31 061 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2007 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting). Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2007.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

De minister voor Jeugd en Gezin,

A. Rouvoet

B.  BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2007, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:

1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 2 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 2 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 2 miljoen;

2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;

4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.

Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.

In paragraaf 2 wordt het programma voor Jeugd en Gezin toegelicht. In paragraaf 3 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 4 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 5 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per (niet-)beleidsartikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.

2. Programma Jeugd en Gezin

De programmaministers voor Jeugd en Gezin en voor Wonen, Wijken en Integratie zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Daarvoor zal uiterlijk op de Derde Dinsdag van september 2007 een voorstel van wet tot wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer worden ingediend.

Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. Hier speelt dat behalve de lopende afstemming tussen de verschillende bewindslieden, ook de verschillende administraties op elkaar moeten worden afgestemd. Ook dient de noodzakelijke wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 te worden doorgevoerd.

Hieronder is opgenomen uit welke onderdelen het programma voor Jeugd en Gezin bestaat en waarvoor de Minister voor Jeugd en Gezin verantwoordelijk is. Ook is aangegeven in welk begrotingshoofdstuk en -artikel de betreffende uitgaven, verplichtingen en ontvangsten worden geraamd. Voor zover relevant zijn de onderdelen die betrekking hebben op de begrotingen van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de Minister van Justitie, en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ook in hun suppletore begrotingen opgenomen.

Onderdeel programma Jeugd en GezinOnderdeel departementale begroting en beleidsartikelAlgemene doelstelling
Integraal jeugdprogrammaDiverse 
Integraal toezicht jeugd en jeugdmonitor, elektronisch kinddossierVWS: Beleidsartikel 41 VWS: Beleidsartikel 45Volksgezondheid Jeugdbeleid
Zorg in gemeentelijk en preventieve domein (o.a. centra jeugd en gezin en zorg in de school)VWS: Beleidsartikel 45 OCW: Beleidsartikel 3Jeugdbeleid Voortgezet onderwijs
Preventie jeugd (gezonde leefstijl, alcohol, tabak en drugs)VWS: Beleidsartikel 41Volksgezondheid
Zorg in het provinciale domein o.m. bureaus jeugdzorgVWS: Beleidsartikel 45Jeugdbeleid
Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ): jeugd geestelijke gezondheidszorg (j-GGZ), jeugdige licht verstandelijk gehandicapten (j-LVG)VWS: Beleidsartikel 43Langdurende zorg
Jeugdgerelateerd deel wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)VWS: Beleidsartikel 44Maatschappelijke ondersteuning
Integratie indicatiestellingenSZW: Beleidsartikel 31Inkomensbescherming met activering bij arbeidsongeschiktheid
Pilots onwillige jongerenSZW: Beleidsartikel 22Activerend arbeidsmarktbeleid
Jeugddeel arbeidsmarktSZW: Beleidsartikel 22Activerend arbeidsmarktbeleid
Kindgerelateerde financiële regelingen waaronder het kindgebonden budget en de kinderbijslagSZW: Beleidsartikel 33Tegemoetkoming specifieke kosten
Gezinsbeleid, gezinsnotaDiverse 
Gezinsvoogdij, landelijk werkende instellingen (LWI) (w.o. Beter beschermd)Justitie: Beleidsartikel 14Jeugd
Voogdij Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMW’s)Justitie: Beleidsartikel 14Jeugd
Civiele jeugdbeschermingstaken Raad voor de KinderbeschermingJustitie: Beleidsartikel 14Jeugd
Landelijk bureau inning ouderbijdragen (LBIO)Justitie: Beleidsartikel 14Jeugd

Daarnaast is de programmaminister voor Jeugd en Gezin nadrukkelijk medebetrokken bij het beleid ten aanzien van de Wmo, AWBZ, kinderopvang, voorschoolse opvang, leerlinggebonden financiering, de tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG regeling) en preventieve SZW, interlandelijke adoptie en interlandelijke kinderontvoering, aanpak Jeugdcriminaliteit, strafzaken Raad voor de Kinderbescherming, Halt, Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI’s) en jeugdreclassering en huiselijk geweld.

De programma- en daarmee samenhangende apparaatsgelden zullen voor het begrotingsjaar 2007 op de begrotingen van VWS, Justitie, SZW en OCW blijven staan. Eventuele begrotingstechnische consequenties zullen in de tweede suppletore wet worden verwerkt.

Voor de begroting 2008 zullen de tot het programma behorende programmagelden worden opgenomen in de programmabegroting 2008 voor Jeugd en Gezin. De daarmee samenhangende apparaatsgelden zullen op de begrotingen 2008 van VWS, Justitie, SZW en OCW blijven staan.

3. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten

In paragraaf 3.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting. De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting worden in paragraaf 3.2 toegelicht.

3.1 Amendementen en moties

Tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2007 zijn de volgende amendementen aangenomen:

Amendement 30 800 XVI, nr. 40 van de leden Omtzigt en Van Miltenburg. Dit amendement heeft tot doel het budget voor de RMO en de RVZ te verhogen met respectievelijk € 331 000 en € 269 000. Als dekking is binnen artikel 98 de post «Personeel en materieel kernministerie» aangewezen.

Amendement 30 800, nr. 68 van de leden Joldersma en Bussemaker. Dit amendement heeft tot doel het budget van artikel 44 Maatschappelijke ondersteuning te verhogen met € 20 miljoen. Als dekking is eenmalig het budget voor gesubsidieerde arbeid (artikel 42) aangewezen. Het extra budget is bedoeld voor bijscholing van huishoudelijke hulpen die door de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (tijdelijk) zonder werk zitten. De voorgestelde bijscholing zal erop gericht zijn om de medewerkers in te zetten als zorgwerkers in de verpleging en verzorging. Mocht niet het gehele bedrag nodig zijn voor medewerkers huishoudelijke verzorging dan kunnen de overgebleven middelen worden besteed aan arbeidsmarktbeleid.

Amendement 30 800 XVI, nr. 70 van de leden Atsma en Bussemaker. Dit amendement heeft tot doel het budget van artikel 46 te verhogen met € 1 miljoen voor een tijdelijke overbrugging voor de financiering van de levensbeschouwelijke koepels. Als dekking voor dit amendement is hetzelfde artikel aangewezen.

Amendement 30 800 XVI, nr. 127 van de leden Koşer Kaya en Omtzigt. Dit amendement stelt voor artikel 42 te verhogen met € 1,5 miljoen met als doel tijdelijke overbrugging te realiseren voor de bekostiging van innovatie van de ontwikkelcentra in de revalidatie. Als dekking is de post «Nog nader te bepalen» van hetzelfde artikel aangewezen. Dit amendement wordt uitgevoerd door verlenging met een jaar van de aanwijzing op grond van artikel 8 van de Wet Bijzondere medische Verrichtingen (WBMV). Financiering vindt plaats uit de premie-middelen.

De budgettaire consequenties van deze amendementen zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen (bedragen x € 1 000)

 Bijstelling  
ArtikelKasVerplichtingenToelichting dekkingAmendement
42– 20 000– 20 000Overheveling naar artikel 4468. Joldersma en Bussemaker
42  Dekking binnen artikel 42 via de premie-middelen127. Koşer Kaya
44+ 20 000+ 20 000Overheveling van artikel 4268. Joldersma en Bussemaker
46  Dekking (1 000) binnen artikel 4670. Atsma en Bussemaker
98  Dekking (600) binnen artikel 9840. Omtzigt en Van Miltenburg

Tevens is een motie aangenomen met een directe relatie tot de begroting, namelijk motie 30 800 XVI, nr. 94 van het lid Van Miltenburg. Deze motie verzoekt de regering de passage op pagina 91 van de begroting over de overheveling van de middelen ten behoeve van de subsidieregeling voor de Vereniging voor ondersteuning bij leven met een beperking (MEE-organisaties) te schrappen en deze middelen niet per 1 januari 2008 over te hevelen naar de Wmo. Inmiddels is in de Voortgangsrapportage Wmo van 11 april (kenmerk DMO/Wmo-2758292) aan de Kamer medegedeeld dat de overheveling van de MEE-middelen per 1 januari 2008 niet meer aan de orde is.

3.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.

Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties

 (bedragen x € 1 000)ArtikelUitgaven
 Stand ontwerpbegroting 2007  
    
1Hulp aan risicogezinnen41– 12 900
2Elektronisch Kinddossier4115 061
3Pneumokokken in Rijksvaccinatieprogramma41– 39 450
4Kennisprogramma Jeugd415 500
5C200042– 8 530
6FES Top Instituut Pharma en BSIK projecten4210 000
7Koppelingsfonds4218 392
8Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het Centraal Economisch Plan (CEP)42– 57 200
9Infrastructuur zorgstelsel42/43/9813 600
10Palliatieve zorg4311 400
11Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)43–25 500
12Voorfinanciering verdeelsleutel Maatschappelijke Opvang4422 000
13Valys Bovenregionaal Vervoer WVG4420 000
14Eigen bijdragen Wmo4411 900
15Uitvoering amendement Wmo4420 000
16Zorgwerkersprogramma Wmo445 000
17Volumebijstelling raming Wetten oorlogsgetroffenen47– 14 300
18Indexering wetten oorlogsgetroffenen4721 200
19Extra uitvoeringskosten College voor Zorgverzekeringen985 200
20Taakstellende onderuitputting99– 15 000

Onderstaand worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

1 Overheveling naar het gemeentefonds. Via het gemeentefonds krijgen zeven geselecteerde gemeenten tijdelijk extra middelen om in te zetten voor hulp aan risicogezinnen. Het gaat om maatwerk per gezin.

2 Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het Elektronisch Kinddossier in 2007.

3 Overheveling naar de premie voor bekostiging van vaccinatie tegen pneumokokken. Sinds 1 april 2006 is deze vaccinatie opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Het RVP is premie gefinancierd.

4 Overheveling van de in de premie geraamde AIV-preventiemiddelen voor het kennisprogramma Jeugd bij ZonMw.

5 Overheveling naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000.

6 Bijstelling van de raming van middelen uit het Fonds Economische Structuur (FES) in verband met voorziene kasuitgaven voor Top Instituut Pharma en Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (BSIK) projecten.

7 Voor de uitbreiding van de reikwijdte van de Regeling Stichting Koppeling naar AWBZ-zorg zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden op basis van de toename van de werkelijke kosten in de eerstelijnszorg hogere uitgaven in 2007 verwacht. Deze premiemiddelen zijn overgeheveld naar de begroting.

8 Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het Centraal Economisch Plan (CEP). De nominale premie in 2007 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2007, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit.

9 Er worden middelen beschikbaar gesteld voor een verdere verbetering van de infrastructuur rondom het zorgstelsel. In dit kader wordt geld beschikbaar gesteld voor de verbetering en vereenvoudiging van de DBC systematiek, voor de uitvoering van woonlandfactor in het kader van de zorgtoeslag en voor de uitvoering van de risicoverevening en de verbetering hiervan. Het budget van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wordt verhoogd als gevolg van de taakuitbreiding in het kader van het nieuwe zorgstelsel.

10 Overheveling vanuit de premiemiddelen voor uitvoering van de subsidieregeling Palliatieve zorg (via de begroting)

11 Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK). Via de BIKK wordt het Algemene Fonds Bijzonder Ziektekosten gecompenseerd voor de lagere premieontvangsten die resulteren uit de sinds 2001 geldende systematiek van heffingskortingen. Omdat de totale omvang van de heffingskortingen thans lager wordt geraamd dan ten tijde van de Begroting 2007, is de premie derving die daarvan het gevolg is ook lager. Daarom kan ook de compensatie via de BIKK lager uitvallen.

12 Voorfinanciering verdeelsleutel Maatschappelijke Opvang. Om te komen tot een volledig objectieve verdeling van de specifieke uitkering maatschappelijke opvang wordt de verdeelsleutel aangepast. De meerjarige overgangstermijn van de aanpassing van de verdeelsleutel wordt voorgefinancierd.

13 Er is structureel € 20 miljoen extra nodig voor de Valys regeling. Mensen die hiervoor zijn geïndiceerd, hebben recht op bovenregionaal vervoer. Steeds meer mensen met beperkingen (pashouders) maken hiervan gebruik. Ter compensatie van de toegenomen kosten zijn extra middelen beschikbaar gesteld.

14 Overheveling van het Gemeentefonds voor het innen van eigen bijdragen Wmo. De middelen worden betaald aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK) voor centrale inning.

15 Er wordt budget overgeheveld van artikel 42 naar artikel 44 als gevolg van de uitvoering van amendement (kamerstuk 30 800 XVI, nr. 68) voor het zorgwerkersprogramma om werknemers bij te scholen die werkloos geworden zijn bij invoering van de Wmo.

16 Structurele overheveling vanuit de premiegelden voor de Wmo. De subsidieregeling diensten bij wonen met zorg was bestemd om het thuis blijven wonen te faciliteren. Nu gemeenten vanaf 2007 verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke hulp thuis, de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) en de voormalige welzijnstaken is de subsidie per 1 januari 2007 opgeheven en zijn de middelen ondergebracht in de Wmo.

17 Neerwaartse bijstelling van de ramingen voor de uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen. Dat heeft te maken met een lagere reguliere instroom en een lagere instroom bij het project Gerichte benadering. Voorts zijn er lagere uitgaven voor de compensatieregeling ziektekostentoeslag en de bijzondere voorzieningen.

18 Jaarlijkse wettelijke bijstelling van de uitgaven voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen.

19 Extra uitvoeringskosten van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) in verband met de buitenlandtaak en de risicoverevening.

20 Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek.

4. Het beleid met betrekking tot de zorguitgaven

Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector, het opleidingsfonds en de Wmo in het jaar 2007. Naast de doorwerking van evaluatie van de zorguitgaven 2006 (zoals gepresenteerd in het Jaarverslag 2006, dat op de derde woensdag in mei verschijnt), geeft deze paragraaf de mutaties weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten, die in 2007 voorzien worden.

De netto BKZ-relevante uitgaven nemen ten opzichte van de VWS begroting toe met € 1354,3 miljoen. Paragraaf 4.1 geeft een nadere specificatie van de mutaties. In paragraaf 4.2 worden de mutaties in het BKZ toegelicht. Het kader wordt met € 88,8 miljoen verlaagd als gevolg van nominale ontwikkelingen en technische ijklijnmutaties. Tot slot worden in paragraaf 4.3 de netto BKZ-relevante uitgaven geconfronteerd met het beschikbare kader, het BKZ. De netto BKZ-relevante uitgaven komen volgens de huidige stand € 2 049 miljoen boven het BKZ uit.

4.1 Ontwikkelingen in uitgaven en ontvangsten 2007

Tabel 5 geeft een overzicht van de mutaties in de zorguitgaven 2007. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting op de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 5). De uitgaven voor de Wmo in het Gemeentefonds zijn wel onderdeel van de BKZ-relevante uitgaven, maar niet van de begroting van VWS. Deze worden daarom wel in deze paragraaf over de ontwikkeling van de BKZ-uitgaven meegenomen, maar in de artikelsgewijze toelichting van deze suppletore wet komen de mutaties niet terug.

Tabel 5 Mutaties in de bruto BKZ-relevante uitgaven 2007 (bedragen in € miljoen)

 2007
Bruto BKZ- relevante uitgaven stand VWS begroting 200750 086,9
  
Mutaties 
Doorwerking afrekening 20061 066,5
Ziekenhuizen145,5
Persoonsgebonden budgetten60,0
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2007)– 74,2
Financieringsmutaties107,9
IJklijnmutaties– 3,6
Overige mutaties52,2
  
Totaal mutaties1 354,3
Bruto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore begroting 200751 441,2

Toelichting uitgavenmutaties

Doorwerking afrekening 2006

Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Op basis van de afrekening zullen de uitgaven in 2007 naar verwachting € 1066,5 miljoen hoger uitkomen. Het saldo van mee- en tegenvallers bij de gezondheidszorg bedraagt € 552,5 miljoen en wordt vooral veroorzaakt door tegenvallers bij de ziekenhuizen, medisch specialistische zorg en huisartsenzorg. Bij de langdurige zorg komt de tegenvaller van € 462 miljoen voort uit tegenvallers bij de AWBZ-convenant sectoren (€ 335 miljoen) en bij de PGB’s (€ 127 miljoen). Een tegenvaller van € 52 miljoen betreft de gebudgetteerde instellingen.

Ziekenhuizen

Naar aanleiding van de overschrijding van de beschikbare budgettaire ruimte die met de NVZ/NFU en ZN overeengekomen was in het prestatiecontract/convenant, heeft VWS een korting aan de ziekenhuizen opgelegd. Deze korting is aangekondigd in de begroting 2007. Hierop heeft de NVZ een kort geding tegen het ministerie van VWS aangespannen. De rechter bepaalde in het vonnis dat de schade evenwichtig tussen de partijen verdeeld moest worden. De overschrijding ziekenhuizen van € 291 miljoen in 2007 is vervolgens voor de helft opgelost door een structurele ophoging van het BKZ en voor de andere helft door een structurele korting bij de ziekenhuizen. Deze mutatie betreft de structurele ophoging van het BKZ met € 145,5 miljoen vanaf 2007.

Persoonsgebonden budgetten

Voor 2007 wordt een verdere groei van het aantal houders van een persoonsgebonden budget verwacht. Dit leidt tot € 60 miljoen hogere uitgaven, waarvan € 51 miljoen in de AWBZ en € 9 miljoen in de Wmo.

Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2007) De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2007 van het Centraal Planbureau (CPB).

Financieringsmutaties

De afrekening 2006 leidt voor 2007 tot een (incidentele) financieringsmutatie van € 107,9 miljoen. Bij de preventieve zorg (€ 10,9 miljoen) en het ambulancevervoer (€ 19 miljoen) en de gehandicaptenzorg (€ 52 miljoen) is ultimo 2006 sprake van een financieringsvoorsprong. Voor de geestelijke gezondheidszorg (€ 32,4 miljoen) en de verpleging en verzorging (€ 157,4) was er ultimo 2006 een financieringsachterstand. De financieringsmutaties hebben betrekking op de nacalculatie van de voorsprongen en achterstanden in 2007.

IJklijnmutaties

Dit betreft een saldo van diverse mutaties tussen de verschillende uitgavenkaders en het BKZ. Onder andere betreft dit overhevelingen van de AIV-preventiemiddelen t.b.v. het kennisprogramma Jeugd Zon/Mw (€ 5,5 miljoen), de subsidieregeling diensten bij wonen met zorg naar de begroting van maatschappelijke opvang (€ 11,4 miljoen), de toevoeging van het pneumokokkenbudget (€ 39,5 miljoen) naar het BKZ en het overboeken van de extra middelen voor het koppelingsfonds naar de VWS-begroting (€ 18,4 miljoen).

Tabel 6 geeft een overzicht van de BKZ-relevante ontvangsten. Er zijn geen ontvangstenmutaties ten opzichte van de begroting 2007.

Tabel 6 Mutaties BKZ relevante ontvangsten 2007 (bedragen in € miljoen)

 2007
BKZ relevante ontvangsten stand VWS begroting 20073 711,9
BKZ relevante ontvangsten stand 1e suppletore begroting 20073 711,9

Als gevolg van de bovenstaande mutaties is de raming van de netto BKZ relevante uitgaven met € 1 354,3 miljoen verhoogd. Tabel 7 geeft een overzicht van de bijstellingen in de netto BKZ relevante uitgaven.

Tabel 7 Ontwikkelingen in de netto BKZ relevante uitgaven (bedragen in € miljoen)

 2007
Bruto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 200750 086,9
Af: BKZ relevante ontvangsten stand VWS-begroting 20073 711,9
Netto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 200746 375,0
Bij: mutatie bruto BKZ relevante uitgaven 1e suppletore wet 20071 354,3
Netto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore wet 200747 729,3

4.2 Bijstellingen van het kader

Tabel 8 geeft een overzicht van de bijstellingen in het BKZ. In totaal is het BKZ met € 104,3 miljoen neerwaarts bijgesteld.

Tabel 8 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2007 (bedragen in € miljoen)

 2007
Kader BKZ-stand VWS begroting 200745 769,2
  
Bijstelling op basis van deflator Nationale Bestedingen– 85,2
Ijklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven– 3,6
Kader BKZ stand 1e suppletore begroting 200745 680,4

Bijstellingen op basis van de deflator Nationale Bestedingen

Het BKZ wordt conform de afgesproken systematiek aangepast aan de ontwikkelingen van de prijs Nationale Bestedingen (pNB). Bij de opstelling van de VWS-begroting is de Macro Economische Verkenning (MEV) 2006 als basis gebruikt. Omdat het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan 2007 de prijsontwikkeling van de NB lager raamt dan in de MEV is het BKZ neerwaarts bijgesteld.

IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven

Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties in paragraaf 4.1.

4.3 Confrontatie van de netto BKZ relevante uitgaven met het kader BKZ

De uitgavenmutaties leiden per saldo tot een verhoging van de netto BKZ-relevante uitgaven met € 1 338 miljoen. Het BKZ neemt af met € 104 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ nemen toe met € 1 443 miljoen ten opzichte van de overschrijding ten tijde van de VWS-begroting 2007. In totaal komt de overschrijding volgens de huidige stand uit op € 2 048 miljoen.

Tabel 9 Confrontatie netto BKZ-uitgaven met het kader BKZ (bedragen in € miljoen)

 BKZNetto BKZ relevante uitgavenOverschrijding
Stand Hoofdlijnenakkoord47 48147 4810
Stand begroting 200745 76946 375606
Stand 1e suppletore begroting 200745 68047 7292 049

5 Artikelsgewijze toelichting

Beleidsartikel 41: Volksgezondheid

Algemene doelstelling:

Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen567 5560– 33 451534 105– 55 230– 57 783– 50 153– 50 405
         
Uitgaven785 0450– 25 502759 543– 45 300– 48 601– 49 959– 50 405
         
Programma-uitgaven776 7310– 26 165750 566– 45 742– 48 733– 50 021– 50 259
Bevorderen van een gezonde leefstijl28 66403 22131 8852 2712 3512 35120
Voedsel- en productveiligheid79 6480– 81578 833– 41199
Voorkomen gezondheidsschade door ongevallen5 9250– 5255 4000000
Bescherming tegen infectie- en chronische ziekten296 3460– 41 481254 865– 47 719– 47 826– 45 625– 45 112
Doelmatige lokale preventieve gezondheidszorg366 148013 435379 583– 253– 3 259– 6 756– 5 176
         
Apparaatsuitgaven8 31406638 97744213262– 146
         
Ontvangsten13 1230013 1230000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007785 045
  
Reguliere mutaties 
Overheveling naar het gemeentefonds. Via het gemeentefonds krijgen zeven geselecteerde gemeenten tijdelijk extra middelen om in te zetten voor hulp aan risicogezinnen. Het gaat om maatwerk per gezin.– 12 900
  
Overheveling naar de premiemiddelen– 39 450
Structurele overheveling naar artikel 42– 3 630
Overheveling van artikel 43 voor de integratie van het Deltaplan in het verbetertraject «Zorg voor Beter»2 016
Overheveling van de in de premie geraamde AIV-preventiemiddelen voor het kennisprogramma Jeugd bij ZonMw.5 500
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het Elektronisch Kinddossier in 2007. 15 061
  
Technische mutaties7 901
  
Stand 1e suppletore begroting 2007759 543

BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2007Mutaties 1e suppletore 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
BKZ-uitgaven52,239,992,150,850,850,850,8

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200752,2
  
Deze mutatie betreft de overheveling van de AIV preventiemiddelen (artikel 43) voor de uitvoering en uitbreiding van de hielprik.5,5
Deze mutatie betreft de overheveling van begrotingsmiddelen naar de premie in verband met de toevoeging van het pneumokokkenvaccin aan het RVP.39,5
Technische mutaties. – 5,1
  
Stand 1e suppletore begroting 200792,1

Beleidsartikel 42: Gezondheidszorg

Algemene doelstelling:

Een goed werkend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen5 625 475– 20 000– 519 0235 086 45223 33622 31526 72721 145
         
Uitgaven5 634 772– 20 000– 22 8945 591 87829 94323 22226 94121 145
         
Programma-uitgaven5 626 574– 20 000– 22 7555 583 81930 08523 36427 08321 287
Consument kiest zorgverzekeraar en zorgaanbieder1 86504752 340– 25– 25– 25– 25
Realisatie kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod72 5030– 55871 94588961760761
Realisatie toegankelijk zorgaanbod846 813– 20 00033 597860 41024 04718 13424 75419 057
Betaalbaar verzekerd pakket voor noodzakelijk zorg4 705 3930– 56 2694 649 1245 9754 2941 5941 494
         
Apparaatsuitgaven8 1980– 1398 059– 142– 142– 142– 142
Ontvangsten10 954012 03322 9873 185– 3 0583 363– 2 340

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 20075 634 772
  
Amendementen en moties 
Overheveling naar artikel 44– 20 000
  
Reguliere mutaties 
Overheveling naar artikel 98– 5 200
Overheveling naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000– 8 530
De uitgaven van de Stichting Koppeling worden voortaan geraamd en verantwoord op dit artikel. In verband hiermee vindt een structurele overboeking plaats vanuit artikel 41.3 630
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van extra uitvoeringskosten van het CVZ (buitenlandtaak en risicoverevening) als gevolg van de invoering van de Zvw. Deze middelen zijn overgeheveld naar artikel 98.4 000
Bijstelling van de raming van middelen uit het Fonds Economische Structuur (FES) in verband met voorziene kasuitgaven voor Top Instituut Pharma en BSIK projecten.10 000
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor een verdere verbetering van de infrastructuur rondom het zorgstelsel. In dit kader wordt geld beschikbaar gesteld voor de verbetering en vereenvoudiging van de DBC systematiek, voor de invoering van woonlandfactor in het kader van de zorgtoeslag en voor de uitvoering van de risicoverevening.9 875
Voor de uitbreiding van de reikwijdte van de Regeling Stichting Koppeling naar AWBZ-zorg zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden op basis van de toename van de werkelijke kosten in de eerstelijnszorg hogere uitgaven in 2007 verwacht.18 392
Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het CEP. De nominale premie in 2007 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2007, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit.– 57 200
  
Technische mutaties2 139
  
Stand 1e suppletore begroting 20075 591 878

BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2007Mutaties 1e suppletore 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
BKZ-uitgaven25 447,6687,326 134,9701,7701,7701,7701,7

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200725 447,6
  
Naar aanleiding van de overschrijding van de beschikbare budgettaire ruimte die met de NVZ/NFU en ZN overeengekomen was in het prestatiecontract/convenant, heeft VWS een korting aan de ziekenhuizen opgelegd. Deze korting is aangekondigd in de begroting 2007. Hierop heeft de NVZ een kort geding tegen het ministerie van VWS aangespannen. De rechter bepaalde in het vonnis dat de schade evenwichtig tussen de partijen verdeeld moest worden. De overschrijding ziekenhuizen van € 291 miljoen in 2007 is vervolgens voor de helft opgelost door een structurele ophoging van het BKZ en voor de andere helft door een structurele korting bij de ziekenhuizen. Deze mutatie betreft de structurele ophoging van het BKZ met € 145,5 miljoen vanaf 2007.145,5
Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening komt per saldo een structurele tegenvaller van € 552,5 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd doen zich vooral voor bij de algemene en academische ziekenhuizen (€ 276,0 miljoen bovenop de hierboven genoemde overschrijding van € 291 miljoen), medisch specialistische zorg (€ 250,0 miljoen), verloskundige zorg (€ 7 miljoen) en logopedie (€ 10,9 miljoen). Bij de huisartsenzorg is een tegenvaller opgenomen van € 89,9 miljoen. Daarbij is rekening gehouden met de afspraken tussen LHV, ZN en VWS. Verder zijn op basis van de gegevens over 2006 meevallers geboekt bij hulpmiddelen (€ 40 miljoen), overig ziekenvervoer (€ 17 miljoen), kraamzorg (€ 10 miljoen) en tandheelkundige zorg 2e compartiment (€ 17 miljoen).552,5
Technische mutaties.– 19,5
Overige mutaties. Onder andere van de medische zorg voor intensive care patiënten goed te organiseren, voor de pilot inzet nachttrauma-helikopters en de uitvoering van het amendement omtrent de ontwikkelcentra in de revalidatie.8,8
Stand 1e suppletore begroting 200726 134,9

Beleidsartikel 43: Langdurende zorg

Algemene doelstelling:

Een goede en betaalbare zorg voor mensen met een langdurende of chronische beperking van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen4 825 3700– 2 3934 822 97718 24419 85521 53621 536
         
Uitgaven4 826 4700– 4 4394 822 03122 24421 35521 53621 536
         
Programma-uitgaven4 821 7890– 4 3664 817 42322 30721 41821 59921 599
Tijdige en goede indicatie135 5240– 3 082132 442– 3 057– 3 057– 3 057– 3 057
Toegang vergelijkbare informatie zorgaanbod51 03804 35355 3914 5542 054554554
Keuze kwalitatief voldoende zorgaanbod20 97804 70425 6826 4597 9639 6449 644
Keuze voldoende en gevarieerd zorgaanbod4 948012 10417 05211 29611 40311 40311 403
LZ is collectief en voor cliënt betaalbaar4 609 3010– 22 4454 586 8563 0553 0553 0553 055
         
Apparaatsuitgaven4 6810– 734 608– 63– 63– 63– 63
         
Ontvangsten144001440000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 20074 826 470
  
Reguliere mutaties 
Overheveling van artikel 44 voor het Fonds PGO en de Regionale Patiënten Consumenten Platforms (RPCP’s). Op 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) in werking getreden. De cliëntparticipatie op lokaal niveau is echter nog niet in heel Nederland goed georganiseerd. Bijzonder aandacht verdient de groep GGZ-cliënten. Om de participatie van de cliënten op lokaal niveau te ondersteunen heeft Staatssecretaris Ross in de TK de toezegging gedaan om in de jaren 2006 t/m 2008 jaarlijks subsidiegelden toe te kennen aan het Fonds PGO en de RPCP’s.4 500
Structurele overheveling van artikel 44 voor het kennisinstituut Vilansz. De 9 kennisinstituten in de maatschappelijke zorg die waren verbonden met VWS, zijn per 1 januari 2007 teruggebracht naar 3 kennisinstituten: Movisie (valt onder artikel 44), Vilansz en het Nederlands Jeugdinstituut (valt onder artikel 45). De budgetten van de 9 oude kenniscentra worden ingezet voor 3 nieuwe kennisinstituten.3 055
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor de stimulering van innovatie in de langdurige zorg. Doel is te komen tot een meer duurzame langdurige zorg.2 000
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor mentoren/cliëntondersteuning.3 000
Overheveling naar artikel 41– 2 016
Structurele overheveling naar de premiemiddelen– 3 200
Structurele overheveling vanuit de premiemiddelen voor uitvoering van de subsidieregeling Palliatieve zorg (via de begroting)11 400
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het verkrijgen van meer inzicht in de zorgzwaarte van de zittende populatie. De instellingen «scoren» hun cliënten aan de hand van een door het bureau HHM ontwikkeld programma.3 000
Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) n.a.v. het CEP. Via de BIKK wordt het Algemeen Fonds Bijzonder Ziektekosten gecompenseerd voor de lagere premieontvangsten die resulteren uit de sinds 2001 geldende systematiek van heffingskortingen. Omdat de totale omvang van de heffingskortingen thans lager wordt geraamd dan ten tijde van de Begroting 2007, is de premiederving die daarvan het gevolg is ook lager. Daarom kan ook de compensatie via de BIKK lager uitvallen.– 25 500
  
Technische mutaties678
  
Stand 1e suppletore begroting 20074 822 031

BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2007Mutaties 1e suppletore 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Bruto BKZ-uitgaven21 563,1566,322 129,4436,2442,3438,9438,9
        
BKZ-ontvangsten1 609,801 609,8    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 200721 563,1
  
Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening komt per saldo een structurele tegenvaller van € 461,4 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd doen zich voor bij de AWBZ-convenant sectoren (€ 335 miljoen) en PGB’s (€ 127,0 miljoen).462
Voor 2007 wordt een verdere groei van het aantal houders van een persoonsgebonden budget verwacht. Dit leidt tot € 51 miljoen hogere uitgaven in de AWBZ.51
Bij de invoering van Verblijfzorg thuis treden in 2007 meerkosten op van € 3,4 miljoen.3,4
Het Wmo budget wordt naar aanleiding van de septembercirculaire bijgesteld. Deze bijstelling betreft de reële en nominale indexatie 2006 en voor de indexatie 2007 alleen de reële. De indexaties zijn naar de begroting van BZK overgeheveld. – 52,4
Technische mutaties. 102,3
  
Stand 1e suppletore begroting 200722 129,4

Beleidsartikel 44: Maatschappelijke ondersteuning

Algemene doelstelling:

Burgers worden gestimuleerd en zonodig ondersteund om te (kunnen) participeren in de samenleving.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen476 01920 00067 632563 65128 80026 94023 29618 685
         
Uitgaven485 11020 00049 613554 72329 00026 94023 29618 685
         
Programma-uitgaven480 96220 00049 688550 65029 07527 01523 37118 760
Actieve participatie in maatschappelijke verbanden24 26520 00024 40568 670– 1 1441 3711 9611 961
Beschikbaarheid vrijwillige ondersteuning88 6440– 3 95284 692– 5 656– 5 338– 5 337– 5 337
Prof. ondersteuning voor burgers met beperkingen62 52709 15871 68519 74519 88219 63019 630
Tijdelijke ondersteuning van burgers met beperking305 526020 077325 60316 13011 1007 1172 506
         
Apparaatsuitgaven4 1480– 754 073– 75– 75– 75– 75
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007485 110
  
Amendementen en moties 
Overheveling van artikel 42 als gevolg van de uitvoering van een amendement van de Tweede-Kamerleden Joldersma en Bussemaker (kamerstuk 30 800XVI, nr 68). Dit amendement beoogt het zorgwerkersprogramma voor bijscholing van werknemers die werkloos zijn geworden door invoering van de Wmo.20 000
  
Reguliere mutaties 
Overheveling naar artikel 43– 4 500
Overheveling van het ministerie van BZK voor het innen van eigen bijdragen Wmo. De middelen worden betaald aan het CAK voor centrale inning.11 900
Structurele overheveling naar artikel 43– 3 055
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor de Wmo. De subsidieregeling diensten bij wonen met zorg was bestemd om het thuis blijven wonen te faciliteren. Nu gemeenten vanaf 2007 verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke hulp thuis, de WVG en de voormalige welzijnstaken is de subsidie per 1 januari 2007 opgeheven en zijn de middelen per die datum ondergebracht in de Wmo.5 000
Valys Bovenregionaal Vervoer WVG. Mensen die hiervoor zijn geïndiceerd, hebben recht op bovenregionaal vervoer. Steeds meer mensen met beperkingen (pashouders) maken hiervan gebruik. Ter compensatie van de toegenomen kosten zijn extra middelen beschikbaar gesteld.20 000
Voorfinanciering verdeelsleutel MO. Om te komen tot een volledig objectieve verdeling van de specifieke uitkering maatschappelijke opvang wordt de verdeelsleutel aangepast. De meerjarige overgangstermijn van de aanpassing van de verdeelsleutel wordt voorgefinancierd.22 000
  
Technische mutaties– 1 732
  
Stand 1e suppletore begroting 2007554 723

BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2007Mutaties 1e suppletore 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
BKZ-uitgaven156,50,0156,50,00,00,00,0

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 2007156,5
  
Stand 1e suppletore begroting 2007156,5

Beleidsartikel 45: Jeugdbeleid

Algemene doelstelling:

Kinderen in Nederland groeien gezond en veilig op en ontwikkelen zich tot zelfstandige en maatschappelijk betrokken burgers.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen1 073 3880– 4 4481 068 9401 03516 02815 91416 321
         
Uitgaven1 090 40007 3851 097 7854 10416 38316 28416 321
         
Programma-uitgaven1 083 64007 4521 091 0924 17116 45016 35116 388
Tijdige ondersteuning bij opvoeden en verzorgen45 02106 01351 0342 46914 62014 22014 088
Tijdige indicatie ernstig bedreigde kinderen155 98001 359157 339222 2
Kwalitatief goede jeugdzorg8 0760– 6157 461– 614– 614– 614– 502
Tijdig juiste hulp voor gevindiceerde kinderen873 5630695874 2582 3142 4422 7432 800
Betaalbare jeugdzorg1 000001 0000000
         
Apparaatsuitgaven6 7600– 676 693– 67– 67– 67– 67
         
Ontvangsten7 530007 5300000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 20071 090 400
  
Reguliere mutaties 
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de Verwijsindex risicojongeren. De invoering van de Verwijsindex is vertraagd omdat uit studie bleek dat de implementatie van het «Plan van Aanpak Verwijsindex risicojongeren» niet kon worden gestart zonder wettelijke verankering binnen de privacywetgeving.3 186
  
Technische mutaties4 199
  
Stand 1e suppletore begroting 20071 097 785

Beleidsartikel 46: Sport

Algemene doelstelling:

Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen65 487023 08688 573– 18 862– 16 155– 14 962– 2 618
         
Uitgaven100 81601 842102 658– 4– 2– 1– 1
         
Programma-uitgaven98 27901 909100 18863656666
Gezond door sport9 7970– 929 705– 88– 86– 85– 85
Meedoen door sport63 62803 18466 812634634634634
Sport aan de top24 8540– 1 18323 671– 483– 483– 483– 483
         
Apparaatsuitgaven2 5370– 672 470– 67– 67– 67– 67
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007100 816
  
Technische mutaties1 842
  
Stand 1e suppletore begroting 2007102 658

Beleidsartikel 47: Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II

Algemene doelstelling:

De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen403 75209 611413 363– 7 329– 6 229– 6 629– 5 929
         
Uitgaven404 34809 612413 960– 7 329– 6 229– 6 629– 5 929
         
Programma-uitgaven403 26009 372412 632– 7 631– 6 531– 6 629– 5 929
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II394 13806 969401 107– 7 334– 6 234– 6 634– 5 934
Herinnering en bewustzijn WO II9 12202 40311 525– 297– 29755
         
Apparaatsuitgaven1 08802401 32830230200
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007404 348
  
Reguliere mutaties 
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een nieuw pand voor het Indisch Huis. De middelen betreffen de opbrengst uit verkoop in 2006 van het oude pand van deze stichting.2 700
Neerwaartse bijstelling van de ramingen voor de uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen. Dat heeft te maken met een lagere reguliere instroom en een lagere instroom bij het project Gerichte benadering. Voorts zijn er lagere uitgaven voor de compensatieregeling ziektekostentoeslag en de bijzondere voorzieningen.– 14 300
Jaarlijkste wettelijke bijstelling van de uitgaven voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen.21 200
  
Technische mutaties12
  
Stand 1e suppletore begroting 2007413 960

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen272 47204 553277 025– 167– 4742 0964 487
         
Uitgaven279 269011 388290 6574 8334 5264 5964 484
         
Programma-uitgaven92 79108 354101 1453 0943 0953 0953 095
Internationale samenwerking12 3210– 1312 308– 73– 73– 73– 73
Beheer en toezicht stelsel80 47008 36788 8373 1673 1683 1683 168
         
Apparaatsuitgaven186 47803 034189 5121 7391 4311 5011 389
         
Ontvangsten3 380003 3800000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007279 269
  
Reguliere mutaties 
Overheveling van artikel 42 ter dekking van extra uitvoeringskosten CVZ in verband met de buitenlandtaak en de risicoverevening als gevolg van de invoering van de Zvw.5 200
Verhoging van het budget van de NZa als gevolg van de taakuitbreiding in het kader van het nieuwe zorgstelsel.3 100
Technische mutaties3 088
  
Stand 1e suppletore begroting 2007290 657

Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerp begroting (2007)Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore wet (2007)Stand 1e suppletore begroting 2007Mutaties 2008Mutaties 2009Mutaties 2010Mutaties 2011
 123(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen– 16 756057 65540 89941 27941 41542 26542 374
         
Uitgaven– 16 756057 41140 65541 28041 41442 26542 374
         
Programma-uitgaven– 16 756057 41140 65541 28041 41442 26542 374
Loonbijstelling3 524065 32768 85153 73153 61153 66752 600
Prijsbijstelling8 49504 30612 8013824414171 593
Onvoorzien00332333
Taakstelling– 28 7750– 12 225– 41 000– 12 835– 12 641– 11 822– 11 822
         
Apparaatsuitgaven00000000
         
Ontvangsten00000000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

(bedragen x €1 000)2007
Stand VWS-begroting 2007– 16 756
  
Reguliere mutaties 
Er worden structureel middelen beschikbaar gesteld voor het rijksbrede project Burger Service Nummer (BSN). Tevens is vastgelegd dat alle departementen bijdragen aan het fysieke en digitale depot bij het Nationaal Archief (OCW) voor het wegwerken van achterstanden. De kosten worden gelijkmatig over de departementen verdeeld. Verder dragen alle departementen bij aan het rijksbrede communicatiebeleid.2 649
De prijsbijstelling tranche 2006 wordt ingezet ter dekking algehele begrotingsproblematiek– 3 308
Aanpassing van de Overheidsbijdrage voor Arbeidskosten (OVA)– 2 179
Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek.– 15 000
Loonbijstelling tranche 200768 851
Prijsbijstelling tranche 200710 819
  
Technische mutaties4 421
  
Stand 1e suppletore begroting 200740 655

BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand VWS-begroting 2007Mutaties 1e suppletore 2007Stand 1e suppletore begroting 2007Mutatie 2008Mutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011
 (1)(2)(3)=(1)+(2)    
Bruto BKZ-uitgaven951,5– 28,1923,4– 49,1– 56,1– 70,1– 83,1
        
BKZ-ontvangsten2102,10,02 102,1    

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand VWS-begroting 2007951,5
  
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2007 van het Centraal Planbureau (CPB).– 86,7
De taakstelling ziekteverzuim is in de instellingsbudgetten verwerkt.52,2
Naar aanleiding van de motie Mosterd en voor correctie van evidente foutenregistratie is er € 10 miljoen beschikbaar gesteld.10
Het Wmo budget wordt naar aanleiding van de septembercirculaire bijgesteld. Deze bijstelling betreft de nominale indexatie 2007. De indexatie is naar de begroting van BZK overgeheveld.– 24
Overige mutaties20,4
  
Stand 1e suppletore begroting 2007923,4
Naar boven