Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30300-IXB nr. 27 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30300-IXB nr. 27 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2006
Hierbij doe ik u toekomen de managementsamenvatting van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR).
Het IOR is beschikbaar op www.rijksbegroting.nl/IOR. Bij deze brief treft u een samenvatting van het IOR aan, waarin een selectie van overzichten wordt gepresenteerd.
Enkele jaren geleden is het Subsidieoverzicht Rijk (SOR) (rn0000032) aan de Kamer aangeboden. Dit overzicht omvatte alleen subsidies en overdrachten. Op verzoek van de Kamer omvat dit Instrumentenoverzicht Rijk een breed overzicht van en inzicht in álle financiële instrumenten van het Rijk.
Dankzij de inspanningen van departementen kon aan het verzoek van de Kamer, om eens in de vier jaar een dergelijk instrumentenoverzicht te produceren, worden voldaan.
In 2003 heeft de werkgroep «Zicht op subsidies» bestaande subsidieregelingen geïnventariseerd en een beoordelingskader ontwikkeld. Deze werkgroep werd ingesteld naar aanleiding van een motie (zie bijlage) van Tweede Kamerlid Van As (LPF) ingediend bij de Algemene Financiële Beschouwingen over de Begroting 2003. Over het rapport van deze werkgroep «Zicht op subsidies» (2003, 29 200, nr. 47) heeft een algemeen overleg (AO) plaatsgevonden. In dit AO heeft het Kabinet toegezegd eens per 4 jaar een subsidieoverzicht te presenteren en aan de Tweede Kamer te zenden. Dit rapport geeft invulling aan deze toezegging. De komende jaren zal – zoals afgesproken – een blijvende inspanning worden geleverd aan het complementeren van het overzicht.
De Tweede Kamer heeft gevraagd om een breed overzicht van en inzicht in subsidieregelingen. Met het IOR wordt aan dit verzoek gehoor gegeven. De titel van het overzicht is gewijzigd in Instrumentenoverzicht Rijksoverheid (IOR). Uitgangspunt van het IOR is namelijk dat het overzicht inzicht geeft in álle geldstromen die het Rijk verlaten. Daarmee is het bereik van het overzicht dus breder dan louter subsidies, zoals bij het Subsidieoverzicht Rijk (SOR) wel het geval was. In het SOR bestond het risico op arbitraire definities waardoor veel uitgaven buiten het overzicht vallen. Voor de afbakening van de begrippen is in het IOR aangesloten bij het Europees Stelsel van nationale Rekeningen (ESR). Hopelijk zorgen het weergeven van alle instrumenten en het aansluiten bij de ESR-codering voor voldoende waarborgen voor een meer objectief karakter en het vermijden van kritiek op arbitraire keuzes.
2. INVENTARISATIE VAN DEPARTEMENTALE INSTRUMENTEN
2.1 Reikwijdte van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR)
Het ministerie van Financiën heeft bij de totstandkoming van het Instrumentenoverzicht Rijk (IOR) een coördinerende rol vervuld en heeft gezorgd voor de totstandkoming van het totaaloverzicht en rapportage aan de Tweede Kamer. Het IOR is gebaseerd op informatie van de departementen. Het IOR is een samenvoeging, samenvatting en hergroepering van de overzichten zoals deze door departementen zijn aangeleverd. Meer gedetailleerdere informatie over bepaalde uitgaven kan worden verstrekt door het betreffende vakdepartement.
Het totale overzicht is te vinden op de rijksbegrotingssite (www.rijksbegroting.nl/IOR). Op internet is meer uitgebreide informatie te vinden over de verschillende uitgaven, zoals namen van regelingen, doelstellingen, operationele doelstellingen, doelgroepen, functionele classificatie, wie uitvoert en horizonbepalingen.
De meerwaarde van het IOR ten opzichte van eerder aangeboden overzichten ligt in het bieden van een volledig inzicht in instrumenten en het budgettaire beslag. Voor inzicht in de meerjarige ontwikkelingen daarin wordt verwezen naar de departementale begrotingen. De discussies over de bijdragen van instrumenten aan het bereiken van doelstellingen (de effecten van het beleid) vindt plaats in debatten over beleidsnota’s en begrotingen in de Tweede Kamer. In dit Instrumentenoverzicht Rijk worden de instrumenten niet beoordeeld op hun doelmatigheid en doeltreffendheid. Ook de doelstellingen waarvoor de verschillende instrumenten worden ingezet blijven hier buiten beschouwing.
De beoordeling van instrumenten vindt plaats binnen reguliere processen op departementen, bijvoorbeeld in beleidsevaluaties en beleidsdoorlichtingen. Met de Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoeken (RPE) geeft Financiën richting aan beleidsdoorlichtingen en evaluatie-onderzoeken.
De RPE biedt een handvat bij het periodiek evalueren van instrumenten. Begin 2006 is een nieuwe, herziene RPE vastgesteld. Een beleidsdoorlichting is een periodiek evaluatieonderzoek naar het gevoerde beleid gericht op het bereiken van een algemene of operationele doelstelling. Daarbij moet ook expliciet aandacht worden geschonken aan de probleemanalyse, de actualiteit van de doelstelling en de argumentatie voor de rol van de rijksoverheid (waarom moet de rijksoverheid dit oplossen en niet de markt of een andere overheid). De uitkomsten van beleidsdoorlichtingen worden aan de Kamer gestuurd.
Bij de samenstelling van het IOR zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
1. Het IOR is een overzicht van alle uitgaande geldstromen van departementen;
2. Alleen eerste geldstromen zijn in het overzicht opgenomen;
3. De instrumenten zijn gecategoriseerd volgens het Europees Stelsel van rekeningen (ESR) en ingedeeld naar bijbehorende ESR-codes;
4. Voor bepaalde specifieke geldstromen is aanvullende informatie geleverd, dit betreffen de subsidies, sociale uitkeringen en overdrachten (in het vervolg subsidies en overdrachten genoemd).
Deze uitgangspunten vormen tevens de aanzet tot afbakening van dit overzicht en worden daarom hieronder kort toegelicht.
Ad 1. Het IOR is een overzicht van alle uitgaande geldstromen
De som van de bedragen van de in het IOR verklaarde geldstromen telt op tot de bedragen per begrotingsartikel, naar stand ontwerpbegroting 2006. Het is daarmee een eenjarig overzicht waarin zowel de progamma-uitgaven als de apparaatsuitgaven worden verklaard. Er wordt niet aangegeven of de geldstroom valt onder programma-uitgaven of onder apparaatuitgaven. De keuze om aan te sluiten bij de bedragen in de ontwerpbegroting 2006 vergroot de praktische werkbaarheid, maakt het overzicht zuiverder en vergemakkelijkt de controle. Soms zullen doelen worden bereikt door een subsidie en soms door de inzet van ambtenaren. Deze middelen en inzet worden gelijkwaardig in dit overzicht meegenomen.
Met het Rijk wordt in het IOR de Rijksoverheid in enge zin bedoeld. Het betreft dus niet uitgaven van overige publiekrechtelijke lichamen. Onder rijksuitgaven vallen ook de begrotingsgefinancierde delen uit de sectoren SZA en Zorg en uitgaven gefinancierd met onder andere Europese middelen/cofinanciering. De premiegefinancierde uitgaven lopen niet mee. De bedragen per begroting corresponderen met de bedragen per begroting in bijlage 2 van de Miljoenennota. De totaalsom in dit IOR komt niet overeen met de totaalsom in de Miljoenennota. Dit komt doordat een aantal onderdelen niet is meegenomen, dit betreffen: Aanvullende Posten, BTW-compensatiefonds en Consolidatie.
Ad 2. Alleen eerste geldstromen zijn in het overzicht opgenomen
Het overzicht betreft alleen directe uitgaven, dus de gelden die vanuit de departementen naar «buiten» gaan. Zo wordt bijvoorbeeld een bijdrage in de apparaatskosten van het zelfstandig bestuursorgaan de Informatie Beheer Groep (IBG) als uitgave van het ministerie van OCW opgenomen. De uitgaven die het IBG vervolgens doet blijven buiten beschouwing. Hiermee worden dubbeltellingen voorkomen. Het totaal van de in het IOR verklaarde geldstromen telt voor elk departement dus op tot het totaal van de uitgaven in de ontwerpbegroting(en).
Ad 3. Categorisering volgens ESR 1995
Er is gekozen om gebruik te maken van het Europees Stelsel van Rekeningen (ESR)1 voor het categoriseren van de instrumenten. Ook voor berekeningen en afbakeningen van het EMU-tekort worden ESR-coderingen gehanteerd. Voordeel van het werken met ESR-codes is dat departementen al werken met ESR-codes. Door departementen aangeleverde ESR gecodeerde informatie wordt periodiek gestuurd aan het CBS. Daarnaast zijn de ESR-definities een extern gegeven en niet door een van de partijen te beïnvloeden. Het ESR is goed uitgeschreven waardoor minder kans bestaat op onduidelijkheden. In bijlage 3 is een overzicht opgenomen van verschillende ESR-codes met een omschrijving van de inhoud. Deze is tevens vinden op www.minfin.nl/hafir.
Ad 4. Aanvullende informatie voor bepaalde geldstromen
Het IOR is een dekkend overzicht van vrijwel alle geldstromen. Nadere toelichting in het totaaloverzicht vindt alleen plaats bij geldstromen die het karakter hebben van een sociale uitkering, sociale overdracht in natura of een overige inkomensoverdracht2 (te herkennen aan ESR-codes 31, 41, 42 en 43, en in het verdere overzicht subsidies en overdrachten genoemd). Dit sluit zo goed als mogelijk aan bij de doelstelling om inzicht te geven in de geldstromen die het karakter hebben van een subsidie. Op deze manier wordt – naast het verstrekken van een gedegen inzicht in subsidies – invulling gegeven aan de door de Tweede Kamer gewenste verbreding.
2.3 Aanpak inventarisatie en rapportage
Met departementen is afgesproken om bij rapportage geen onderscheid te maken tussen subsidies en overdrachten enerzijds en andere instrumenten anderzijds. Alle instrumenten worden dus in één overzicht gepresenteerd. Echter, waar dit meerwaarde oplevert, wordt aanvullend een extra overzicht verstrekt van alleen die instrumenten die subsidies of inkomensoverdrachten betreffen. Deze instrumenten komen grotendeels overeen met de instrumenten zoals gepresenteerd in het voormalige SOR.
3. OVERZICHT VAN DEPARTEMENTALE INSTRUMENTEN
TABEL 1 UITGAANDE GELDSTROMEN (NAAR STAND ONTWERPBEGROTING 2006), BEDRAGEN X € MILJARD | |
---|---|
Aantal uitgaven/instrumenten | 983 |
Totaal uitgaande geldstromen | 149,4 |
• Waarvan subsidies en overdrachten | 86.9 |
• Waarvan overig | 62,5 |
Het totale IOR omvat alle uitgaande geldstromen van het Rijk binnen één jaar (stand ontwerp-begroting 2006).3 Het betreft een bedrag van 149,4 miljard euro, verdeeld over 983 instrumenten. Het aantal uitgaven/instrumenten in dit instrumentenoverzicht is groter dan het aantal instrumenten in de ontwerpbegrotingen 2006. Dit komt doordat instrumenten in het IOR zijn opgesplitst naar de aard van de ontvangers en naar begrotingsartikelen. Dit zorgt ervoor dat bepaalde instrumenten meerdere keren in verschillende delen voorkomen.
Indien de totale uitgaven worden gesplitst in subsidies en overdrachten (ESR-codes 31, 41–43) enerzijds en andere instrumenten/uitgaande geldstromen (overige ESR-codes) anderzijds, dan blijkt dat subsidies en overdrachten het grootste deel van de 149,4 miljard euro vormen. De verhouding is 86,9 miljard euro voor subsidies en overdrachten (dit is 58 procent) en 62,5 miljard euro (= 42%) voor overige geldstromen.
De categorie overig omvat het gehele palet aan uitgaven dat een andere ESR-code heeft dan 31, 41, 42 en 43. In bijlage 3 wordt een overzicht gegeven van de betekenis van alle ESR-codes. Binnen «overig» vallen rentebetalingen á 10,7 miljard euro, waarvan 9,6 miljard euro rente op de staatsschuld betreft. De beloning van werknemers (10,2 miljard euro) en de aankoop van goederen en diensten (7,0 miljard euro) zijn ook grote posten binnen de categorie overig. Een scala aan interne verrichtingen sommeert tot 18,8 miljard euro. Ook investeringen (4,7 miljoen euro) en kapitaaloverdrachten en het verstrekken van leningen (8,6 miljoen euro) vallen onder de categorie overig. De uitgaven aan onderhoud van grond-, water- en wegenbouwkundige werken bedragen samen 1,4 miljard en aan duurzame militaire goederen wordt bijna een miljard euro uitgegeven.
Kleine verschillen in het totaal worden veroorzaakt door afrondingsverschillen en een aantal kleine posten. Aan het eind van paragraaf 3.3 wordt kort aangegeven welke concrete, grote uitgaven in de categorie overig vallen.
In onderstaand overzicht is weergegeven 1) welke begroting het betreft 2) de omvang van de uitgaven van de begroting 3) hoeveel instrumenten/uitgaven dit betreft, 4) hoeveel wordt uitgegeven aan subsidies en overdrachten en 5) om hoeveel instrumenten/uitgaven dit gaat. Tot slot wordt 6) aangegeven welk aandeel de tien grootste subsidies en overdrachten hebben in de totale uitgaven van de betreffende begroting. In dit overzicht wordt de volgorde van begrotingen bepaald door de omvang van de uitgaven.
TABEL 2 UITGAVEN PER BEGROTING (STAND ONTWERPBEGROTING 2006, BEDRAGEN X € MILJOEN) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. Begroting | 2. Uitgaven (x € milj.) | 3. Aantal instrumenten/uitgaven | 4. Uitgaven aan subs. en overdrachten | 5. Aantal Subsidies en overdrachten | 6. Aandeel 10 grootste sub-sidies in % |
OCW | 27 875,3 | 136 | 25 585,9 | 103 | 82 |
SZW | 24 367,3 | 84 | 15 419,8 | 36 | 62 |
Nationale Schuld (Transactiebasis) | 13 186,1 | 11 | 0 | 0 | – |
Gemeentefonds | 13 032,4 | 2 | 13 029,2 | 1 | 100 |
VWS | 12 658,1 | 124 | 12 031,1 | 83 | 64 |
BuZa | 11 173,6 | 51 | 7 154,8 | 34 | 63 |
Defensie | 7 768,7 | 52 | 238,6 | 22 | 3 |
VenW | 7 099,1 | 93 | 1 661,1 | 65 | 23 |
Infrastructuurfonds | 6 352,5 | 23 | 284,3 | 3 | 4 |
BZK | 5 477,4 | 44 | 3 804,9 | 16 | 69 |
Justitie | 5 411,0 | 42 | 1 942,3 | 15 | 35 |
Financiën | 3 884,1 | 35 | 0,5 | 3 | 1 |
VROM | 3 416,5 | 61 | 2 325,3 | 22 | 67 |
FES | 2 482,4 | 1 | 0 | 0 | – |
LNV | 2 135,3 | 129 | 1 222,0 | 82 | 47 |
EZ | 1 631,0 | 57 | 1 062,4 | 24 | 60 |
Provinciefonds | 1 052,5 | 1 | 1 052,5 | 1 | 100 |
Koninkrijksrelaties | 173,0 | 11 | 80,7 | 4 | 47 |
Hoge Colleges van Staat | 113,3 | 8 | 0 | 0 | – |
Staten-Generaal | 89,7 | 10 | 0,2 | 1 | 1 |
AZ | 44,3 | 6 | 0 | 0 | – |
Diergezondheidsfonds | 6,8 | 1 | 0 | 0 | – |
Huis der Koningin | 5,7 | 1 | 0 | 0 | – |
Totaal | 149 435,9 | 983 | 868 95,8 | 515 |
VROM heeft een begroting van 3,4 miljard euro verdeeld over in totaal 61 instrumenten/uitgaven. Van die 3,4 miljard betreft 2,3 miljard euro een subsidie of overdracht. Die 239 miljoen wordt gevormd door 22 instrumenten/uitgaven. Met andere woorden VROM heeft 22 verschillende uitgaven aan subsidies en overdrachten. De tien grootste subsidies en overdrachten van VROM vormen 67 procent van de totale uitgaven van VROM.
Toelichting: Aandeel 10 grootste subsidies in totale uitgaven
Om ook een beter beeld te krijgen wat de omvang en het beslag van de verschillende subsidieregelingen is, wordt in deze kolom aangegeven wat opgeteld het aandeel van de tien grootste subsidies en overdrachten is in de totale uitgaven van de betreffende begroting. Uit het overzicht blijkt dat sommige begrotingen minder dan 10 subsidies en overdrachten omvatten, in deze gevallen is het totaal van alle subsidies en overdrachten genomen.
3.2 Grootste subsidies en inkomensoverdrachten
Hieronder worden de 25 grootste subsidies en overdrachten van het Rijk gepresenteerd.
TABEL3 25 GROOTSTE SUBSIDIES EN OVERDRACHTEN (ESR CODES 31, 41, 42 EN 43) | |||
---|---|---|---|
Korte omschrijving inhoud/doel | Instrument/naam regeling | Bedrag (x € milj.) | Begroting |
1. Uitkeringen aan gemeenten | Financiële Verhoudingswet | 13 029,2 | Gemeentefonds |
2. Primair onderwijs | Wet op Primair Onderwijs, WEC | 7 736,7 | OCW |
3. Voortgezet onderwijs | Wet op Voortgezet Onderwijs + bekostigingsbesluit | 5 197,9 | OCW |
4. Bijdrage in financiering AWBZ | Rijksbijdrage en Bijdrage in kosten van kortingen (BIKK) | 4 741,1 | VWS |
5. Bijstand | Wet werk en bijstand – inkomensdeel | 4 338,4 | SZW |
6. EU – samenwerking | Eigen middelen EU (bijdrage Nederland) – excl. af te dragen invoerrechten | 4 064,0 | BuZa |
7. Regionale Politiekorpsen | Besluit financiën regionale politie korpsen | 3 271,8 | BZK |
8. Kinderbijslag | Algemene kinderbijslagwet | 3 262,5 | SZW |
9. Wetenschappelijk onderwijs | Programma-uitgaven/Reguliere bekostiging instandhouding/toerusting stelsel WO. | 2 683,7 | OCW |
10. Zorgtoeslag | Wet op Zorgtoeslag | 2 601,7 | VWS |
11. Sociale werkvoorziening | Wet Sociale Werkvoorziening | 2 210,6 | SZW |
12. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | Instandhouding stelsel/toerusting beroepsonderwijs | 2 179,0 | OCW |
13. Huursubsidie | Huursubsidiewet en huurtoeslagen | 1 907,0 | VROM |
15. Arbeidsongeschiktheids-voorziening | jongeren Wet op de arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten (Wajong) | 1 713,7 | SZW |
16. Hoger Beroepsonderwijs | Toerusting van instellingen | 1 711,9 | OCW |
17. Reïntegratie | Flexibel reïntegratiebudget WWB | 1 629,3 | SZW |
18. Verkeer- en vervoerprojecten | Brede doeluitkering (aan provincies en kaderwetgebieden) | 1 469,4 | VenW |
24. Bereiken MDG’s/menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling | Samenwerking met VN en andere organisaties | 725,7 | BuZa |
25. bijdragen aan NAVO, OVSE e.d. Humanitaire hulp en goed bestuur | Veiligheid en stabiliteit Nederland en bondgenoten – humanitaire hulpverlening, Matra, goed bestuur – programma’s. | 650,2 | BuZa |
Totaal | 70 276,4 |
Op plaats 8 in de top 25 staat een uitgave ten behoeve van de Kinderbijslag die wordt gedaan op grond van de Algemene kinderbijslagwet. Hiermee is een bedrag van 3 262,5 miljoen euro gemoeid, die op de begroting van het SZW staat.
De 25 grootste subsidies en overdrachten bedragen samen 70,3 miljard euro. De totale uitgaven aan subsidies en overdrachten bedragen 86,9 miljard euro. De 25 grootste subsidies en overdrachten beslaan 80,9 procent van de totale uitgaven aan subsidies en overdrachten en 47,1 procent van de totale uitgaven van het Rijk (149,4 miljard euro).
Kleinste uitgaven/instrumenten
Naast deze omvangrijke instrumenten omvat het IOR ook een groot aantal relatief kleine subsidies en overdrachten. Te denken valt aan de financiering van een Leerstoel Rederijkunde (VenW, 3 duizend euro), een subsidie ten behoeve van de Stichting Jason (BuZa, 8 duizend euro) en een subsidie aan de Stichting Homoseksualiteit en Krijgsmacht (Defensie, 10 duizend euro).
Grote uitgaven buiten subsidies en overdrachten
Naast bovenstaande gepresenteerde subsidies en overdrachten zijn er andere uitgaven/instrumenten. In de categorie overige uitgaven (alle uitgaven exclusief subsidies en overdrachten) zijn de grootste uitgaven rentebetalingen (Nationale Schuld, 9,6 miljard), overdrachten aan lagere overheden (diverse), Rijksbijdragen aan de Sociale Fondsen (SZW, 5,5 miljard euro) en de bijdrage aan het Infrastructuurfonds (VenW, 4,7 miljard euro).
3.4 Uitgaven uitgesplitst naar beleidsthema’s
De subsidies en inkomensoverdrachten (ESR-codes 31, 41, 42 en 43) zijn te groeperen naar het beleidsthema waar ze onder vallen. In onderstaande tabel is deze uitsplitsing naar beleidsthema, oftewel functionele classificatie, gemaakt.
Tabel 4 Uitgaven aan subsidies en overdrachten uitgesplitst per beleidsthema | |||
---|---|---|---|
Beleidsthema | Bedrag x € milj. | % van totaal | Belangrijkste/grootste regelingen |
Onderwijs | 24 011,8 | 27,7 | Alle vormen onderwijs: primair (WPO), voortgezet (WVO), BVE, HBO en WO |
Zorg | 10 263,1 | 11,8 | Zorgverzekering (AWBZ etc.), Zorgtoeslag, Rijksbijdrage <18 zorgverz. (AWBZ) |
Sociale Zekerheid | 10 210,4 | 11,7 | Bijstand (WWB), Kinderbijslag (AKW), Arbeidsongeschikth.voorz. jongeren (WAJONG) |
Arbeidsmarktbeleid | 5 274,2 | 6,1 | Sociale Werkvoorziening (WSW), Reïntegratie (WWB) Kinderopvang |
Defensie en buitenlandbeleid | 5 001,4 | 5,8 | Eigen middelen EU, Nationale en bondsch. veiligheid (divers), Bijdragen aan NAVO |
Externe en verkeersveiligheid | 3 459,7 | 4,0 | Regionale politie (Besluit fin. reg. Politie) (2X) Prestatie bekostiging en innovatie reg. politie Brandweer (BDU rampenbestrijding) |
Wonen | 2 503,3 | 2,9 | Huursubsidiewet – inkomensbeleid, Huisvesting asielzoekers (Wet COA), Nieuwbouw + verbetering (Besluit Woningbonden) |
Ontwikkelingssamenwerking | 2 367,8 | 2,7 | Samenwerking met VN en andere organisaties MSP, VPO, PSO, VMP e.d. (versterking civil society) Diverse milieu- en waterprogramma’s – MDG-doelen |
Infrastructuur (vervoer en verkeer) | 1 873,4 | 2,2 | Verkeer en vervoerbijdrage aan provincie (BDU), Wet en Besluit Infrafonds – bijdrage Prorail voor onderhoud spoor Idem- bijdrage Prorail voor railverkeersleiding |
Cultuur | 1 407,1 | 1,6 | Bekostiging publieke omroep (Mediawet) Bijdragen aan cultuurinstellingen (Wet op specifiek Cultuurbeleid) (2X) |
Welzijn en sport | 1 329,3 | 1,5 | Voorzieningen jeugdhulpverlening (Wet Jeugdzorg) Financiering welzijninstellingen (Welzijnswet) Meedoen door sport (Welzijnswet) |
Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek | 1021,4 | 1,2 | Bijdrage int. onderzoek (WHW/Kaderwet exploit.) Bijdrage TNO-onderzoek (TNO-wet) Regeling subsidie stichting DLO, |
Rechtsbijstand en reclassering | 882,7 | 1,0 | Bekostiging Juridisch loket (Wet op Rechtsbijstand) Bekostiging Reclasseringsorganisaties Sociale advocatuur (Wet op Rechtsbijstand) |
Innovatie | 518,5 | 0,6 | Bijdragen aan instituten ter versterking kennisbasis Technologische samenwerking (IS-regeling), Verb. kennistoegang MKB (Bijdrage aan Syntens) |
Milieu en energiebeleid | 486,3 | 0,6 | Subsidies bodemsanering (Wet bodembescherming) Stimulering energiebesparing (pr. energie-efficiency) Kosten aanhouden olievoorraad (Cofa-heffing) |
Landbouw, Natuur | 395,7 | 0,5 | Natuurbeheer op landbouwgronden (Progr. Beh.) Natuurbeheer (Beheer door Staatsbosbeheer) Diverse onderzoeksprojecten |
Criminaliteitspreventie | 332,2 | 0,4 | Jeugdbescherming, voogdij, reclassering (Wet op Jeugdzorg) |
Emancipatie en integratiebeleid | 261,0 | 0,3 | Inburgeringstrajecten (Wet Justitiesubsidies) Dienstverl. + terugkeer asielzoekers („ „) Emancipatiesubsidies |
Technologiebeleid en kennisinfrastructuur | 81,3 | 0,1 | Wetenschappelijk onderzoek Waterloopkundig Lab. Delft (GTI’s), Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuur |
Overige | 15 209,1 | 17,5 | Uitkeringen aan gemeente (Fin. Verh. Wet) Uitkeringen aan provincies (Fin. Verh. Wet) Politieacademie (Wet LSOP) |
Totaal | 86 895,8 | 100 |
Aan arbeidsmarktbeleid wordt 5 274,2 miljoen euro uitgegeven. Dit is 11,7 procent van de totale uitgaven aan subsidies en overdrachten. De grootste uitgaven binnen dit beleidsthema worden gedaan aan Sociale Werkvoorziening (WSW), Reïntegratie (WWB) en Kinderopvang.
Bovenstaande thema’s zijn functionele classificaties. Alle uitgaven die niet binnen één van de thema’s/functionele classificaties geplaatst kunnen worden zijn benoemd als «overig». Onder «overig» vallen ook de algemene uitkeringen aan gemeenten en provincies in het kader van de Financiële Verhoudingenwet. Deze bedragen vullen samen met ruim 14 miljard euro bijna de gehele categorie «overig».
Departementsoverstijgende thema’s
In de tweede kolom is het geraamde totaalbedrag per thema weergegeven. De totaalbedragen komen in belangrijke mate overeen met de uitgaven die op de begrotingen staan. Grootste verschillen ontstaan daar waar andere departementen ook uitgaven doen aan een bepaald ander thema, de zogenaamde «departementsoverstijgende thema’s». Dit is een belangrijke meerwaarde van een indeling naar beleidsthema. Een goed voorbeeld zijn de uitgaven van LNV aan landbouwonderwijs, die nu niet vallen onder landbouw, maar onder onderwijs.
SOR, ZOS, IOR; EEN HISTORISCH PERSPECTIEF
Naar aanleiding van een motie van het Kamerlid Van As is in 2003 een interdepartementale werkgroep in het leven geroepen die het rapport «Zicht op subsidies» heeft voortgebracht. Het doel van deze werkgroep was tweeledig: als eerste het maken van een inventarisatie van de toenmalige departementale subsidies en ten tweede het opstellen van een beoordelingskader voor subsidies.
In het najaar van 2003 heeft de minister van Financiën in een debat over het rapport Zicht op Subsidies met de Kamer afgesproken dat eens in de vier jaar (voorafgaand aan het jaar van een kabinetsformatie) een breed overzicht van en inzicht in subsidies zal worden opgesteld. Voorliggend rapport is daarvan een eerste resultaat.
Voor de opstelling van Zicht op subsidies heeft het Subsidieoverzicht Rijksoverheid (SOR 2003) als vertrekpunt gediend. Dit overzicht gaf inzicht in de subsidies die via de begroting van een departement liepen, kort toegelicht naar doelstelling, doelgroep, looptijd van de regeling, beschikbare budget, etc. Voor dit overzicht werd de subsidiedefinitie uit de Miljoenennota 1988 gehanteerd. Omdat door hantering van deze definitie bepaalde subsidies buiten het SOR vielen, is in Zicht op subsidies gekozen voor een zo breed mogelijke interpretatie van het subsidiebegrip. Er zijn immers meerdere definities van het subsidiebegrip en door ook te kijken naar de «grensgevallen» en naar subsidies die om zuivere definitieredenen buiten het SOR omliepen, was het totaalbedrag dat in Zicht op subsidies is gepresenteerd hoger. In het SOR 2003 was het totaalbedrag aan departementale subsidies 17,5 miljard euro. In Zicht op subsidies is nog een additionele 4,7 miljard euro in beeld gebracht. Hierdoor was het totaalbedrag dat in 2003 aan subsidies werd gepresenteerd ruim 22 miljard euro.
In voorliggend overzicht is invulling gegeven aan de wens van de Kamer om een breed overzicht van en inzicht in subsidies te verschaffen. Hiervoor is aangesloten bij een internationale definitie van subsidies. Tegelijkertijd is afgesproken dat het overzicht moet optellen tot het totaalbedrag van een departementale begroting. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de coderingen uit het ESR ’95. Departementen hebben al hun begrotingsartikelen gelabeld volgens deze internationale codes waardoor het geheel van hun begrotingen nu als instrumenten in beeld is gebracht. Indien een uitgave een subsidie betreft is aanvullende relevante informatie opgenomen. In de huidige methodiek zal een uitgave die conform het ESR niet als subsidie wordt beschouwd, dan in een andere ESR-categorie moeten worden opgenomen zodat deze niet buiten beeld valt. Zodoende kan een meer objectief beeld worden verstrekt.
Ter volledigheid wordt de motie Van As hieronder weergegeven.
De Kamer gehoord de beraadslaging van mening, dat een solide financieel beleid, waarbij ook ruimte dient te zijn voor nieuw beleid, door het kabinet geboden is;
van mening dat de huidige Interdepartementale Beleidsonderzoeken (IBO’s) meer zijn gericht op verbetering van de doelmatigheid van het beleid c.q. de beleidsuitvoering; van mening dat een bredere aanpak gewenst is, teneinde meer financiële ruimte te creëren voor extra aflossing van o.a. de staatsschuld en/of nieuw beleid;
verzoekt de regering, om alle rijkstaken eens tegen het licht te houden door middel van een op te starten «zoeklichtactie», welke als continu proces tot doel heeft om alle rijkstaken qua taakstelling, omvang en kosten door te lichten en bijzondere aandacht te besteden aan alle subsidieregelingen;
verzoekt de regering, hiervoor een stuurgroep in te stellen onder leiding van de minister van Financiën en bij voorjaarsnota 2003 met een plan van aanpak te komen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Vervolgens heeft het kabinet op de volgende wijze invulling gegeven aan deze motie (brief IRF 2002/993M):
«Kern van de interdepartementale beleidsonderzoeken (IBO’s) is dat rijkstaken tegen het licht worden gehouden. Het is een continu proces dat jaarlijks de overheidstaken doorlicht op mogelijkheden om de doelmatigheid te verhogen en aldus een bijdrage levert aan het creëren van meer financiële ruimte. In reactie op de motie van het lid Van As zal het kabinet op zeer korte termijn een interdepartementale werkgroep in het leven roepen die ter voorbereiding op een nieuwe formatie onderzoek zal doen. Deze werkgroep zal gericht zijn op het inventariseren van bestaande subsidieregelingen alsmede op het opstellen van een beoordelingskader waarin verschillende invalshoeken worden neergelegd van waaruit subsidies beoordeeld kunnen worden.»
OVERZICHT PER BEGROTINGSHOOFDSTUK
In onderstaande overzichten worden per begroting (stand ontwerpbegroting 2006) alle subsidies en overdrachten gepresenteerd die meer dan 5 miljoen euro bedragen. Het aantal weergegeven uitgaven verschilt per begroting. In totaliteit zijn 255 uitgaven groter dan 5 miljoen euro. Enkele begrotingen hebben ofwel geen subsidies en overdrachten, ofwel geen subsidies en overdrachten die meer bedragen dan 5 miljoen euro. Deze begrotingen komen in dat geval niet in dit overzicht voor.
BEDRAG X € MILJ. | NAAM REGELING/ | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
42,0 | Samenwerkingsprogramma’s | Gelden aan Antillen voor projecten, USONA |
14,1 | Protocol PVNA | Aanpak geweldscriminaliteit Antillen |
13,0 | Protocol AMFO | Bijdragen aan NGO’s op de Antillen |
11,5 | Samenwerkingsprogramma’s/ | Gelden aan Aruba voor projecten |
BEDRAG X € MILJ/ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
4 064,0 | Vierde eigen middel EU e.d. | Bijdragen aan EU |
725,7 | FTI- catalytic fund, samenwerking met VN-organsaties etc. | Realiseren Millenium Development Goals |
650,2 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid, regionale stabiliteit en crisisbeheersing, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur | Bijdragen aan NAVO,WEU, OVSE, IAEA,OPCW |
597,8 | Subsidie MFP, Subsidie VPO, Subsidie PSO,Subsidie VMP, SNV-programma | Versterking maatschappelijk middenveld in buitenland |
340,3 | Diverse programma’s op gebied milieu, water en stedelijke ontwikkeling | Waarborgen duurzame leefomgeving in internationale context- MFG 7 bereiken |
295,7 | Ondernemingsklimaat in ontwikkelingslanden | Ondernemersklimaat (PUM, PSOM, ORET/MILIEV, IFI’s IFC). Verhoging kwaliteit bedrijfsleven |
139,4 | Macrosteun | Financiële Steun aan overheden in OS-landen |
90,9 | 1. Internationale onderwijsprogramma NFP en NPT; 2. Programma internationale instituten | 1. Beursverlening professioneel middenkader resp. versterking tertiair onderwijs; 2. Samenwerking tussen ontwikkelingslanden op het gebied van (hoger onderwijs-)projecten |
64,1 | Verenigde Naties; Internationaal Strafhof, ILO | Bevorderen internationale rechtsorde |
41,6 | NIO | Rentesubsidies op OS-leningen; Apparaatskosten NIO |
29,8 | Diverse regelingen Internationale culturele betrekkingen | Internationaal cultuurbeleid |
19,8 | Deskundigenprogramma | Beschikbaar stellen van deskundigen voor OS voor bevorderen van gezonde technische, bedrijfseconomische en infrastructurele ontwikkeling |
15,3 | Draagvlak | Versterkt internationaal profiel en grotere kennis van en waardering voor NL in het buitenland en het buitenlandbeleid in het eigen land |
13,6 | Overige programma’s | Versterken van institutionele en technische capaciteit in sectoren en thema’s van OS door subsidieverlening aan NGO’s |
11,8 | Matra voor Europese samenwerking | Ondersteuning transformatie Midden en Oost-Europa, |
8,8 | HGIS-cultuur | Versterkt internationaal profiel |
8,0 | Raad voor Europa | bijdragen aan EU voorkomende uit verdragen en versterking aan de EU, Benelux en Raad van Europa |
6,9 | 1. Carnegiestichting; 2. Mensenrechten | Instandhouding en verbetering Vredespaleis en bibliotheek; 2. Bescherming van de rechten van de mens |
5,2 | OESO | Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling |
5,1 | Programma ondersteuning buitenlandse beleid | Ondersteuning prioriteiten buitenlands beleid |
BEDRAG X € MILJ. | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
418,4 | Wet COA | Huisvesting Asielzoekers |
329,7 | Wet op de Jeugdzorg | Jeugdbescherming, voogdij, jeugdreclassering |
245,2 | Wet op de Rechtsbijstand | Juridisch loket |
231,8 | Wet Justitiesubsidies | Inburgeringtrajecten |
202,3 | Wet op de Reclassering | Reclassering en hulp en steun verdachten/delinquenten |
163,3 | Wet op de Rechtsbijstand | Sociale advocatuur |
154,6 | Beginselenwet ter beschikkingstelling | Behandeling TBS’ers |
117,3 | Subsidiebesluit Justitiële inrichtingen | Opvang en behandeling van jeugdigen |
28,5 | Remigratiewet | Ondersteuning van remigratie door bekostiging |
17,2 | Wet SGM | Mogelijk maken om schade te verhalen op dader |
16,0 | Wet Justitiesubsidies | Dienstverlening asielzoekers + faciliteren terugkeer |
14,0 | Wet Justitiesubsidies | Toenadering minderheden en autochtonen (via FORUM, LOM) |
VII BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
BEDRAG X € MILJ. | NAAM REGELING | /KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
3 271,8 | Besluit financiën regionale politie korpsen | Bekostigingregionale politiekorpsen |
199,0 | Wet LSOP | Politieacademie |
97,2 | Besluit Brede Doeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid | Stimuleren GSB-steden m.b.t. sociale maatregelen |
70,4 | Besluit financien regionale politie korpsen en algemeen subsidiebesluit BZK/ | Prestatiebekostiging, Bolkensteingelden en Innovatiesubsidies |
62,5 | Besluit doeluitkering bestrijding van rampen en zware ongevallen (BDUR)/ | Reguliere bijdrage aan brandweer |
40,8 | Uitvoeringsregeling met SAIP/ | Overzeese pensioens- en uitkeringsregeling |
30,9 | Bijdragebesluit kosten ruiming explosieven Tweede Wereldoorlog 1999 (BKRE) | Ruiming explosieven uit WO2 |
15,0 | Wet subsidiëring politieke partijen (laatstelijk gewijzigd op 26 juli 2005, STb 373/374) | Bijdrage aan politieke partijen |
6,7 | Brandweerwet artikel 18 + Instellingswet ZBO NIBRA | Bijdrage aan Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampen- bestrijding |
VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
BEDRAG X € MIL. | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
7 736,7 | Wet op Primair Onderwijs/WEC/ | Primair onderwijs |
5 197,9 | Wet op het Voortgezet Onderwijs + bekostingsbesluit VO/ | Voortgezet onderwijs |
2 683,7 | Programma-uitgaven | Wetenschappelijk onderwijs |
2 179,0 | Instandhouding stelsel | Toerusting beroepsonderwijs en volwasseneneducatie |
1 711,9 | Toerusting van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | Toerusting Hoger onderwijs |
1 105,7 | Wet Studiefinanciering 2000 | Studiefinanciering |
790,9 | Mediawet | Bekostiging publieke omroep |
578,6 | WHW, kaderwet exploitaties/projectsubsidies | Bekostiging onderzoeksinstellingen |
508,7 | Academische ziekenhuizen | Toerusting academische ziekenhuizen |
359,1 | Wet Studiefinanciering 2000/ | Reisvoorziening studenten |
353,7 | Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc. | Bijdrage aan cultuurinstellingen |
292,7 | Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | Tegemoetkoming in schoolkosten |
245,0 | Meedoen in de samenleving/ | bekostiging leer/werkplicht |
193,7 | TNO-wet | Rijksbijdrage aan TNO |
164,7 | Programma arbeidsmarkt en personeelsbeleid | Diverse projecten en pilots personeelsbeleid |
150,0 | Aanvullende subsidie praktijkgerichte leeromgeving | FES geld voor aansluiting voortgezet en beroepsonderwijs |
99,9 | Landelijk organen | Faciliteren landelijke organen onderwijs |
83,1 | Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc. | Bijdrage aan cultuurinstellingen |
81,0 | Meer innnovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen/ | Belemmeringen wegnemen en innovatie stimuleren |
74,6 | Internationale verdragen, MoU’s | Bijdrage aan internationale onderzoeksinstellingen |
74,5 | Meer aandacht voor een variëteit leerloopbanen, verhoging rendement | Terugdringen voortijdig schoolverlaten, leven lang leren |
71,0 | Besluit rijkssubsidie grootschalige projecten/ | Gelden via BRIM en Bureau Belvedère voor monumentenzorg |
66,5 | Vernieuwing onderwijsprogramma’s en doorontwikkeling | Maatwerk vmbo bewerkstelligen |
65,9 | Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank | Apparaatskosten IBG |
47,1 | Besluit RVC’s, regionaal zorgbudget en praktijkscholen met deklaratiebekostiging | Leerlingzorg |
46,9 | Ziektekostenvoorziening onderwijs- en onderzoekspersoneel | Bijdrage aan ziektekostenvoorziening |
41,2 | Faciliteitenregeling culturele minderheden | Reguliere bekostiging scholen = extra bijdrage voor culturele minderheiden |
38,4 | Lectoren en kenniskringen | Kenniskringen HBO |
30,9 | Wet op het specifiek Cultuurbeleid etc. Doeluitkeringen provincies en gemeenten voor cultuut | |
26,8 | Meer innnovatie en rendement door samenwerking tussen instellingen | Samenwerking tussen onderwijsinstellingen |
25,6 | Aanvulling schoolbudget Voortgezet Onderwijs | Verbeterde beleidsvoering en vernieuwingen VO |
25 353 | Wet SLOA | Innovaties ict, lerarenbeleid, competenties, waarden en normen |
25 352 | Wet SLOA | Idem: maar andere ESR code |
25,3 | Regeling stimulering Bèta/techniek | Stimulering Beta en techniekvakken |
24,1 | De instellingen zijn breed toegankelijk | bijdragen aan bemiddelings- en adviseringsinstanties (CWI, decanen, reïntegratiebedrijven, e.d.) |
21,3 | Het bevorderen van integratie van ICT in het onderwijs | Bijdrage aan Stichting Kennisnet en ICT |
19,3 | Reboundvoorziening | Tijdelijke opvang van «onhoudbare» leerlingen |
17,4 | Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank | Apparaatskosten IBG |
16,2 | Wet specifiek Cultuurbeleid, Regeling versterking cultuureducatie PO etc. | Bewaren archeologische waarden in de bodem |
14,0 | Overige programmakosten/IB-groep/ | Organisatie staatsexamens VO en invoering/onderhoud van het onderwijsnummer |
13,3 | Lerarenbeleid Voortgezet Onderwijs | tegemoetkoming oplossing knelpunten personeelsvoorziening VO |
11,3 | Aantrekkelijk onderwijsinhoud die aansluit op de arbeidsmarkt | Examens mbo |
9,9 | Onderzoekersmasters in het wetenschappelijk onderwijs | Nieuw promotiestelsel onderwijsmasters om talenten aan te trekken |
9,7 | Apparaatskosten UWV | Bijdrage t.b.v. apparaatskosten UWV |
9,6 | Projecten Onderwijskwaliteit | Ondersteunende projecten vmbo, 2e fase, basisvorming en examens |
9,3 | Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | Zorgopleidingen in het hoger onderwijs |
8,1 | AWB en Wet overige OCW-subsidies | Bevorderen mobiliteit |
8,1 | Apparaatskosten IBG | Personele en materiele kosten IBG |
7,8 | Innovatie en versterking kennisinfrastructuur | Instandhouding ICT-infrastrutuur op scholen |
7,5 | Innovatievoorziening/-plan | Ondersteuning innovatieve projecten |
7,2 | Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank | Apparaatskosten IBG |
6,0 | Jonge universiteiten | Wegwerken achterstand onderzoeksbekostiging Erasmus universiteit, Universiteit van Maastricht/Universiteit van Tilburg |
5,8 | 1e opvang asielzoekers | Tegemoetkoming aan gemeenten voor eerste opvang schoolgaande asielzoekers |
5,7 | Meer eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers | MBO versterking loopbaanoriëntatie. |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
95,2 | Bijdragen aan de NAVO | Bijdragen aan de NAVO |
63,4 | Wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling/ | bijdrage door Defensie |
60,0 | VN-contributies | Contributie Verenigde Naties |
7,4 | Subsidie aan de Stichting Militair-historisch Museum | Stichting Militair-historisch Museum |
XI VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
1 907,0 | Huursubsidiewet en de huurtoeslag uit de Aanpassingswet algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) | Huursubsidie – inkomensondersteuning. |
149,1 | Besluit woninggebonden subsidies 1992–1994 | bijdrage via budgethouders (o.a. gemeenten) aan Sociale en particuliere verhuurders |
112,6 | Wet bodem bescherming (WBB)/ | Bodemsaneringen |
44,0 | CDM (clean development mechanism) | CO2-reductieprogramma’s buitenland |
28,3 | Wet Geluidshinder (Wgh) | Saneren geluidshinder door bijdragen aan andere overheden, RWS en railbeheerder |
18,1 | Diverse niet meer vigerende regelingen op het gebied van betaalbare woonkeuze koop- en huursector | O.a. premiekoop, waarvan betalingen tot 2018 nog doorlopen + (hiernaast nog 6,2 miljoen euro op ander beleidsartikel) |
14,9 | Burger en Milieu (geen specifieke regeling) | Projecten m.b.t. burgerparticipatie en burgerplatforms |
11,2 | Sanering asbestwegen | Sanering asbestwegen |
7,3 | Subsidie Aanpak Milieudrukvermindering afvalstoffen | Bijdrage aan lokale overheden t.b.v. stimulering afvalstoffenvermindering |
6,9 | Tijdelijke subsidieregeling CO2-reductie gebouwde omgeving 2006 (nog niet gepubliceerd, pas na goedkeuring door EC en MINFIN). Reductie CO2 | |
5,9 | Beëindigde regeling t.b.v. int. milieubeleid | Internationaal milieubeleid |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
1 469,4 | Bijdrage aan Brede Doeluitkering | Bijdrage aan provincies en kaderwetgebieden t.b.v. verkeer- en vervoerprojecten |
71,3 | Afkoop oude kapitaallasten railinfrastructuur | Resterende kapitaallasten oude metrolijnen afkopen middels een 13-jarige annuïteit. |
22,6 | Exploitatie- en investeringssubsidie Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (LR) Stb. 1995, 105 | Ondersteuning fundamenteel onderzoek op het gebied van luchtvaart i.v.m. versterking van concurrentiepositie van de zelfontwikkelde lucht- en ruimtevaartindustrie. |
11,7 | GTI’s | Subsidie t.b.v. de functie van technologisch kenniscentrum |
9,1 | Convenant Bodemsanering NS-percelen tussen VenW/VROM/NS | Landelijke aanpak/reiniging bodemverontreiniging in NS-percelen. |
8,3 | Eumetsat verdrag | Observaties van het klimaat en het constateren van klimaatveranderingen |
7,9 | Overeenkomst tot wijziging van de overeenkomst inzake de uitplaatsing van de uitvoering van de vorderingen en herkeuringen aan het CBR | Bevorderen verkeersveiligheid |
5,4 | Besluit subsidies investeringen kennisinfrastructuur | Kennisontwikkeling waterbeheer |
5,0 | Regeling personenvervoer van deur tot deur en op maat | Verbetering dienstverlening personenvervoer |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
306,1 | Bijdragen aan instituten en regelingen, gericht op het versterken van de gezamenlijke kennisbasis van bedrijven en kennisinstellingen. | Versterking van de kennisbasis van bedrijven en kennisinstellingen door selectieve bijdragen aan kansrijke initiatieven |
169,0 | Bijdrage aan het CBS | Bijdrage aan CBS t.b.v. statistisch onderzoek. |
111,8 | Programma’s energie-efficiency, EINP, programma’s duurzame energie, CO2-reductieplan, Joint Implementation en bijdrage aan het Energiecentrum Nederland. | Programma’s en bijdragen gericht op stimulering energiebesparing, het inzetten van duurzame energie en de reductie van broeikasgassen. |
105,8 | IS-regeling | Bevorderen technologische samenwerking bedrijven en kennisinstellingen. |
78,2 | COVA (Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten) -heffing en bijdrage aan diverse instituten. | Betalingen aan de Stichting COVA t.b.v. aanhouding voorraad t.b.v. voorzieningszekerheid. |
61,6 | Bijdrage aan Syntens, SKO, SKB en Innovatievouchers | Verbeteren toegang tot kennis voor het MKB |
32,8 | PSOM (Programma’s Samenwerking met Opkomende Markten) en bijdragen aan diverse organisaties. | PSOM’s t.b.v. de samenwerking met opkomende markten en uitgaven aan lidmaatschap van internationale organisaties. |
30,2 | Suppletie-instrument, bijdrage NBTC, overig toerisme en bijdrage ROM’s | Instrumenten ter ondersteuning van gebiedsgerichte kansen met nationaal belang. |
29,5 | Compensatie Demkolec en stadsverwarmingsprojecten. | Compensatie verschil tussen begrote boekwaarde en lagere veilingopbrengst van verkochte (2001) experimentele kolenvergassingscentrale Demkolec en tegemoetkoming in kosten overeenkomsten m.b.t. stadsverwarming, |
19,6 | Bijdrage scheepsbouwindustrie, codemaregeling en bijdragen ontwikkeling JSF | Tijdelijke regeling ondersteuning en ordersteun scheepsbouw en stimulering technische vernieuwing in het bedrijfsleven door gerichte overheidsvraag naar innovatieve producten en diensten |
13,5 | Bijdrage aan agentschap Octrooicentrum Nederland | Bijdrage aan Octrooicentrum. |
11,6 | Actieplan ondernemen, bijdragen aan instituten en bevorderen ondernemen | Ondersteuning ondernemers |
10,9 | Subsidieregeling Kennisexploitatie en bijdrage TechnoPartner | Technostarters ondersteunen met expertise, betere benutting wetenschappelijke kennis. |
7,7 | Besluit Subsidies Kennisinfrastructuur | Hoogwaardige netwerken in de kennisinfrastructuur |
5,7 | Bijdrage aan OPTA en internationale organisaties | Toezicht op telecompartijen door OPTA. |
XIV LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
BEDRAG X MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
428,2 | Bekostiging HAO, MBO en VMBO | Groen onderwijs |
137,4 | Regeling subsidie Stichting DLO | Bijdrage aan beleidsondersteunend onderzoek DLO |
137,0 | Bekostiging Wageningen Universiteit | Bekostiging Wageningen Universiteit |
113,7 | Programma Beheer | Bijdrage aan terreinbeheerders voor instandhouden en ontwikkelen natuur |
57,1 | Beheer door SBB | Bos/natuurbeheer door staatsbosbeheer |
36,6 | Regeling Subsidie Stichting DLO | Stelsel groen onderzoek |
29,8 | Diverse onderzoeksprojecten | Onderzoek m.b.t. voedselkwaliteit en diergezondheid |
20,6 | Natuurbeschermingswet 1998 en flora- en faunawet | afronden van het vaststellen van de instandhoudingsdoelstellingen, begrenzingen en aanwijzingsbesluiten uitvaardigen |
20,6 | Beheer door SBB | Bos/natuurbeheer t.b.v. recreanten |
19,7 | Diverse OCW-volgende regelingen | Subsidiëren van onderwijsvernieuwing conform OCW |
18,7 | Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid Uitvoeringscontract 2001–2004 | Reconstructie zandgebieden in Zuid- en Oost-Nederland |
17,3 | Subsidiëren van onderzoekinstellingen | Subsidies aan onderzoeksinstellingen t.b.v. LNV-beleid |
16,0 | Destructie | Overheidsbijdrage in de destructietarieven kadavers |
14,7 | Bekostiging IPC’S | Kennis en faciliteiten delen tussen groene kennisinstellingen, bedrijfsleven, maatschappelijke, organisaties, LNV en overige departementen |
12,5 | Regeling Praktijkleren | Subsidiëren van praktijkleren via vraagsturing |
10,1 | Subsidiëren van voorlichtingsprojecten | Subsidiëring praktijkleren via vraagsturing. Onderwijs in groene instellingen vernieuwen i.r.t. beroepspraktijk |
9,3 | Regeling effectgerichte maatregelen in bossen en natuurterreinen | Herstellen ecosystemen in bos- en natuurterreinen door aanvullende beheersmaatregelen |
9,3 | Kennisontwikkeling en verspreiding Mest | Kennisvergroting nieuw mestbeleid |
6,7 | Bijdrage FAO | Wettelijke bijdrage Food and Agriculture Organisation |
6,4 | Gegevensvoorziening en evaluaties | Natuurbeleid: volgen ontwikkelingen, evaluatie, monitoring |
5,7 | Regeling tegemoetkoming faunaschade | schadevergoedingregeling bedrijfsmatige land- bouwschade door beschermde inheemse diersoorten |
5,5 | Regeling subsidie nationale en grensoverschrijdende parken | Subsidiëring jaarplannen nationale parken |
5,5 | Omschakeling en voorzetting biologische landbouw | 10% biologisch areaal bereiken |
5,5 | Subsidiëren van Transforum | Subsidiëren van Transforum |
5,4 | Subsidiëren van organisaties binnen de ondersteuningsstructuur | «Groene» kennis delen verschillende partijen |
XV SOCIALE ZEKERHEID EN WERKGELEGENHEID
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
4 338,4 | Wet Werk en Bijstand – inkomensdeel (WWB) | Bijstand – aanvulling tot inkomen op minimuniveau |
3 262,4 | Algemene Kinderbijslagwet (AKW) | Kinderbijslag |
2 210,6 | Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) | Bevorderen van arbeidsparticipatie van mensen met beperking |
1 713,7 | Wet op de arbeidsongeschiktheidsvoorziening Jonggehandicapten (Wajong). | Aanvulling tot inkomen op minimumniveau aan jonggehandicapten |
1 629,3 | Flexibel reïntegratiebudget WWB | Ondersteuning bij arbeidsinschakeling |
919,8 | Kinderopvang | Kinderopvangtoeslag |
327,8 | Toeslagenwet | Aanvulling tot inkomen op minimumniveau aan zieke, arbeidsongeschikte en werkloze werknemers |
320,5 | Uitvoeringskosten CWI en BKWI | Bijdrage rijk aan CWI en BKWI |
214,3 | IOAW | Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers |
66,6 | Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) | Bijstand aan zelfstandigen |
44,1 | Wet Werk en Inkomen Kunstenaars (WWIK) | Beroepsmatige kunstenaars helpen een renderende beroepspraktijk op te bouwen |
42,9 | IOAZ | Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen |
35,8 | Stimuleringsregeling ID-banen | Doorstroming voormalige ID-werkers naar reguliere arbeid. |
34,8 | REA Wajong | Reïntegratie van jonggehandicapten. |
33,7 | TOG | Tegemoetkoming in de Onderhoudskosten van Thuiswonende gehandicapte kinderen |
31,8 | Handhaving | Invoering bestuurlijke boeten WAV en maatregelen ID-fraude en illegale tewerkstelling e.d. |
21,6 | Arboconvenanten | Voorkomen uitval arbeid door arboconvenanten |
21,4 | Agenda voor de Toekomst | Reïntegratievoorzieningen |
20,0 | Subsidies arbeidsomstandigheden | Arbeidsveiligheid (VAV), arbeidsomstandigheden Stoffen (VASt), arbeidsmiddelen (SPA), Regeling Arbo-investeringen (FARBO) e.a. |
19,9 | Tijdelijke Regeling Inkomensgevolgen herbeoordeelde arbeidsongeschikten (TRI). | Tijdelijke tegemoetkoming aan bepaalde arbeidsongeschikten, die herbeoordeeld zijn |
19,8 | Stimulering arbeidsparticipatie | Wegnemen belemmerende factoren particpatie |
16,3 | RWI/SVWW | Apparaatskosten RWI en het stimuleren van vacaturevervulling door werklozen |
14,8 | Handhaving | Bestrijding fraude door Inlichtingen Bureau |
9,9 | Emancipatie subsidies | Bevordering gelijke kansen mannen en vrouwen |
9,0 | Overig | Financiële voorziening voor het verrichten van nabetalingen en het Digitaal VerantwoordingsSysteem |
7,9 | Regeling Schoonmaak Particulieren (RSP) | Bijdrage aan schoonmaakwerkgevers |
6,8 | Subsidies reïntegratie en beleidsuitgaven ESF | ESF en EQUAL-activiteiten |
6,0 | Subsidies | Diverse subsidies van algemene aard |
5,8 | Tijdelijke wet Beperking Inkomensgevolgen Arbeidsongeschiktheidscriteria (BIA). | Inkomen op minimumniveau van oudere herkeurde arbeidsongeschikten en deze te motiveren |
5,1 | Scholing HvS/Praktijkscholing | Afwikkeling van de subsidie aan ROC’s en de liquidatie van de stichting Centrum Vakopleiding |
XVI VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
4 741,1 | Algemene Wet bijzondere Ziektekosten (AWBZ) | Rijksbijdrage en bijdrage en kosten van kortingen (BIKK) |
2 601,7 | Wet op de zorgtoeslag | Zorgtoeslag, tegemoetkomen in de kosten van zorg |
1 863,9 | Zorgverzekeringswet | Rijksbijdrage om de uitgaven aan een zorgverzekering voor personen jonger dan 18 jaar te beperken |
889,2 | Rijkssubsidieregeling jeugdzorg | Voorzieningen jeugdhulpverlening, gelden t.b.v. provincies en landelijke zorginstellingen |
231,2 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Maatschappelijke en vrouwenopvang, gelden t.b.v. gemeenten |
196,6 | Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 40–45 | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Pensioen- en Uitkeringsraad |
187,4 | Tijdelijke regeling specifieke uitkering jeugdgezondheidszorg | Gelden aan gemeenten voor toegankelijkheid zorg en kwaliteit preventieve zorg |
161,6 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ) |
157,6 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Modernisering beroepenstructuur |
88,8 | Tijdelijk Besluit Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven | Tegemoetkoming buitengewone uitgaven via Belastingdienst |
80,3 | Wet buitengewoon pensioen 1940–1945 | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen |
70,3 | Zvw, Wet toelating zorginstellingen. Wet marktordening gezondheidszorg | Regulering van de zorg |
69,7 | Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 1940–1945 | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen |
58,3 | Regeling sociaal vervoer AWBZ-instellingen | Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten |
39,5 | Wet op de Pensioen- en Uitkeringsraad | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen |
38,3 | Tijdelijke regeling delegatie subsidiebevoegdheid aan PGO en OGZ | Evenwicht marktposities, Stichting Fonds PGO en Stichting Stimuleringsfonds Openbare Gezondheidszorg |
32,5 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Vernieuwingen in de zorg |
31,6 | Besluit rijksvergoeding Wvg-woonvoorzieningen | Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten |
27,7 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Meedoen door sport ,bijdrage aan instellingen |
25,7 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Sport aan de top |
24,8 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Ontwikkeling van jeugdigen |
24,5 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Regulier maken gesubsidieerde banen |
21,3 | Rijkssubsidieregeling jeugdzorg | Kwaliteit jeugdzorg |
18,6 | Tijdelijke stimuleringsregeling buurt, onderwijs en sport | Meedoen door sport, bijdrage aan gemeenten |
18,0 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Toegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg |
17,1 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Bestrijden van infectieziekten |
16,9 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Ontwikkeling van jeugdigen , bijdrage aan instellingen |
15,5 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Maatschappelijke participatie en leefbaarheid |
14,3 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Tweedelijns zorg |
13,7 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Toegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg |
13,6 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Transparantie en kwaliteit maatschappelijke zorg |
12,2 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Verslavingszorg |
11,1 | Stimuleringsregeling breedtesport | Meedoen door sport, bijdrage aan provincies en G25 gemeenten |
10,5 | AWBZ, Zvw, Besluit zorgverzekering Regeling zorgverzekering | Ethisch verantwoord handelen |
10,3 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Consumenten- en productveiligheid |
9,6 | Subsidieregeling Nederlands Kanker Instituut | Tweedelijns zorg, bijdrage aan Nederlands Kanker Instituut |
9,2 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Eerstelijns zorg, bijdrage aan instellingen |
8,8 | Subsidieregeling Nationaal ICT Instituut in de Zorg | Bijdrage aan Nationaal ICT Instituut in de Zorg t.b.v. vernieuwingen in de zorg. |
8,1 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Tweedelijns zorg |
8,1 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Medische technologie en transplantaten |
8,0 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Gedragsgerichte gezondheidsbevordering |
7,9 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Passendheid en keuzevrijheidouderenzorg |
7,5 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Geneesmiddelen |
7,4 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Infrastructuur herinnering WO II |
7,3 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Gezond door sport |
6,7 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Evenwicht in de marktposities |
6,7 | Wet buitengewoon pensioen zeelieden-oorlogsslachtoffers | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Pensioen- en Uitkeringsraad |
6,4 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Spoedeisende medische hulpverlening |
6,3 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Kwaliteit ouderenzorg |
6,2 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Maatschappelijke participatie en leefbaarheid |
6,2 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Voorkomen drugsgebruik |
5,9 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Coördinatie/nazorg bij crises en rampen |
5,7 | Algemene oorlogsongevallenregeling | Hulpverlening aan oorlogsgetroffenen via Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
5,7 | Subsidieregeling Volksgezondheid | Terugdringen personeelstekorten |
5,1 | Subsidieregeling welzijnsbeleid | Normen en waarden door sport |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
13 029,2 | Financiële Verhoudingswet | Algemene uitkeringen aan gemeenten uit het Gemeentefonds |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
1 052,5 | Financiële Verhoudingswet | Algemene uitkeringen aan provincies uit het Provinciefonds |
BEDRAG X € MILJ | NAAM REGELING | KORTE OMSCHRIJVING |
---|---|---|
206 000 | Wet en Besluit Infrastructuurfonds | Bijdrage ProRail: Beheer en onderhoud spoorweginfra |
75 970 | Wet en Besluit Infrastructuurfonds | Bijdrage ProRail: Railverkeersleiding. |
CLASSIFICATIESCHEMA – BETEKENIS ESR-CODES
A Niet-financiële transacties (groep 1 tot en met 6) | |
Groep 1 Output, intermediair verbruik, afschrijvingen en beloning van werknemers | |
uitgaven | |
beloning van werknemers | |
11 beloning van werknemers | |
intermediair verbruik | |
12 overige goederen en diensten | |
13 duurzame militaire goederen | |
14 onderhoud grondwerken, water- en wegenbouwkundige werken | |
afschrijvingen | |
15 afschrijvingen | |
ontvangsten | |
output | |
16 verkopen van goederen en diensten | |
17 investeringen eigen beheer | |
Groep 2 Inkomen uit vermogen | |
uitgaven | |
21 rente | |
22 winstuitkeringen | |
24 inkomen uit grond en minerale reserves | |
ontvangsten | |
26 rente | |
27 winstuitkeringen | |
29 inkomen uit grond en minerale reserves | |
Groep 3 Primaire inkomensoverdrachten | |
uitgaven | |
31 subsidies (producenten) | |
32 belastingen op productie en invoer | |
ontvangsten | |
36 belastingen op productie en invoer | |
37 belastingen op inkomen, vermogen, enz. | |
38 subsidies (producenten) | |
Groep 4 Secundaire inkomensoverdrachten | |
uitgaven | |
sociale uitkeringen en overdrachten | |
41 sociale uitkeringen (exclusief sociale overdrachten in natura) | |
42 sociale overdrachten in natura | |
overige inkomensoverdrachten | |
43 overige inkomensoverdrachten | |
ontvangsten | |
46 sociale premies | |
47 overige inkomensoverdrachten | |
Groep 5 Investeringen en afschrijvingen | |
uitgaven | |
investeringen in vaste activa (bruto) | |
51 investeringen in grondwerken, water- en wegenbouwkundige werken | |
52 overige nieuwe investeringsgoederen | |
53 aankopen gebruikte investeringsgoederen | |
voorraden | |
54 voorraadvorming (toevoegingen) | |
kostbaarheden | |
55 aankopen van kostbaarheden | |
ontvangsten | |
56 verkopen gebruikte investeringsgoederen | |
57 voorraadvorming (intering) | |
58 verkopen van kostbaarheden | |
59 afschrijvingen | |
Groep 6 Kapitaaloverdrachten en aan- en verkopen van niet-geproduceerde niet-financiële activa | |
uitgaven | |
kapitaaloverdrachten | |
62 investeringsbijdragen | |
63 overige kapitaaloverdrachten | |
aankopen niet-geproduceerde niet-financiële activa | |
61 aankopen grond | |
64 niet-geproduceerde overige activa | |
ontvangsten | |
67 vermogensheffingen | |
kapitaaloverdrachten | |
68 investeringsbijdragen | |
69 overige kapitaaloverdrachten | |
verkopen niet-geproduceerde niet-financiële activa | |
66 verkopen grond | |
64 niet-geproduceerde overige activa | |
B Financiële transacties (groep 7 tot en met 9) | |
I. Financiële transacties op lange termijn | |
Groep 7 Mutaties in financiële activa met een lange looptijd (opneming/aflossing bruto te registreren) | |
71 aankoop van langlopende effecten | |
72 verstrekking van langlopende leningen | |
73 aankoop van aandelen en overige deelnemingen | |
74 verstrekking van handelskredieten op lange termijn | |
76 verkoop van langlopende effecten | |
77 aflossing van langlopende leningen | |
78 verkoop van aandelen en overige deelnemingen | |
79 aflossing van handelskredieten op lange termijn | |
Groep 8 Mutaties in financiële passiva met een lange looptijd (opneming/aflossing bruto te registreren) | |
81 aflossing van langlopende effecten; | |
82 aflossing van opgenomen langlopende leningen | |
83 verkoop van aandelen en overige deelnemingen | |
86 opbrengst uitgifte van langlopende effecten | |
87 opbrengst opneming langlopende leningen | |
88 aankoop van aandelen en overige deelnemingen | |
II. Financiële transacties op korte termijn | |
Groep 9 Mutaties in financiële activa (mutaties netto te registreren) | |
mutaties in vorderingen | |
91 chartaal geld en (girale) deposito’s | |
92 effecten op korte termijn | |
93 kortlopende leningen | |
94 handelskredieten op korte termijn en transitorische posten | |
mutaties in schulden | |
96 chartaal geld (rijk) | |
97 effecten op korte termijn | |
98 kortlopende leningen | |
99 handelskredieten op korte termijn en transitorische posten | |
Groep 0 Transacties die niet of niet onmiddellijk over de hoofdgroepen 1 tot en met 9 worden verdeeld | |
uitgaven | |
01 Niet verdeeld | |
03 Interne verrichtingen | |
ontvangsten | |
06 Niet verdeeld | |
08 Interne verrichtingen |
Zie Handleiding Europees systeem van nationale en regionale rekeningen 1995 (ESR 1995); bijlage R6 uit HAFIR.
Deze nadere toelichting bestaat uit het vermelden van de naam van de regeling, de doelstelling en de operationele doelstelling, de doelgroep, de functionele classificatie, wie de regeling uitvoert en de horizonbepaling.
Excl. begrotingshoofdstukken Aanvullende Posten, BTW-compensatiefonds en Consolidatie. Hierdoor wijken totalen enigszins van de totalen in de MN 2006.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30300-IXB-27.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.