23 235 Thuiszorg

Nr. 133 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 februari 2016

Op 3 februari jl. heb ik uw Kamer een stand-van-zakenbrief gestuurd over de situatie rondom TSN Thuiszorg (Kamerstuk 23 235, nr. 132). In die brief heb ik aangegeven dat de bewindvoerders van TSN Thuiszorg met gemeenten en een potentiële kandidaat in overleg waren om de activiteiten van TSN Thuiszorg over te nemen, in het geval van een faillissement. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de meest recente ontwikkelingen.

Voorstel aan gemeenten verstuurd

Vrijdag 5 februari jl. hebben de bewindvoerders bekend gemaakt dat zij maandag 8 februari een voorstel van de potentiële kandidaat (Stichting Familiehulp i.o., een stichting gelieerd aan Buurtzorg) aan de gemeenten sturen voor een overname van een groot deel van de activiteiten van TSN Thuiszorg. Maandag 8 februari jl. heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) het definitieve voorstel onder haar leden verspreid, met het verzoek aan de gemeenten om uiterlijk binnen twee weken te laten weten of ze instemmen met het voorstel van de Stichting Familiehulp i.o.

Zoals ik de afgelopen periode aan uw Kamer heb gemeld, is en blijft mijn inzet primair gericht op twee zaken. De eerste is de continuïteit van goede ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben. Daarbij gaat het om het tijdig leveren van de noodzakelijke ondersteuning, waarbij de relatie tussen de cliënt en de hulpverlener waar mogelijk in stand wordt gehouden. Daarnaast is mijn inzet gericht op behoud van werk met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Ik vind het positief dat er nu een overnamevoorstel ligt.

Het voorstel van Stichting Familiehulp i.o.

Gisteren is het voorstel van Stichting Familiehulp i.o., voor een overname van TSN na een faillissement, verspreid onder gemeenten. De bewindvoerders bevelen de gemeenten aan om in te stemmen met dit voorstel, omdat met dit voorstel de hulp aan cliënten behouden kan blijven, net als de werkgelegenheid van thuishulpen. Voor de thuishulpen die na het faillissement van TSN Thuiszorg aan de slag kunnen bij de Stichting Familiehulp i.o. geldt dat zij hun salaris en arbeidsvoorwaarden behouden. Verder geeft de Stichting Familiehulp i.o. de garantie dat bij hen de koppeling tussen medewerker en cliënt in stand blijft.

De PVV-fractie heeft mij gevraagd waarom de overname na faillissement plaatsvindt. Van de bewindvoerders heb ik begrepen dat een faillissement van TSN Thuiszorg als gevolg van de structurele financiële problemen onvermijdelijk is en dat een overname vóór faillissement niet haalbaar is gebleken.

De SP-fractie heeft mij gevraagd hoeveel geld er nodig is om dit voorstel van Stichting Familiehulp i.o. te doen slagen en hoe in dit geld wordt voorzien. Uit de informatie die ik van de bewindvoerders heb ontvangen, blijkt dat de begroting van Stichting Familiehulp i.o. voor 2016 uitgaat van een totale jaaropbrengst van € 66.117.000,-. Die totale jaaropbrengst bestaat voor het overgrote deel uit opbrengsten op basis van geleverde uren huishoudelijke hulp en voor een deel uit een transitievergoeding en financiering. In de financiering zal moeten worden voorzien door banken; het overige deel van de totale jaaropbrengst zal afkomstig uit gemeentelijke middelen voor geleverde ondersteuning. Voor de transitievergoeding geldt dat gemeenten financiële middelen, bijvoorbeeld uit de huishoudelijke hulp toelage, vrij kunnen maken waarop aanbieders van huishoudelijke hulp een beroep kunnen doen wanneer zij bijvoorbeeld innovatie van hun aanbod nastreven of te maken krijgen met transitiekosten in verband met de continuïteit van zorg. Daarbij is het van belang dat de gemeente voor alle aanbieders van huishoudelijke hulp een gelijk speelveld creëert.

Keuze aan gemeenten

Zoals ik eerder in deze brief al schreef, hebben gemeenten uiterlijk twee weken de tijd om te laten weten of ze instemmen met het voorstel van de Stichting Familiehulp i.o.

Als gemeenten instemmen met het voorstel van Stichting Familiehulp i.o., dan wordt de huishoudelijke hulp die nu nog door TSN Thuiszorg wordt geleverd, na faillissement overgenomen door Stichting Familiehulp i.o. De medewerkers van TSN die op dit moment huishoudelijke hulp leveren en die werkzaam zijn in gemeenten die instemmen met het voorstel van Stichting Familiehulp i.o., gaan na faillissement dan over naar Stichting Familiehulp i.o.

Als gemeenten niet instemmen met het voorstel van Stichting Familiehulp i.o., dan moeten gemeenten op een andere wijze zorgdragen voor de continuïteit van de huishoudelijke hulp aan de cliënten uit hun gemeente. Ze kunnen dan bijvoorbeeld de cliënten van TSN Thuiszorg naar andere gecontracteerde aanbieders uit de gemeente begeleiden.

De CDA-fractie heeft mij gevraagd wat het voorstel van Stichting Familiehulp i.o. betekent voor de andere in die gemeente gecontracteerde aanbieders van huishoudelijke hulp, en de tarieven die door die andere aanbieders zijn afgesproken. Voor reeds gecontracteerde aanbieders geldt dat het voorstel van Stichting Familiehulp i.o. geen direct effect heeft op (de tarieven uit) het contract dat die aanbieder met de gemeente heeft gesloten.

De SP-fractie heeft mij gevraagd een inschatting te geven van het aantal gemeenten dat in zal stemmen met het voorstel van Stichting Familiehulp i.o. Ik kan deze inschatting niet maken. Het is aan colleges en gemeenteraden om het voorstel zorgvuldig te bestuderen.

Tot slot

De SP-fractie heeft mij gevraagd wanneer ik en ambtenaren van het Ministerie van VWS contact hebben gehad met de bewindvoerders, de gemeenten, de vakbonden en vertegenwoordigers van Buurtzorg. Zoals ik uw Kamer in mijn brief van 16 december 2015 heb laten weten, heb ik reeds op vrijdag 4 december met de bewindvoerders van TSN Thuiszorg gesproken over de ontstane situatie bij TSN Thuiszorg, dat sinds 30 november in surseance van betaling verkeert. Naar aanleiding van dat gesprek heb ik de VNG gevraagd het overleg tussen de bewindvoerders en de gemeenten waar TSN Thuiszorg actief is, te bespoedigen en waar nodig te faciliteren. In de weken die daarop volgden hebben ambtenaren van het Ministerie van VWS en ikzelf regelmatig contact gehad met de bewindvoerders, de VNG, de vakbonden en vertegenwoordigers van Buurtzorg om ons te laten informeren over de gesprekken die liepen en/of om waar nodig iets te faciliteren. Kort voordat het voorstel van Stichting Familiehulp i.o. aan de gemeenten is verstuurd, heb ik dat voor het laatst nog gedaan met verschillende partijen op het ministerie.

De CDA-fractie heeft mij gevraagd of ik bereid ben een onderzoek te doen naar de tarieven die in het land betaald worden voor zorgtaken, in relatie tot de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Thuisondersteuning. Ik volg nadrukkelijk of betrokken partijen zich houden aan vigerende wet- en regelgeving, zoals de vraag of gemeenten de ondersteuning bieden die zij uit hoofde van de Wmo dienen te bieden cf de daartoe geldende voorwaarden. Indien opportuun zal ik partijen hierop aanspreken. Ik zie thans geen aanleiding voor een dergelijk onderzoek.

Zoals ik eerder in deze brief aangaf, is het aan gemeenten om te besluiten of zij instemmen met het voorstel van Stichting Familiehulp i.o., of dat zij op een andere wijze zorgdragen voor de continuïteit van de huishoudelijke hulp aan de cliënten uit hun gemeente. Zodra ik door de bewindvoerders geïnformeerd ben over de gemaakte keuzen van de gemeenten, zal ik uw Kamer daarover informeren.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven