nr. 8
NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt gewijzigd als volgt:
A
Artikel 4, vijfde lid, vervalt; het zesde lid wordt vernummerd tot vijfde
lid.
B
Artikel 5 wordt gewijzigd als volgt:
1. Het tweede, derde en vierde lid worden vernummerd tot derde, vierde
en vijfde lid.
2. Een nieuw tweede lid wordt ingevoegd, luidende:
2. Onze Minister toetst het plan van de aanvrager, bedoeld in artikel
4, vierde lid, aan:
a. het voor de betrokken regio vastgestelde plan van eisen;
b. de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde beleidsuitgangspunten.
3. Aan het artikel wordt een lid toegevoegd, luidende:
6. Van de verlening of intrekking van een vergunning doet Onze Minister
mededeling in de Staatscourant.
C
In hoofdstuk II wordt na artikel 6 een artikel 6a ingevoegd, dat luidt
als volgt:
Artikel 6a
Het College sanering zorginstellingen, genoemd in de Wet toelating zorginstellingen,
kan subsidie verstrekken ter voorziening in de financiële gevolgen van
een wijziging van de indeling in regio's als bedoeld in artikel 2, eerste
lid. De artikelen 17, eerste en vierde tot en met achtste lid, en 37, laatste volzin, van de Wet toelating zorginstellingen zijn van overeenkomstige
toepassing.
D
Artikel 15 wordt gewijzigd als volgt:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Artikel 12a van de Wet ambulancevervoer zoals dat luidde onmiddellijk
voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, blijft van toepassing
op de afwikkeling van aanvragen om een subsidie als in dat artikel bedoeld,
ingediend vóór bovenbedoeld tijdstip.
E
Artikel 18 vervalt.
F
In artikel 20 wordt «Wet ambulancevervoer» vervangen door:
Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Toelichting
A, B
Zoals ik in paragraaf 4 van de nota naar aanleiding van het verslag
heb aangegeven, stel ik voor om de procedure inzake de vergunningverlening
te wijzigen in die zin dat aanvragen mede worden getoetst aan bij algemene
maatregel van bestuur te omschrijven beleidsuitgangspunten. Hierdoor zijn
de criteria die bij de beoordeling van aanvragen worden gehanteerd, algemeen
kenbaar. Zoals eveneens in de nota gezegd, zullen de beleidsuitgangspunten
van wegingsfactoren worden voorzien. Hiertoe strekken de wijzigingen van de
artikelen 4 en 5, onder 1 en 2. De derde wijziging van artikel 5 betreft de
publicatie van de vergunningverlening: mede met het oog op eventueel bezwaar
of beroep van derden-belanghebbenden verdient openbaarmaking van het verlenen
of intrekken van vergunningen aanbeveling.
C
Volgens artikel 2, eerste lid, van het wetsvoorstel is het grondgebied
van Nederland verdeeld in regio's overeenkomstig de indeling op grond van
de Brandweerwet 1985. De minister verleent voor iedere regio een vergunning.
Denkbaar is dat omstandigheden nopen tot een andere regio-indeling, waarbij
ingeval van samenvoeging van regio's een RAV-vergunning komt te vervallen.
Het lijkt mij een kwestie van zorgvuldig bestuur dat in zo'n geval de betrokken
RAV een beroep moet kunnen doen op een soort planschaderegeling. Overeenkomstig
de huidige regeling in het kader van de Wet ambulancevervoer stel ik voor
het College sanering zorginstellingen met de uitvoering van die planschaderegeling
te belasten, waarbij de relevante bepalingen van de WTZi, waarin dat college
is geregeld, van overeenkomstige toepassing zijn.
D
In het kader van de Wet ambulancevervoer is een planschaderegeling van
kracht, die haar basis vindt in artikel 12a. Niet onmogelijk is dat de afwikkeling
van sommige zaken nog niet is beëindigd op het tijdstip waarop het onderhavige
wetsvoorstel in werking treedt. Met het oog op die afwikkeling stel ik voor
om in artikel 15 de planschaderegeling voor die gevallen te handhaven.
E
In artikel 18 wordt de Wet ziekenhuisvoorzieningen gewijzigd; de wijziging
houdt in dat in de taakomschrijving van het College sanering zorginstellingen
de verwijzing naar de Wet ambulancevervoer wordt aangepast. Inmiddels is echter
de verwachting dat de Wet ziekenhuisvoorzieningen binnenkort wordt vervangen
door de Wet toelating zorginstellingen. De formulering van de taak van het
college in die wet is zodanig dat daarin niet hoeft te worden verwezen naar
de bij deze nota van wijziging geïntroduceerde planschaderegeling in
de Wet ambulancezorg. Artikel 18 kan dus worden geschrapt.
F
Bij de wijziging van de Politiewet is in het oorspronkelijke voorstel
uitgegaan van een inmiddels achterhaalde tekst.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
J. F. Hoogervorst