Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 februari 2011
Tijdens het Algemeen Overleg Ondernemerschap, kredietverstrekking en regeldruk bedrijven op 10 februari jongstleden heb ik
uw Kamer een brief toegezegd over de rol van ACTAL bij de toetsing van de administratieve lasten van nieuwe wet- en regelgeving.
Het college ACTAL heeft tot taak het kabinet en de Staten-Generaal onafhankelijk te adviseren over de gevolgen van nieuwe
wet- en regelgeving voor de regeldruk. Het college heeft daarnaast als taak tot stand te brengen dat departementen het voorkomen
van onnodige regeldruk van wet- en regelgeving in hun bedrijfsprocessen internaliseren.
In de brief over de nieuwe aanpak voor regeldruk bedrijven heb ik uw Kamer geïnformeerd over de voorziene omvorming van ACTAL.
ACTAL blijft grotendeels dezelfde taken vervullen. De dossiertoets wordt bij de in deze brief beschreven omvorming overgenomen
door een topambtelijke commissie. Het is naar mijn overtuiging wenselijk dat de Rijksoverheid zichzelf verantwoordelijk voelt
voor het voorkomen van regeldruk, en daar ook naar handelt. Om die reden is het dan ook zeer gewenst dat departementen meer
en meer de toetsing in hun bedrijfsprocessen internaliseren en daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Departementen moeten
de bedrijfseffectentoets, naast andere toetsen, consequent en op een zodanige wijze toepassen dat toetsing op het niveau van
individuele dossiers (dossiertoetsing) door een externe toetsingsinstantie niet meer nodig is. ACTAL kan zich dan beperken
tot het steekproefsgewijs nagaan of de toetsing op regeldruk door de departementen zelf goed en consequent wordt uitgevoerd
en of dit leidt tot een goede verantwoording van die regeldruk. Een vergelijkbare systeemtoets is door ACTAL reeds gedaan
bij de evaluatie van de convenanten die het adviescollege in 2009 en 2010 heeft afgesloten met enkele departementen.
Een dergelijke systeemtoets door ACTAL als onafhankelijke instantie betekent dat de onafhankelijkheid van de integrale toets
op regeldruk is en blijft gewaarborgd. Wanneer ACTAL bij het uitvoeren van de systeemtoetsing tot de conclusie komt
dat een departement zijn toetsing onvoldoende op orde heeft, heeft dat consequenties. ACTAL kan met het betrokken departement
afspraken maken over hoe de aandacht voor regeldruk en de toetsing daarop beter wordt vorm gegeven. ACTAL kan bovendien publiek
maken (naming and shaming) als een departement het systeem van toetsing niet op orde heeft.
Tijdens het afgelopen Algemeen Overleg benadrukte uw commissie dat zij veel waarde hecht aan een onafhankelijke dossiertoets
door ACTAL. Ik zeg u, naar aanleiding van het besprokene tijdens het Algemeen Overleg, graag toe dat ACTAL de bevoegdheid
krijgt om, in aanvulling op de systeemtoets en in overleg met de betrokken bewindspersonen, bij een beperkt aantal zware dossiers
een ex ante toetsing te doen. De Kamer zal periodiek worden geïnformeerd over welke dossiers dit betreft. Deze toetsing op
zware dossiers is aanvullend op de taak die ACTAL heeft om gevraagd of ongevraagd strategisch advies aan het kabinet of de
Staten-Generaal uit te brengen. Deze toezegging kan en zal zodanig worden vormgegeven dat het budgettair neutrale karakter
van de omvorming van ACTAL overeind blijft.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen