Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatsblad 2014, 207 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | Staatsblad 2014, 207 | AMvB |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 16 juli 2013, nr. IENM/BSK-2013/83546, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Gelet op artikel 33, tweede lid, onderdelen a en b, van de Luchtvaartwet BES;
De afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 23 augustus 2013, nr. W14.13.0229/IV);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 8 mei 2014, nr. IENM/BSK-2013/201681, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
woning in of bij een gebouw of op of bij een terrein slechts bestemd voor het huishouden van een persoon wiens huisvesting daar, gelet op de bestemming van het gebouw of terrein, noodzakelijk is;
gebouw met een onderwijs- of gezondheidszorgfunctie;
geluidszone als bedoeld in artikel 33, eerste lid, van de Luchtvaartwet BES;
geluidsbelasting van luchtvaartuigen uitgedrukt in dB(A) Lden en berekend op de wijze bedoeld in artikel 33, derde lid, van de Luchtvaartwet BES;
gebouw, niet zijnde een bedrijfswoning, dat geheel of gedeeltelijk voor bewoning is bestemd.
1. De grenswaarde voor de toegelaten geluidsbelasting, bedoeld in artikel 33, tweede lid, onderdeel a, van de Luchtvaartwet BES, is 56 dB(A) Lden.
2. Ter bepaling van de toelaatbaarheid van bepaalde bestemmingen op gronden gelegen binnen de geluidszone, is de maximale waarde van geluidsbelasting, bedoeld in artikel 33, tweede lid, onderdeel b, van de Luchtvaartwet BES, 70 dB(A) Lden.
1. In het gebied dat gelegen is binnen de contour van 70 dB(A) Lden is nieuwbouw van een woning en een geluidsgevoelig gebouw niet toegestaan en worden woningen en geluidsgevoelige gebouwen aan hun bestemming onttrokken.
2. Beëindiging van bestaand gebruik van een woning gelegen in het gebied, bedoeld in het eerste lid, kan niet worden gevergd.
3. Van bestaand gebruik als bedoeld in het tweede lid is sprake indien op de dag voor inwerkingtreding van de aanwijzing van het luchtvaartterrein:
a. een woning rechtmatig aanwezig was en voor bewoning werd gebruikt,
of
b. een bouwvergunning is verleend voor een woning op de desbetreffende plaats, mits binnen zes maanden na die datum een begin met de werkzaamheden is gemaakt.
4. Ten aanzien van degene die op de datum van inwerkingtreding van de aanwijzing van het luchtvaartterrein rechtmatige gebruiker is van een woning bedoeld in het eerste lid, kan indien sprake is van bestaand gebruik, beëindiging van dit gebruik niet worden gevergd.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
Wassenaar, 12 mei 2014
Willem-Alexander
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Uitgegeven de zeventiende juni 2014
De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
De Luchtvaartwet BES (Lvw BES) bevat het kader voor de gebruiksregulering van luchtvaartterreinen in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. De Lvw BES beoogt onder andere de omgeving van een luchtvaartterrein te beschermen tegen overmatige geluidsbelasting als gevolg van startende en landende luchtvaartuigen. De bescherming van de omgeving vindt plaats via een voor elk luchtvaartterrein verplicht vast te stellen geluidszone rond het luchtvaartterrein. De geluidszone zal worden opgenomen in de aanwijzing van het betreffende luchtvaartterrein. De Lvw BES bepaalt verder dat binnen de geluidszone bepaalde ruimtelijke bestemmingsbeperkingen kunnen gelden.
De Lvw BES bepaalt in artikel 33 dat buiten de geluidszone de geluidsbelasting door startende en landende luchtvaartuigen een vastgestelde grenswaarde niet mag overschrijden en dat de hoogte van de grenswaarde bij of krachtens algemene maatregel van bestuur dient te worden vastgesteld. Het onderhavige besluit stelt de hoogte van de grenswaarde vast. Daarnaast geeft het onderhavige besluit uitvoering aan de opdracht in artikel 33 van de Lvw BES om ruimtelijke beperkingen vast te stellen die gelden op gronden gelegen binnen de geluidszone. Deze ruimtelijke beperkingen zijn gerelateerd aan een maximale waarde van geluidsbelasting die eveneens in het onderhavige besluit is opgenomen.
Met het oog op de mogelijkheid van toekomstige verdergaande wetgevingsharmonisering is zoveel als mogelijk aangesloten bij het stelsel van gebruiksregulering voor overige burgerluchthavens dat momenteel in het Europese deel van Nederland geldt op basis van de Wet luchtvaart. Concreet betekent dit dat de grenswaarde wordt uitgedrukt in een Lden-waarde. Deze waarde is opgenomen in het Besluit burgerluchthavens. In de toelichting bij dit besluit is de keuze voor de toepassing van de dosismaat Lden uitvoerig toegelicht. Daarnaast zijn de ruimtelijke beperkingen in de nabijheid van de luchtvaartterreinen (binnen de geluidszone) afgeleid van de beperkingen die op basis van het Besluit burgerluchthavens gelden in de nabijheid van de overige burgerluchthavens.
Het stelsel in de Lvw BES van geluidsregulering op basis van een geluidszone en grenswaarde is afgeleid van het stelsel zoals dat voorheen voor de luchtvaartterreinen in het Europese deel van Nederland gold op basis van de Luchtvaartwet.
Mede gelet op de bijzondere positie en de specifieke eigenschappen van de luchtvaartterreinen en de omgeving hiervan in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, is de keuze voor de geluidsmaat Lden, de keuze voor de hoogte van de grenswaarde voor de geluidsbelasting en de hoogte van de maximale waarde van geluidsbelasting ter bepaling van de toelaatbaarheid van bepaalde bestemmingen, zoals in dit besluit vastgesteld, verantwoord.
Aan het onderhavige besluit zijn als zodanig geen administratieve lasten verbonden. Ook heeft het besluit geen bedrijfseffecten.
Het onderhavige besluit is tot stand gekomen na overleg met de betrokken Bestuurscolleges.
In artikel 1 zijn definities van een aantal in het besluit gebruikte begrippen opgenomen. Voor de definities is zoveel als mogelijk aangesloten bij de gehanteerde definities in het Besluit burgerluchthavens.
Het stelsel in de Lvw BES van geluidsregulering op basis van een geluidszone en grenswaarde is afgeleid van het stelsel zoals dat voorheen voor de luchtvaartterreinen in het Europese deel van Nederland gold op basis van de Luchtvaartwet. Onder de Luchtvaartwet werd voor de geluidbelasting rond luchtvaartterreinen de Kosteneenheid (Ke) als dosismaat voor de geluidbelasting van de grote luchtvaart gehanteerd. Onder grote luchtvaart werden alle «jet» vliegtuigen en vliegtuigen met startgewicht van meer dan 6.000 kg verstaan. Voor de geluidsbelasting van de kleine luchtvaart (minder dan 6.000 kg) gold onder de Luchtvaartwet een speciaal daarvoor ontwikkelde dosismaat: de bkl. De Lden vervangt beide dosismaten.
Onder de nieuwe Wet Luchtvaart is, mede om aan te sluiten bij de EG-richtlijn inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai, de Lden als nieuwe dosismaat voor geluidsbelasting geïntroduceerd. De dosismaat Lden is een meer recente en geavanceerde maatstaf van geluidsbelasting en kan ook voor andere modaliteiten worden gehanteerd.
Onder het regime van de Luchtvaartwet werd een grenswaarde van 35 Kosteneenheden gehanteerd. De waarde van 56 dB(A) Lden in het onderhavige besluit vormt de equivalent van 35 Kosteneenheden.
Uit artikel 34 van de Lvw BES volgt dat eventuele ruimtelijke beperkingen binnen de geluidszone betrekking hebben op de beëindiging van het gebruik of de bewoning van daarin begrepen bestaande bebouwing dan wel in voorkomend geval de afbraak daarvan. Onder het regime van de Luchtvaartwet werden binnen de contour van 65 Kosteneenheden woningen en geluidsgevoelige gebouwen aan hun bestemming onttrokken. De waarde van 70 dB(A) Lden vormt de equivalent van 65 Kosteneenheden.
Van belang is op te merken dat het thans voorziene toekomstig gebruik van de drie luchthavens niet leidt tot contouren van 70 dB(A) Lden die buiten de grenzen van de luchtvaartterreinen komen. Dit betekent dat er in de praktijk voor de afzienbare toekomst geen ruimtelijke beperkingen te verwachten zijn.
Artikel 3 heeft betrekking op de ruimtelijke beperkingen die gelden in verband met de geluidsbelasting. De beperkingen in het artikel zijn afgeleid van de beperkingen die op basis van het Besluit burgerluchthavens gelden binnen de 70 dB(A) Lden-contour van de overige burgerluchthavens in het Europese deel van Nederland.
In het eerste lid is vastgelegd dat nieuwbouw van woningen en geluidsgevoelige gebouwen niet is toegestaan en dat woningen, niet zijnde bedrijfswoningen, en geluidsgevoelige gebouwen gelegen binnen de 70 dB (A) Lden-contour aan hun bestemming moeten worden onttrokken. Dit betekent dat de desbetreffende gebouwen niet meer voor hun oorspronkelijke bestemming mogen worden gebruikt. Het is evenwel mogelijk om de betreffende gebouwen te behouden door middel van het toekennen van een andere bestemming.
Op basis van het tweede, derde en vierde lid bestaat er voor de bewoners die voorafgaand aan de inwerkingtreding van de aanwijzing van het luchtvaartterrein rechtmatig een bestaande woning bewoonden een blijfrecht, ook al wordt de woonbestemming aan de woning onttrokken. Het blijfrecht kan in het desbetreffende ontwikkelingsplan worden vastgelegd door middel van een persoonsgebonden overgangsrecht. Het blijfrecht geldt niet voor gebruikers van geluidsgevoelige gebouwen. Ook geldt nog bouwrecht op een locatie binnen de 70 dB (A) Lden-contour indien vóór inwerkingtreding van de aanwijzing een bouwvergunning is verleend voor die woning, mits binnen zes maanden na inwerkingtreding van de aanwijzing gestart is met de bouwwerkzaamheden.
Gelet op de noodzaak om zo spoedig mogelijk over te gaan tot geluidszonering van de betrokken luchtvaartterreinen is afgeweken van de vaste verandermomenten voor wet- en regelgeving.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld
Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt met de daarbijbehorende stukken openbaar gemaakt door publicatie in de Staatscourant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-207.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.