Besluit van 7 november 2013 tot wijziging van het Rijnvaartpolitiereglement 1995 ter implementatie van resolutie 2012-II van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Infrastructuur en Milieu van 5 september 2013, nr. IenM/BSK-2013/152400, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op de op 17 oktober 1868 te Mannheim tot stand gekomen Herziene Rijnvaartakte, de resolutie van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart van 29 november 2012 (protocol 2012-II-14) en de artikelen 4 en 19 van de Scheepvaartverkeerswet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 3 oktober 2013, nr. W14.13.0309/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Infrastructuur en Milieu van 4 november 2013, nr. IenM/BSK-2013/241762, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Rijnvaartpolitiereglement 1995 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.01, onderdelen t tot en met v, wordt telkens «EN 14744 : 2006» vervangen door: EN 14744 : 2005.

B

Na artikel 3.33 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3.34 Bijkomende tekens van schepen die bij het duiken worden gebruikt (Bijlage 3: schets 65)

Een schip dat gebruikt wordt bij het duiken, voert, naast de door de andere bepalingen van dit reglement voorgeschreven tekens, als bijkomend teken:

een ten minste 1 m hoge van niet buigzaam materiaal vervaardigde replica van de seinvlag «A» van de Internationale Code voor tekens, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte dat het dag en nacht van alle zijden zichtbaar is.

C

In artikel 9.01, eerste en tweede lid, wordt telkens «Mittlere Rheinbrücke (km 166,64)» vervangen door: Mittlere Rheinbrücke (km 166,53).

D

In artikel 9.10, eerste lid, onderdeel a, wordt «Basel (km 168,450)» vervangen door: Basel (km 168,39).

E

Artikel 10.01 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef van het eerste lid wordt «Basel (km 166,64)» vervangen door: Basel (km 166,53).

2. In het derde lid wordt in de tabel «Basel (km 166,64)» vervangen door: Basel (km 166,53).

F

In artikel 11.01, vijfde lid, wordt «niet meer dan 17,70 m» vervangen door: niet meer dan 15,00 m.

G

In artikel 13.01, tweede lid, wordt »Mittlere Rheinbrücke, km 166,64» vervangen door: Mittlere Rheinbrücke, km 166,53.

H

Artikel 14.02 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. De rede strekt zich voor Basel uit aan de rechteroever van km 167,82 tot km 169,99.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel a komt te luiden:

  • a) ligplaats «Uferplatz – GMS 1 en 2» van km 167,88 (onder Dreirosenbrücke) tot km 168,09;

b. In onderdeel b wordt «van km 169,20 tot km 169,34» vervangen door: van km 169,19 tot km 169,33;

c. In onderdeel c wordt «van km 169,60 tot km 169,71» vervangen door: van km 169,61 tot km 169,72.

3. In het derde lid wordt «ligplaats «Oberer Klybeckquai» van km 168,05 tot km 168,36» vervangen door: ligplaats «Oberer Klybeckquai – TMS 1 en 2» van km 168,09 tot km 168,33.

I

Bijlage 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het onderschrift bij afbeelding 12 wordt tussen «twee» en «andere» ingevoegd: of meer.

2. Na afbeelding 64 wordt de volgende afbeelding ingevoegd:

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 december 2013.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 7 november 2013

Willem-Alexander

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Uitgegeven de twintigste november 2013

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

NOTA VAN TOELICHTING

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft het Rijnvaartpolitiereglement 1995 (Rpr) gewijzigd bij resolutie 2012-II van 29 november 2012 (protocol 2012-II-14). Het onderhavige besluit strekt er toe om deze wijziging met ingang van 1 december 2013 in de Nederlandse versie van het Rpr te implementeren. De bovengenoemde resolutie betreft de invoering van een waarschuwingsteken bij duikactiviteiten, een aanpassing van de toegestane scheepsbreedte op het riviergedeelte tussen Pannerden en het Lekkanaal en de actualisering van een aantal kilometeraanduidingen. Deze wijzigingen spreken voor zichzelf.

De onderdelen 8 en 9 van de resolutie konden niet worden geïmplementeerd in het Rpr omdat dit vooralsnog onuitvoerbaar is. Deze onderdelen zetten specifieke elementen, te weten getallen, binnen de tijdelijk gewijzigde artikelen 11.02, derde lid, en 12.01, zesde lid, om in definitieve wijzigingen terwijl deze artikelen nog geen deel uitmaken van het Rpr, immers zijnde nog niet definitief gewijzigd. Derhalve moet voorlopig worden volstaan met een aanpassing van deze tijdelijke wijzigingen bij Bekendmaking aan de Rijnscheepvaart nr. 2/2013 totdat deze als definitieve wijzigingen worden overgenomen in het Rpr.

Administratieve lasten en nalevingskosten

De bovengenoemde wijzigingen leiden niet tot nieuwe informatieverplichtingen of tot het vervallen ervan voor burgers of bedrijven.

Vaste verandermomenten

Bij het onderhavige besluit zijn de vaste verandermomenten buiten toepassing gelaten, aangezien de inwerkingtredingsdatum 1 december 2013 voortvloeit uit het desbetreffende besluit van de CCR (protocol 2012-II-14). Bovendien betreft het hier één op één implementatie van internationale besluiten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt met de daarbijbehorende stukken openbaar gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

Naar boven