Besluit van 28 oktober 2021 tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de wet van 30 juni 2021 houdende wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat en Energie van 25 oktober 2021, nr. WJZ/ 21247548;

Gelet op artikel II van de wet van 30 juni 2021 tot wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee) (Stb. 2021, 424);

Hebben goedgevonden en verstaan:

Enig artikel

De wet van 30 juni 2021 tot wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee) (Stb. 2021, 424) treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 28 oktober 2021

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat & Energie, D. Yeşilgöz-Zegerius

Uitgegeven de tiende november 2021

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

NOTA VAN TOELICHTING

De wet van 30 juni 2021 houdende wijziging van de Wet windenergie op zee (ondersteunen opgave windenergie op zee) (Stb. 2021, 424) treedt in het najaar 2021 in werking om te borgen dat de routekaart windenergie op zee 2030 volgens planning kan worden uitgevoerd en daarmee de doelstellingen uit het Klimaatakkoord in zicht blijven.

In de routekaart windenergie op zee 2030 (Kamerstuk nr. 33 561 nr. 48) is een planning opgenomen voor de tenders en realisatie van de windparken op zee. Deze planning is cruciaal voor de succesvolle uitrol van de windparken. Ontwikkelaars van windparken op zee en de toeleveringsindustrie rekenen op deze planning. Deze voorspelbaarheid zorgt ervoor dat de markt tijdig voorbereidingen kan treffen en ten tijde van de geplande realisatie voldoende productie- en installatiecapaciteit beschikbaar heeft. Dit zorgt er mede voor dat er meer zekerheid is dat windparken op zee tijdig kunnen worden gerealiseerd en dat dit kostenefficiënt – en dus zonder subsidie – kan plaats vinden. Afwijken van deze planning, zou een risico vormen voor de doelstelling uit het Klimaatakkoord om 49TWh windenergie op zee in 2030 subsidievrij te realiseren.

Volgens de planning van de routekaart windenergie op zee vindt dit jaar (2021) de tender van de kavels VI en VII in windenergiegebied Hollandse Kust (west) plaats. Om deze tender nog dit jaar te kunnen starten en gebruik te kunnen maken van de voordelen die deze wetswijziging biedt, moeten nog dit jaar de kavelbesluiten en de ministeriële regeling voor de vergunningverlening worden vastgesteld, gepubliceerd en in werking treden. Indien vastgehouden zou worden aan het vaste inwerkingtredingsmoment van 1 januari 2022, dan zou de uitvoering van de tender vertraging op lopen en daarmee een risico vormen van de zekerheid van een (kostenefficiënte) realisatie van de windparken in windenergiegebied Hollandse Kust (west).

Afwijken van het vaste inwerkingtredingsmoment levert geen nadelen op voor partijen. Voor de houders van bestaande vergunningen op grond van de Wet windenergie op zee heeft inwerkingtreding op de dag plaatsing in het Staatblad van dit besluit geen gevolgen. De enige verandering die de wetswijziging voor bestaande vergunninghouders mee brengt is de mogelijkheid om de looptijd van de vergunning te verlengen. Dit kan echter pas door na 7 jaar na het onherroepelijk worden van de vergunning een verzoek te doen om de vergunningstermijn te verlengen. Aangezien de eerste vergunning die op grond van de Wet windenergie op zee is verleend in 2016 onherroepelijk is geworden, zal pas vanaf 2023 een eerste verzoek tot verlenging van de vergunningstermijn kunnen worden ingediend.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat – Klimaat & Energie, D. Yeşilgöz-Zegerius

Naar boven