Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 30 maart
2021, kenmerk 1825594-218245-WJZ;
Gelet op artikel II van de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19;
Hebben goedgevonden en verstaan:
’s-Gravenhage, 30 maart 2021
Willem-Alexander
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
Uitgegeven de zevende april 2021
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
NOTA VAN TOELICHTING
Inleiding
De Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 voorziet in de mogelijkheid om deze
wet bij koninklijk besluit eerder te laten vervallen dan wel te verlengen. Zo’n verlenging
kan meerdere malen plaatsvinden, maar telkens ten hoogste voor drie maanden. De wet
is eerder verlengd tot 10 april 2021.
Zowel het ontwerpbesluit om de wet eerder te laten vervallen als het ontwerpbesluit
om de wet te verlengen moet gedurende een week worden voorgehangen bij beide Kamers
van de Staten-Generaal.
Het onderhavige besluit voorziet in een verlenging van de Tijdelijke wet notificatieapplicatie
covid-19 met drie maanden tot 10 juli 2021.
Inzet en effectiviteit van CoronaMelder
CoronaMelder is een aanvulling op de reguliere bron- en contactopsporing (hierna: bco) met als doel om sneller en meer nauwe contacten te bereiken en
zo bij te dragen aan het bestrijden van de verspreiding van het virus.
De werking, het gebruik en de effectiviteit van CoronaMelder worden doorlopend geëvalueerd.
Hierbij wordt samengewerkt met vooraanstaande Nederlandse wetenschappers waaronder
ook epidemiologen en gedragsonderzoekers.
Inmiddels heeft ruim 26 procent van de Nederlandse bevolking (4.581.756 personen)
de app gedownload.
Terwijl in de rapportage van 17 december 2020 het gebruik van CoronaMelder achter
bleef onder de groep jongeren tussen 15 en 24 jaar, laten de nieuwste resultaten zien1 dat dit verschil in leeftijd niet meer optreedt; onder de groep jongeren tussen 15
en 24 jaar zijn er dus verhoudingsgewijs meer nieuwe gebruikers bijgekomen.
Op peildatum 22 februari 2021 hebben 115.613 mensen in CoronaMelder melding gedaan
van besmetting zodat andere gebruikers konden worden gewaarschuwd voor een mogelijke
besmetting. In totaal zijn door de inzet van CoronaMelder 9.839 besmette mensen gevonden,
die ketens van besmettingen hebben kunnen doorbreken.
Sinds 1 december 2020 kunnen mensen die een melding van CoronaMelder krijgen zich
ook laten testen als zij geen klachten hebben. Sindsdien blijkt 7 op de 10 mensen
die een test aanvragen na een melding van CoronaMelder nog niet in het kader van de
bco benaderd door de GGD. Van de groep die een melding van CoronaMelder kreeg maar
geen klachten had bleek 4.8% positief.
Het beeld dat CoronaMelder meer mensen sneller vindt (aanvullend op de reguliere bco),
wordt hiermee opnieuw bevestigd.
Effecten lockdown
Het aantal meldingen dat via CoronaMelder wordt doorgegeven is afgenomen sinds de
aanvullende maatregelen van 15 december 2020 van kracht zijn. Het evaluatieteam geeft
aan dat dit mogelijkerwijs kan worden verklaard doordat er minder sociaal verkeer
is. Nadat de maatregelen zijn versoepeld en het sociale verkeer weer toeneemt is de
verwachting dat het aantal meldingen weer zal stijgen.
Verlenging vervaldatum
Gelet op het hoge aantal besmettingen op dit moment is de inzet van CoronaMelder onverminderd
aangewezen. CoronaMelder kan immers een belangrijke bijdrage leveren aan het sneller
doorbreken van ketens van besmettingen en daarmee het beperken van verdere verspreiding
van het virus. Het onderhavige besluit voorziet daarom in verlenging van de Tijdelijke
wet notificatieapplicatie covid-19 en bepaalt de vervaldatum van deze wet op drie
maanden na 10 april 2021, te weten 10 juli 2021.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge