29 984
Spoor: vervoer- en beheerplan

nr. 175
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 april 2009

Bijgaand ontvangt u de tweede voortgangsrapportage over de Kabinetsambities Spoor.1 Het doel van deze rapportage is de Tweede Kamer te informeren over de stand van zaken van het Actieplan Groei op het Spoor, dat betrekking heeft op de ambities voor de korte termijn, en van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, voor de middellange termijn. Ook ontvangt u de tussenrapportage van het project OV-SAAL, dat binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is verbijzonderd als vooruitlopende specifieke planstudie.

In het Algemeen Overleg van 23 januari 2008 (22 026/29 893, nr.278) is toegezegd dat tweemaal per jaar over de voortgang van de spoorambities zal worden gerapporteerd. Op 4 september 2008 is u de eerste voortgangsrapportage aangeboden (29 984, nr. 148). Hierover hebben we in het Algemeen Overleg van 2 oktober 2008 gesproken. Vanwege de positieve reacties in dit overleg op de rapportagewijze, is voor de tweede voortgangsrapportage hetzelfde stramien gehanteerd. Vanaf nu zal ik u op deze momenten tevens informeren over de voortgang van het project OV-SAAL.

Voor zowel OV-SAAL, het Actieplan Groei op het Spoor, als het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer constateer ik dat de samenwerking met het groot aantal betrokken partijen goed verloopt.

Over deze drie projecten geven de voortgangsrapportages het volgende beeld.

Actieplan Groei op het Spoor

De uitvoering van het Actieplan Groei op het Spoor ligt op schema. De vervoersgroei voor het hoofdrailnet was over het hele jaar 2008 gemeten 4,1%. Het zal nog een hele tour worden de vervoergroei de komende tijd vast te houden, gezien de huidige economische ontwikkeling. Ik geloof nog steeds in de maatregelen uit het Actieplan en er is mij alles aan gelegen de uitvoering van de maatregelen op koers te houden.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De uitvoering van de planstudies uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer verloopt ook volgens planning. In oktober van dit jaar zullen de concept resultaten beschikbaar zijn en besproken kunnen worden met de decentrale overheden. Vanaf oktober 2009 tot het voorjaar van 2010 is daarover het bestuurlijke overleg en besluitvormingsproces voorzien, uitmondend in een kabinetsbesluit dat voor de zomer van 2010 met de Tweede Kamer kan worden besproken.

Ik attendeer u erop dat naar aanleiding van het Algemeen Overleg over spoor van 19 februari 2009, voor wat betreft de scope van de planstudie in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, in de voortgangsrapportage een verduidelijking wordt gegeven over wat dit betekent voor het traject Amersfoort–Zwolle.

Project OV-SAAL

De voortgang van het project OV-SAAL staat beschreven in de door Rijk en regio vastgestelde «Tussenrapportage 2e fase Planstudie OV-SAAL». Dit inclusief een aantal onderzoeksresultaten en op basis daarvan gemaakte keuzes. Het onderzoekstraject naar de spoormaatregelen die op de middellange termijn (tot 2020) nodig zijn loopt conform planning. Dat geldt tevens voor het onderzoek naar de OV oplossingen voor de lange termijn (na 2020). Over beide trajecten zullen dit najaar besluiten worden genomen. De besluitvorming over de lange termijn oplossingen vindt plaats in samenhang met die over een aantal andere projecten in de Metropoolregio Amsterdam en zal worden vastgelegd in de RAAM-brief (Rijksbrief Amsterdam Almere Markermeer).

In vervolg op het kabinetsbesluit van maart 2008 voert ProRail momenteel de planstudie uit voor de korte termijn maatregelen. ProRail heeft aangegeven dat een groot deel van de maatregelen later zal worden opgeleverd. Met name de realisatie van 4-sporigheden op de Zuidas en de aansluitingen bij de Riekerpolder en de Utrechtboog vragen een langere bouwtijd dan eerder is gedacht. Dit komt door de complexiteit van de bouw van grote kunstwerken in een stedelijke omgeving met een krappe ruimte. Een deel van de maatregelen uit het pakket is op tijd gereed. ProRail heeft bij haar planning reeds rekening gehouden met versnellingsmaatregelen, zoals het parallel schakelen van het inspraaktraject met de aanbesteding en de voorbereiding van de bouw. Zodra de besluitvorming is afgerond, kan ook daadwerkelijk met uitvoering van maatregelen worden begonnen.

De planning van ProRail laat ik momenteel voorzien van een audit door Horvat & Partners in samenwerking met de Dienst Infrastructuur van Rijkswaterstaat. Tevens laat ik ProRail in samenspraak met NS onderzoeken welke consequenties deze latere oplevering van onderdelen heeft voor reizigers en de in het kabinetsbesluit van OV SAAL voorziene 12 treinen per uur per richting tussen Flevoland en Amsterdam.

De resultaten van de audit en het nadere onderzoek van ProRail zal ik meenemen bij het vaststellen van het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de maatregelen op de Zuidtak in de zomer van dit jaar.

Ik zal er alles aan doen om de korte termijn maatregelen op de SAAL corridor zo spoedig mogelijk te realiseren en bezien in hoeverre er nog mogelijkheden voor versnelling zijn.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven