nr. 88
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 augustus 2009
Graag bied ik u hierbij het Kabinetsbesluit Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit (NSL) aan.1 Op 10 juli 2009
heeft het kabinet met het NSL ingestemd. Eerder al heeft de Europese Commissie
positief gereageerd op het Nederlandse verzoek tot uitstelling cq. opschorting
van de Europese grenswaarden (de zogeheten «derogatie»). De relevante
wetswijzigingen, met name de aanpassing van de Wet milieubeheer, zijn per
1 augustus van kracht geworden. Daarmee trad ook het NSL op 1 augustus
2009 in werking.
Ook heeft de Europese Commissie inmiddels ingestemd met het aangepaste
plan voor de agglomeratie Heerlen/Kerkrade. Dit was nodig omdat het door de
Commissie verleende uitstel voor NO2 voor deze agglomeratie slechts geldig
is tot 1 januari 2013.
Hiermee is een belangrijke mijlpaal bereikt als het gaat om schone lucht.
Vanaf nu is het NSL van kracht en dat betekent dat Nederland tijdig de Europese
grenswaarden luchtkwaliteit zal realiseren. Uiterlijk in juni 2011 zal Nederland
voldoen aan de grenswaarde voor fijn stof (PM10). Uiterlijk op
1 januari 2015 zal Nederland voldoen aan de grenswaarde voor stikstofdioxide
(NO2).
Dit vergt een behoorlijke inspanning, en met het NSL heeft Nederland het
instrument om hieraan te kunnen voldoen. Hiertoe bevat het NSL een omvangrijk
maatregelenpakket en kent het NSL een uitvoeringsplicht op deze maatregelen.
Ook bevat het NSL een monitoringssyteem dat jaarlijks in beeld zal brengen
hoe de uitvoering ervoor staat. Indien de resultaten achterblijven, bevat
het NSL de verplichting om met aanvullende maatregelen te komen.
Omdat ik bij de inspraak en in het debat met uw Kamer heb toegezegd dat
het NSL een transparant instrument is, zullen het NSL en de onderliggende
Saneringstool vanaf nu openbaar zijn.
We staan nu voor de uitvoering van het NSL. Omdat het NSL door vele bestuurlijke
partijen is vastgesteld is er een breed draagvlak voor het NSL. Daarin zijn
vele regionale en rijksprojecten opgenomen en tevens de maatregelen die er
uiteindelijk voor moeten zorgen dat de grenswaarden voor luchtkwaliteit op
tijd gehaald worden.
De intensieve bestuurlijke samenwerking zal ook in de uitvoeringsfase
worden voortgezet. Door middel van het Regionaal Overleg zal ik in contact
blijven met de betrokken bestuurders in de regio, om regelmatig terug te horen
hoe de uitvoering van het NSL op regionaal/lokaal gebied vorm krijgt en tegen
welke problemen gemeenten en provincies bij deze uitvoering aanlopen.
Bij de inwerkingtreding heb ik de bestuurders een informatiepakket gestuurd
dat hen kan ondersteunen bij de uitvoering van het NSL. Ik stuur u dit informatiepakket
ter informatie mee.1 Het gaat om de volgende bijlagen:
Bijlage 1: Informatie voor provincies en gemeenten betreffende de uitvoering
van het NSL.
Bijlage 2: Systeembeschrijving NSL en onderbouwing van projecten.
Bijlage 3: Melding «extra of vervangende maatregelen of voorgenomen
besluiten».
Bijlage 4: Fact Sheet meten en rekenen.
Bijlage 5: Het Kabinetsbesluit NSL.
Bijlage 6: Besluit inwerkingtreding NSL.
Ook met uw Kamer hoop ik op een goede samenwerking waar het gaat om de
uitvoering van het NSL. In de Wet milieubeheer is vastgelegd dat u wordt gehoord
bij alle wijzigingen van het NSL. Datzelfde heb ik u ook toegezegd daar waar
het gaat om de jaarlijkse voortgangsrapportage. Vanzelfsprekend ben ik bereid
de voortgang van het NSL regelmatig met u te bespreken.
Op deze wijze hoop ik de uitvoering van het NSL vorm te geven en reken
ik op een vruchtbare samenwerking met uw Kamer.
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer