Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatsblad 2011, 36 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatsblad 2011, 36 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 22 september 2010, nr. WJZ/236422 (2711), directie Wetgeving en Juridische Zaken, gedaan mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
Gelet op artikel 131, tweede en derde lid, artikel 132, tweede lid, en artikel 133, tweede lid, van de Wet primair onderwijs BES;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 20 oktober 2010, no. W05.10.0450/I);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 31 januari 2011, nr. WJZ 256011 (2711), directie Wetgeving en Juridische Zaken, uitgebracht mede namens Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
Hebben goedgevonden en verstaan:
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
de Wet primair onderwijs BES;
een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES;
een bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet primair onderwijs BES.
1. Het jaarverslag, bedoeld in artikel 131 van de wet, wordt ingericht overeenkomstig bij ministeriële regeling vast te stellen regels.
2. In het bestuursverslag, bedoeld in artikel 131, eerste lid onder a, van de wet, geeft het bevoegd gezag informatie over de school of scholen. Onder informatie over de school of scholen respectievelijk de rechtspersoon wordt in ieder geval begrepen informatie over:
a. de kernactiviteiten die onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag hebben plaatsgevonden, en de daarbij behorende kerngegevens die, voor zover van toepassing, in ieder geval betrekking hebben op ontwikkelingen ten aanzien van leerlingen, personeel, aangesloten dan wel betrokken bevoegde gezagsorganen en op financiën, voor zover niet opgenomen in de jaarrekening;
b. de juridische structuur;
c. de organisatiestructuur;
d. belangrijke onderdelen van het gevoerde beleid, en
e. de financiën, bestaande uit ten minste een analyse van de financiële situatie, onderbouwd met financiële kengetallen waaronder begrepen gegevens over de solvabiliteits- en liquiditeitspositie per balansdatum, de rentabiliteit en de streefwaarden.
3. Het bevoegd gezag verzendt voor 1 juli van het jaar volgend op het kalenderjaar waarop het jaarverslag betrekking heeft, aan Onze minister de jaarrekening, bedoeld in artikel 131, eerste lid onder b, van de wet, alsmede de gegevens bedoeld in het tweede lid, onder e. Het cijfermatige deel uit de jaarrekening wordt gelijktijdig ook elektronisch verzonden.
4. Bij ministeriële regeling kan voor de jaarrekening, bedoeld in het derde lid, alsmede voor de grondslagen daarvan een model worden vastgesteld.
5. Het bevoegd gezag vermeldt in de schoolgids, bedoeld in artikel 16 van de wet, wanneer het jaarverslag wordt vastgesteld of goedgekeurd en hoe derden het kunnen verkrijgen.
De gegevens, bedoeld in de artikelen 132 en 133 van de wet waarover een bevoegd gezag beschikt, worden gedefinieerd en geordend volgens de voorschriften vermeld in de bijlage bij dit besluit.
Bij ministeriële regeling kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens, bedoeld in artikel 3, en van de wijze waarop de gegevens beschikbaar worden gesteld. Tevens kan een nadere invulling worden gegeven van de gegevens die betrekking hebben op verstrekte aanvullende bekostiging en de wijze waarop deze gegevens worden gedefinieerd, geordend en beschikbaar gesteld.
Tot het tijdstip waarop de artikelen 3 en 4 in werking treden, worden bij ministeriële regeling regels vastgesteld met betrekking tot de gegevens die het bevoegd gezag ten aanzien van bekostiging en beleid aan Onze Minister levert en op welke wijze deze gegevens worden gedefinieerd en geordend.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
’s-Gravenhage, 3 februari 2011
Beatrix
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner
Uitgegeven de zevende maart 2011
De Minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
Deze bijlage bevat een uitputtend overzicht van de gegevens waarover het bevoegd gezag dient te beschikken om te kunnen voldoen aan de structurele gegevensvraag van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit laat onverlet dat daarnaast in geval van aanvullende bekostiging de daarvoor benodigde gegevens opgevraagd kunnen worden.
Per rubriek (A1, A2, enz.) is aangegeven op welk niveau de gevraagde informatie geleverd moet worden.
Voor de bekostiging:
Datum oprichting en opheffing
Brin-nummer
Naam en adresgegevens
Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en emailadres
Gegevens ten behoeve van betalingen, zoals bank- en girogegevens
Voor de bekostiging:
Gegevens over de datum oprichting en opheffing
Datum ingang en einde bekostiging
Een brin-nummer
Naam en adresgegevens
Communicatiegegevens, zoals telefoonnummer en emailadres
Voor beleid:
Richting school/instelling
Voor de bekostiging:
De (geconsolideerde) balans met de volgende gegevens over:
activa:
– immateriële vaste activa
– materiële vaste activa
– financiële vaste activa
– voorraden
– vorderingen
– effecten
– liquide middelen
passiva:
– eigen vermogen
– aandeel van derden
– voorzieningen
– langlopende schulden
– kortlopende schulden
De (geconsolideerde) exploitatierekening waaronder de volgende baten:
– rijksbijdrage OCW
– overige overheidsbijdragen
– financiële baten
– buitengewone baten
– overige baten
en waaronder de volgende lasten
– personele lasten
– afschrijvingen
– huisvestingslasten
– financiële lasten
– buitengewone lasten
– overige lasten
en het aandeel van derden
Het (geconsolideerde) kasstroomoverzicht met de kasstroom uit:
– operationele activiteiten
– investeringsactiviteiten
– financieringsactiviteiten
en de mutatie en eindstand liquide middelen
Voor beleid:
– de totale lasten: gewone bedrijfsvoering en financiële lasten
met een specificatie voor:
– schoonmaken: salariskosten schoonmaakpersoneel, contractkosten inhuur, materiaal
– administratie: salariskosten administratief personeel, contractkosten inhuur, administratie en beheerlasten
– meubilair: afschrijvings- en exploitatiekosten
– leermiddelen: afschrijvings- en exploitatiekosten
– huisvesting: afschrijvingskosten/ dotatie onderhoudsvoorziening en exploitatiekosten
– de totale baten: totale baten gewone bedrijfsvoering en financiële baten
met een specificatie voor:
– ouderbijdragen
– sponsoring
Voor beleid:
Persoonsgegevens
Geboortedatum
Geslachtsaanduiding
Personeelsnummer
Arbeidsrelatiegegevens
Brin-nummer werkgever
Datum begin en einde arbeidsverhouding
Soort arbeidsverhouding (waaronder vast of tijdelijk)
Zij-instroom
Functie, betrekking en salarisgegevens
Brin-nummer school (waar te werk gesteld)
Betrekkinggegevens, waaronder betrekkingsomvang in fulltime equivalenten (fte)
Functie (code en omschrijving)
Functiecategorie
Salarisschaal
Salarisnummer
Bruto salaris
Toelagen
Ziekte en verlofgegevens
Het besluit heeft betrekking op de gegevens die elk bevoegd gezag op Bonaire, Sint Eustatius en Saba moet verzamelen en moet verstrekken aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (hierna: OCW) en op de inhoud en de indeling van de jaarverslaggeving. Die gegevens worden onderverdeeld in gegevens die van belang zijn voor de berekening van de hoogte van de bekostiging en gegevens die worden verzameld ten behoeve van het door de Minister van OCW te voeren beleid met betrekking tot het onderwijs. Het eenduidig beschrijven van de gegevens is een voorwaarde voor het adequaat toepassen van de informatie- en communicatietechnologie. Het toepassen van elektronische middelen bij het verzamelen en verstrekken van administratieve gegevens vergroot de mogelijkheden voor het sneller en doelmatiger uitwisselen van die gegevens.
Het besluit is aangepast op de bepalingen in de Wet primair onderwijs BES (hierna WPO BES), maar komt in grote mate overeen met het Besluit informatievoorziening WPO/WEC. Zaken met betrekking tot de Wet op de expertisecentra (WEC) zijn ontbreken omdat het primair en voortgezet onderwijs zelf voorzien in het onderwijs aan zorgleerlingen.
Het onderhavige besluit heeft als doelstellingen:
– het formuleren van een overzichtelijke, stabiele gegevensverzameling, waarin gegevens zijn opgenomen die nodig zijn voor het goed uitvoeren van de WPO BES, en die geordend en gekoppeld zijn aan de kerntaken van OCW;
– het vaststellen van de inhoud van de gegevensstroom op basis van de kerntaken van OCW;
– het realiseren van een zo efficiënt mogelijke en stabiele vraag om gegevens.
Kerntaak van de scholen is het geven van onderwijs. De administratieve belasting die voortvloeit uit het stellen van vragen dient daarom tot het noodzakelijke te worden beperkt. Tot de kerntaken van OCW behoort echter het verzorgen van adequate bekostiging en het toezien op de kwaliteit van het onderwijs. Een zorgvuldige afweging tussen deze taken van OCW en de scholen, vormt de grondslag voor de vragen die aan de scholen worden gesteld.
Scholen worden door middel van de bekostiging in staat gesteld hun taken te vervullen. Voor OCW als bekostigende instantie vloeit daaruit een behoefte aan informatie voort. Het gaat dan om informatie die nodig is voor een juiste bekostiging van de scholen, zoals leerlingengegevens, en om gegevens die nodig zijn om met de scholen te corresponderen, zoals naam en adres van de school.
De middelen die scholen van het Rijk ontvangen, dienen te worden verantwoord. De gegevens die noodzakelijk zijn voor de controle op de aan het bevoegd gezag verstrekte middelen, de toelichting op de financiële situatie en het financiële beleid, zijn onderdeel van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs die ook voor de BES-eilanden zal gelden. Het jaarverslag dat een onderdeel is van deze jaarverslaggeving kan door de scholen en hun besturen worden gebruikt voor de horizontale verantwoording aan ouders, leerlingen en andere belanghebbenden.
De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het primair onderwijs vindt zijn neerslag in:
– het voorbereiden van de begroting en evaluatie;
– het ontwikkelen van beleid en evaluatie;
– toezicht door de onderwijsinspectie.
Aan deze taken zijn informatiestromen verbonden van de scholen naar OCW. Sommige informatievragen met betrekking tot beleid en begroting vloeien voort uit de begrotingswetgeving en de daaruit voortvloeiende ramingsmodellen. Uitgangspunten bij de vragen om gegevens zijn steeds:
– het streven naar meervoudig gebruik van gegevensleveringen;
– het bereiken van een evenwicht tussen stabiliteit en flexibiliteit in het verkrijgen van gegevens;
– de controleerbaarheid van de gegevens, in het bijzonder die voor bekostiging.
Dit besluit heeft betrekking op de structurele gegevensvraag van OCW die samenhangt met de reguliere bekostiging van alle scholen die onder de WPO BES vallen. Het heeft ook betrekking op het vragen van informatie die voortvloeit uit aanvullende bekostiging die aan scholen wordt verstrekt voor het realiseren van specifieke beleidsdoelstellingen.
De informatie die nodig is voor uitvoering van taken die bij het eilandbestuur zijn belegd, valt buiten het kader van dit besluit.
Dit besluit dekt de verplichte en structurele informatiestroom tussen de scholen op de BES eilanden en OCW. Daarnaast kunnen ad hoc informatievragen nodig zijn. Actuele (maatschappelijke) ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn om incidenteel gegevens te vragen in de vorm van bijvoorbeeld steekproeven en onderzoek.
Het Besluit bekostiging WPO BES is de basis voor het beschikbaar stellen van leerlinggegevens. Hiervoor geldt een apart wettelijk regime en deze gegevens zijn daarom geen onderdeel van deze algemene maatregel van bestuur.
Op basis van de uitvoeringstoets van DUO is gebleken dat DUO geen uitvoerings- en handhavingsproblemen voorziet.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
In artikel 131 WPO BES is bepaald dat op de jaarverslaggeving Boek 2, titel 9, van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van de afdelingen 1, 11 en 12, van overeenkomstige toepassing is. De inrichting van het jaarverslag is daarmee nog niet vastgelegd. Daartoe wordt de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES vastgesteld waarin wordt bepaald dat het jaarverslag overeenkomstig die regeling wordt ingericht.
De bevoegde gezagsorganen van de scholen geven informatie over de school of scholen waarover ze het gezag voeren. Zowel in onderdeel a als in onderdeel e van dit lid is sprake van informatie over financiën. Op grond van onderdeel a moet er informatie verstrekt worden over financiën die niet uit de jaarrekening zijn te destilleren. Te denken valt aan de verantwoording van de besteding van de ouderbijdragen. In onderdeel e gaat het om de informatie die volgens wettelijk voorschrift opgenomen moet zijn in de jaarrekening.
In dit onderdeel wordt aangegeven dat in het bestuursverslag de belangrijke onderdelen van het gevoerde beleid toegelicht moeten worden. Belangrijke onderdelen zijn ondermeer die onderdelen die invloed hebben op de financiële situatie van de school, zoals leerlingenprognoses of een ict-plan, of de omstandigheden waaronder leerlingen en personeel (komen te) verkeren, zoals een arbo-plan of een veiligheidsplan. Het bevoegd gezag hoeft aan OCW geen informatie te verstrekken over strikt interne activiteiten zoals het ontwikkelen of onderhouden van een website, het veranderen van het logo van een school of het veranderen van vergadertijden.
Het cijfermatige deel uit de jaarrekening moet zowel schriftelijk als elektronisch aan OCW worden verzonden. Het elektronische toezenden van deze gegevens bevordert het meer adequaat uitwisselen van gegevens tussen inzender en DUO. Ook het verwerken van gegevens door DUO kan hierdoor efficiënter en bovendien wordt het eenvoudiger om te «benchmarken». Resultaten hiervan worden aan de betrokkenen beschikbaar gesteld.
De grondslagen voor de jaarrekening zijn gebaseerd op het Burgerlijk Wetboek (Boek 2, titel 9) en de richtlijnen voor de jaarverslaggeving die onderdeel zijn van de Regeling jaarverslaggeving onderwijs.
De grondslagen die gelden bij de totstandkoming van de jaarrekening zijn ondermeer de waardering van de activa en de passiva, de bepaling van het exploitatiesaldo, stelselwijzigingen, consolidatie, kasstroomoverzicht en vreemde valuta. In de ministeriële regeling wordt uitvoerig uiteengezet welke gegevens volgens een voorgeschreven model opgeleverd moeten worden.
In artikel 361 van Boek 2, van het Burgerlijk Wetboek is aangegeven dat het bevoegd orgaan van de rechtspersoon de keuze heeft tussen het vaststellen of goedkeuren van de jaarrekening. Wat voor de betreffende rechtspersoon de concrete mogelijkheden zijn is bepaald in de artikelen 58, 101, 163, 210 en 273 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
De gegevens die betrekking hebben op de bekostiging en het beleid zijn opgenomen in de bijlage onder vermelding van het doel waarvoor ze worden gebruikt. Deze bijlage maakt onderdeel uit van dit besluit. De gegevens waarover bevoegde gezagsorganen op grond van de artikelen 139 en 140 van de WPO BES dienen te beschikken, zijn tezamen opgenomen in de bijlage. Per groep worden de gegevens limitatief opgesomd. De bijbehorende Regeling structurele gegevenslevering WPO BES bevat een «gegevenswoordenboek» met nadere definiëring en invulling en bepaalt op welke wijze gegevens geleverd moeten worden en op welk tijdstip ze beschikbaar gesteld moeten worden.
Als er sprake is van een (tijdelijke) aanvullende bekostiging bovenop de structurele bekostiging, kan er behoefte zijn aan het opvragen van andersoortige gegevens dan nu in de bijlage zijn opgenomen. Artikel 4 biedt hiervoor de grondslag.
Dit artikel maakt mogelijk dat de bevoegde gezagsorganen van de scholen die het aangaat eerst geleidelijk worden verplicht tot het aanleveren van de gegevens ten aanzien van bekostiging en beleid, die in de bijlage bij dit besluit zijn opgesomd. Bij de inwerkingtreding van dit besluit zal de ministeriële regeling, bedoeld in dit artikel, slechts die gegevens bevatten die minimaal noodzakelijk zijn om een juiste bekostiging te kunnen vaststellen en te kunnen verantwoorden. Aan de ministeriële regeling kunnen te leveren gegevens worden toegevoegd zodra de bevoegde gezagorganen daartoe in staat zijn tot uiteindelijk alle in dit besluit genoemde gegevens kunnen worden gevraagd en geleverd.
Deze toelichting wordt mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gegeven.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid j° vijfde lid, van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-36.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.