nr. 9
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2008
In 2007 heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geparticipeerd
in tien experimenten om de filedruk te verminderen en in vier experimenten
met gratis openbaar vervoer (OV) voor ouderen. Bijgevoegd treft u de eindevaluatierapporten
van deze experimenten aan.1
Beoogde doelen van de experimenten zijn, vast te stellen of:
• gratis OV voor ouderen sociaal-maatschappelijke winst oplevert
en er lege stoelen worden gevuld;
• te ontdekken of met gratis of goedkoop OV de top van de filedruk
wordt weggenomen en een bijdrage aan regionale bereikbaarheid wordt geleverd.
De experimenten voor gratis OV voor ouderen hebben geleid tot sociaal-maatschappelijke
winst en het vullen van lege stoelen. Ouderen gingen extra reizen en ondernamen
dientengevolge meer maatschappelijke activiteiten. Wel vond hier en daar substitutie
plaats met de fiets. Bij de experimenten is geen relatie aangetoond tussen
gratis OV en vermindering van eenzaamheidsgevoelens van ouderen.
De experimenten voor filerijders hebben gezorgd voor een betere bereikbaarheid
van stedelijke gebieden. Meer mensen hebben sneller hun bestemming bereikt
en met grote tevredenheid. Het effect van de experimenten op de filedruk is
echter niet aantoonbaar gebleken. Mogelijke redenen hiervoor zijn onder andere:
meer automobiliteit door economische groei en «nieuwe» automobilisten
die de lege plekken van voormalig filerijders opvullen. Ongewenst neveneffect
was bovendien dat het OV soms als alternatief voor de fiets werd gebruikt.
Naast het prijsargument, blijkt uit beide experimenten dat vooral gemak,
goede communicatie, beschikbaarheid (dichtbij, snel en frequent) en goed toegankelijke
voertuigen en haltes de doorslaggevende argumenten waren om voor het OV te
kiezen. Daarbij moet er bij filerijders sprake zijn van een sense
of urgency: de file moet als voldoende hinderlijk worden ervaren om de overstap
naar het OV te overwegen. Dit beeld wordt bevestigd door experimenten elders
in het land waar VenW niet in heeft geparticipeerd.
Om meer mensen te verleiden om gebruik te maken van het OV, wil ik ook
experimenten met andere doelgroepen gaan uitvoeren. Daarbij denk ik o.a. sociaal-recreatieve
reizigers, nieuwkomers op een woon- of werklocatie en vroege vogels (Early
Birds concept uit Australië). Daarbij hoop ik ook een breder inzicht
te krijgen in de effecten van het instrument gratis of goedkoop OV. In het
najaar van 2008 wil ik daarom langs bovenstaande lijn een nieuwe tranche experimenten
starten. Ik zal de decentrale overheden hier spoedig nader over informeren
en hen uitnodigen voorstellen hiervoor in te dienen.
Op basis van alle experimenten kan ik uiteindelijk tot een afgewogen beleidslijn
komen ten aanzien van de toekomst van gratis of goedkoop OV in Nederland.
Ik verwacht deze beleidslijn eind 2009-begin 2010 gereed te hebben.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa