Besluit van 23 augustus 2016, houdende wijziging van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen in verband met de wijziging van enkele aanwijzingen tot hoofdspoorweg

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 17 augustus 2016, nr. IenM/BSK-2016/165513, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op de artikelen 2 en 124 van de Spoorwegwet;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen wordt als volgt gewijzigd:

A

Bijlage 1, onderdeel 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen d tot en met g worden geletterd e tot en met h.

2. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • d. Blauwkapel – Utrecht Maliebaan;

B

Bijlage 1, onderdeel 8, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. Hilversum – Blauwkapel;

C

Bijlage 2, onderdeel b, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel 23 vervalt.

2. De onderdelen 24 tot en met 30 worden vernummerd tot 23 tot en met 29.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Onze Minister van Infrastructuur en Milieu is belast met de uitvoering van dit besluit dat met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

Wassenaar, 23 augustus 2016

Willem-Alexander

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Uitgegeven de negende september 2016

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, postbus 20901, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

  • a. naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

NOTA VAN TOELICHTING

Met dit besluit worden twee wijzigingen in de aanwijzing van de hoofdspoorweginfrastructuur vastgesteld: één rond Utrecht en één in Hengelo.

Utrecht

De wijziging rond Utrecht volgt uit twee besluiten waarin de minister (16 augustus 2011, kenmerk IENM/BSK-2011/90381) en de staatssecretaris (6 juli 2016, kenmerk IENM/BSK-2016/122909) van Infrastructuur en Milieu instemmen met een saneringsverzoek van de beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur.

Het saneringsverzoek uit 2011 hing samen met het Tracébesluit VleuGel/DSSU en een verzoek van de gemeente Utrecht. Het saneringsbesluit heeft tot gevolg dat er geen treinverkeer meer mogelijk is tussen station Utrecht Maliebaan – waar het spoorwegmuseum is gevestigd – en Lunetten. Daarom kan de aanwijzing van de spoorwegen als hoofdspoorweg tussen station Utrecht Maliebaan en Lunetten ingetrokken worden.

Het besluit uit 2016 heeft tot gevolg dat er via Blauwkapel geen treinverkeer meer mogelijk is vanaf station Utrecht Maliebaan naar Hilversum. Hier vindt geen spoorvervoer meer plaats. De verbinding van Utrecht Maliebaan via Blauwkapel naar Utrecht Centraal blijft echter wel beschikbaar. Daarom worden de spoorwegen tussen Utrecht Maliebaan en Blauwkapel in bijlage van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen verplaatst van onderdeel 8 naar onderdeel 2.

Hengelo

Op 6 oktober 2014 heeft de beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur, conform artikel 6, vijfde lid, van de Spoorwegwet, een verzoek ingediend tot instemming met de sanering van de stamlijn Hengelo Zuid. Bij brief van 28 november 2014 (kenmerk IENM/BSK-2014/262781) heeft de Staatssecretaris, als verantwoordelijke bewindspersoon, verklaard in te stemmen met deze sanering. De sanering volgt uit de afwezigheid van treinverkeer op deze voormalige stamlijn en de vaststelling dat er geen zicht is op hervatting van dit treinverkeer. Daarom kan de aanwijzing van de stamlijn Hengelo Zuid als hoofdspoorweg ingetrokken worden. Dit geschiedt door wijziging van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen waarin het onderhavige besluit voorziet. Hiermee wordt de stamlijn verwijderd uit de in bijlage 2 opgenomen lijst van hoofdspoorwegen.

In een brief van 7 juli 2016 (kenmerk: 3913276) geeft de beheerder, ProRail B.V., aan de voorgenomen aanpassing van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen uitvoerbaar te achten.

Uit het voorgestelde besluit vloeien geen informatieverplichtingen voort die kunnen leiden tot kosten (administratieve lasten) voor het bedrijfsleven en burgers.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven