nr. 139
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT EN DE STAATSSECRETARIS
VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2009
Afgelopen woensdag 27 mei heeft er in de Tweede Kamer een debat plaatsgevonden
met Staatssecretaris De Jager over de fiscale crisismaatregelen. Tijdens dit
debat is ook uitgebreid stilgestaan bij de vliegbelasting. Aan de Tweede Kamer
is toegezegd nadere informatie te geven over de kostenreducerende maatregelen
van Schiphol. In deze brief wordt hierop ingegaan.
In het Aanvullend Beleidsakkoord Werken aan toekomst is aangegeven dat
de heffing van de vliegbelasting wordt beëindigd. In de vierde nota van
wijziging (Kamerstuk 31 301, d.d. 3 april 2009), met daarin de fiscale
voorstellen als gevolg van het beleidsakkoord, is aangegeven op welke manier
de heffing van de vliegbelasting wordt beëindigd. In de Luchtvaartnota
die het kabinet u op 17 april jl. heeft toegestuurd wordt nader ingegaan
op voorwaarden die het kabinet aan het afschaffen van de vliegbelasting heeft
gesteld.
Schiphol is in het kader van een herijking van de strategie bezig met
een ingrijpende organisatieaanpassing, welke zal leiden tot een reductie van
het personeelsbestand van Schiphol Group op de locatie Schiphol met 25%.
Samen met een aantal andere kostenbesparende maatregelen levert dit, naar
verwachting, in 2009 een besparing op van € 44 miljoen.
Verder zijn – in lijn met de wens van het kabinet om de luchthaventarieven
terug te brengen – per 1 april 2009 de tarieven door Schiphol verlaagd
(ten opzichte van 1 november 2008) met een percentage van gemiddeld 9%.
Daar is, door een uitspraak van de NMa, nog een procent bijgekomen, terwijl
een aantal van de concurrerende luchthavens op 1 april hun tarieven hebben
verhoogd. Brussel bijvoorbeeld met 5,15%, Parijs met 5,5% en
Londen met 7,5%. Hierdoor en door de afschaffing van de vliegbelasting
zal Schiphol deze zomer niet meer de duurste of op 1 na duurste luchthaven
van Europa zijn, maar weer in de middenmoot terechtkomen.
Schiphol heeft aangegeven de tarieven op 1 november niet te verhogen.
Door het teruglopende verkeer en vervoer zal dit leiden tot een sterke daling
van het netto resultaat en een negatief exploitatieresultaat van de Business
Area Aviation. Conform de Wet luchtvaart zou onder deze omstandigheden een
tariefsverhoging geoorloofd zijn.
Tot slot heeft Schiphol aan het kabinet beloofd dat zij zich maximaal
zal inspannen om een verdere tariefsverlaging door te voeren op het moment
dat het verkeer en vervoer weer het niveau van 2007, dus van vóór
de invoering van de vliegbelasting, heeft bereikt. Hierbij zal wel rekening
worden gehouden met noodzakelijke investeringen voor onder meer het veiligstellen
van de benodigde piekuurcapaciteit, CO2 reductie, waterzuivering,
geluidsreductie en duurzame energie.
De heer Nijhuis van Schiphol heeft op 28 april jl. per brief inzicht
gegeven in het totale pakket van kostenreducerende maatregelen. Aangezien
de brief bedrijfsgevoelige informatie bevat, wordt deze niet meegestuurd.
Het is mogelijk voor uw Kamer om de brief vertrouwelijk in te zien bij de
griffie.1
Uitgangspunt bij de identificatie van kostenreducerende maatregelen is
geweest om de juiste balans te hanteren tussen directe kostenverlaging en
het handhaven van investeringen en kosten die noodzakelijk zijn voor de duurzame
en kwalitatieve ontwikkeling van de mainport. Deze lange termijn ambitie is
ook conform hetgeen recent is neergelegd in de Luchtvaartnota. Uiteraard dient
het pakket van kostenreducerende maatregelen in het licht te worden gezien
van een financieel gezonde bedrijfsvoering en dient de A (flat) rating behouden
te blijven.
Het kabinet is van mening dat met de genoemde toezeggingen van Schiphol
voldoende invulling is gegeven aan de opdracht zoals deze in het aanvullend
beleidsakkoord en in de luchtvaartnota is geformuleerd en schaft daarom in
het belastingplan van 2010 de vliegbelasting definitief af.
In het debat werd verder meerdere malen de koppeling gelegd tussen de
vliegbelasting en het «vervuiler betaalt» principe. De luchtvaartsector
in Nederland neemt reeds diverse kosten op zich waarmee invulling wordt gegeven
aan het vervuiler betaalt principe.
Zo worden door Schiphol onder andere hogere tarieven gerekend aan de meest
vervuilende vliegtuigen, wordt het geluidsisolatieproject (GIS) rond Schiphol
en ook de andere luchthavens gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen
(kosten 600 miljoen euro voor Schiphol) en neemt Schiphol maatregelen ter
verbetering van de luchtkwaliteit als onderdeel van het Nationaal Samenwerkingsverband
Luchtkwaliteit (kosten 35 miljoen euro). Ook heeft Schiphol, net als het Rijk
en de provincie Noord Holland 10 miljoen euro vrijgemaakt voor de uitvoering
van het convenant omgevingskwaliteit dat door de partijen aan de Alderstafel
is gesloten.
De invoering van ETS (Emission Trading Scheme) voor de luchtvaart is een
belangrijke stap om voor de luchtvaart op internationale schaal over te gaan
op het vervuiler betaalt principe. Door dit op internationale schaal in te
voeren kan het level playing field behouden blijven. Dit is ook waarover in
de motie van de heer Van der Ham over wordt gesproken.
Om inzicht te geven in de vergelijkbaarheid van luchthavengelden en overheidsheffingen
tussen Europese luchthavens start SEO Economisch Onderzoek binnenkort met
uitvoering van de benchmark Luchthavengelden en Overheidsheffingen 2009. Deze
benchmark wordt jaarlijks uitgevoerd. De benchmark met betrekking tot 2008
is in april als bijlage bij de Luchtvaartnota aan de Tweede Kamer gezonden.
De resultaten van de benchmark voor dit jaar (2009) worden in het najaar van
2009 verwacht.
Wij hebben er vertrouwen in dat hiermee overtuigend aan de, in de door
de heren Cramer (cu), Tang (pvda) en Omtzigt (cda) ingediende motie, gestelde
voorwaarde voor afschaffing van de vliegbelasting is voldaan.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager