31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 193 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 april 2014

Hierbij treft u de aanvraag voor het luchthavenbesluit Lelystad Airport aan van de Schiphol Group en de NV Luchthaven Lelystad voorzien van hun ondernemingsplan en milieu effect rapportage (MER)1.

Vanuit mijn verantwoordelijkheid om tot een luchthavenbesluit voor Lelystad Airport te kunnen komen op uiterlijk 1 november 2014 ben ik positief over het feit dat ik de aanvraag op de afgesproken tijd heb mogen ontvangen van de Schiphol Group en de NV Luchthaven Lelystad. Dit maakt het mogelijk om voortvarend de volgende stappen te kunnen zetten in het proces om te komen tot uiteindelijk het luchthavenbesluit.

De inzet bij het ministerie is de komende weken gericht op een beoordeling van de ontvangen aanvraag. Hierbij zullen onder andere de volgende zaken, welke deels regulier en deels specifiek toegesneden op de situatie rondom Lelystad Airport zijn, worden uitgevoerd:

  • Er wordt door een onafhankelijk bureau een second opinion onderzoek uitgevoerd op het ondernemingsplan. Dit onderzoek heeft tot doel de plausibiliteit van de economische onderbouwing in te schatten;

  • Er wordt een Quick Scan Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse uitgevoerd;

  • Bij de beoordeling van de MER staat de vraag centraal in hoeverre de initiatiefnemer in de milieueffectrapportage invulling heeft gegeven aan de onderzoekeisen zoals vastgelegd in de Nota Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en Nota van Antwoord (op basis van de inspraak op de NRD).

  • Toetsing of de vraag zoals verwoord in het ondernemingsplan aansluit bij actuele prognoses. Ten behoeve van de besluitvorming over het ontwerp-luchthavenbesluit heb ik de heer Alders gevraagd om de uitgangspunten en resultaten van zowel de vraag- als capaciteitsanalyse nog eens scherp in beeld te brengen en daar waar nodig deze te actualiseren. Daarbij dient bij de vraagontwikkeling in te worden gegaan op de onderverdeling in de verschillende in het selectiviteitsbeleid onderscheidde verkeerssegmenten en bij de capaciteitsontwikkeling op de onderverdeling naar dag en nacht. Daarnaast heb ik de heer Alders verzocht de vraag- en capaciteitsanalyse te vergelijken met de analyses en onderbouwing van de vraagontwikkeling in het ondernemingsplan Lelystad Airport;

  • Om het proces zo zorgvuldig mogelijk te laten verlopen is het ondernemingsplan maandag 7 april eerst gepresenteerd aan een gezamenlijke bijeenkomst van de Alders tafel Schiphol en Lelystad alvorens dit plan publiek is gemaakt. Dit geldt ook voor het MER dat gepresenteerd is aan de Alders Tafel Lelystad. De reacties van de Alders Tafel(s) zal ik de komende weken meewegen in de voorbereiding van het ontwerp-luchthavenbesluit.

Zodra bovenstaande trajecten zijn doorlopen zal ik u, zoals eerder aangegeven, in juni informeren over de meest recente informatie. Het ontwerp luchthavenbesluit zal op basis van bovenstaande documenten en acties worden opgesteld in de komende maanden. In juni zal ik u het ontwerp luchthavenbesluit doen toekomen ten behoeve van het Algemeen Overleg op 26 juni aanstaande.

Indien uw Kamer behoefte heeft aan een technische briefing ben ik gaarne bereid deze op korte termijn te geven.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven