nr. 639
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 januari 2009
Hierbij zend ik u het verslag van de vergadering van de informele Ecofin
van 18 december 2008 te Parijs. De voorlopige agenda van de Ecofin Raad
van 20 januari 2009 te Brussel is bekend.1
Kort voor het AO en de Ecofin Raad zal zoals gebruikelijk, de geannoteerde
agenda aan uw Kamer worden gezonden.
De minister van Financiën,
W. J. Bos
Verslag informele Ecofin Raad (18 december) te Parijs
Op donderdag 18 december heeft een ingelaste informele Ecofin plaatsgevonden
te Parijs. De belangrijkste aanleiding voor het inlassen van deze informele
Ecofin was het gegeven dat in G20 verband al op zeer korte termijn een vervolg
dient te worden gegeven aan de conclusies van de top van de wereldleiders
in Washington van 14 en 15 november jl. Een tweede onderwerp van gesprek
waren de maatregelen die lidstaten nemen in reactie op de crisis. Ook is gesproken
over de financiering van het pakket ter ondersteuning van Letland. Speciale
gasten bij de informele Ecofin waren de heer Strauss Kahn (managing director
van het IMF), de heer Draghi (voorzitter Financial Stability Forum) en de
heer Trichet (president van de Europese Centrale Bank).
Vervolg G20 proces
In Washington is afgesproken dat op 2 april opnieuw een bijeenkomst
zal plaatsvinden op het niveau van de regeringsleiders. Voor die tijd moet
er belangrijke vooruitgang zijn geboekt. In januari zal de voortgang van de
werkgroepen worden besproken. Hoe dit zal plaatsvinden is op dit moment nog
onduidelijk. Met het oog hierop is in Parijs, aan de hand van discussiepapers
die door het voorzitterschap waren opgesteld (zie bijlage), gesproken over:
1. Internationaal Early Warning System/ Samenwerking IMF/FSF
2. Niet-coöperatieve rechtsgebieden
3. De middelen van het IMF
1. Internationaal Early Warning System/ Samenwerking
IMF/FSF
Er bestond brede steun bij de lidstaten voor de voorstellen in het voorzitterschapmemo
over verbetering van de early warning functie van het IMF. Deze voorstellen
behelzen onder andere de verplichtstelling van financial sector assessment
programs (FSAPs), een verdieping van de financiële sector expertise bij
het IMF en een betere samenwerking tussen het FSF en het IMF.
2. Niet-coöperatieve rechtsgebieden
Daarnaast was er brede overeenstemming over het feit dat snelle voortgang
op het gebied van de niet-coöperatieve jurisdicties geboden is, onder
andere met het oog op het bestrijden van witwaspraktijken, terrorismefinanciering
en de ontduiking van belasting. Wel werd hierbij gewezen op het feit dat een
aantal lidstaten achterloopt bij het implementeren van de anti-witwasrichtlijn.
Verder werd breed onderschreven dat voortgang op dit dossier niet mogelijk
is zonder dat de grote economische machtsblokken in de wereld hier druk achter
zetten. De verklaring van de top in Washington van 14 en 15 november
jl. biedt wat dat betreft een goed perspectief.
3. De middelen van het IMF
Door de huidige crisis is het beroep op de middelen van het IMF sterk
toegenomen. Inmiddels is al $ 40 miljard gecommitteerd en het valt zeker
niet uit te sluiten dat in de nabije toekomst meer landen een beroep zullen
gaan doen op het fonds. Uit de vergadering bleek dat bij de lidstaten een
positieve grondhouding bestaat ten aanzien van een verhoging van de middelen
van het fonds, indien een dergelijk verzoek zou worden ingediend en het verzoek
gebaseerd wordt op een degelijke analyse van de behoeften.
Maatregelen ter ondersteuning van de economie.
Tijdens de informele Ecofin Raad is de stand opgenomen met betrekking
tot de maatregelen die de lidstaten hebben genomen ter ondersteuning van de
economie. Het algemene beeld is dat lidstaten al heel veel gedaan hebben ter
ondersteuning van hun economieën. De ondersteuning valt uiteen in drie
categorieën: maatregelen ter ondersteuning van de financiële sector,
het laten werken van de automatische stabilisatoren en additionele budgettaire
maatregelen. Vanuit de ECB en de Commissie werd aangegeven dat herstel van
de werking van de financiële markten prioritair is. De maatregelen die
genomen zijn, waren noodzakelijk en beginnen effect te krijgen. Sinds 12 oktober
zijn de spreads op de interbancaire markt fors gedaald. Ze zijn echter nog
steeds hoog in vergelijking met historische gemiddelden. Het gevoel rond de
tafel was dat gegeven het feit dat Lidstaten zich bereid hebben getoond om
te herkapitaliseren en gegeven de beschikbaarheid van uitgebreide garantieregelingen,
er ruimte en vertrouwen zou moeten zijn bij banken om de kredietverlening
te normaliseren.