nr. 91
BRIEF VAN STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 januari 2010
Met deze brief informeer ik uw Kamer, zoals toegezegd, over de uitwerking
van de aanbevelingen van het rapport van Landrum and Brown over het terugdringen
van de geluidsoverlast nabij de Navo vliegbasis Geilenkirchen, mede naar aanleiding
van de laatste vergadering van de Board of Directors
(BoD) van de NATO Airborne Early Warning & Control
Programme Organisation (NAPMO), de Raad van Bestuur van het AWACS-programma.
In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) en de Vaste Commissie voor Defensie
van de Tweede Kamer van 23 september 2009 heb ik uw Kamer geïnformeerd
over de door Landrum and Brown geformuleerde aanbevelingen waarmee de geluidsoverlast
in de regio nabij de Navo vliegbasis Geilenkirchen zou kunnen worden gereduceerd.
Het rapport en de aanbevelingen zijn besproken in nauw overleg tussen vertegenwoordigers
van Nederland, Duitsland, NATO Airborne Early Warning &
Control Programme Agency (NAPMA) en NATO Airborne
Early Warning & Control Force Command. Het rapport en de aanbevelingen
zijn vervolgens behandeld tijdens de vergadering van de NAPMO BoD, die van
8 tot en met 10 december jongstleden heeft plaatsgevonden.
In het hierna volgende geef ik een overzicht van de door de BoD geformuleerde
conclusies en vervolgacties ten aanzien van de afzonderlijke aanbevelingen
op basis van de daarover gevoerde besprekingen. De aanbeveling die het meest
ingrijpend is gebleken is de aanbeveling om de start- en landingsbaan met
900 meter te verlengen in oostelijke richting. Over deze aanbeveling heeft
de BoD geoordeeld dat, gelet op de vele technische, procedurele en financiële
aspecten, meer tijd nodig is om deze aanbeveling te beoordelen. De BoD zal
hierover naar verwachting besluiten tijdens de eerstvolgende vergadering in
maart 2010. Naar verwachting zijn dan ook de resultaten bekend
van een Nederlands onderzoek naar de effecten op de geluidsbelasting aan de
Duitse en Nederlandse kant van de vliegbasis.
Voor de door de BoD geformuleerde conclusies en vervolgacties ten aanzien
van de overige aanbevelingen volg ik de indeling uit de brief voortgangsrapportage
van 18 september 2009 (Kamerstuk 32 123 XI, nr. 4).
– Geluidbeperking.
• Korte termijn: Veel van de vliegprocedures zijn in de afgelopen
jaren geoptimaliseerd. Kleine aanvullende verbeteringen lijken mogelijk. Een
groot deel van het driemotorig doorstarten wordt verplaatst naar de nieuwe
simulator, zodra die is geplaatst en gecertificeerd. Het eerder afdraaien
bij doorstarts in westelijke richting om de woonkernen van Brunssum en Onderbanken
te vermijden wordt betrokken in het onderzoek over de aanbeveling over de
baanverlenging.
• Lange termijn: De oude TCA-vliegtuigen worden afgestoten. Moderne
transportvliegtuigen met stillere motoren worden geleased en volgens de huidige
planning begin 2012 ingezet. De vluchtsimulator wordt naar verwachting in
2010 in gebruik genomen. De E-3A-cockpits worden gemoderniseerd. De uitvoering
van deze modificatie start volgens de huidige plannen medio 2014. Onderzocht
wordt of de NAPMO-landen vliegers met een hogere kwalificatie en langere plaatsingsduur
tewerk kunnen stellen op Geilenkrichen waardoor minder trainingvluchten noodzakelijk
zijn.
– Omgevingsmaatregelen. De aanbevelingen
om voor het Nederlandse en het Duitse grondgebied woningen aan te kopen en
aan woningen geluidwerende voorzieningen aan te brengen worden niet overgenomen,
omdat conform de geldende regelgeving in zowel Nederland als Duitsland alle
maatregelen reeds zijn uitgevoerd.
– Overige maatregelen. Veel van de aanbevelingen
om de communicatie met de omgeving te verbeteren zijn door de Navo vliegbasis
Geilenkirchen al gedeeltelijk ingevoerd of zullen spoedig volledig zijn ingevoerd.
Onderdeel daarvan is een verbetering van de coördinatie met de Stichting
Klachtentelefoon Luchtverkeer Zuid-Limburg.
Voorts zal overleg worden gevoerd met de provincie Limburg om de Commissie
AWACS Limburg te activeren of een vergelijkbaar overlegplatform in te stellen.
Betreffende het geluidbeheer wordt de aanbeveling om een zogenoemd Noise budget in te voeren niet overgenomen. Invoering
van een dergelijk instrument kan namelijk ook leiden tot een toename van het
aantal vliegbewegingen, hetgeen niet strookt met de Nederlandse inzet om het
aantal vliegbewegingen juist structureel terug te brengen. Deze inzet heeft
tot gevolg gehad dat ook de Navo zich momenteel inzet om geluidshinder in
de omgeving van de Navo vliegbasis Geilenkirchen te verminderen door trainingsvluchten
te verplaatsen naar andere vliegvelden. Hiervoor worden de mogelijkheden van
de vliegbases Powidz in Polen en Papa in Hongarije onderzocht. Naast verplaatsing
van trainingsvluchten blijft Nederland zich inzetten om vliegbewegingen ten
behoeve van internationale vredesmissies te verplaatsen naar andere vliegvelden.
Over de uitwerking van de aanbeveling om de start- en landingsbaan van
de Navo vliegbasis Geilenkirchen met 900 meter te verlengen in oostelijke
richting zal ik u zo spoedig mogelijk informeren. In de periode tot de eerstvolgende
vergadering van de BoD in maart 2010 zal ik in contacten met Duitsland en
de Navo onverminderd het belang van deze aanbeveling benadrukken. Ik verwacht
voorafgaand aan deze vergadering met de nieuwe Duitse Staatssecretaris
van Defensie te spreken over de mogelijkheden van een baanverlenging.
De staatssecretaris van Defensie,
J. G. de Vries