Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XVI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2007 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting). Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2007.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink
De minister voor Jeugd en Gezin,
A. Rouvoet
De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2007, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:
1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 2 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 2 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 2 miljoen;
2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.
In paragraaf 2 wordt het programma voor Jeugd en Gezin toegelicht. In paragraaf 3 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 4 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 5 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per (niet-)beleidsartikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.
De programmaministers voor Jeugd en Gezin en voor Wonen, Wijken en Integratie zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Daarvoor zal uiterlijk op de Derde Dinsdag van september 2007 een voorstel van wet tot wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer worden ingediend.
Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. Hier speelt dat behalve de lopende afstemming tussen de verschillende bewindslieden, ook de verschillende administraties op elkaar moeten worden afgestemd. Ook dient de noodzakelijke wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 te worden doorgevoerd.
Hieronder is opgenomen uit welke onderdelen het programma voor Jeugd en Gezin bestaat en waarvoor de Minister voor Jeugd en Gezin verantwoordelijk is. Ook is aangegeven in welk begrotingshoofdstuk en -artikel de betreffende uitgaven, verplichtingen en ontvangsten worden geraamd. Voor zover relevant zijn de onderdelen die betrekking hebben op de begrotingen van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de Minister van Justitie, en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ook in hun suppletore begrotingen opgenomen.
Onderdeel programma Jeugd en Gezin | Onderdeel departementale begroting en beleidsartikel | Algemene doelstelling |
---|---|---|
Integraal jeugdprogramma | Diverse | |
Integraal toezicht jeugd en jeugdmonitor, elektronisch kinddossier | VWS: Beleidsartikel 41 VWS: Beleidsartikel 45 | Volksgezondheid Jeugdbeleid |
Zorg in gemeentelijk en preventieve domein (o.a. centra jeugd en gezin en zorg in de school) | VWS: Beleidsartikel 45 OCW: Beleidsartikel 3 | Jeugdbeleid Voortgezet onderwijs |
Preventie jeugd (gezonde leefstijl, alcohol, tabak en drugs) | VWS: Beleidsartikel 41 | Volksgezondheid |
Zorg in het provinciale domein o.m. bureaus jeugdzorg | VWS: Beleidsartikel 45 | Jeugdbeleid |
Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ): jeugd geestelijke gezondheidszorg (j-GGZ), jeugdige licht verstandelijk gehandicapten (j-LVG) | VWS: Beleidsartikel 43 | Langdurende zorg |
Jeugdgerelateerd deel wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | VWS: Beleidsartikel 44 | Maatschappelijke ondersteuning |
Integratie indicatiestellingen | SZW: Beleidsartikel 31 | Inkomensbescherming met activering bij arbeidsongeschiktheid |
Pilots onwillige jongeren | SZW: Beleidsartikel 22 | Activerend arbeidsmarktbeleid |
Jeugddeel arbeidsmarkt | SZW: Beleidsartikel 22 | Activerend arbeidsmarktbeleid |
Kindgerelateerde financiële regelingen waaronder het kindgebonden budget en de kinderbijslag | SZW: Beleidsartikel 33 | Tegemoetkoming specifieke kosten |
Gezinsbeleid, gezinsnota | Diverse | |
Gezinsvoogdij, landelijk werkende instellingen (LWI) (w.o. Beter beschermd) | Justitie: Beleidsartikel 14 | Jeugd |
Voogdij Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMW’s) | Justitie: Beleidsartikel 14 | Jeugd |
Civiele jeugdbeschermingstaken Raad voor de Kinderbescherming | Justitie: Beleidsartikel 14 | Jeugd |
Landelijk bureau inning ouderbijdragen (LBIO) | Justitie: Beleidsartikel 14 | Jeugd |
Daarnaast is de programmaminister voor Jeugd en Gezin nadrukkelijk medebetrokken bij het beleid ten aanzien van de Wmo, AWBZ, kinderopvang, voorschoolse opvang, leerlinggebonden financiering, de tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG regeling) en preventieve SZW, interlandelijke adoptie en interlandelijke kinderontvoering, aanpak Jeugdcriminaliteit, strafzaken Raad voor de Kinderbescherming, Halt, Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI’s) en jeugdreclassering en huiselijk geweld.
De programma- en daarmee samenhangende apparaatsgelden zullen voor het begrotingsjaar 2007 op de begrotingen van VWS, Justitie, SZW en OCW blijven staan. Eventuele begrotingstechnische consequenties zullen in de tweede suppletore wet worden verwerkt.
Voor de begroting 2008 zullen de tot het programma behorende programmagelden worden opgenomen in de programmabegroting 2008 voor Jeugd en Gezin. De daarmee samenhangende apparaatsgelden zullen op de begrotingen 2008 van VWS, Justitie, SZW en OCW blijven staan.
3. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten
In paragraaf 3.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting. De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting worden in paragraaf 3.2 toegelicht.
Tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2007 zijn de volgende amendementen aangenomen:
• Amendement 30 800 XVI, nr. 40 van de leden Omtzigt en Van Miltenburg. Dit amendement heeft tot doel het budget voor de RMO en de RVZ te verhogen met respectievelijk € 331 000 en € 269 000. Als dekking is binnen artikel 98 de post «Personeel en materieel kernministerie» aangewezen.
• Amendement 30 800, nr. 68 van de leden Joldersma en Bussemaker. Dit amendement heeft tot doel het budget van artikel 44 Maatschappelijke ondersteuning te verhogen met € 20 miljoen. Als dekking is eenmalig het budget voor gesubsidieerde arbeid (artikel 42) aangewezen. Het extra budget is bedoeld voor bijscholing van huishoudelijke hulpen die door de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (tijdelijk) zonder werk zitten. De voorgestelde bijscholing zal erop gericht zijn om de medewerkers in te zetten als zorgwerkers in de verpleging en verzorging. Mocht niet het gehele bedrag nodig zijn voor medewerkers huishoudelijke verzorging dan kunnen de overgebleven middelen worden besteed aan arbeidsmarktbeleid.
• Amendement 30 800 XVI, nr. 70 van de leden Atsma en Bussemaker. Dit amendement heeft tot doel het budget van artikel 46 te verhogen met € 1 miljoen voor een tijdelijke overbrugging voor de financiering van de levensbeschouwelijke koepels. Als dekking voor dit amendement is hetzelfde artikel aangewezen.
• Amendement 30 800 XVI, nr. 127 van de leden Koşer Kaya en Omtzigt. Dit amendement stelt voor artikel 42 te verhogen met € 1,5 miljoen met als doel tijdelijke overbrugging te realiseren voor de bekostiging van innovatie van de ontwikkelcentra in de revalidatie. Als dekking is de post «Nog nader te bepalen» van hetzelfde artikel aangewezen. Dit amendement wordt uitgevoerd door verlenging met een jaar van de aanwijzing op grond van artikel 8 van de Wet Bijzondere medische Verrichtingen (WBMV). Financiering vindt plaats uit de premie-middelen.
De budgettaire consequenties van deze amendementen zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen (bedragen x € 1 000)
Bijstelling | ||||
---|---|---|---|---|
Artikel | Kas | Verplichtingen | Toelichting dekking | Amendement |
42 | – 20 000 | – 20 000 | Overheveling naar artikel 44 | 68. Joldersma en Bussemaker |
42 | Dekking binnen artikel 42 via de premie-middelen | 127. Koşer Kaya | ||
44 | + 20 000 | + 20 000 | Overheveling van artikel 42 | 68. Joldersma en Bussemaker |
46 | Dekking (1 000) binnen artikel 46 | 70. Atsma en Bussemaker | ||
98 | Dekking (600) binnen artikel 98 | 40. Omtzigt en Van Miltenburg |
Tevens is een motie aangenomen met een directe relatie tot de begroting, namelijk motie 30 800 XVI, nr. 94 van het lid Van Miltenburg. Deze motie verzoekt de regering de passage op pagina 91 van de begroting over de overheveling van de middelen ten behoeve van de subsidieregeling voor de Vereniging voor ondersteuning bij leven met een beperking (MEE-organisaties) te schrappen en deze middelen niet per 1 januari 2008 over te hevelen naar de Wmo. Inmiddels is in de Voortgangsrapportage Wmo van 11 april (kenmerk DMO/Wmo-2758292) aan de Kamer medegedeeld dat de overheveling van de MEE-middelen per 1 januari 2008 niet meer aan de orde is.
3.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties
(bedragen x € 1 000) | Artikel | Uitgaven | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | |||
1 | Hulp aan risicogezinnen | 41 | – 12 900 |
2 | Elektronisch Kinddossier | 41 | 15 061 |
3 | Pneumokokken in Rijksvaccinatieprogramma | 41 | – 39 450 |
4 | Kennisprogramma Jeugd | 41 | 5 500 |
5 | C2000 | 42 | – 8 530 |
6 | FES Top Instituut Pharma en BSIK projecten | 42 | 10 000 |
7 | Koppelingsfonds | 42 | 18 392 |
8 | Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het Centraal Economisch Plan (CEP) | 42 | – 57 200 |
9 | Infrastructuur zorgstelsel | 42/43/98 | 13 600 |
10 | Palliatieve zorg | 43 | 11 400 |
11 | Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 43 | –25 500 |
12 | Voorfinanciering verdeelsleutel Maatschappelijke Opvang | 44 | 22 000 |
13 | Valys Bovenregionaal Vervoer WVG | 44 | 20 000 |
14 | Eigen bijdragen Wmo | 44 | 11 900 |
15 | Uitvoering amendement Wmo | 44 | 20 000 |
16 | Zorgwerkersprogramma Wmo | 44 | 5 000 |
17 | Volumebijstelling raming Wetten oorlogsgetroffenen | 47 | – 14 300 |
18 | Indexering wetten oorlogsgetroffenen | 47 | 21 200 |
19 | Extra uitvoeringskosten College voor Zorgverzekeringen | 98 | 5 200 |
20 | Taakstellende onderuitputting | 99 | – 15 000 |
Onderstaand worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
1 Overheveling naar het gemeentefonds. Via het gemeentefonds krijgen zeven geselecteerde gemeenten tijdelijk extra middelen om in te zetten voor hulp aan risicogezinnen. Het gaat om maatwerk per gezin.
2 Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het Elektronisch Kinddossier in 2007.
3 Overheveling naar de premie voor bekostiging van vaccinatie tegen pneumokokken. Sinds 1 april 2006 is deze vaccinatie opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). Het RVP is premie gefinancierd.
4 Overheveling van de in de premie geraamde AIV-preventiemiddelen voor het kennisprogramma Jeugd bij ZonMw.
5 Overheveling naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000.
6 Bijstelling van de raming van middelen uit het Fonds Economische Structuur (FES) in verband met voorziene kasuitgaven voor Top Instituut Pharma en Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur (BSIK) projecten.
7 Voor de uitbreiding van de reikwijdte van de Regeling Stichting Koppeling naar AWBZ-zorg zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden op basis van de toename van de werkelijke kosten in de eerstelijnszorg hogere uitgaven in 2007 verwacht. Deze premiemiddelen zijn overgeheveld naar de begroting.
8 Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het Centraal Economisch Plan (CEP). De nominale premie in 2007 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2007, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit.
9 Er worden middelen beschikbaar gesteld voor een verdere verbetering van de infrastructuur rondom het zorgstelsel. In dit kader wordt geld beschikbaar gesteld voor de verbetering en vereenvoudiging van de DBC systematiek, voor de uitvoering van woonlandfactor in het kader van de zorgtoeslag en voor de uitvoering van de risicoverevening en de verbetering hiervan. Het budget van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wordt verhoogd als gevolg van de taakuitbreiding in het kader van het nieuwe zorgstelsel.
10 Overheveling vanuit de premiemiddelen voor uitvoering van de subsidieregeling Palliatieve zorg (via de begroting)
11 Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK). Via de BIKK wordt het Algemene Fonds Bijzonder Ziektekosten gecompenseerd voor de lagere premieontvangsten die resulteren uit de sinds 2001 geldende systematiek van heffingskortingen. Omdat de totale omvang van de heffingskortingen thans lager wordt geraamd dan ten tijde van de Begroting 2007, is de premie derving die daarvan het gevolg is ook lager. Daarom kan ook de compensatie via de BIKK lager uitvallen.
12 Voorfinanciering verdeelsleutel Maatschappelijke Opvang. Om te komen tot een volledig objectieve verdeling van de specifieke uitkering maatschappelijke opvang wordt de verdeelsleutel aangepast. De meerjarige overgangstermijn van de aanpassing van de verdeelsleutel wordt voorgefinancierd.
13 Er is structureel € 20 miljoen extra nodig voor de Valys regeling. Mensen die hiervoor zijn geïndiceerd, hebben recht op bovenregionaal vervoer. Steeds meer mensen met beperkingen (pashouders) maken hiervan gebruik. Ter compensatie van de toegenomen kosten zijn extra middelen beschikbaar gesteld.
14 Overheveling van het Gemeentefonds voor het innen van eigen bijdragen Wmo. De middelen worden betaald aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK) voor centrale inning.
15 Er wordt budget overgeheveld van artikel 42 naar artikel 44 als gevolg van de uitvoering van amendement (kamerstuk 30 800 XVI, nr. 68) voor het zorgwerkersprogramma om werknemers bij te scholen die werkloos geworden zijn bij invoering van de Wmo.
16 Structurele overheveling vanuit de premiegelden voor de Wmo. De subsidieregeling diensten bij wonen met zorg was bestemd om het thuis blijven wonen te faciliteren. Nu gemeenten vanaf 2007 verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke hulp thuis, de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) en de voormalige welzijnstaken is de subsidie per 1 januari 2007 opgeheven en zijn de middelen ondergebracht in de Wmo.
17 Neerwaartse bijstelling van de ramingen voor de uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen. Dat heeft te maken met een lagere reguliere instroom en een lagere instroom bij het project Gerichte benadering. Voorts zijn er lagere uitgaven voor de compensatieregeling ziektekostentoeslag en de bijzondere voorzieningen.
18 Jaarlijkse wettelijke bijstelling van de uitgaven voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen.
19 Extra uitvoeringskosten van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) in verband met de buitenlandtaak en de risicoverevening.
20 Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek.
4. Het beleid met betrekking tot de zorguitgaven
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector, het opleidingsfonds en de Wmo in het jaar 2007. Naast de doorwerking van evaluatie van de zorguitgaven 2006 (zoals gepresenteerd in het Jaarverslag 2006, dat op de derde woensdag in mei verschijnt), geeft deze paragraaf de mutaties weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten, die in 2007 voorzien worden.
De netto BKZ-relevante uitgaven nemen ten opzichte van de VWS begroting toe met € 1354,3 miljoen. Paragraaf 4.1 geeft een nadere specificatie van de mutaties. In paragraaf 4.2 worden de mutaties in het BKZ toegelicht. Het kader wordt met € 88,8 miljoen verlaagd als gevolg van nominale ontwikkelingen en technische ijklijnmutaties. Tot slot worden in paragraaf 4.3 de netto BKZ-relevante uitgaven geconfronteerd met het beschikbare kader, het BKZ. De netto BKZ-relevante uitgaven komen volgens de huidige stand € 2 049 miljoen boven het BKZ uit.
4.1 Ontwikkelingen in uitgaven en ontvangsten 2007
Tabel 5 geeft een overzicht van de mutaties in de zorguitgaven 2007. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting op de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 5). De uitgaven voor de Wmo in het Gemeentefonds zijn wel onderdeel van de BKZ-relevante uitgaven, maar niet van de begroting van VWS. Deze worden daarom wel in deze paragraaf over de ontwikkeling van de BKZ-uitgaven meegenomen, maar in de artikelsgewijze toelichting van deze suppletore wet komen de mutaties niet terug.
Tabel 5 Mutaties in de bruto BKZ-relevante uitgaven 2007 (bedragen in € miljoen)
2007 | |
---|---|
Bruto BKZ- relevante uitgaven stand VWS begroting 2007 | 50 086,9 |
Mutaties | |
Doorwerking afrekening 2006 | 1 066,5 |
Ziekenhuizen | 145,5 |
Persoonsgebonden budgetten | 60,0 |
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2007) | – 74,2 |
Financieringsmutaties | 107,9 |
IJklijnmutaties | – 3,6 |
Overige mutaties | 52,2 |
Totaal mutaties | 1 354,3 |
Bruto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore begroting 2007 | 51 441,2 |
Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Op basis van de afrekening zullen de uitgaven in 2007 naar verwachting € 1066,5 miljoen hoger uitkomen. Het saldo van mee- en tegenvallers bij de gezondheidszorg bedraagt € 552,5 miljoen en wordt vooral veroorzaakt door tegenvallers bij de ziekenhuizen, medisch specialistische zorg en huisartsenzorg. Bij de langdurige zorg komt de tegenvaller van € 462 miljoen voort uit tegenvallers bij de AWBZ-convenant sectoren (€ 335 miljoen) en bij de PGB’s (€ 127 miljoen). Een tegenvaller van € 52 miljoen betreft de gebudgetteerde instellingen.
Naar aanleiding van de overschrijding van de beschikbare budgettaire ruimte die met de NVZ/NFU en ZN overeengekomen was in het prestatiecontract/convenant, heeft VWS een korting aan de ziekenhuizen opgelegd. Deze korting is aangekondigd in de begroting 2007. Hierop heeft de NVZ een kort geding tegen het ministerie van VWS aangespannen. De rechter bepaalde in het vonnis dat de schade evenwichtig tussen de partijen verdeeld moest worden. De overschrijding ziekenhuizen van € 291 miljoen in 2007 is vervolgens voor de helft opgelost door een structurele ophoging van het BKZ en voor de andere helft door een structurele korting bij de ziekenhuizen. Deze mutatie betreft de structurele ophoging van het BKZ met € 145,5 miljoen vanaf 2007.
Voor 2007 wordt een verdere groei van het aantal houders van een persoonsgebonden budget verwacht. Dit leidt tot € 60 miljoen hogere uitgaven, waarvan € 51 miljoen in de AWBZ en € 9 miljoen in de Wmo.
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2007) De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2007 van het Centraal Planbureau (CPB).
De afrekening 2006 leidt voor 2007 tot een (incidentele) financieringsmutatie van € 107,9 miljoen. Bij de preventieve zorg (€ 10,9 miljoen) en het ambulancevervoer (€ 19 miljoen) en de gehandicaptenzorg (€ 52 miljoen) is ultimo 2006 sprake van een financieringsvoorsprong. Voor de geestelijke gezondheidszorg (€ 32,4 miljoen) en de verpleging en verzorging (€ 157,4) was er ultimo 2006 een financieringsachterstand. De financieringsmutaties hebben betrekking op de nacalculatie van de voorsprongen en achterstanden in 2007.
Dit betreft een saldo van diverse mutaties tussen de verschillende uitgavenkaders en het BKZ. Onder andere betreft dit overhevelingen van de AIV-preventiemiddelen t.b.v. het kennisprogramma Jeugd Zon/Mw (€ 5,5 miljoen), de subsidieregeling diensten bij wonen met zorg naar de begroting van maatschappelijke opvang (€ 11,4 miljoen), de toevoeging van het pneumokokkenbudget (€ 39,5 miljoen) naar het BKZ en het overboeken van de extra middelen voor het koppelingsfonds naar de VWS-begroting (€ 18,4 miljoen).
Tabel 6 geeft een overzicht van de BKZ-relevante ontvangsten. Er zijn geen ontvangstenmutaties ten opzichte van de begroting 2007.
Tabel 6 Mutaties BKZ relevante ontvangsten 2007 (bedragen in € miljoen)
2007 | |
---|---|
BKZ relevante ontvangsten stand VWS begroting 2007 | 3 711,9 |
BKZ relevante ontvangsten stand 1e suppletore begroting 2007 | 3 711,9 |
Als gevolg van de bovenstaande mutaties is de raming van de netto BKZ relevante uitgaven met € 1 354,3 miljoen verhoogd. Tabel 7 geeft een overzicht van de bijstellingen in de netto BKZ relevante uitgaven.
Tabel 7 Ontwikkelingen in de netto BKZ relevante uitgaven (bedragen in € miljoen)
2007 | |
---|---|
Bruto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 2007 | 50 086,9 |
Af: BKZ relevante ontvangsten stand VWS-begroting 2007 | 3 711,9 |
Netto BKZ relevante uitgaven stand VWS-begroting 2007 | 46 375,0 |
Bij: mutatie bruto BKZ relevante uitgaven 1e suppletore wet 2007 | 1 354,3 |
Netto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore wet 2007 | 47 729,3 |
4.2 Bijstellingen van het kader
Tabel 8 geeft een overzicht van de bijstellingen in het BKZ. In totaal is het BKZ met € 104,3 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Tabel 8 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2007 (bedragen in € miljoen)
2007 | |
---|---|
Kader BKZ-stand VWS begroting 2007 | 45 769,2 |
Bijstelling op basis van deflator Nationale Bestedingen | – 85,2 |
Ijklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven | – 3,6 |
Kader BKZ stand 1e suppletore begroting 2007 | 45 680,4 |
Bijstellingen op basis van de deflator Nationale Bestedingen
Het BKZ wordt conform de afgesproken systematiek aangepast aan de ontwikkelingen van de prijs Nationale Bestedingen (pNB). Bij de opstelling van de VWS-begroting is de Macro Economische Verkenning (MEV) 2006 als basis gebruikt. Omdat het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan 2007 de prijsontwikkeling van de NB lager raamt dan in de MEV is het BKZ neerwaarts bijgesteld.
IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven
Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties in paragraaf 4.1.
4.3 Confrontatie van de netto BKZ relevante uitgaven met het kader BKZ
De uitgavenmutaties leiden per saldo tot een verhoging van de netto BKZ-relevante uitgaven met € 1 338 miljoen. Het BKZ neemt af met € 104 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ nemen toe met € 1 443 miljoen ten opzichte van de overschrijding ten tijde van de VWS-begroting 2007. In totaal komt de overschrijding volgens de huidige stand uit op € 2 048 miljoen.
Tabel 9 Confrontatie netto BKZ-uitgaven met het kader BKZ (bedragen in € miljoen)
BKZ | Netto BKZ relevante uitgaven | Overschrijding | |
---|---|---|---|
Stand Hoofdlijnenakkoord | 47 481 | 47 481 | 0 |
Stand begroting 2007 | 45 769 | 46 375 | 606 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 45 680 | 47 729 | 2 049 |
Beleidsartikel 41: Volksgezondheid
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 567 556 | 0 | – 33 451 | 534 105 | – 55 230 | – 57 783 | – 50 153 | – 50 405 |
Uitgaven | 785 045 | 0 | – 25 502 | 759 543 | – 45 300 | – 48 601 | – 49 959 | – 50 405 |
Programma-uitgaven | 776 731 | 0 | – 26 165 | 750 566 | – 45 742 | – 48 733 | – 50 021 | – 50 259 |
Bevorderen van een gezonde leefstijl | 28 664 | 0 | 3 221 | 31 885 | 2 271 | 2 351 | 2 351 | 20 |
Voedsel- en productveiligheid | 79 648 | 0 | – 815 | 78 833 | – 41 | 1 | 9 | 9 |
Voorkomen gezondheidsschade door ongevallen | 5 925 | 0 | – 525 | 5 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bescherming tegen infectie- en chronische ziekten | 296 346 | 0 | – 41 481 | 254 865 | – 47 719 | – 47 826 | – 45 625 | – 45 112 |
Doelmatige lokale preventieve gezondheidszorg | 366 148 | 0 | 13 435 | 379 583 | – 253 | – 3 259 | – 6 756 | – 5 176 |
Apparaatsuitgaven | 8 314 | 0 | 663 | 8 977 | 442 | 132 | 62 | – 146 |
Ontvangsten | 13 123 | 0 | 0 | 13 123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 785 045 |
Reguliere mutaties | |
Overheveling naar het gemeentefonds. Via het gemeentefonds krijgen zeven geselecteerde gemeenten tijdelijk extra middelen om in te zetten voor hulp aan risicogezinnen. Het gaat om maatwerk per gezin. | – 12 900 |
Overheveling naar de premiemiddelen | – 39 450 |
Structurele overheveling naar artikel 42 | – 3 630 |
Overheveling van artikel 43 voor de integratie van het Deltaplan in het verbetertraject «Zorg voor Beter» | 2 016 |
Overheveling van de in de premie geraamde AIV-preventiemiddelen voor het kennisprogramma Jeugd bij ZonMw. | 5 500 |
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het Elektronisch Kinddossier in 2007. | 15 061 |
Technische mutaties | 7 901 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 759 543 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
BKZ-uitgaven | 52,2 | 39,9 | 92,1 | 50,8 | 50,8 | 50,8 | 50,8 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand VWS-begroting 2007 | 52,2 |
Deze mutatie betreft de overheveling van de AIV preventiemiddelen (artikel 43) voor de uitvoering en uitbreiding van de hielprik. | 5,5 |
Deze mutatie betreft de overheveling van begrotingsmiddelen naar de premie in verband met de toevoeging van het pneumokokkenvaccin aan het RVP. | 39,5 |
Technische mutaties. | – 5,1 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 92,1 |
Beleidsartikel 42: Gezondheidszorg
Een goed werkend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 5 625 475 | – 20 000 | – 519 023 | 5 086 452 | 23 336 | 22 315 | 26 727 | 21 145 |
Uitgaven | 5 634 772 | – 20 000 | – 22 894 | 5 591 878 | 29 943 | 23 222 | 26 941 | 21 145 |
Programma-uitgaven | 5 626 574 | – 20 000 | – 22 755 | 5 583 819 | 30 085 | 23 364 | 27 083 | 21 287 |
Consument kiest zorgverzekeraar en zorgaanbieder | 1 865 | 0 | 475 | 2 340 | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 |
Realisatie kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod | 72 503 | 0 | – 558 | 71 945 | 88 | 961 | 760 | 761 |
Realisatie toegankelijk zorgaanbod | 846 813 | – 20 000 | 33 597 | 860 410 | 24 047 | 18 134 | 24 754 | 19 057 |
Betaalbaar verzekerd pakket voor noodzakelijk zorg | 4 705 393 | 0 | – 56 269 | 4 649 124 | 5 975 | 4 294 | 1 594 | 1 494 |
Apparaatsuitgaven | 8 198 | 0 | – 139 | 8 059 | – 142 | – 142 | – 142 | – 142 |
Ontvangsten | 10 954 | 0 | 12 033 | 22 987 | 3 185 | – 3 058 | 3 363 | – 2 340 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 5 634 772 |
Amendementen en moties | |
Overheveling naar artikel 44 | – 20 000 |
Reguliere mutaties | |
Overheveling naar artikel 98 | – 5 200 |
Overheveling naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000 | – 8 530 |
De uitgaven van de Stichting Koppeling worden voortaan geraamd en verantwoord op dit artikel. In verband hiermee vindt een structurele overboeking plaats vanuit artikel 41. | 3 630 |
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van extra uitvoeringskosten van het CVZ (buitenlandtaak en risicoverevening) als gevolg van de invoering van de Zvw. Deze middelen zijn overgeheveld naar artikel 98. | 4 000 |
Bijstelling van de raming van middelen uit het Fonds Economische Structuur (FES) in verband met voorziene kasuitgaven voor Top Instituut Pharma en BSIK projecten. | 10 000 |
Er worden middelen beschikbaar gesteld voor een verdere verbetering van de infrastructuur rondom het zorgstelsel. In dit kader wordt geld beschikbaar gesteld voor de verbetering en vereenvoudiging van de DBC systematiek, voor de invoering van woonlandfactor in het kader van de zorgtoeslag en voor de uitvoering van de risicoverevening. | 9 875 |
Voor de uitbreiding van de reikwijdte van de Regeling Stichting Koppeling naar AWBZ-zorg zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden op basis van de toename van de werkelijke kosten in de eerstelijnszorg hogere uitgaven in 2007 verwacht. | 18 392 |
Bijstelling Zorgtoeslag n.a.v. het CEP. De nominale premie in 2007 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2007, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit. | – 57 200 |
Technische mutaties | 2 139 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 5 591 878 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
BKZ-uitgaven | 25 447,6 | 687,3 | 26 134,9 | 701,7 | 701,7 | 701,7 | 701,7 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand VWS-begroting 2007 | 25 447,6 |
Naar aanleiding van de overschrijding van de beschikbare budgettaire ruimte die met de NVZ/NFU en ZN overeengekomen was in het prestatiecontract/convenant, heeft VWS een korting aan de ziekenhuizen opgelegd. Deze korting is aangekondigd in de begroting 2007. Hierop heeft de NVZ een kort geding tegen het ministerie van VWS aangespannen. De rechter bepaalde in het vonnis dat de schade evenwichtig tussen de partijen verdeeld moest worden. De overschrijding ziekenhuizen van € 291 miljoen in 2007 is vervolgens voor de helft opgelost door een structurele ophoging van het BKZ en voor de andere helft door een structurele korting bij de ziekenhuizen. Deze mutatie betreft de structurele ophoging van het BKZ met € 145,5 miljoen vanaf 2007. | 145,5 |
Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening komt per saldo een structurele tegenvaller van € 552,5 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd doen zich vooral voor bij de algemene en academische ziekenhuizen (€ 276,0 miljoen bovenop de hierboven genoemde overschrijding van € 291 miljoen), medisch specialistische zorg (€ 250,0 miljoen), verloskundige zorg (€ 7 miljoen) en logopedie (€ 10,9 miljoen). Bij de huisartsenzorg is een tegenvaller opgenomen van € 89,9 miljoen. Daarbij is rekening gehouden met de afspraken tussen LHV, ZN en VWS. Verder zijn op basis van de gegevens over 2006 meevallers geboekt bij hulpmiddelen (€ 40 miljoen), overig ziekenvervoer (€ 17 miljoen), kraamzorg (€ 10 miljoen) en tandheelkundige zorg 2e compartiment (€ 17 miljoen). | 552,5 |
Technische mutaties. | – 19,5 |
Overige mutaties. Onder andere van de medische zorg voor intensive care patiënten goed te organiseren, voor de pilot inzet nachttrauma-helikopters en de uitvoering van het amendement omtrent de ontwikkelcentra in de revalidatie. | 8,8 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 26 134,9 |
Beleidsartikel 43: Langdurende zorg
Een goede en betaalbare zorg voor mensen met een langdurende of chronische beperking van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 4 825 370 | 0 | – 2 393 | 4 822 977 | 18 244 | 19 855 | 21 536 | 21 536 |
Uitgaven | 4 826 470 | 0 | – 4 439 | 4 822 031 | 22 244 | 21 355 | 21 536 | 21 536 |
Programma-uitgaven | 4 821 789 | 0 | – 4 366 | 4 817 423 | 22 307 | 21 418 | 21 599 | 21 599 |
Tijdige en goede indicatie | 135 524 | 0 | – 3 082 | 132 442 | – 3 057 | – 3 057 | – 3 057 | – 3 057 |
Toegang vergelijkbare informatie zorgaanbod | 51 038 | 0 | 4 353 | 55 391 | 4 554 | 2 054 | 554 | 554 |
Keuze kwalitatief voldoende zorgaanbod | 20 978 | 0 | 4 704 | 25 682 | 6 459 | 7 963 | 9 644 | 9 644 |
Keuze voldoende en gevarieerd zorgaanbod | 4 948 | 0 | 12 104 | 17 052 | 11 296 | 11 403 | 11 403 | 11 403 |
LZ is collectief en voor cliënt betaalbaar | 4 609 301 | 0 | – 22 445 | 4 586 856 | 3 055 | 3 055 | 3 055 | 3 055 |
Apparaatsuitgaven | 4 681 | 0 | – 73 | 4 608 | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 |
Ontvangsten | 144 | 0 | 0 | 144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 4 826 470 |
Reguliere mutaties | |
Overheveling van artikel 44 voor het Fonds PGO en de Regionale Patiënten Consumenten Platforms (RPCP’s). Op 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) in werking getreden. De cliëntparticipatie op lokaal niveau is echter nog niet in heel Nederland goed georganiseerd. Bijzonder aandacht verdient de groep GGZ-cliënten. Om de participatie van de cliënten op lokaal niveau te ondersteunen heeft Staatssecretaris Ross in de TK de toezegging gedaan om in de jaren 2006 t/m 2008 jaarlijks subsidiegelden toe te kennen aan het Fonds PGO en de RPCP’s. | 4 500 |
Structurele overheveling van artikel 44 voor het kennisinstituut Vilansz. De 9 kennisinstituten in de maatschappelijke zorg die waren verbonden met VWS, zijn per 1 januari 2007 teruggebracht naar 3 kennisinstituten: Movisie (valt onder artikel 44), Vilansz en het Nederlands Jeugdinstituut (valt onder artikel 45). De budgetten van de 9 oude kenniscentra worden ingezet voor 3 nieuwe kennisinstituten. | 3 055 |
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor de stimulering van innovatie in de langdurige zorg. Doel is te komen tot een meer duurzame langdurige zorg. | 2 000 |
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor mentoren/cliëntondersteuning. | 3 000 |
Overheveling naar artikel 41 | – 2 016 |
Structurele overheveling naar de premiemiddelen | – 3 200 |
Structurele overheveling vanuit de premiemiddelen voor uitvoering van de subsidieregeling Palliatieve zorg (via de begroting) | 11 400 |
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor het verkrijgen van meer inzicht in de zorgzwaarte van de zittende populatie. De instellingen «scoren» hun cliënten aan de hand van een door het bureau HHM ontwikkeld programma. | 3 000 |
Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) n.a.v. het CEP. Via de BIKK wordt het Algemeen Fonds Bijzonder Ziektekosten gecompenseerd voor de lagere premieontvangsten die resulteren uit de sinds 2001 geldende systematiek van heffingskortingen. Omdat de totale omvang van de heffingskortingen thans lager wordt geraamd dan ten tijde van de Begroting 2007, is de premiederving die daarvan het gevolg is ook lager. Daarom kan ook de compensatie via de BIKK lager uitvallen. | – 25 500 |
Technische mutaties | 678 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 4 822 031 |
BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Bruto BKZ-uitgaven | 21 563,1 | 566,3 | 22 129,4 | 436,2 | 442,3 | 438,9 | 438,9 |
BKZ-ontvangsten | 1 609,8 | 0 | 1 609,8 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand VWS-begroting 2007 | 21 563,1 |
Op basis van gegevens van het CVZ en de NZa zijn de uitgaven 2006 voorlopig afgerekend. Uit deze afrekening komt per saldo een structurele tegenvaller van € 461,4 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd doen zich voor bij de AWBZ-convenant sectoren (€ 335 miljoen) en PGB’s (€ 127,0 miljoen). | 462 |
Voor 2007 wordt een verdere groei van het aantal houders van een persoonsgebonden budget verwacht. Dit leidt tot € 51 miljoen hogere uitgaven in de AWBZ. | 51 |
Bij de invoering van Verblijfzorg thuis treden in 2007 meerkosten op van € 3,4 miljoen. | 3,4 |
Het Wmo budget wordt naar aanleiding van de septembercirculaire bijgesteld. Deze bijstelling betreft de reële en nominale indexatie 2006 en voor de indexatie 2007 alleen de reële. De indexaties zijn naar de begroting van BZK overgeheveld. | – 52,4 |
Technische mutaties. | 102,3 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 22 129,4 |
Beleidsartikel 44: Maatschappelijke ondersteuning
Burgers worden gestimuleerd en zonodig ondersteund om te (kunnen) participeren in de samenleving.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 476 019 | 20 000 | 67 632 | 563 651 | 28 800 | 26 940 | 23 296 | 18 685 |
Uitgaven | 485 110 | 20 000 | 49 613 | 554 723 | 29 000 | 26 940 | 23 296 | 18 685 |
Programma-uitgaven | 480 962 | 20 000 | 49 688 | 550 650 | 29 075 | 27 015 | 23 371 | 18 760 |
Actieve participatie in maatschappelijke verbanden | 24 265 | 20 000 | 24 405 | 68 670 | – 1 144 | 1 371 | 1 961 | 1 961 |
Beschikbaarheid vrijwillige ondersteuning | 88 644 | 0 | – 3 952 | 84 692 | – 5 656 | – 5 338 | – 5 337 | – 5 337 |
Prof. ondersteuning voor burgers met beperkingen | 62 527 | 0 | 9 158 | 71 685 | 19 745 | 19 882 | 19 630 | 19 630 |
Tijdelijke ondersteuning van burgers met beperking | 305 526 | 0 | 20 077 | 325 603 | 16 130 | 11 100 | 7 117 | 2 506 |
Apparaatsuitgaven | 4 148 | 0 | – 75 | 4 073 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 485 110 |
Amendementen en moties | |
Overheveling van artikel 42 als gevolg van de uitvoering van een amendement van de Tweede-Kamerleden Joldersma en Bussemaker (kamerstuk 30 800XVI, nr 68). Dit amendement beoogt het zorgwerkersprogramma voor bijscholing van werknemers die werkloos zijn geworden door invoering van de Wmo. | 20 000 |
Reguliere mutaties | |
Overheveling naar artikel 43 | – 4 500 |
Overheveling van het ministerie van BZK voor het innen van eigen bijdragen Wmo. De middelen worden betaald aan het CAK voor centrale inning. | 11 900 |
Structurele overheveling naar artikel 43 | – 3 055 |
Overheveling vanuit de premiemiddelen voor de Wmo. De subsidieregeling diensten bij wonen met zorg was bestemd om het thuis blijven wonen te faciliteren. Nu gemeenten vanaf 2007 verantwoordelijk zijn voor de huishoudelijke hulp thuis, de WVG en de voormalige welzijnstaken is de subsidie per 1 januari 2007 opgeheven en zijn de middelen per die datum ondergebracht in de Wmo. | 5 000 |
Valys Bovenregionaal Vervoer WVG. Mensen die hiervoor zijn geïndiceerd, hebben recht op bovenregionaal vervoer. Steeds meer mensen met beperkingen (pashouders) maken hiervan gebruik. Ter compensatie van de toegenomen kosten zijn extra middelen beschikbaar gesteld. | 20 000 |
Voorfinanciering verdeelsleutel MO. Om te komen tot een volledig objectieve verdeling van de specifieke uitkering maatschappelijke opvang wordt de verdeelsleutel aangepast. De meerjarige overgangstermijn van de aanpassing van de verdeelsleutel wordt voorgefinancierd. | 22 000 |
Technische mutaties | – 1 732 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 554 723 |
BKZ-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
BKZ-uitgaven | 156,5 | 0,0 | 156,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand VWS-begroting 2007 | 156,5 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 156,5 |
Beleidsartikel 45: Jeugdbeleid
Kinderen in Nederland groeien gezond en veilig op en ontwikkelen zich tot zelfstandige en maatschappelijk betrokken burgers.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 1 073 388 | 0 | – 4 448 | 1 068 940 | 1 035 | 16 028 | 15 914 | 16 321 |
Uitgaven | 1 090 400 | 0 | 7 385 | 1 097 785 | 4 104 | 16 383 | 16 284 | 16 321 |
Programma-uitgaven | 1 083 640 | 0 | 7 452 | 1 091 092 | 4 171 | 16 450 | 16 351 | 16 388 |
Tijdige ondersteuning bij opvoeden en verzorgen | 45 021 | 0 | 6 013 | 51 034 | 2 469 | 14 620 | 14 220 | 14 088 |
Tijdige indicatie ernstig bedreigde kinderen | 155 980 | 0 | 1 359 | 157 339 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Kwalitatief goede jeugdzorg | 8 076 | 0 | – 615 | 7 461 | – 614 | – 614 | – 614 | – 502 |
Tijdig juiste hulp voor gevindiceerde kinderen | 873 563 | 0 | 695 | 874 258 | 2 314 | 2 442 | 2 743 | 2 800 |
Betaalbare jeugdzorg | 1 000 | 0 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 6 760 | 0 | – 67 | 6 693 | – 67 | – 67 | – 67 | – 67 |
Ontvangsten | 7 530 | 0 | 0 | 7 530 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 1 090 400 |
Reguliere mutaties | |
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de Verwijsindex risicojongeren. De invoering van de Verwijsindex is vertraagd omdat uit studie bleek dat de implementatie van het «Plan van Aanpak Verwijsindex risicojongeren» niet kon worden gestart zonder wettelijke verankering binnen de privacywetgeving. | 3 186 |
Technische mutaties | 4 199 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 1 097 785 |
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 65 487 | 0 | 23 086 | 88 573 | – 18 862 | – 16 155 | – 14 962 | – 2 618 |
Uitgaven | 100 816 | 0 | 1 842 | 102 658 | – 4 | – 2 | – 1 | – 1 |
Programma-uitgaven | 98 279 | 0 | 1 909 | 100 188 | 63 | 65 | 66 | 66 |
Gezond door sport | 9 797 | 0 | – 92 | 9 705 | – 88 | – 86 | – 85 | – 85 |
Meedoen door sport | 63 628 | 0 | 3 184 | 66 812 | 634 | 634 | 634 | 634 |
Sport aan de top | 24 854 | 0 | – 1 183 | 23 671 | – 483 | – 483 | – 483 | – 483 |
Apparaatsuitgaven | 2 537 | 0 | – 67 | 2 470 | – 67 | – 67 | – 67 | – 67 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 100 816 |
Technische mutaties | 1 842 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 102 658 |
Beleidsartikel 47: Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 403 752 | 0 | 9 611 | 413 363 | – 7 329 | – 6 229 | – 6 629 | – 5 929 |
Uitgaven | 404 348 | 0 | 9 612 | 413 960 | – 7 329 | – 6 229 | – 6 629 | – 5 929 |
Programma-uitgaven | 403 260 | 0 | 9 372 | 412 632 | – 7 631 | – 6 531 | – 6 629 | – 5 929 |
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | 394 138 | 0 | 6 969 | 401 107 | – 7 334 | – 6 234 | – 6 634 | – 5 934 |
Herinnering en bewustzijn WO II | 9 122 | 0 | 2 403 | 11 525 | – 297 | – 297 | 5 | 5 |
Apparaatsuitgaven | 1 088 | 0 | 240 | 1 328 | 302 | 302 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 404 348 |
Reguliere mutaties | |
Vanuit de eindejaarsmarge worden middelen beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een nieuw pand voor het Indisch Huis. De middelen betreffen de opbrengst uit verkoop in 2006 van het oude pand van deze stichting. | 2 700 |
Neerwaartse bijstelling van de ramingen voor de uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen. Dat heeft te maken met een lagere reguliere instroom en een lagere instroom bij het project Gerichte benadering. Voorts zijn er lagere uitgaven voor de compensatieregeling ziektekostentoeslag en de bijzondere voorzieningen. | – 14 300 |
Jaarlijkste wettelijke bijstelling van de uitgaven voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van het wettelijk stelsel van pensioenen, uitkeringen en bijzondere voorzieningen ten behoeve van oorlogsgetroffenen. | 21 200 |
Technische mutaties | 12 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 413 960 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 272 472 | 0 | 4 553 | 277 025 | – 167 | – 474 | 2 096 | 4 487 |
Uitgaven | 279 269 | 0 | 11 388 | 290 657 | 4 833 | 4 526 | 4 596 | 4 484 |
Programma-uitgaven | 92 791 | 0 | 8 354 | 101 145 | 3 094 | 3 095 | 3 095 | 3 095 |
Internationale samenwerking | 12 321 | 0 | – 13 | 12 308 | – 73 | – 73 | – 73 | – 73 |
Beheer en toezicht stelsel | 80 470 | 0 | 8 367 | 88 837 | 3 167 | 3 168 | 3 168 | 3 168 |
Apparaatsuitgaven | 186 478 | 0 | 3 034 | 189 512 | 1 739 | 1 431 | 1 501 | 1 389 |
Ontvangsten | 3 380 | 0 | 0 | 3 380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | 279 269 |
Reguliere mutaties | |
Overheveling van artikel 42 ter dekking van extra uitvoeringskosten CVZ in verband met de buitenlandtaak en de risicoverevening als gevolg van de invoering van de Zvw. | 5 200 |
Verhoging van het budget van de NZa als gevolg van de taakuitbreiding in het kader van het nieuwe zorgstelsel. | 3 100 |
Technische mutaties | 3 088 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 290 657 |
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting (2007) | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet (2007) | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | – 16 756 | 0 | 57 655 | 40 899 | 41 279 | 41 415 | 42 265 | 42 374 |
Uitgaven | – 16 756 | 0 | 57 411 | 40 655 | 41 280 | 41 414 | 42 265 | 42 374 |
Programma-uitgaven | – 16 756 | 0 | 57 411 | 40 655 | 41 280 | 41 414 | 42 265 | 42 374 |
Loonbijstelling | 3 524 | 0 | 65 327 | 68 851 | 53 731 | 53 611 | 53 667 | 52 600 |
Prijsbijstelling | 8 495 | 0 | 4 306 | 12 801 | 382 | 441 | 417 | 1 593 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Taakstelling | – 28 775 | 0 | – 12 225 | – 41 000 | – 12 835 | – 12 641 | – 11 822 | – 11 822 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
(bedragen x €1 000) | 2007 |
---|---|
Stand VWS-begroting 2007 | – 16 756 |
Reguliere mutaties | |
Er worden structureel middelen beschikbaar gesteld voor het rijksbrede project Burger Service Nummer (BSN). Tevens is vastgelegd dat alle departementen bijdragen aan het fysieke en digitale depot bij het Nationaal Archief (OCW) voor het wegwerken van achterstanden. De kosten worden gelijkmatig over de departementen verdeeld. Verder dragen alle departementen bij aan het rijksbrede communicatiebeleid. | 2 649 |
De prijsbijstelling tranche 2006 wordt ingezet ter dekking algehele begrotingsproblematiek | – 3 308 |
Aanpassing van de Overheidsbijdrage voor Arbeidskosten (OVA) | – 2 179 |
Taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek. | – 15 000 |
Loonbijstelling tranche 2007 | 68 851 |
Prijsbijstelling tranche 2007 | 10 819 |
Technische mutaties | 4 421 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 40 655 |
BKZ-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Bruto BKZ-uitgaven | 951,5 | – 28,1 | 923,4 | – 49,1 | – 56,1 | – 70,1 | – 83,1 |
BKZ-ontvangsten | 2102,1 | 0,0 | 2 102,1 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand VWS-begroting 2007 | 951,5 |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2007 van het Centraal Planbureau (CPB). | – 86,7 |
De taakstelling ziekteverzuim is in de instellingsbudgetten verwerkt. | 52,2 |
Naar aanleiding van de motie Mosterd en voor correctie van evidente foutenregistratie is er € 10 miljoen beschikbaar gesteld. | 10 |
Het Wmo budget wordt naar aanleiding van de septembercirculaire bijgesteld. Deze bijstelling betreft de nominale indexatie 2007. De indexatie is naar de begroting van BZK overgeheveld. | – 24 |
Overige mutaties | 20,4 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 923,4 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31061-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.