Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 september 2015
Op grond van de Wet luchtvaart en de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol
(RMI) brengt de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar verslag
uit over de veiligheids- en milieuaspecten van Schiphol. Voor Schiphol beslaat het
gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober. In de bijgevoegde rapportage
wordt verslag gedaan over de eerste helft van het gebruiksjaar 2015, de periode 1 november
2014 tot 1 mei 20151.
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties over de eerste helft van het gebruiksjaar 2015
zijn de volgende:
-
• De grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de geluidbelasting en de uitstoot
van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken zijn niet overschreden.
-
• Drie luchtvaartmaatschappijen hebben een waarschuwingsbrief ontvangen in verband met
afwijkingen van de voorgeschreven luchtverkeerweg.
-
• De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zal een bestuurlijke boete worden opgelegd
in verband met een overschrijding van het maximaal toegestane percentage verticale
afwijkingen in de nacht van naderende vliegtuigen buiten de Terminal Control Area
Schiphol (TMA) in het gebruiksjaar 2014.
-
• Er heeft zicht geen situatie voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar
zijn van banen, onrechtmatig is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik.
-
• Er hebben geen overtredingen van de regels voor het baangebruik plaatsgevonden.
-
• In 5,3% van de gevallen is onrechtmatig afgeweken van de regel die bepaalt dat op
de vliegtuigopstelplaats geen gebruik wordt gemaakt van de eigen stroomvoorziening
van het vliegtuig als er op het platform een vaste stroomaansluiting beschikbaar is.
Zes luchtvaartmaatschappijen komen in aanmerking om door de Inspectie te worden aangeschreven
en hebben inmiddels een waarschuwingsbrief ontvangen.
-
• Er heeft zich geen situatie voorgedaan waarbij wegens «slotsmisbruik» bestuursrechtelijk
moest worden opgetreden.
Toelichting op de bevindingen en acties
Grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten
Voor de eerste helft van het gebruiksjaar 2015 gelden voor de handhavingspunten Lden, de vervangende grenswaarden op basis van de ministeriële regeling in verband met
het verlengde experiment vervroegen nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures luchthaven
Schiphol. Voor de handhavingspunten Lnight gelden de grenswaarden in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB)
2010.
Vaste stroomaansluiting en voorziening voor PreConditioned Air (PCA)
Op basis van het Convenant Schiphol Airport Authority, deelconvenant Milieu 2, van
27 oktober 2011 oefent Schiphol toezicht uit op het gebruik van vaste stroomaansluitingen
en voorzieningen voor PCA. Dit om te bewerkstelligen dat de Auxiliary Power Unit (APU)
van het vliegtuig niet gebruikt hoeft te worden en de uitstoot van luchtverontreinigende
stoffen op het platform wordt beperkt.
Bestuurlijke boete LVNL
Op 4 juni 2015 is aan LVNL, in verband met een overtreding van een LVB-regel luchtruimgebruik
in het gebruiksjaar 2014 een bestuurlijke boete opgelegd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld