Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2014, 322 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2014, 322 | AMvB |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 8 juli 2014, nr. 2014-00000 96727;
Gelet op de artikelen 1, derde lid, 6, tweede lid, onderdeel a, 7, vijfde lid, 11, vijfde lid, en 15, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening en 30d, tweede lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 23 juli 2014, nr. W12.14.0237/111);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 12 augustus 2014, nr. 2014-00000112726;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel b vervalt onder verlettering van de onderdelen c tot en met h tot b tot en met g.
2. In onderdeel b (nieuw) wordt «indicatiebeschikking» vervangen door: herindicatiebeschikking.
B
Artikel 2 komt te luiden:
1. Telkens uiterlijk 16 weken voor het verstrijken van de geldigheidsduur van een indicatie vraagt het college van de gemeente waar de geïndiceerde woont namens de geïndiceerde een herindicatie aan bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
2. Bij de aanvraag voor een herindicatie verstrekt het college aan het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in ieder geval recente gegevens betreffende:
a. de wijze van functioneren van de geïndiceerde in de sociale werkvoorziening of het begeleid werken, en
b. de uitvoering van de door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen afgegeven adviezen.
3. Bij de aanvraag voor een herindicatie op grond van artikel 11, tweede lid, van de wet verstrekt het college in ieder geval tevens een re-integratieverslag als bedoeld in artikel 25, derde lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.
4. Onverminderd het eerste lid vraagt het college van de gemeente waar de geïndiceerde woont op verzoek van of namens de geïndiceerde een herindicatie aan bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen op een eerder tijdstip dan bedoeld in het eerste lid. Het tweede lid is van toepassing.
5. In de aanvraag wordt aangegeven of de geïndiceerde toestemming geeft tot het zo nodig raadplegen van behandelend artsen of psychologen en het gebruik maken van bij dezen aanwezige medische of psychologische gegevens.
6. Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen betrekt bij een besluit over de herindicatie de op grond van het tweede lid van het college verkregen gegevens.
C
In artikel 3, eerste lid, wordt «indicatie» vervangen door «herindicatie» en wordt «aanvrager» telkens vervangen door: geïndiceerde.
D
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt «indicatie» vervangen door: herindicatie.
2. In het derde lid, aanhef, wordt «indicatiebeschikking» vervangen door: herindicatiebeschikking.
3. In het vierde en vijfde lid wordt «Indien de aanvrager niet wordt geïndiceerd» vervangen door: Indien de geïndiceerde niet meer tot de doelgroep behoort.
E
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt «indicatie» vervangen door: herindicatie.
2. In het eerste lid wordt «indicatiebeschikking» vervangen door «herindicatiebeschikking» en vervalt: , of, indien namens hem een aanvraag is ingediend, degene die namens hem de aanvraag heeft ingediend,
3. In het tweede lid wordt «Indien de aanvrager niet wordt geïndiceerd» vervangen door: Indien de geïndiceerde niet meer tot de doelgroep behoort.
4. In het derde lid wordt «artikel 12, derde lid, of vierde lid, onderdeel a of b,» vervangen door: artikel 12, eerste lid, of tweede lid, onderdeel a,.
F
De artikelen 6 en 7 vervallen.
G
De artikelen 8 en 9 vervallen onder vernummering van artikel 11 tot artikel 8 en artikel 14 tot artikel 9.
H
Hoofdstuk 3 vervalt onder vernummering van hoofdstuk 5 tot hoofdstuk 3.
I
De artikelen 28, 30a en 30b vervallen.
J
De artikelen 29, 30, 31 en 32 worden vernummerd tot de artikelen 10, 11, 12 en 13.
K
In de bijlage wordt «Wet werk en bijstand» vervangen door: Participatiewet.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
Wassenaar, 1 september 2014
Willem-Alexander
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma
Uitgegeven de twaalfde september 2014
De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
Met de inwerkingtreding van artikel II van de Invoeringswet Participatiewet (hierna: de wet) wordt de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) afgesloten voor nieuwe instroom. De Wsw blijft bestaan voor de mensen die nu al in de Wsw werkzaam zijn. Het afsluiten van de Wsw voor nieuwe instroom heeft effect op de wijze waarop het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) omgaat met de indicatiestelling. UWV voert na inwerkingtreding nog enkel herindicaties uit voor mensen die tot de doelgroep van de Wsw blijven behoren. De bepalingen in het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (hierna: Besluit Wsw) die betrekking hebben op de indicatiestelling zijn daarop aangepast.
Met de inwerkingtreding van de wet worden de middelen voor de uitvoering van de Wsw samengevoegd met de middelen voor re-integratie en ontschot aan gemeenten ter beschikking gesteld. De financiering van de Wsw wordt daarbij overgebracht naar de Wet participatiebudget. Daarmee komt de huidige werkwijze waarmee een taakstellend aantal plekken wordt verdeeld te vervallen. Gelijktijdig met de overdracht van de middelen voor uitvoering van de Wsw naar de Wet participatiebudget komt de stimuleringsregeling begeleid werken te vervallen. Met de wijziging van dit besluit komen de artikelen die betrekking hebben op de financiering van de Wsw en de stimuleringsregeling begeleid werken te vervallen. In het kader van de verantwoording over voorgaande jaren is met de participatiewet overgangsrecht in de Wsw opgenomen. De oude artikelen met betrekking tot financiering blijven in dat kader geldend voor de verantwoording van gemeenten over de realisatie voor de jaren tot en met 2014.
Dit besluit is getoetst op de effecten voor regeldruk. Dit besluit betreft een technische aanpassing van het besluit Wsw en heeft geen impact op bedrijven en daarmee ook geen regeldrukgevolgen voor bedrijven.
Dit besluit is voorgehangen bij de Eerste en Tweede Kamer. Dit heeft niet geleid tot opmerkingen van de Kamer en aanpassing van het besluit.
De wijziging van het Besluit Wsw is voor een toets op toezichtbaarheid aan de Inspectie SZW voorgelegd. Het wijzigingsbesluit geeft de Inspectie SZW geen aanleiding tot het maken van opmerkingen over de toezichtbaarheid.
De wijziging van het Besluit Wsw is tevens voor een toets op de uitvoerbaarheid aan het uitvoeringspanel van gemeenten en UWV voorgelegd. Het uitvoeringspanel van gemeenten acht het voorgestelde besluit uitvoerbaar. UWV acht het Besluit Wsw uitvoerbaar onder de voorwaarde dat de beslistabel wordt aangepast. UWV vraagt daarbij aandacht voor de volgende vragen:
• Wat verwacht de wetgever (en dus UWV) van de reguliere werkgever voor wat betreft de bereidheid voor het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen.
• Wat verwacht de wetgever (en dus UWV) van de gemeente t.a.v. inzet van middelen uit het Participatiebudget voor de financiering van Wsw-dienstbetrekkingen.
Het verzoek tot aanpassing van de beslistabel komt voort uit de wens van UWV te komen tot een uniformering van beoordelingen.
De regering is van mening dat de beslistabel in het besluit geen aanpassing behoeft. In verband met de rechtszekerheid van mensen die met een Wsw-indicatie werkzaam zijn op basis van de Wsw veranderen de indicatiecriteria, interpretatie van deze criteria en de wijze waarop de herindicatie voor de Wsw door UWV wordt uitgevoerd niet. De financiering voor het realiseren van begeleid werken en Wsw-dienstbetrekkingen gaat over van de Wsw naar de Wet Participatiebudget. Daarmee gaan de bijbehorende middelen, met een efficiencykorting, over naar het Participatiebudget. Hoofdstuk 10 van de vierde nota van wijziging op de Invoeringswet Participatiewet geeft inzicht in de (fictieve) rijksbijdrage per plek die gemeenten ontvangen via het Participatiebudget.
De regering verwacht van UWV dat zij voor de beoordeling van mensen met een Wsw-indicatie bij herindicatie de huidige werkwijze en interpretatie van deze criteria voortzetten.
Wellicht ten overvloede wordt gemeld dat het overgangsrecht in artikel 19 van de Wsw, zoals dat luidt na inwerkingtreding van de wet, ook doorwerkt naar lagere regelgeving zoals het Besluit Wsw. Dit heeft een aantal gevolgen. In artikel 19, tweede lid, van de Wsw is bepaald dat de artikelen in de Wsw met betrekking tot de financiering (die geschrapt worden) en de daarop berustende bepalingen van toepassing blijven over de kalenderjaren gelegen voor de inwerkingtreding van de wet. Dat geldt dus ook voor de bepalingen met betrekking tot de financiering in het Besluit Wsw die met dit besluit worden geschrapt.
In het derde lid van artikel 19 is geregeld dat op aanvragen tot indicatie die zijn ingediend voor de publicatie van de wet en waarop op de inwerkingtredingsdatum van de wet nog niet is beslist, de bepalingen van de Wsw en de daarop berustende bepalingen van toepassing blijven zoals die luidden voor de inwerkingtredingsdatum. Datzelfde geldt voor bezwaar- en beroepschriften die zijn gericht tegen besluiten op aanvragen die zijn ingediend voor de publicatiedatum en waarop op de inwerkingtredingsdatum nog niet onherroepelijk is beslist. Dat betekent dat bepalingen van het Besluit Wsw, zoals die luidden voor inwerkingtreding van de wet, van toepassing blijven op die aanvragen en bezwaar- en beroepschriften. Om deze reden is in dit besluit hiervoor geen overgangsrecht opgenomen.
Aangezien de instroom in de Wsw met ingang van de dag van inwerkingtreding van de wet stopt, hoeft het UWV alleen nog herindicaties uit te voeren. Een herindicatie kan alleen door de gemeente worden aangevraagd. Omdat het begrip «aanvrager» in artikel 1 niet ziet op aanvragen door gemeenten, kan het vervallen.
In het nieuwe onderdeel b wordt de verwijzing naar «indicatiebeschikking» vervangen door herindicatiebeschikking omdat er geen indicatiebeschikkingen meer worden afgegeven aangezien de instroom in de Wsw stopt.
In artikel 2 van het Besluit Wsw stonden de regels voor de aanvraag van een «gewone» indicatie en in artikel 6 stonden de regels voor een aanvraag tot herindicatie. Aangezien er geen «gewone» indicaties meer worden afgegeven kan de inhoud van het oude artikel 2 grotendeels vervallen. Besloten is om de bepalingen omtrent aanvragen tot herindicatie van het oude artikel 6 over te hevelen naar het nieuwe artikel 2 en artikel 6 te laten vervallen. De eerste vier leden van het nieuwe artikel 2 komen overeen met de eerste vier leden van het oude artikel 6. In aanvulling daarop is in het derde lid de verwijzing naar artikel 11, derde lid, van de Wsw vervangen door een verwijzing naar artikel 11, tweede lid. Dit is een technische aanpassing die voortvloeit uit de aanpassing van artikel 11 Wsw in de wet. In het vijfde lid van het nieuwe artikel 2 is de inhoud van het tweede lid van het oude artikel 2 opgenomen. Deze bepaling regelt dat in de aanvraag wordt aangegeven of de geïndiceerde toestemming geeft tot het zo nodig raadplegen van artsen of psychologen en het gebruik maken van gegevens waarover zij beschikken. Deze bepaling moet behouden blijven in het nieuwe artikel 2 aangezien deze bepaling in het oude artikel 6, vijfde lid, van overeenkomstige toepassing was verklaard voor aanvragen tot herindicatie.
Het zesde lid van het nieuwe artikel 2 komt overeen met het zesde lid van het oude artikel 6. Ten slotte wordt het vijfde lid van het oude artikel 6 niet overgeheveld naar artikel 2. In dit vijfde lid stond welke bepalingen die op een «gewone» aanvraag zagen, van overeenkomstige toepassing waren op de aanvraag tot herindicatie. Dit is niet meer nodig aangezien in de bepalingen zelf nu naar herindicatie verwezen wordt.
Ook artikel 7 kan vervallen. Deze wijziging vloeit voort uit de Wet werk en zekerheid. In artikel 7 waren nadere regels gesteld over het advies van UWV, bedoeld in artikel 6, derde lid, van de Wsw. Omdat in de Wet werk en zekerheid is geregeld dat het derde lid van artikel 6 van de Wsw vervalt, kan ook artikel 7 van het onderhavige besluit komen te vervallen.
Doordat er geen indicaties meer kunnen worden aangevraagd, maar alleen nog herindicaties, wordt «indicatie» vervangen door «herindicatie». Daarnaast wordt «aanvrager» vervangen. Dit omdat het begrip aanvrager wordt geschrapt (zie de toelichting op de wijziging van artikel 1). Dat begrip wordt vervangen door het begrip «geïndiceerde». Onder het begrip geïndiceerde moet worden verstaan de geïndiceerde zoals die is gedefinieerd in artikel 1 van de Wsw na inwerkingtreding van de wet. Dit houdt in dat het moet gaan om iemand die op grond van een (her)indicatiebeschikking tot de doelgroep van de Wsw behoort en die op de dag voor inwerkingtreding van de wet een dienstbetrekking op grond van artikel 2, eerste lid, of artikel 7 van de Wsw heeft.
In de artikelen 4 en 5 worden de verwijzingen naar «indicatie» en «indicatiebeschikking» vervangen door «herindicatie» respectievelijk «herindicatiebeschikking». Deze wijzigingen vloeien voort uit het stoppen van de instroom in de Wsw waardoor alleen nog herindicaties worden uitgevoerd. Verder wordt in artikel 4, vierde en vijfde lid, en artikel 5, eerste en tweede lid, «aanvrager» vervangen door «geïndiceerde»(zie ook de toelichting op de wijziging van artikel 3) en wordt verder aangesloten bij de tekst van artikel 11, eerste lid, van de Wsw zoals dat luidt na inwerkingtreding van de wet. In dat eerste lid is geregeld dat bij de herindicatie (onder andere) wordt vastgesteld of de geïndiceerde nog tot de doelgroep behoort.
Ten slotte wordt de verwijzing in artikel 5, derde lid, naar artikel 12 van de Wsw aangepast. Dit betreft een technische wijziging die voortvloeit uit de wijziging van artikel 12 van de Wsw in de wet.
De artikelen 8 en 9 kunnen vervallen aangezien er geen wachtlijsten meer zijn met ingang van inwerkingtreding van de wet. Verder worden de artikelen 11 en 14 vernummerd tot 8 en 9 om de leesbaarheid van het Besluit Wsw te bevorderen.
Hoofdstuk 3 kan vervallen omdat de bijdrage van het Rijk voor de uitvoering van de hoofdstukken 2 en 3 van de Wsw voortaan via het participatiebudget zal lopen. Aangezien hoofdstuk 4 ook al (eerder) was vervallen is besloten om hoofdstuk 5 te vernummeren naar hoofdstuk 3.
Artikel 28 vervalt omdat niet langer sprake zal zijn van een wachtlijst. De artikelen 30a en 30b kunnen vervallen omdat ze zijn uitgewerkt. Voor de leesbaarheid worden de artikelen 29, 30, 31 en 31 vernummerd.
Door de Invoeringswet Participatiewet wordt de citeertitel van de «Wet werk en bijstand» gewijzigd in «Participatiewet».
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma
Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid jo vijfde lid van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-322.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.