Vragen van het lid Bashir (SP) aan de ministers van Infrastructuur en Milieu en van
Veiligheid en Justitie over de voortdurende onduidelijkheid over de snelheidslimieten
op de snelwegen (ingezonden 1 oktober 2013).
Mededeling van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 17 oktober 2013)
Vraag 1
Wat is uw mening over het bericht van de ANWB dat er voor de weggebruikers nog steeds
veel onduidelijkheid is over de maximumsnelheid op de snelwegen?1
Vraag 2
Wanneer komt u met de door u aangekondigde rapportage over de ervaringen en waardering
van weggebruikers naar aanleiding van de invoering van de landelijke snelheidsverhoging?2
Vraag 3
Wat is uw mening over het feit dat twee op de drie weggebruikers aangeven dat het
vaak onduidelijk is hoe hard ze mogen rijden?
Vraag 4
Wat gaat u doen om duidelijker te maken wat de maximumsnelheid is op plekken waar
gewerkt wordt met onderborden, nu blijkt dat dit tot veel verwarring leidt?
Vraag 5
Klopt het dat u langs de A2 Utrecht-Amsterdam een nieuw bord heeft geïntroduceerd
met daarop de mededeling «dag en nacht 100»? Erkent u hiermee dat een snelheidswisseling
die enkel wordt aangegeven met het verdwijnen van een onderbordje tot verwarring leidt?
Kunt u aangeven hoe u op overige trajecten deze verwarring tegen wilt gaan?
Vraag 6
Deelt u de opvatting dat onderborden verwarrend kunnen werken, en dat daarom het aangeven
van de juiste maximumsnelheid op aanwezige matrixborden wellicht duidelijker is? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om bij snelheidsbeperkingen vaker ondersteunende
informatie via de matrixborden te geven?
Vraag 7
Klopt het dat snelheidshandhaving op basis van de snelheden die op matrixborden staan
aanzienlijk lastiger is dan wanneer deze snelheden (ook) op vaste borden staan aangegeven?
Zo nee, kunt u dit uitleggen? Zo ja, kunt u dit toelichten en bent u bereid om deze
handhaving beter mogelijk te gaan maken?
Vraag 8
Wat is uw mening over de vele snelheidswisselingen die er zijn op de snelwegen, die
ook weer tot onduidelijkheden leiden? Kunt u aangeven in hoeverre het aantal snelheidswisselingen
is toegenomen door de invoering van de nieuwe maximumsnelheid?
Vraag 9
Klopt het dat het verhogen van de maximumsnelheid op sommige trajecten tot aanzienlijk
meer snelheidswisselingen leidt? Zo nee, hoe komt het dan dat bijvoorbeeld op de A4
bij knooppunt Badhoevedorp – knooppunt Burgerveen het aantal snelheidswisseling verhoogd
is van eenmaal naar driemaal? Zo ja, bent u bereid om voortaan alleen nog maar op
trajecten de snelheid te verhogen indien dit niet leidt tot een toename van het aantal
snelheidswisselingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Wat is uw mening over de wens van de weggebruikers om constante informatie over de
geldende snelheid te kunnen krijgen? Bent u bereid om hier langs de weg werk van te
maken?
Vraag 11
Wat is uw mening over het feit dat weggebruikers aangeven dat de snelheidsinformatie
van het navigatiesysteem vaak niet klopt? Deelt u de mening dat goede snelheidsinformatie
via het navigatiesysteem een ondersteuning kan bieden voor de weggebruiker? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, bent u bereid om in overleg te treden met de producenten van de
navigatiesystemen om ervoor te zorgen dat zij betere snelheidsinformatie leveren,
waaronder ook de snelheidsverschillen tussen de dag en de nacht?
Vraag 12
Kunt u aangeven wat u gaat doen met de bevindingen uit de weggebruikerspeiling van
de ANWB en de hieruit voortvloeiende aanbevelingen? Bent u van plan om andere maatregelen
te nemen om de duidelijkheid over de snelheidslimieten te vergroten? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen?
Mededeling
Op 1 oktober 2013 zijn door het lid Bashir vragen gesteld aan mij en mijn collega
van Veiligheid en Justitie over de voortdurende onduidelijkheid over de snelheidslimieten
op de snelwegen.
Tot mijn spijt kunnen deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat er nog overleg plaatsvindt met het Ministerie van
Veiligheid en Justitie.
Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.
X Noot
2Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 3030