nr. 75
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 november 2007
Het vorige kabinet heeft via de instelling van het Innovatieplatform de
innovatie in Nederland willen stimuleren. V&W heeft hiervan een doorvertaling
gemaakt via het Innovatieberaad Mobiliteit en Water. Het Innovatieberaad Mobiliteit
en Water is aan de slag gegaan aan de hand van de thema’s logistiek,
bouw, water, verkeer en luchtvaart. Het Innovatieberaad heeft voor elk thema
een team bestaande uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van kennisinstellingen
uitgedaagd met innovatieve voorstellen te komen.
Voor het thema luchtvaart hebben de luchtvaartpartijen Schiphol, KLM en
LVNL samen met de kennisinstellingen NLR, TU Delft en TNO en samen met Stork
op 3 oktober hun voorstellen aan mij gepresenteerd onder de titel «Schiphol
als de meest innovatieve en duurzame luchthaven ter wereld». De voorstellen
zijn in de media ook wel aangeduid als «Deltaplan Schiphol».
Het «Deltaplan Schiphol» behelst voorstellen die een breed
scala aan onderwerpen betreffen. Zo bevat het plan voorstellen die de bereikbaarheid
van Schiphol betreffen; voor een onbelemmerd verblijf op Schiphol moeten gaan
zorgen; de milieulast terugdringen; tot C02-reductie leiden; alternatieve
energiedragers voor grondvoertuigen voorstellen en een milieuvriendelijk vliegtuig
ontwerpen. Voor een uitwerking van de voorstellen verwijs ik u naar bijlage
1.1
Ik heb mijn waardering voor dit plan aan de opstellers overgebracht maar
daarbij wel aangegeven dat ik het plan primair beschouw als een plan dat onder
verantwoordelijkheid van de sector en kennisinstellingen valt.
De ambitie van Schiphol om zich te ontwikkelen tot de meest innovatieve
en duurzame luchthaven, ondersteun ik. Ik koppel dit niet automatisch aan
een verdere groei van Schiphol. Over de groei van Schiphol wordt besloten
in samenhang met maatregelen voor hinderbeperking en verbetering van de leefbaarheid.
Over dit onderwerp vinden op dit moment de gesprekken plaats aan de Alderstafel.
De indieners van het Deltaplan Schiphol heb ik gevraagd de voorstellen
nader uit te werken en mij te laten weten als ze een actieve betrokkenheid
van VenW nodig achten. Daar zal ik dan apart over beslissen. Tevens heb ik
aangegeven dat de uitgewerkte voorstellen binnen bestaande onderzoeksstructuren
dienen te worden ondergebracht. Het is duidelijk niet mijn bedoeling hiervoor
nieuwe structuren te creëren.
Ik heb met de indieners van het plan afgesproken jaarlijks over de voortgang
van het Deltaplan geïnformeerd te worden.
Daarnaast heb ik aangegeven dat ik:
– het voorstel over het gebruik van antigeluid ter vermindering
van de geluidsoverlast eventueel financieel wil ondersteunen;
– het voorstel over «Frontports» wil betrekken bij de
plannen van de NS;
– een concreet voorstel van de LVNL gevraagd heb om operationele
ATM ontwikkelingen te versnellen zodat in de toekomst de capaciteit verder
omhoog kan, maar ook de hinder beperkt kan worden en de emissies gereduceerd
kunnen worden.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings