Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 30175 nr. 149 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 30175 nr. 149 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juni 2012
In mei 2011 zond ik u de eerste effectprognose luchtkwaliteit Maasvlakte 2 (effectprognose 2010, TK 30 175, nr. 113). Daarin werd ingegaan op de verwachte gevolgen van het gebruik van Maasvlakte 2 op de luchtkwaliteit en de effectiviteit van de maatregelen in de Overeenkomst luchtkwaliteit Maasvlakte 2 (hierna: de Overeenkomst).
Daarbij heb ik aangegeven dat, bovenop de reguliere effectprognoses die op grond van de Overeenkomst eens per vijf jaar moeten worden gemaakt, voor 2011 en 2012 extra effectprognoses zullen worden gemaakt teneinde te bezien of één of meerdere van de overeengekomen luchtkwaliteitsmaatregelen kunnen worden beperkt of worden ingetrokken. De eerste van deze aangekondigde extra effectprognoses bied ik u hierbij aan1.
Uit de effectprognose 2011 blijkt dat de knelpunten in de luchtkwaliteit, zoals die in 2008 zijn vastgesteld en bij de effectprognose 2010 zijn bevestigd, zich ook naar huidig inzicht zullen voordoen. Op grond daarvan zijn maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren nog steeds vereist. Uit de effectprognose 2011 blijkt dat het huidige maatregelenpakket in de Overeenkomst voldoende effectief is om de knelpunten weg te nemen.
Wel laten de cijfers beperkte fluctuaties zien ten opzichte van de vorige prognose. De fluctuaties worden onder meer veroorzaakt door de (jaarlijkse) actualisatie van de achtergrondconcentraties door het RIVM en door het gebruik van geactualiseerde (voorgeschreven) rekenmodellen.
De effectprognose 2011 is conform de Overeenkomst ter beoordeling voorgelegd aan Milieudienst Rijnmond (DCMR). DCMR heeft aangegeven zich te kunnen vinden in de prognose.
Zoals eerder gemeld, wacht ik met een oordeel over het maatregelenpakket totdat ook de effectprognose 2012 in het voorjaar 2013 beschikbaar is. Dit is nodig om over een langere periode de bestendigheid van de prognoses en de effectiviteit van het maatregelenpakket vast te stellen en te toetsen. Indien de effectprognoses over 2010, 2011 en 2012 een bestendig beeld laten zien ten aanzien van de emissies en achtergrondconcentraties, kan het mogelijk worden het overeengekomen maatregelenpakket aan te passen. Als die mogelijkheid zich volgend jaar aandient zal ik met de andere partijen bij de Overeenkomst in overleg treden.
Op dit moment bieden de effectprognoses 2010 en 2011 nog niet het bestendige beeld dat nodig is om de maatregelen in de Overeenkomst opnieuw te overwegen.
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30175-149.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.