Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatsblad 2020, 283 | Klein Koninklijk Besluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatsblad 2020, 283 | Klein Koninklijk Besluit |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Financiën, gedaan mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 1 juli 2020 met kenmerk 2020-0000122384;
Gelet op artikel 5, eerste lid, van de Kaderwet adviescolleges;
Hebben goedgevonden en verstaan:
De adviescommissie heeft tot taak:
a. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Staatssecretaris van Financiën over de uitvoering, juridische aspecten en beleid van en communicatie over de hersteloperatie, gericht op het herstellen van de problemen in de kinderopvangtoeslag, mede naar aanleiding van het eindrapport van de Adviescommissie uitvoering toeslagen;
b. het leggen van verbindingen tussen het Strategisch Crisisteam en andere actoren die een bijdrage kunnen leveren aan de hersteloperatie.
De adviescommissie wordt ingesteld per 31 maart 2020 voor de duur van drie jaar en wordt opgeheven per 1 april 2023.
De evaluatie van de taakvervulling vindt twee jaar na instelling plaats, zodat deze kan worden gebruikt bij de beoordeling van een eventuele voortzetting van de adviestaak.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 3 juli 2020
Willem-Alexander
De Staatssecretaris van Financiën, A.C. van Huffelen
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops
Uitgegeven de twintigste augustus 2020
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
In de Kamerbrief van 27 februari 20201 van de Staatssecretarissen van Financiën is aangegeven dat een crisisorganisatie van start is gegaan. Het Strategisch Crisisteam bestuurt deze crisisorganisatie. De crisisorganisatie heeft tot doel de uitvoering van de maatregelen aangekondigd in de Kamerbrieven van 15 november 20192 en 13 maart 20203, die zijn gericht op tegemoetkoming en herstel voor de in die Kamerbrieven aangewezen groepen ouders die gedupeerd zijn door (de uitvoering van) de kinderopvangtoeslag door Belastingdienst/Toeslagen en de – naar huidige maatstaven – onredelijk harde vormgeving van het toeslagenstelsel, tot een goed einde te brengen. Het Strategisch Crisisteam komt minstens een keer per week samen om geïdentificeerde risico’s, planning en voortgang te bespreken en om sturing te geven in het kader van de hersteloperatie.
De staatssecretaris en het Strategisch Crisisteam zullen zich hierover laten adviseren door de Bestuurlijke Adviesraad Kinderopvangtoeslag. Dit adviescollege zal bestaan uit experts op het gebied van de kinderopvangtoeslag, zoals relevante brancheverenigingen en maatschappelijke organisaties, experts op (sociaal) juridisch vlak en experts in crisismanagement. Het adviescollege zal opereren als een onafhankelijk orgaan dat de staatssecretaris en het Strategisch Crisisteam zowel gevraagd als ongevraagd adviseert over de uitvoering, juridische aspecten en eventueel beleid van en communicatie over de hersteloperatie.
Onafhankelijke advisering is noodzakelijk, omdat het vertrouwen van gedupeerde ouders in het handelen van Belastingdienst/Toeslagen is beschadigd. Teneinde dit vertrouwen te herstellen is noodzakelijk dat een onafhankelijk adviesorgaan wordt betrokken bij de uitvoering van de hiervoor beschreven maatregelen.
Gelet op de verschillende vormen van kennis en expertise die vereist zijn voor de hiervoor beschreven adviestaak en het feit dat dit bij één adviescollege moeten worden ondergebracht, is het niet mogelijk om deze onafhankelijke adviestaak te beleggen bij een reeds bestaand adviescollege.
Het adviescollege is reeds begonnen aan zijn werkzaamheden, daarom zal dit instellingsbesluit terugwerken tot het moment waarop het adviescollege is gestart, zijnde 31 maart 2020. Op dit moment bestaat de Bestuurlijke Adviesraad Kinderopvangtoeslag uit in totaal tien leden. Het adviescollege zal gaan adviseren over een breed pakket aan maatregelen. Bij de samenstelling van het adviescollege is daarom als uitgangspunt genomen dat het aangewezen is om een mix van vertegenwoordigers van verschillende disciplines in het adviescollege op te nemen.
Artikel 19, tweede lid, van de Kaderwet adviescolleges biedt de ruimte voor het adviescollege om zich bij te laten staan door anderen (bijvoorbeeld een jurist).
Deze toelichting is mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, gezien zijn verantwoordelijkheid voor de Kaderwet adviescolleges. De Bestuurlijke Adviesraad Kinderopvangtoeslag is een tijdelijk adviescollege als bedoeld in artikel 5 van de Kaderwet adviescolleges.
De Staatssecretaris van Financiën, A.C. van Huffelen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-283.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.