nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN VERKEER EN WATERSTAAT EN VAN VOLKSHUISVESTING,
RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 april 2009
Hierbij bieden wij u, namens het kabinet, de Luchtvaartnota «Een concurrerende en duurzame luchtvaart voor een sterke economie» aan.1 Tegelijkertijd met de Luchtvaartnota
ontvangt u:
1. De recent ontvangen brieven van de heer Alders, waarin het resultaat
wordt beschreven van de eerste bijeenkomsten van Alders in de regio (Eindhoven
en Lelystad).1
2. Het SEO rapport, waarin mede op verzoek van de Tweede Kamer, een onderbouwde
geactualiseerde groeiprognose voor het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol
in 2020 is uitgevoerd.1
3. De eindrapportage van het onderzoek «Benchmark Luchthavengelden
en Overheidsheffingen 2008». Deze benchmark 2008 geeft een overzicht
van de hoogte van luchthavengelden en overheidsheffingen op negen grote Europese
luchthavens.1
Aanleiding
In de Beleidsagenda Schiphol van 2007 is een strategische beleidsvisie
op de luchtvaart in Nederland aangekondigd. In de Luchtvaartnota worden de
lopende beleidstrajecten in samenhang geschetst en wordt de beleidsagenda
voor de luchtvaart voor de komende jaren integraal neergezet, ook voor de
lange termijn. Het verder ontwikkelen van een concurrerende en duurzame luchtvaart
voor een sterke economie staat in de Luchtvaartnota centraal.
Proces
De Luchtvaartnota is tot stand gekomen na een uitgebreid consultatieproces
met diverse betrokkenen. In de uitvoeringsagenda wordt een overzicht gepresenteerd
van de acties, waar nu voortvarend mee aan de slag wordt gegaan. Voor de zomer
kunt u in ieder geval het advies van de heer Alders over het proces in zowel
Eindhoven als Lelystad en een voorstel over de aantalsnormen voor
het nieuw normen- en handhavingsstelsel tegemoet zien.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer