28 844 Integriteitsbeleid openbaar bestuur en politie

Nr. 102 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 juni 2016

Op 1 mei 2015 heb ik de onafhankelijke Tijdelijke Commissie Integriteit Inkoop en Aanbestedingen Politie ingesteld. Het doel van de instelling van de commissie was het melden marktpartijen van integriteitskwesties inzake politieaanbestedingen door zo laagdrempelig mogelijk te maken. De commissie fungeerde als meldpunt voor marktpartijen die zich niet vrij voelden zich te wenden tot de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de politie, dan wel niet tevreden waren met de afhandeling van hun melding.

In het instellingsbesluit was de looptijd van 1 jaar opgenomen. Op 1 mei jl. heeft de commissie haar werkzaamheden beëindigd. Bijgaand zend ik u de eindrapportage van de commissie1.

Uit de eindrapportage blijkt dat de commissie gedurende haar instellingsperiode uiteindelijk drie meldingen heeft ontvangen. Voor elk van deze meldingen heeft de commissie geconcludeerd dat zich geen integriteitsinbreuken hebben voorgedaan in de zin van fraude, omkoping en dergelijke. Op basis van het geringe aantal meldingen én deze conclusies stelt dat commissie dat er geen aanleiding is voor grote zorgen over de integriteit van inkoop en aanbestedingen bij de politie.

Wel heeft de commissie enkele aanbevelingen geformuleerd die zien op de verdere ontwikkeling en verbetering van de inkoopfunctie van de politie: zorg voor heldere communicatie en ruimhartige informatievoorziening, ondersteun inkoopteams beter en draag daarbij zorg voor vlotte escalatielijnen. De politie neemt deze aanbevelingen mee in de verdere ontwikkeling van de inkooporganisatie.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven