Besluit van 6 juni 2017 tot wijziging van het Besluit informatievoorziening WVO en het Besluit informatievoorziening WVO BES in verband met delegatie van de voorschriften omtrent de definiëring, de wijze van ordening en de beschikbaarstelling van gegevens naar een ministeriële regeling

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 5 april 2017, nr. WJZ/1174279, directie Wetgeving en Juridische Zaken, gedaan in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op de artikelen 41f, tweede lid, 41g, vierde lid, 41p, tweede lid, en 41q, derde lid, 103a, tweede lid, en artikel 103a1, tweede lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 19 april 2017, No.W05.17.0105/I);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 1 juni 2017, nr. WJZ/1182596(6664), directie Wetgeving en Juridische Zaken, uitgebracht in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit informatievoorziening WVO wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt onderdeel e vervangen door:

e. samenwerkingsverband:

een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2. Beschrijving van de gegevens

De gegevens, bedoeld in de artikelen 103a en 103a1 van de wet, waarover een bevoegd gezag of een samenwerkingsverband beschikt, worden gedefinieerd en geordend volgens de voorschriften vermeld in bijlage 1 bij dit besluit.

C

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3. Nadere invulling

  • 1. Bij ministeriële regeling wordt een nadere invulling gegeven van de gegevens, bedoeld in bijlage 1 bij dit besluit, en van de wijze waarop de gegevens beschikbaar worden gesteld. Tevens kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens die betrekking hebben op verstrekte aanvullende bekostiging en de wijze waarop deze gegevens worden gedefinieerd, geordend en beschikbaar gesteld.

  • 2. Daarbij wordt aangegeven welke gevraagde gegevens van belang zijn voor de berekening van de hoogte van de bekostiging als bedoeld in artikel 103a van de wet.

  • 3. In voorkomende gevallen kan Onze Minister bij het verzoek om beschikbaarstelling reeds bij hem bekende gegevens opnemen.

D

In artikel 4d wordt «bijlage 1» vervangen door: bijlage 2.

E

Artikel 4e komt te luiden:

Artikel 4e. Nadere invulling

Bij ministeriële regeling kan een nadere invulling worden gegeven aan de definiëring en ordening, bedoeld in artikel 4d, en aan:

  • a. de wijze waarop de gegevens worden gedefinieerd, geordend, gecorrigeerd en verstrekt,

  • b. de tijdstippen waarop de gegevens worden geleverd, en

  • c. de wijze waarop een leraar die niet is benoemd of tewerkgesteld zonder benoeming ten behoeve van opname in het lerarenregister kan aantonen aan de bekwaamheidseisen te voldoen.

F

Bijlage 1 komt te luiden overeenkomstig bijlage A bij dit besluit.

G

Bijlage 2 komt te luiden overeenkomstig bijlage B bij dit besluit.

ARTIKEL II

Het Besluit informatievoorziening WVO BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt onderdeel e vervangen door:

e. samenwerkingsverband:

een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs BES.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2. Beschrijving van de gegevens

De gegevens, bedoeld in de artikelen 176 en 177 van de wet, waarover een bevoegd gezag beschikt, worden gedefinieerd en geordend volgens de voorschriften vermeld in de bijlage bij dit besluit.

C

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Nadere invulling

  • 1. Bij ministeriële regeling wordt een nadere invulling gegeven van de gegevens, bedoeld in artikel 2, en van de wijze waarop de gegevens beschikbaar worden gesteld. Tevens kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens die betrekking hebben op verstrekte aanvullende bekostiging en de wijze waarop deze gegevens worden gedefinieerd, geordend en beschikbaar gesteld.

  • 2. Daarbij wordt aangegeven welke gevraagde gegevens van belang zijn voor de berekening van de hoogte van de bekostiging als bedoeld in artikel 176 van de wet.

  • 3. In voorkomende gevallen kan Onze Minister bij het verzoek om beschikbaarstelling reeds bij hem bekende gegevens opnemen.

D

Bijlage 1 komt te luiden overeenkomstig bijlage C bij dit besluit.

E

Bijlage 2 vervalt.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 6 juni 2017

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker

Uitgegeven de drieëntwintigste juni 2017

De Minister van Veiligheid en Justitie, S.A. Blok

Bijlage A

Bijlage 1 als bedoeld in artikel 2 van het Besluit informatievoorziening WVO

Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens waarover het bevoegd gezag of het samenwerkingsverband dient te beschikken om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van OCW. Dit laat onverlet dat daarnaast in geval van aanvullende bekostiging de daarvoor benodigde gegevens opgevraagd kunnen worden.

Per rubriek (A1, A2, enz.) is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd wordt.

A. Instellingsgegevens

A1. Bevoegd gezag

Voor de bekostiging:

Datum oprichting en opheffing

Een administratienummer

Naam en adresgegevens

Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres

Gegevens ten behoeve van betalingen, zoals bankgegevens

A2. School, instelling, vestiging

Voor de bekostiging:

Gegevens over de datum oprichting en opheffing

Datum ingang en einde bekostiging

Schoolsoort en code gedoceerd onderwijs

Een administratienummer

Naam en adresgegevens

Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres

Voor beleid:

Richting school/instelling

A3. Samenwerkingsverbanden

Voor de bekostiging:

Administratienummer

Datum begin en einde

Naam

Administratienummers scholen in samenwerkingsverband, inclusief de vestigingsnummers/administratienummers van de vestigingen

B. Personeelsgegevens

Voor beleid:

Persoonsgegevens

Geboortedatum

Geslachtsaanduiding

Burgerservicenummer

Arbeidsrelatiegegevens

Administratienummer werkgever

Datum begin en einde arbeidsverhouding

Soort arbeidsverhouding (waaronder vast of tijdelijk)

Zij-instroom

Functie, betrekking en salarisgegevens

Administratienummer instelling/school (waar te werk gesteld)

Betrekkinggegevens, waaronder betrekkingsomvang en de

Bevordering Arbeidsparticipatie Ouderen (bapo) in fulltime equivalenten (fte)

Functie (code en omschrijving)

Functiecategorie

Salarisschaal

Salarisnummer

Bruto salaris

Toelagen

Ziekte en verlofgegevens

Bijlage B

Bijlage 2 als bedoeld in artikel 4d van het Besluit informatievoorziening WVO

Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens waarover het bevoegd gezag dient te beschikken voor het lerarenregister en het registervoorportaal.

Per rubriek is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd wordt.

A. Instellingsgegevens

(lerarenregister en registervoorportaal)

A1. Bevoegd gezag

Registratienummer

Naam en adresgegevens

Telefoonnummer en e-mailadres

A2. School, instelling, vestiging

Registratienummer

Naam en adresgegevens

Telefoonnummer en e-mailadres

B. Personeelsgegevens

(lerarenregister en registervoorportaal)

B1. Persoonsgegevens

Burgerservicenummer

Geslachtsnaam

Voornamen

Adresgegevens

Postcode

Geboortedatum

Geslachtsaanduiding

B2. Arbeidsrelatiegegevens

Datum begin en einde arbeidsovereenkomst

Datum begin en einde van de benoeming of tewerkstelling zonder benoeming

Benoemingsgrondslag

Onderwijs van benoeming of tewerkstelling zonder benoeming (alleen registervoorportaal)

Bijlage C

Bijlage als bedoeld in artikel 2 van het Besluit informatievoorziening WVO BES

Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens waarover het bevoegd gezag dient te beschikken om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van OCW. Dit laat onverlet dat daarnaast in geval van aanvullende bekostiging de daarvoor benodigde gegevens opgevraagd kunnen worden.

Per rubriek (A1, A2, enz.) is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd wordt..

A. Instellingsgegevens

A1. Bevoegd gezag

Voor de bekostiging:

Datum oprichting en opheffing

Een administratienummer

Naam en adresgegevens

Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres

Gegevens ten behoeve van betalingen, zoals bankgegevens

A2. School, instelling, vestiging

Voor de bekostiging:

Gegevens over de datum oprichting en opheffing

Datum ingang en einde bekostiging

Schoolsoort en code gedoceerd onderwijs

Een administratienummer

Naam en adresgegevens

Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en e-mailadres

Voor beleid:

Richting school/instelling

A3. Samenwerkingsverbanden

Voor de bekostiging:

Administratienummer

Datum begin en einde

Naam

Administratienummers scholen in samenwerkingsverband, inclusief de vestigingsnummers/administratienummers van de vestigingen

B. Personeelsgegevens

Voor beleid:

Persoonsgegevens

Geboortedatum

Geslachtsaanduiding

Personeelsnummer

Arbeidsrelatiegegevens

Administratienummer werkgever

Datum begin en einde arbeidsverhouding

Soort arbeidsverhouding (waaronder vast of tijdelijk)

Zij-instroom

Functie, betrekking en salarisgegevens

Administratienummer instelling/school (waar te werk gesteld)

Betrekkinggegevens, waaronder betrekkingsomvang en de

Bevordering Arbeidsparticipatie Ouderen (bapo) in fulltime equivalenten (fte)

Functie (code en omschrijving)

Functiecategorie

Salarisschaal

Salarisnummer

Bruto salaris

Toelagen

Ziekte en verlofgegevens

NOTA VAN TOELICHTING

Deze toelichting wordt gegeven in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken.

Algemeen

Nut en noodzaak

Het Besluit informatievoorziening WVO legt vast welke gegevens over de onderwijsinstelling en over het onderwijspersoneel, door de Dienst Uitvoering Onderwijs (hierna: DUO) worden opgevraagd bij het bevoegd gezag van scholen. Tot nu toe bevatte het besluit twee uitgebreide bijlagen waarin de volledige specificatie was opgenomen van deze gegevens, en de wijze waarop deze gegevens ter beschikking moesten worden gesteld aan DUO. Daarnaast bevatte het besluit een aantal aanvraagformulieren waarmee het bevoegd gezag aanvullende bekostiging kon aanvragen voor specifieke doelgroepen leerlingen.

De aansluiting tussen het besluit en de uitvoeringspraktijk werd echter niet meer als optimaal gezien. Ontwikkelingen in de manier waarop gegevens nader gespecificeerd worden en de manier van beschikbaarstelling ervan kunnen elkaar in relatief korte tijd opvolgen. Om een voorbeeld te geven: tot nu toe was in het besluit in Bijlage 1, onderdeel 2.1.1, onder 2, geregeld dat verschillende salarisadministratiekantoren een eigen code hebben die gebruikt moet worden in de verwerking van personeelsgegevens. In de uitvoering vinden met enige regelmaat wijzigingen plaats in de soort en hoeveelheid salarisadministratiekantoren. Daarnaast wijzigt soms, onder invloed van ict-ontwikkelingen, het aantal posities voor de invoervelden (formaat) en zijn een aantal in het besluit opgenomen vragenlijsten overbodig geworden. Het doorvoeren van dergelijke wijzigingen, die hoofdzakelijk technisch van aard zijn, vroeg tot nu toe om een reguliere wijzigingsprocedure van een algemene maatregel van bestuur. De regering vindt dit een te zware procedure voor wijzigingen van een dermate kleine aard. Daarom wil zij wetgeving en praktijk beter op elkaar laten aansluiten.

Delegeren naar ministeriële regeling

Met dit besluit wordt het Besluit informatievoorziening WVO op enkele punten aangepast. Deze aanpassingen zijn niet van inhoudelijke aard, maar betreffen verdere delegatie om de uitvoeringspraktijk te stroomlijnen. Het wijzigingsbesluit strekt ertoe om de nadere specificatie van de in het besluit afgebakende te leveren gegevens, en de voorschriften over de beschikbaarstelling van deze gegevens, te delegeren naar een nieuwe Regeling Informatievoorziening WVO. Met deze wijziging worden de twee uitgebreide bijlagen vervangen door een kort overzicht van de te leveren gegevens, opgedeeld in enkele rubrieken. De nadere specificatie en de wijze van beschikbaarstelling worden voortaan vastgelegd in de nieuwe regeling, zodat deze eenvoudiger en sneller te wijzigen zijn als de uitvoeringspraktijk daarom vraagt. De gewijzigde bijlagen als gevolg van dit besluit zijn te zien als het «wat» – zij vormen het inhoudelijke ongewijzigde kader van de gegevenslevering – de nieuwe ministeriële regeling regelt het «hoe». Deze wijziging maakt het mogelijk de gespecificeerde gegevens of vragenlijsten sneller aan te passen als dat nodig is.

Met dit besluit wordt tevens aangesloten bij het systeem van de gegevenslevering zoals die voor de sectoren primair en speciaal onderwijs is vastgelegd in het Besluit informatievoorziening WPO/WEC en de daarop gebaseerde ministeriële regeling. De systematiek daar werkt naar tevredenheid en een vergelijkbare vormgeving van het Besluit informatievoorziening WVO heeft een bijkomend voordeel voor schoolbesturen die zowel in het primair als voortgezet onderwijs scholen in stand houden. Voor hen zal de uitvoeringspraktijk als gevolg van dit besluit verder geüniformeerd worden.

Actualisatie gegevenslevering lerarenregister en registervoorportaal

In dit besluit vindt verder een actualisatie plaats van de manier waarop gegevens worden verzameld voor het lerarenregister en registervoorportaal. Ook hierbij wordt gekozen voor een analogie van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC. Dat besluit is gewijzigd bij besluit van ... tot wijziging van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC, het Besluit informatievoorziening WVO en het Uitvoeringsbesluit WEB in verband met de gegevenslevering voor het lerarenregister en het registervoorportaal (nog niet inwerking getreden). Daarin wordt het Besluit informatievoorziening WVO nog gewijzigd volgens de systematiek die in dit besluit wordt veranderd. Dat vraagt dus om een vergelijkbare aanpassing om de aansluiting tussen wetgeving en uitvoering ook op dit terrein verbeterd.

Overig

Tot slot zijn de aanvraagformulieren waarmee een bevoegd gezag aanvullende bekostiging kon aanvragen voor specifieke doelgroepen leerlingen (geïndiceerde leerlingen, regionaal zorgbudget, visueel gehandicapte leerlingen) uit de bijlage bij het besluit verwijderd. Met de Wet passend onderwijs is de mogelijkheid voor aanvullende bekostiging voor deze doelgroepen komen te vervallen. Deze aanvraagformulieren kunnen daarom ook komen te vervallen. Het meldingsformulier voor aanvullende bekostiging op grond van de Regeling aanvullende bekostiging eerste opvang nieuwkomers vo 2017, is onderdeel geworden van die ministeriële regeling en kan dus ook uit de bijlage van dit besluit worden verwijderd.

In het voortgezet onderwijs golden tot nu toe nog twee andere regelingen met informatieverplichtingen voor het bevoegd gezag van scholen; de Regeling gebruik gegevens bron en de Regeling gegevenslevering onderwijsnummer VO. De informatieverplichtingen uit deze regelingen zijn ook opgenomen in de nieuwe Regeling Informatievoorziening WVO. Daardoor zijn de verplichtingen voor structurele gegevensleveringen aan DUO in één regeling gebundeld. Deze verplichtingen voor het bevoegd gezag worden daarmee verder geharmoniseerd.

Bescherming persoonsgegevens

De wijziging leidt niet tot aanvullende informatieverplichtingen. De door het bevoegd gezag te leveren gegevens, ook waar het gaat om de persoonsgegevens van het personeel dat op de school werkzaam is, blijven ongewijzigd. Het wijzigingsbesluit bevat een vooral technische aanpassing waarbij de nadere invulling van de te leveren gegevens en de wijze waarop deze beschikbaar moeten worden gesteld aan OCW, worden gedelegeerd naar het niveau van een ministeriële regeling.

Met het oog op een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens, is ervoor gekozen om, net als in het Besluit informatievoorziening WPO/WEC, in de bijlagen wel een overzicht op te nemen van alle gegevens waar het bevoegd gezag op grond van zowel de artikelen 103a en 103a1 als voor het lerarenregister en registervoorportaal over dient te beschikken. Dit overzicht is een uitputtend overzicht. Wanneer er in de toekomst aanleiding is om nieuwe, andere of minder persoonsgegevens op te vragen, is daarvoor een nieuw wijzigingsbesluit nodig. Slechts de nadere invulling en de wijze van beschikbaarstelling worden gedelegeerd en voortaan bepaald in de nieuwe ministeriële regeling.

Op grond van artikel 51, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is aan de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd om te adviseren over het wijzigingsbesluit in combinatie met de nieuwe Regeling Informatievoorziening WVO. De Autoriteit heeft op 5 december 2016 advies uitgebracht en zag daarbij geen aanleiding tot het maken van op- of aanmerkingen.

Uitvoering en handhaving

Door DUO is gevraagd een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets uit te voeren op dit besluit en op de nieuwe integrale Regeling informatievoorziening WVO. De Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) en de Auditdienst van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (hierna: ADR) hebben het besluit getoetst op de handhaafbaarheid. De conclusie ten aanzien van de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid is dat DUO, de inspectie en de ADR de uitwerking van dit besluit uitvoerbaar en handhaafbaar achten. DUO voorziet geen relevante gevolgen voor hun werkzaamheden als gevolg van dit besluit. De inspectie en de ADR hadden verder geen opmerkingen.

Financiële gevolgen

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de Rijksbegroting.

Administratieve lasten

Dit wijzigingsbesluit biedt het kader waarbinnen de gegevensuitwisseling tussen DUO en de scholen wordt geregeld. De gespecificeerde informatieverplichtingen die voorheen vastgelegd waren in de bijlagen bij dit besluit, worden nu vastgelegd in de nieuwe Regeling Informatievoorziening WVO. Aan deze regeling worden verder het relevante onderdeel van de Regeling gebruik gegevens BRON en de gehele Regeling gegevenslevering onderwijsnummer VO toegevoegd. Hiermee is nagenoeg de gehele gegevensuitwisseling tussen DUO en onderwijsinstellingen in een regeling geregeld. Naast deze harmonisatie is de gegevensuitwisseling in lijn gebracht met de informatievoorziening in het primair onderwijs.

Behoudens een beter integraal inzicht in en overzicht van de gegevens leidt dit niet tot een extra vermindering van de administratieve lasten. De opbrengst van het schrappen van de vragenlijsten voor geïndiceerde leerlingen, regionaal zorgbudget en visueel gehandicapte leerlingen is al eerder meegenomen in het kader van passend onderwijs. In de toekomst is een verdere reductie van de administratieve lasten wellicht wel mogelijk bij de verdere digitalisering van gegevensuitwisseling.

Caribisch Nederland

De wijzigingen die artikel I aanbrengt in het Besluit informatievoorziening WVO, worden in artikel II op overeenkomstige wijze aangebracht in het Besluit informatievoorziening WVO BES. Uitzondering hierop vormen de bepalingen over het lerarenregister en registervoorportaal, omdat de daarop gebaseerde wet niet geldt in Caribisch Nederland. De Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is geconsulteerd en kan instemmen met dit wijzigingsbesluit.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

Op grond van de artikelen 103a en 103a1 van de WVO zijn bevoegde gezagsorganen van scholen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs verplicht te beschikken over geordende gegevens die van belang zijn voor de berekening van de hoogte van de bekostiging en over gegevens die van belang zijn voor het door de Minister te voeren beleid met betrekking tot het voortgezet onderwijs. In dit besluit wordt geregeld om welke gegevens het gaat.

Onderdeel B (artikel 2) verwijst voor de beschrijving van deze gegevens naar bijlage 1 van dit besluit. In die bijlage worden de gegevens vermeld waarover het bevoegd gezag van scholen en samenwerkingsverbanden op grond van de artikelen 103a en 103a1 dienen te beschikken.

In onderdeel C (artikel 3) wordt de grondslag gegeven voor de Regeling informatievoorziening WVO. In die regeling worden de gegevens die in de bijlage bij dit besluit staan opgesomd, nader gespecificeerd. Tevens wordt in de regeling bepaald op welke wijze de gegevens beschikbaar moeten worden gesteld aan DUO. Voor veel gegevens zijn bijvoorbeeld bepaalde codes vastgesteld waardoor de informatiestromen beter kunnen worden geordend in de systemen van DUO. Als scholen naast de structurele bekostiging nog aanvullende bekostiging ontvangen, kan in de regeling tevens worden opgenomen welke gegevens over die aanvullende bekostiging beschikbaar moeten worden gesteld aan DUO, en op welke wijze.

Het tweede en derde lid van artikel 3 bevatten geen nieuwe voorschriften. Deze bepalingen stonden al in het Besluit informatievoorziening WVO en zijn in verband met de logische opbouw van de artikelen 2 en 3 omgenummerd.

Het tweede lid van artikel 3 (in het oude besluit het tweede lid van artikel 2) schrijft voor dat in de regeling moet worden aangegeven welke van de verplicht te leveren gegevens worden opgevraagd voor de berekening van de hoogte van de bekostiging. Dit is van belang om te kunnen onderscheiden voor welk doel de verschillende gegevens worden opgevraagd. Sommige gegevens worden op grond van artikel 103a WVO opgevraagd om de hoogte van de bekostiging te kunnen vaststellen. Beleidsinhoudelijke gegevens worden op grond van artikel 103a1 opgevraagd, ten behoeve van het door de Minister van OCW te voeren beleid met betrekking tot het voortgezet onderwijs.

Het derde lid van artikel 3 (in het oude besluit de laatste volzin van artikel 3) bepaalt dat in voorkomende gevallen reeds bekende gegevens kunnen worden opgenomen in het verzoek om beschikbaarstelling. Bevoegde gezagsorganen van scholen krijgen vragenlijsten van DUO toegestuurd, met het verzoek deze in te vullen. Met het oog op de gebruikersvriendelijkheid is bepaald dat bij die bevraging bepaalde gegevens die specifiek zijn voor een bepaalde school, al kunnen zijn voorbedrukt of anderszins aangegeven. Te denken valt daarbij aan naam en adres van de school, de schoolsoorten enzovoorts. Het bevoegd gezag ontvangt derhalve een specifiek op zijn school toegesneden bevraging.

In onderdeel D wordt de verwijzing naar bijlage 1 in artikel 4d gewijzigd naar bijlage 2. Onderdeel B van dit besluit introduceert immers een nieuwe bijlage 1, waardoor de gegevens voor het lerarenregister en het registervoorportaal naar de nieuwe bijlage verplaatst worden. In die bijlage worden de gegevens opgesomd die het bevoegd gezag van scholen en samenwerkingsverbanden voor het lerarenregister en registervoorportaal verplicht zijn te leveren.

In onderdeel E wordt, naar analogie van artikel 9 in het Besluit informatievoorziening WPO/WEC na inwerkingtreding van het besluit van ... tot wijziging van het Besluit informatievoorziening WPO/WEC, het Besluit informatievoorziening WVO en het Uitvoeringsbesluit WEB in verband met de gegevenslevering voor het lerarenregister en het registervoorportaal, artikel 4e gewijzigd om bij ministeriële regeling een nadere specificatie en de wijze van beschikbaarstelling van de gegevens als bedoeld in artikel 4d te regelen.

Artikel III

Artikel III maakt mogelijk dat dit besluit inwerking kan treden op 1 augustus 2017.

Waar het gaat om de wijzigingen die onderhavig besluit aanbrengt in het Besluit informatievoorziening BES, geldt het volgende. De artikelen 2 en 3 van dat besluit zijn op dit moment nog niet inwerking getreden. Zie Staatsblad 2011, nr. 39, artikel 6. Voor de inhoud van deze artikelen geldt op dit moment een overgangsbepaling, die het mogelijk maakt de informatieverplichtingen voor de bevoegde gezagsorganen van de scholen in Caribisch Nederland geleidelijk aan in te voeren en op te bouwen. Deze overgangsbepaling is vastgelegd in artikel 5 van het Besluit informatievoorziening BES. Op grond van dit artikel worden de informatieverplichtingen vastgesteld in de Regeling gegevenslevering PO/VO BES.

Onderhavig besluit wijzigt de artikelen 2 en 3 van het Besluit informatievoorziening BES. Met deze wijziging is beoogd het Besluit voor Caribisch Nederland gelijkluidend te laten zijn aan het Besluit informatievoorziening WVO zoals dat voor Europees Nederland is vastgesteld. Met de inwerkingtreding van onderhavig besluit zullen deze beide besluiten op dezelfde manier worden gewijzigd. De artikelen 2 en 3 van het Besluit informatievoorziening BES luiden vanaf dat moment anders, maar zijn daardoor zelf nog altijd niet inwerking getreden. Voor de inwerkingtreding van deze artikelen is een apart koninklijk besluit nodig, behorende bij het Besluit van 3 februari 2011, houdende vaststelling van voorschriften inzake de informatievoorziening WVO BES, Staatsblad 2011, nr. 39. Tot dat moment zal het overgangsregime, waarvoor artikel 5 van dat besluit de grondslag biedt, nog voortduren.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven