Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2011, 341 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatsblad 2011, 341 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 19 mei 2011, nr. RUA/UO/2011/9047;
Gelet op artikel 73, vierde en zevende lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 1 juni 2011, No. W12.11.0181/III);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 juni 2011, nr. RUA/UO/2011/10769;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Artikel 5.13 van het Besluit SUWI wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, vervalt: artikel 80a van de WAO en.
2. Onderdeel d van het eerste lid komt te luiden:
d. het arbeidsverleden van de werknemers die ten tijde van het verzoek bij de werkgever in dienst zijn zoals het UWV dat vastlegt op grond van artikel 33d, eerste lid, van de Wet SUWI.
3. Het tweede lid komt te luiden:
2. Het UWV is bevoegd op verzoek uit de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties aan een financiële onderneming als bedoeld in artikel 73, tweede lid, onderdeel b, van de Wet SUWI:
a. kosteloos te verstrekken gegevens als bedoeld in artikel 5.12, eerste lid, onderdelen a, b, c en d , afkomstig van de rijksbelastingdienst, en gegevens van de werknemer, die een WGA-uitkering op grond van de Wet WIA ontvangt, omtrent het dagloon dat aan de uitkering ten grondslag ligt, de mate van arbeidsongeschiktheid uitgedrukt in het arbeidsongeschiktheidspercentage, en de duur van uitkering in verband met de uitvoering van de overeenkomsten met werkgevers tot verzekering van het risico van het betalen van premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering op grond van de Wfsv en van de betalingen als gevolg van het eigenrisicodragen, bedoeld in artikel 40, eerste lid, onderdeel b, van de Wfsv;
b. gegevens te verstrekken als bedoeld in artikel 5.12, eerste lid, onderdelen a, b, c en d , afkomstig van de rijksbelastingdienst, in verband met de uitvoering van de overeenkomsten met werkgevers tot verzekering van het risico van het betalen van loon in geval van ziekte en van de betaling van ziekengeld, bedoeld in artikel 40, eerste lid, onderdeel a, van de Wfsv.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
’s-Gravenhage, 27 juni 2011
Beatrix
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
P. de Krom
Uitgegeven de achtste juli 2011
De Minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten
Deze wijziging van het Besluit SUWI heeft betrekking op het verstrekken van gegevens door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) aan financiële ondernemingen, verzekeraars van de risico’s van werkgevers in verband met de arbeidsongeschiktheid en ziekte van werknemers of gewezen werknemers.
De bepalingen in het Besluit SUWI die deze gegevensverstrekking, die geregeld is in artikel 73, tweede lid, van de Wet SUWI, nader invullen, behoeven aanpassing in verband met het al dan niet kosteloos verstrekken van deze gegevens en de aanduiding van de aard van de gegevens. Er zijn geen wijzigingen opgenomen in de soort gegevens die worden verstrekt.
Het verzekerde risico betreft enerzijds de kosten van loondoorbetaling bij ziekte van de werknemer en anderzijds de kosten voor het eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet. Dit laatste geldt voor werkgevers, zoals uitzendbureaus, waarvan de werknemers bij ziekte in aanmerking kunnen komen voor een ziekengelduitkering. De werkgevers zijn premies verschuldigd waaruit de kosten voor de ziekengeldverzekering worden betaald. Een werkgever kan echter toegestaan worden op grond van artikel 40, eerste lid, onderdeel a, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) eigenrisicodrager ZW te zijn. Het voordeel voor die werkgevers is premie vermindering. Het risico van de ziekengeldlasten die voor rekening komen van de eigenrisicodrager ZW kan worden verzekerd. Het gevolg van het eigenrisicodragen ZW is, dat de werkgever zelf moet bepalen wat de hoogte van de ziekengelduitkering is. Het UWV kan voor de vaststelling daarvan en voor andere uitvoeringsmaatregelen op grond van de Ziektewet (artikel 63a e.v.) diensten verrichten. Aan deze dienstverlening zijn kosten verbonden.
Het gaat hierbij om een kostendekkend tarief.
Anderzijds is bij verzekeraars het risico van de arbeidsongeschiktheidsverzekering (op grond van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, Wet WIA) ondergebracht. Dit heeft betrekking op de kosten van de premie voor die verzekering en op de kosten van uitkeringen in verband met het eigenrisicodragen voor de WGA-uitkering op grond van de Wet WIA. In geval van eigenrisicodragen WGA heeft de werkgever een premie-voordeel. Het eigenrisicodragen is toegestaan op grond van artikel 40, eerste lid, onderdeel b, van de Wfsv. Het stelsel is, dat het UWV de aanspraken op de WGA-uitkering van een werknemer of ex-werknemer met toepassing van de Wet WIA vaststelt, waaronder de vaststelling van de mate van arbeidsongeschiktheid. Het UWV verhaalt dan het bedrag van de uitkeringen op de eigenrisicodrager WGA.
De bepalingen over het verstrekken van gegevens door het UWV aan verzekeraars in het Besluit SUWI zijn de artikelen 5.13 en 5.14 en zijn in het Besluit SUWI opgenomen ten tijde van de inwerkingtreding van de Wet WIA.
Het doel van de gegevensverstrekking is tweeledig:
1. Verzekeraars kunnen beoordelen tegen welke voorwaarden zij de verzekering van het eigenrisicodragen voor de WGA-uitkering kunnen aanbieden. Hiertoe behoeven zij vooral statistische gegevens. Om welke gegevens dit gaat is geregeld in artikel 5.14 (mede gebaseerd op artikel 73, vierde lid, van de Wet SUWI, dat spreekt over het verstrekken van statistische gegevens aan derden);
2. Verzekeraars behoeven gegevens om te kunnen beoordelen of de kosten van de werkgevers, eigen risicodragers WGA-uitkering, die voortvloeien uit de verzekeringsovereenkomsten correct zijn. In de structuur van de Wet WIA dragen de verzekeraars mede de kosten van de Wet WIA. Daartoe dienen zij direct toegang te hebben tot de gegevens van het UWV. Om welke gegevens het gaat is geregeld in artikel 5.13, tweede lid.
Daarnaast verkrijgen de werkgevers gegevens ten behoeve van de afweging of zij de kosten van de verzekering zelf gaan dragen (het eigenrisicodragen) of in het publieke stelsel blijven. Het doel is dan te beoordelen of en welke verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan. Dit is de gegevensverstrekking, die is geregeld in artikel 5.13, eerste lid.
Uitgangspunt bij deze gegevensverstrekking aan de eigenrisicodragers WGA (en hun verzekeraars) is dat er een level playing field is tussen de publieke uitvoerder UWV en de private uitvoerders en dus een gelijke toegang tot de relevante gegevens. Daarom is de gegevensverstrekking aan de verzekeraars met dit doel kosteloos.
De gegevensverstrekking aan de verzekeraars van het eigenrisicodragen ZW of de kosten van loondoorbetaling bij ziekte is van een andere orde. Zoals gezegd kan het UWV ten behoeve van de eigenrisicodrager ZW diensten verrichten, zodat die de hoogte van de ziekengelduitkering voor een zieke werknemer kan vaststellen, die hij dan betaalt. Deze dienstverlening en dus de gegevensverstrekking ten behoeve van deze dienstverlening verricht het UWV tegen vergoeding van de kosten. De verhouding publiek-privaat als bij het eigenrisicodragen WGA speelt hier geen rol. Als de eigenrisicodrager ZW het risico onderbrengt bij een verzekeraar en vervolgens die verzekeraar ten behoeve van de vaststelling van de ziekengelduitkering gegevens over individuele werknemers uit de polisadministratie behoeft, betreft dit dan ook de niet kosteloze gegevensverstrekking. Uitgangspunt van de Wet SUWI is namelijk, dat de gegevensverstrekking van UWV aan niet bestuursorganen tegen kostenvergoeding plaats vindt. De in artikel 5.13 en 5.14 geregelde kosteloze gegevensverstrekking is daarop een uitzondering.
In artikel 5.13, tweede lid, is de gegevensverstrekking aan verzekeraars voor de verschillende vormen van eigenrisicodragen in één zin geregeld. De aanpassing van artikel 5.13, tweede lid, strekt er toe wel een onderscheid te maken tussen de kosteloze en niet kosteloze gegevensverstrekking (artikel I, onder 3).
De kosten die de verzekeraars dienen te vergoeden worden vastgesteld door het UWV afhankelijk van de aard van de dienstverlening door UWV. Als dit betrekking heeft op de dienstverlening op grond van de Ziektewet, brengt het UWV dezelfde kosten in rekening bij de verzekeraar als bij de werkgever op grond van artikel 63a ev van de Ziektewet.
De overige wijzigingen in de artikel 5.13 betreffen aanpassing van de aanduiding van de gegevens aan inmiddels gewijzigde wetgeving dan wel verduidelijking.
Het gaat om het volgende:
– In artikel 5.13, eerste lid, onderdeel a, werd nog verwezen naar de instroomgegevens, bedoeld in artikel 80a WAO. Er is geen nieuwe instroom meer in de WAO en dit artikel is dan ook vervallen, waardoor de verwijzing naar dit artikel ook kan vervallen (artikel I, onder 1).
– Met de aanpassing van de Wet SUWI met ingang van 1-1-2009 is de arbeidsverledenbeschikking komen te vervallen, maar heeft het UWV op grond van artikel 33d van de Wet SUWI wel de taak de arbeidsverleden-gegevens vast te leggen. In artikel 5.13, eerste lid, onderdeel d, wordt niet meer verwezen naar de arbeidsverledenbeschikking maar naar de op grond van artikel 33d, eerste lid, van de Wet SUWI vast te leggen gegevens (artikel I, onder 2).
Het onderhavig besluit is voor een uitvoeringstoets voorgelegd aan het UWV. Het UWV schrijft dat het ontwerpbesluit uitvoerbaar en handhaafbaar is. Het UWV dringt erop aan het ontwerpbesluit per 1 juli 2011 in werking te laten treden, zodat er duidelijkheid zal ontstaan bij betrokken partijen.
Het UWV heeft aangegeven dat er sprake is van eenmalige kosten ter hoogte van € 200.000,– en van structurele kosten ter hoogte van € 30.000,– (per jaar). De structurele kosten worden grotendeels opgebracht door verzekeraars door middel van een kostendekkend tarief per gegevenslevering.
Niet van toepassing. Het ontwerpbesluit wijzigt niets aan de bestaande werkwijze, maar neemt alleen de discrepantie weg tussen de Ziektewet en de Wet SUWI en het Besluit SUWI.
Gelet op het karakter van dit besluit: aanpassing aan de bedoeling van de regeling van al dan niet kosteloze gegevensverstrekking en aanpassing van de aanduiding van de gegevens in verband met wijzigingen in de artikelen waarnaar wordt verwezen, treedt dit besluit in werking, zodra het gepubliceerd wordt. Daarmee wordt de inhoud van de regelgeving direct duidelijk. Het is daarom niet noodzakelijk uit te gaan van de vaste verandermomenten.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
P. de Krom
Het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 26, zesde lid jo vijfde lid van de Wet op de Raad van State, omdat het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-341.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.