Besluit van 13 maart 2018, houdende een wijziging van het Uitvoeringsbesluit WTZi ter zake van de regeling voor transparantie van jaarstukken en het hebben van een toezichthoudend orgaan voor Regionale Ambulancevoorzieningen

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister voor Medische Zorg van 20 februari 2018, nr. 1300046-173745-WJZ;

Gelet op artikel 1, tweede lid, 16 en 65 van de Wet toelating zorginstellingen;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 28 februari 2018, no. W13.18.0037/III.);

Gezien het nader rapport van Onze Minister voor Medische Zorg van 8 maart 2018, kenmerk 1309700-173745-WJZ;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

In artikel 2.1, vijfde lid, van het Uitvoeringsbesluit WTZi wordt voor de punt een zinsnede ingevoegd, luidende: alsmede op de Regionale Ambulancevoorzieningen, bedoeld in de Tijdelijke wet ambulancezorg.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 13 maart 2018

Willem-Alexander

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins

Uitgegeven de zevenentwintigste maart 2018

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

NOTA VAN TOELICHTING

Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WTZi zijn voor Regionale Ambulancevoorzieningen als bedoeld in de Tijdelijke wet ambulancezorg verbeteringen aangebracht inzake de transparantie van jaarstukken en het hebben van een toezichthoudend orgaan.

Transparantie van jaarstukken

Op grond van artikel 23 van de Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg dienen Regionale Ambulancevoorzieningen als bedoeld in de Tijdelijke wet ambulancezorg hun jaarrekening te verstrekken aan de Minister voor Medische Zorg. Hieruit vloeit echter nog niet de verplichting voort voor de Regionale Ambulancevoorzieningen om deze ter inzage te leggen bij het CIBG. Met de wijziging van artikel 2.1, vijfde lid, van het Uitvoeringsbesluit WTZi is dit wel geregeld. Hiermee zijn de artikelen 15 en 16 van de WTZi ook van toepassing op Regionale Ambulancevoorzieningen.

Dit houdt in dat zij op grond van artikel 15 van de WTZi afschriften van begroting, balans en resultatenrekening voor een ieder ter inzage moeten leggen op een door de minister te bepalen plaats. Tevens dienen zij op grond van artikel 16 van de WTZi (in samenhang gelezen met hoofdstuk VII van het Uitvoeringsbesluit WTZi) gegevens te verstrekken aan de minister betreffende de exploitatie van de instelling, op een door de minister bepaalde wijze. In artikel 9 van de Regeling verslaggeving WTZi is voor beide verplichtingen bepaald dat hieraan wordt voldaan door de documenten te verstrekken aan het CIBG.

Omdat aanbieders van ambulancezorg het alleenrecht hebben in hun regio en zorgverzekeraars, andere zorgaanbieders en patiënten in dezen geen keuzevrijheid hebben, is het extra van belang dat hun jaarrekeningen inzichtelijk zijn voor een ieder. In de praktijk is bovendien gebleken dat de jaarrekeningen van Regionale Ambulancevoorzieningen zonder deze bepaling niet voor een ieder beschikbaar zijn. Titel 9 Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek is niet op alle Regionale Ambulancevoorzieningen van toepassing (de publiekrechtelijke rechtspersonen vallen niet onder artikel 360), waardoor niet alle jaarrekeningen openbaar zijn. Onder de WTZi is het staande praktijk dat het CIBG de afschriften van de jaarrekening en exploitatiegegevens namens de instelling openbaar maakt via de website www.jaarverantwoordingzorg.nl, zodat de verstrekte gegevens voor een ieder ter inzage worden gelegd. Met deze bepaling wordt deze omissie in het systeem hersteld en de beschikbaarheid en vindbaarheid van de jaarrekeningen en de exploitatiegegevens van Regionale Ambulancevoorzieningen gewaarborgd.

Toezichthoudend orgaan

Door de toevoeging van de Regionale Ambulancevoorzieningen in artikel 2.1, vijfde lid, van het Uitvoeringsbesluit WTZi is via het vierde lid, onderdeel a, van genoemd artikel ook artikel 6.1 van toepassing, voor zover die toepasselijkheid niet zou blijken uit onderdeel b van het vierde lid van artikel 2.1.

Artikel 6.1 ziet op de bestuursstructuur en stelt eisen op het punt van een toezichthoudend orgaan. Voor verreweg het grootste deel van de Regionale Ambulancevoorzieningen (twintig van de vijfentwintig organisaties) gold deze verplichting al via het vierde lid, onderdeel b, van artikel 2.1. Voor vijf coöperaties was dat nog niet het geval omdat zij weinig tot geen medewerkers in dienst hebben (de medewerkers zijn in dienst van de leden van de coöperatie). Door de aanpassing van het vijfde lid van artikel 2.1 in samenhang met het vierde lid, onderdeel a, van artikel 2.1, vallen deze vijf organisaties nu ook onder deze verplichting. Hiermee wordt in wezen een omissie hersteld. Er is immers geen reden om deze Regionale Ambulancevoorzieningen anders te behandelen op het punt van het hebben van een toezichthoudend orgaan dan de andere Regionale Ambulancevoorzieningen.

Regeldruk

Op dit moment zijn Regionale Ambulancevoorzieningen op grond van de Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg verplicht de jaarrekeningen te verstrekken aan het Ministerie van Volksgezondheid. Dit doen ze door de jaarrekening in pdf per email te versturen. Deze verplichting wordt hierbij vervangen door de verplichting om dezelfde jaarrekening te verstrekken aan het CIBG. In de praktijk betekent dit dat de jaarrekening moet worden geupload naar de site jaarverantwoordingenzorg.nl.

Na inwerkingtreding van de bepalingen in dit besluit zal de verplichting dan ook uit de Regeling Tijdelijke wet ambulancezorg worden geschrapt om de jaarrekeningen aan het ministerie aan te leveren.

Voor het uploaden van de jaarrekening is eHerkenning noodzakelijk. Het eenmalig aanvragen van eHerkenning kost ca. 1 uur arbeidstijd, inclusief kennisnemen van de informatie die aangeeft hoe de eHerkenning kan worden aangevraagd. Uitgaande van loonkosten van 50 euro per uur en 25 Regionale Ambulancevoorzieningen gaat het om een kostenpost van 1.250 euro. Een jaarabonnement op eHerkenning kost 25 euro per jaar. Voor 25 Regionale Ambulancevoorzieningen zijn dat structurele kosten van 625 euro per jaar. Het vervangen van de jaarlijkse email aan het ministerie door het uploaden van het document is lastendruk neutraal.

Wat betreft de verplichting tot het hebben van een toezichthoudend orgaan hadden de vijf Regionale Ambulancevoorzieningen in de vorm van een coöperatie feitelijk reeds een toezichthoudend orgaan. De formele verplichting heeft dus geen materieel effect.

Ambulancezorg Nederland is over deze wijze op ambtelijk niveau geraadpleegd en had geen bezwaar tegen deze wijziging.

Inwerkingtreding

Voor de inwerking bij koninklijk besluit is gekozen vanwege artikel 65 van de Wet toelating zorginstellingen. Dat artikel bepaalt dat een krachtens de Wet toelating zorginstellingen vastgestelde algemene maatregel van bestuur aan de beide Kamers der Staten-Generaal moet worden overlegd en in werking treedt op een tijdstip dertig dagen na de overlegging, dat bij koninklijk besluit wordt vastgesteld, tenzij binnen die termijn door of namens een der Kamers de wens te kennen wordt gegeven dat het in de algemene maatregel geregelde onderwerp bij wet wordt geregeld. De beoogde datum van inwerkingtreding is 1 juni 2018. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten. De reden is dat het hier om reparatiewetgeving gaat. De andere aanbieders, bedoeld in artikel 2.1, vijfde lid, van het Uitvoeringsbesluit WTZi dienen hun jaarrekening ook op 1 juni van elk jaar openbaar te maken.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven