nr. 17
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2009
De herstart van het programma Modernisering van de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens (GBA) is een feit. Op 5 maart jl. heb ik daartoe met
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een bestuurlijk akkoord getekend.
Zoals in het AO van 24 september 2008 (TK 27 859, nr. 16) toegezegd,
doe ik u bijgaand dit akkoord toekomen.1 Het nieuwe
programma draagt bij aan een verbetering van de kwaliteit van de gegevenshuishouding
en betere dienstverlening aan burgers en bedrijven.
In juni 2008 heb ik het programma tijdelijk stopgezet omdat de financiering
dreigde te kort te schieten en er steeds meer aanwijzingen waren dat de doelstellingen
van de modernisering niet meer voldoende aansloten op de nieuwe ontwikkelingen
in het kader van de e-overheid. Besloten werd onderzoeken te laten doen om
de doelstellingen opnieuw te bepalen, definities te herijken en een nieuwe
businesscase op te stellen. De financiering en de aansturing van het geheel
vormden het sluitstuk.
Eind juli 2008 is aan Cap Gemini opdracht verleend voor het actualiseren
van de definitiestudie en het opstellen van een actuele businesscase. Verschillende
scenario’s werden daarbij uitgewerkt. Eind augustus 2008 is aan Verdonk
Klooster & Associates opdracht verleend om een integraal programmaplan
op te stellen. Met de VNG, de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB)
en de gebruikers van de GBA (afnemers) heb ik in een gezamenlijke begeleidingscommissie
voor deze opdrachten vastgesteld dat er inhoudelijk in grote lijnen consensus
over de meest wenselijke koers was, namelijk het afronden van het gehele programma
Modernisering GBA aangevuld met nieuwe doelstellingen.
In oktober 2008 heeft een zogenaamde gatewayreview door Het Expertise
Centrum plaatsgevonden. De review leverde een aantal aanbevelingen op waarvan
de belangrijkste betrekking hebben op de doelstellingen, de financiën
en de governance van het programma.
Conform de aanbevelingen van de review zijn de doelstellingen en scope
van het programma opnieuw bezien. Dit heeft geleid tot herformulering van
de doelstellingen die in de bredere context van de e-overheid zijn geplaatst.
De modernisering van de GBA zorgt ervoor dat persoonsgegevens gemakkelijker
in samenhang worden gebracht met andere overheidsgegevens. Dit draagt bij
aan een snellere afhandeling bij bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning.
Gewijzigde persoonsgegevens zullen direct bij iedere balie van de overheid
beschikbaar zijn voor gebruik bij andere overheidstaken. Overheidsorganisaties
kunnen efficiënter werken en gemeenten kunnen hun taken eenvoudiger in
samenwerkingsverbanden uitvoeren. Ook wordt de GBA geschikt gemaakt om plaatsonafhankelijke
dienstverlening door gemeenten verder te ondersteunen.
De GBA is een essentieel onderdeel van het stelsel van basisregistraties,
waarover in het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid
(NUP) afspraken zijn gemaakt.
In december 2008 heb ik in een informeel overleg met de VNG gedeeld dat
aan de afronding van alle onderdelen van het programma grote waarde wordt
gehecht. Met de VNG en de afnemers ben ik daarop volgend een gezamenlijke
financiering overeengekomen waarbij een reële post onvoorzien is opgenomen.
Deze afspraken maken dat partijen de samenwerking vol vertrouwen tegemoet
zien. Te meer daar beide partijen ervan overtuigd zijn, dat de investeringen
in de toekomst meer dan terugverdiend zullen worden.
Het programma modernisering GBA heeft daarmee een bredere scope waarbij
de governance zich richt op de samenhang tussen de modernisering van de GBA,
de GBA als basisregistratie personen en de Registratie Niet Ingezetenen (RNI).
De RNI is beoogd als registratie van niet in Nederland wonende personen met
een relatie tot de Nederlandse overheid. Beide registraties dienen naadloos
op elkaar aan te sluiten. De RNI volgt daarbij de GBA.
Het nieuwe programma Modernisering GBA kent twee belangrijke sporen. Enerzijds
wordt de voorziening voor het berichtenverkeer tussen gemeenten en geautoriseerde
afnemers (GBA-V) ontwikkeld tot GBA-V Full Service. Dit houdt in dat mutaties
die gemeenten invoeren, worden verwerkt in een centrale database en waarna
ze gebundeld naar de geautoriseerde afnemers gaan. Nu berichten alle gemeenten
de afnemers apart periodiek over de mutaties. Dat is zowel voor de afzonderlijke
gemeenten als voor zo’n 300 afnemers arbeidsintensief. Uiteindelijk
zal deze communicatie tussen gemeenten en afnemers via een servicebus verlopen
(GBA-V Moderne Interfaces).
Anderzijds wordt er een nieuw Logisch Ontwerp gemaakt op basis waarvan
nieuwe burgerzakensystemen voor gemeenten worden gebouwd. Een burgerzakensysteem
bestaat uit een «kern» (BZS-K) voor het verzamelen en beheren
van persoonsgegevens en «aanvullende modules» die als verbindende
schakel tussen de kern en de verschillend ingerichte gemeentelijke werkprocessen
gaan functioneren. Alle vier beschreven onderdelen zijn noodzakelijk om de
doelstellingen voor burgers en bedrijven te realiseren.
Met de VNG heb ik op 5 maart afgesproken wederzijdse verantwoordelijkheid
te nemen voor de voortgang van het hele programma. Ook zijn afspraken gemaakt
over de samenstelling van de stuurgroep, over de betrokkenheid van gemeenten,
Rijk en gebruikers.
Als onderdeel van het bestuurlijk akkoord vindt u de onderliggende rapporten
en onderzoeken.1 Deze rapporten dienen deels nog
aangepast te worden aan het scenario waarvoor op 5 maart is gekozen.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten