nr. 175
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 april 2009
Bijgaand ontvangt u de tweede voortgangsrapportage over de Kabinetsambities
Spoor.1 Het doel van deze rapportage is de Tweede
Kamer te informeren over de stand van zaken van het Actieplan Groei op het
Spoor, dat betrekking heeft op de ambities voor de korte termijn, en van het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, voor de middellange termijn. Ook ontvangt
u de tussenrapportage van het project OV-SAAL, dat binnen het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer is verbijzonderd als vooruitlopende specifieke planstudie.
In het Algemeen Overleg van 23 januari 2008 (22 026/29 893,
nr.278) is toegezegd dat tweemaal per jaar over de voortgang van de spoorambities
zal worden gerapporteerd. Op 4 september 2008 is u de eerste voortgangsrapportage
aangeboden (29 984, nr. 148). Hierover hebben we in het Algemeen
Overleg van 2 oktober 2008 gesproken. Vanwege de positieve reacties in
dit overleg op de rapportagewijze, is voor de tweede voortgangsrapportage
hetzelfde stramien gehanteerd. Vanaf nu zal ik u op deze momenten tevens informeren
over de voortgang van het project OV-SAAL.
Voor zowel OV-SAAL, het Actieplan Groei op het Spoor, als het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer constateer ik dat de samenwerking met het groot
aantal betrokken partijen goed verloopt.
Over deze drie projecten geven de voortgangsrapportages het volgende beeld.
Actieplan Groei op het Spoor
De uitvoering van het Actieplan Groei op het Spoor ligt op schema. De
vervoersgroei voor het hoofdrailnet was over het hele jaar 2008 gemeten 4,1%.
Het zal nog een hele tour worden de vervoergroei de komende tijd vast te houden,
gezien de huidige economische ontwikkeling. Ik geloof nog steeds in de maatregelen
uit het Actieplan en er is mij alles aan gelegen de uitvoering van de maatregelen
op koers te houden.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De uitvoering van de planstudies uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
verloopt ook volgens planning. In oktober van dit jaar zullen de concept resultaten
beschikbaar zijn en besproken kunnen worden met de decentrale overheden. Vanaf
oktober 2009 tot het voorjaar van 2010 is daarover het bestuurlijke overleg
en besluitvormingsproces voorzien, uitmondend in een kabinetsbesluit dat voor
de zomer van 2010 met de Tweede Kamer kan worden besproken.
Ik attendeer u erop dat naar aanleiding van het Algemeen Overleg over
spoor van 19 februari 2009, voor wat betreft de scope van de planstudie
in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, in de voortgangsrapportage een
verduidelijking wordt gegeven over wat dit betekent voor het traject Amersfoort–Zwolle.
Project OV-SAAL
De voortgang van het project OV-SAAL staat beschreven in de door Rijk
en regio vastgestelde «Tussenrapportage 2e fase Planstudie OV-SAAL».
Dit inclusief een aantal onderzoeksresultaten en op basis daarvan gemaakte
keuzes. Het onderzoekstraject naar de spoormaatregelen die op de middellange
termijn (tot 2020) nodig zijn loopt conform planning. Dat geldt tevens voor
het onderzoek naar de OV oplossingen voor de lange termijn (na 2020). Over
beide trajecten zullen dit najaar besluiten worden genomen. De besluitvorming
over de lange termijn oplossingen vindt plaats in samenhang met die over een
aantal andere projecten in de Metropoolregio Amsterdam en zal worden vastgelegd
in de RAAM-brief (Rijksbrief Amsterdam Almere Markermeer).
In vervolg op het kabinetsbesluit van maart 2008 voert ProRail momenteel
de planstudie uit voor de korte termijn maatregelen. ProRail heeft aangegeven
dat een groot deel van de maatregelen later zal worden opgeleverd. Met name
de realisatie van 4-sporigheden op de Zuidas en de aansluitingen bij de Riekerpolder
en de Utrechtboog vragen een langere bouwtijd dan eerder is gedacht. Dit komt
door de complexiteit van de bouw van grote kunstwerken in een stedelijke omgeving
met een krappe ruimte. Een deel van de maatregelen uit het pakket is op tijd
gereed. ProRail heeft bij haar planning reeds rekening gehouden met versnellingsmaatregelen,
zoals het parallel schakelen van het inspraaktraject met de aanbesteding en
de voorbereiding van de bouw. Zodra de besluitvorming is afgerond, kan ook
daadwerkelijk met uitvoering van maatregelen worden begonnen.
De planning van ProRail laat ik momenteel voorzien van een audit door
Horvat & Partners in samenwerking met de Dienst Infrastructuur van Rijkswaterstaat.
Tevens laat ik ProRail in samenspraak met NS onderzoeken welke consequenties
deze latere oplevering van onderdelen heeft voor reizigers en de in het kabinetsbesluit
van OV SAAL voorziene 12 treinen per uur per richting tussen Flevoland en
Amsterdam.
De resultaten van de audit en het nadere onderzoek van ProRail zal ik
meenemen bij het vaststellen van het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor
de maatregelen op de Zuidtak in de zomer van dit jaar.
Ik zal er alles aan doen om de korte termijn maatregelen op de SAAL corridor
zo spoedig mogelijk te realiseren en bezien in hoeverre er nog mogelijkheden
voor versnelling zijn.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings