ondernomen worden, zoals de uitvoering van een netwerkanalyse en het opstellen van een stevig meerjarenprogramma, in lijn met het advies van de Beleidsonderzoekers. Zo kan KIS de komende jaren de kennisfunctie voor samenleven en integratie nog beter vervullen.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Kamerstuk 32 824, nr. 76

X Noot
3

Kamerstuk 32 824, nr. 200

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven