32 849 Mijnbouw

Nr. 40 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 juni 2015

In de regeling van werkzaamheden van 9 juni jl. is verzocht om een brief over de stopzetting van de oliewinning in Schoonebeek door NAM op 5 juni jongstleden (Handelingen II 2014/15, nr. 93, item 8). Hierbij geef ik invulling aan dit verzoek.

Sinds 2011 produceert NAM olie uit het herontwikkelde olieveld Schoonebeek. Bij deze olieproductie komt ook productiewater vrij. Het zoute productiewater wordt via een transportleiding naar Twente getransporteerd en aldaar in een leeg gasveld in de gemeenten Tubbergen, Dinkelland en Oldenzaal geïnjecteerd. De transportleiding loopt van Schoonebeek tot Twente. Het traject van Schoonebeek tot Coevorden (De Hulte) is aangelegd in de periode 2009–2010 en is gemaakt van kunststof. Voor het traject van Coevorden tot Twente wordt gebruik gemaakt van een voormalige aardgastransportleiding. Deze transportleiding is in de tweede helft van de jaren ’80 aangelegd en is gemaakt van koolstofstaal. De transportleiding heeft een diameter van circa 45 centimeter en een wanddikte van circa 7–10 millimeter. De leiding is aan de buitenkant beschermd tegen roestvorming. De mogelijkheid om deze voormalige aardgastransportleiding te gebruiken ten behoeve van het transport van productiewater is destijds onderzocht, gecertificeerd en na goedkeuring van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) in de vergunning opgenomen.

Op 16 april jl. werd in gemeente Hardenberg een lekkage in de transportleiding van koolstofstaal geconstateerd. NAM heeft in overleg met SodM het transport van het productiewater direct stopgezet. De lekkage is ingedamd en het gelekte productiewater, ca. 300 liter, is weggezogen. Vervolgens is de leiding opgegraven en gerepareerd. Uit onderzoek is gebleken dat de lekkage werd veroorzaakt door bacteriën, die op die locatie van binnenuit de transportleiding hebben aangetast. Na de reparatie is de transportleiding getest. Hieruit bleek dat de reparatie succesvol was; er zijn geen lekkages geconstateerd.

De transportleiding wordt volgens protocol om de drie jaar geïnspecteerd. NAM heeft de geplande inspectie naar voren gehaald en heeft tijdens de reparatieperiode de gehele transportleiding van binnenuit met een sonde geïnspecteerd. Uit deze inspectie is nu gebleken dat er zich in de transportleiding acht aangetaste plekken bevinden. NAM heeft SodM geïnformeerd over haar bevindingen en heeft besloten om de transportleiding meteen uit bedrijf te nemen. Dit betekent dat ook de oliewinning moest worden stilgelegd. Het is namelijk niet mogelijk om de oliewinning te continueren op het moment dat het productiewater niet verder verwerkt kan worden.

Ik wil benadrukken dat de oliewinning niet is stilgelegd vanwege nieuwe lekkages maar om te voorkomen dat nieuwe lekkages zouden ontstaan nabij de aangetaste plekken in de transportleiding. Op dit moment is NAM in overleg met SodM over het aanpakken van de zwakke plekken in de transportleiding. Diverse mogelijke oplossingen worden onderzocht. Op 11 juni jl. is NAM gestart met een nader onderzoek. Op acht plaatsen in de gemeenten Coevorden en Hardenberg zal de pijpleiding worden opgraven om de aangetaste delen eruit te halen en te vervangen. De verwijderde delen worden nader onderzocht om meer inzicht krijgen in de werking van de bacteriën.

De transportleiding mag pas weer in gebruik genomen worden nadat SodM hiervoor haar toestemming heeft gegeven. Een uitgebreid testprogramma zal hieraan vooraf gaan. NAM zal moeten onderzoeken hoe men de bacteriën kan bestrijden en een voorstel moeten doen voor reparatie en/of monitoring van de aangetaste plekken in de transportleiding. SodM zal met NAM afspreken welke testen uitgevoerd moeten worden en op welke wijze de transportleiding bedreven en gemonitord moet worden.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven