Besluit van 25 september 2018 tot wijziging van het Reglement rijbewijzen in verband met een enkele wijziging nodig voor aanvullende implementatie

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 25 juni 2018, nr. IenW/BSK-2018/115159, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op Richtlijn 2006/126/EG en artikel 116, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 4 juli 2018, nr. No.W1 7.1 8.01 63/1V);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 20 september 2018, nr. IENW/BSK-2018/149108, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het reglement rijbewijzen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 22, tweede lid, wordt «en, indien de aanvrager in het bezit is van een rijbewijs D respectievelijk D1, voor het voortbewegen van een aanhangwagen indien deze wordt voortbewogen door een motorrijtuig voor het besturen waarvan rijbewijs D, respectievelijk D1 is vereist» vervangen door « en, indien de aanvrager in het bezit is van een rijbewijs D, voor het voortbewegen van een aanhangwagen indien deze wordt voortbewogen door een motorrijtuig voor het besturen waarvan rijbewijs D is vereist.».

B

Artikel 117 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid vervalt «, en indien de aanvrager in het bezit is van een rijbewijs D1, voor het voortbewegen van een aanhangwagen indien deze wordt voortbewogen door een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs D1 is vereist.».

2. In het derde lid vervalt «, en indien de aanvrager in het bezit is van een rijbewijs D1 respectievelijk D, voor het voortbewegen van een aanhangwagen indien deze wordt voortbewogen door een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs D1 respectievelijk D1 of D is vereist.».

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 november 2018.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 25 september 2018

Willem-Alexander

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Uitgegeven de tiende oktober 2018

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

NOTA VAN TOELICHTING

1. Inleiding en toelichting

Door de onderhavige aanpassing is de regelgeving in lijn gebracht met richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PB L 403) (de derde rijbewijsrichtlijn).

In het Reglement rijbewijzen was geregeld dat het behalen van het examen voor de categorie CE (aanhangwagen achter vrachtauto) door een bestuurder die tevens in het bezit was van een rijbewijs D1 of D (kleine bus of bus) die bestuurder niet alleen het recht gaf op een rijbewijs van de categorie CE, maar ook van de categorieën DE en D1E (aanhangwagen achter bus of kleine bus). Naar het oordeel van de Europese Commissie is deze interpretatie van de richtlijn onjuist en voorziet de richtlijn hier niet in. Volgens de Commissie omvat afgifte van een rijbewijs voor de categorie D of DE alleen dan ook afgifte voor de categorie D1 of D1E, indien de categorie D respectievelijk DE wordt verkregen door het slagen voor het examen voor die rijbewijscategorieën. De categorie D1E kan niet worden verkregen als de categorie DE wordt verkregen doordat betrokkene is geslaagd voor de categorie E bij C.

Conform het standpunt van de Commissie is nu het Reglement rijbewijzen aangepast (artikelen 22, tweede lid, en 117, tweede en derde lid).

2. Administratieve lasten en nalevingskosten

Er is geen sprake van administratieve lasten en nalevingskosten.

3. Uitvoering en handhaving

Dienst Wegverkeer (RDW)

De aanpassing heeft voor de RDW een aanpassing in lijn- en ICT-werkzaamheden tot gevolg. Over de kosten hiervan zijn afspraken gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

De aanpassing heeft geen gevolgen voor het CBR.

Politie

De wijziging heeft geen gevolgen voor de politie.

Openbaar ministerie (OM)

De wijziging heeft geen gevolgen voor het OM.

4. Advisering en consultatie

Het ontwerpbesluit is voor advies voorgelegd aan de RDW, het CBR, de politie en het OM. Deze instanties hadden geen inhoudelijke opmerkingen. De redactionele opmerkingen zijn verwerkt.

Internetconsultatie

Afgezien is van internetconsultatie, omdat het hier reparatie van implementatieregelgeving betreft.

5. Communicatie

De onderhavige wijziging is bekend gemaakt via de websites van de Rijksoverheid, van het CBR en van de RDW.

6. Inwerkingtreding

Gebruik is gemaakt van de uitzonderingsmogelijkheid voor toepassing van de vaste verandermomenten, omdat het hier gaat om reparatiewetgeving. De datum is afgestemd met de RDW.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt met de daarbij behorende stukken openbaar gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

Naar boven