Besluit van 26 februari 2009, houdende de inrichting van het bel-me-niet-register (Besluit bel-me-niet-register)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 16 juli 2008, nr. WJZ / 8081961;

Gelet op artikel 11.7, dertiende lid, en artikel 16.1, eerste en zesde lid, van de Telecommunicatiewet;

De Raad van State gehoord (advies van 13 augustus 2008 nr. W10.08.0338/III);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 20 februari 2009, nr. WJZ / 9028437;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. wet:

de Telecommunicatiewet;

b. register:

register, bedoeld in artikel 11.7, zesde lid, van de wet;

c. beheerder:

de beheerder van het register;

d. belbestand:

het bestand van degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid van de wet wil overbrengen met de contactgegevens van de abonnee;

e. ontdubbelen:

het verwijderen of markeren in een belbestand van de contactgegevens van abonnees die zijn ingeschreven in het register.

Artikel 2

  • 1. De beheerder verstrekt desgevraagd aan Onze Minister alle voor de uitoefening van diens taak benodigde inlichtingen. Onze Minister kan inzage vorderen van alle zakelijke gegevens en bescheiden, indien dat voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig is.

  • 2. De beheerder geeft bij het verstrekken van de in het eerste lid bedoelde inlichtingen waar nodig aan welke gegevens een vertrouwelijk karakter dragen. Dit vertrouwelijke karakter kan voortvloeien uit de aard van de gegevens, dan wel uit het feit dat natuurlijke personen of rechtspersonen deze aan de beheerder hebben verstrekt onder het beding dat zij als vertrouwelijk zullen gelden.

Artikel 3

De beheerder zendt jaarlijks voor een door Onze Minister vast te stellen datum aan hem de begroting voor het daaropvolgende jaar.

Artikel 4

  • 1. De begroting, bedoeld in artikel 3, behelst een raming van de baten en lasten, een raming van de voorgenomen investeringsuitgaven en een raming van de inkomsten en uitgaven.

  • 2. De begrotingsposten worden ieder afzonderlijk van een toelichting voorzien.

  • 3. Uit de toelichting blijkt steeds welke begrotingsposten betrekking hebben op de uitoefening van de bij of krachtens de wet aan de beheerder opgedragen taken dan wel op andere activiteiten.

  • 4. Tenzij de activiteiten waarop de begroting betrekking heeft nog niet eerder werden verricht, behelst de begroting een vergelijking met de begroting van het lopende jaar en de laatst goedgekeurde jaarrekening.

Artikel 5

De begroting, bedoeld in artikel 4, omvat voorts een voorstel voor de dat jaar aan gebruikers van het register in rekening te brengen tarieven in verband met de taken van de beheerder.

Artikel 6

Indien gedurende het jaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke en de begrote baten en lasten dan wel inkomsten en uitgaven, doet de beheerder daarvan onverwijld mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.

Artikel 7

Onze Minister kan bepalen dat de beheerder zijn voorafgaande instemming behoeft voor:

  • a. het oprichten van dan wel deelnemen in een rechtspersoon;

  • b. het in eigendom verwerven, het vervreemden of het bezwaren van registergoederen;

  • c. het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan;

  • d. het aangaan van kredietovereenkomsten en van overeenkomsten van geldlening;

  • e. het aangaan van overeenkomsten waarbij de beheerder zich verbindt tot zekerheidstelling met inbegrip van zekerheidstelling voor schulden van derden of waarbij hij zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt of zich voor een derde sterk maakt;

  • f. het vormen van andere fondsen en reserveringen dan de egalisatiereserve, bedoeld in artikel 8;

  • g. het doen van aangifte tot zijn faillissement of het aanvragen van zijn surséance van betaling.

Artikel 8

  • 1. De beheerder vormt een egalisatiereserve.

  • 2. Het verschil tussen de gerealiseerde baten van de beheerder en de gerealiseerde lasten van de activiteiten komt ten gunste onderscheidenlijk ten laste van de egalisatiereserve.

  • 3. De van de egalisatiereserve genoten rente wordt aan de egalisatiereserve toegevoegd.

Artikel 9

  • 1. De beheerder stelt jaarlijks voor 1 juli een jaarverslag op. Het jaarverslag beschrijft de taakuitoefening.

  • 2. Bij het jaarverslag wordt een jaarrekening gevoegd.

  • 3. De beheerder zendt het jaarverslag en de jaarrekening aan de minister.

Artikel 10

  • 1. De jaarrekening, waarin rekening en verantwoording wordt afgelegd van het financieel beheer en van de geleverde prestaties over het verstreken boekjaar, wordt ingericht zoveel mogelijk met overeenkomstige toepassing van titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 2. De jaarrekening gaat vergezeld van een verklaring omtrent de getrouwheid, afgegeven door een door de beheerder aangewezen accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de aanwijzing van de accountant bedingt de beheerder dat aan Onze Minister desgevraagd inzicht wordt geboden in de controlewerkzaamheden van de accountant.

  • 3. De verklaring, bedoeld in het tweede lid, heeft mede betrekking op de rechtmatige inning en besteding van de middelen door de beheerder.

  • 4. De accountant voegt bij de verklaring, bedoeld in het tweede lid, tevens een verslag van zijn bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie van de beheerder voldoen aan eisen van doelmatigheid.

Artikel 11

Indien de beheerder de bij de wet, of de in dit besluit opgedragen taken en daaruit onmiddellijk voortvloeiende werkzaamheden uitvoert naast andere activiteiten:

  • a. houdt hij een afzonderlijke boekhouding bij ter zake van die taken en werkzaamheden en

  • b. verantwoordt hij in zijn jaarrekening die taken en werkzaamheden afzonderlijk.

Artikel 12

  • 1. Op verzoek van degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt verstrekt de beheerder een bestand met daarin de telefoonnummers van de abonnees die zich hebben laten inschrijven in het register. Dit bestand bevat tevens de datum waarop het is verstrekt, en de naam van degene aan wie het is verstrekt.

  • 2. Op verzoek van degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt ontvangt de beheerder een bestand en markeert daarin of verwijdert daaruit de contactgegevens van abonnees die zich hebben laten inschrijven in het register.

  • 3. Een verzoek als bedoeld in het eerste of tweede lid kan worden gedaan door degene die de communicatie overbrengt als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet, of door iemand die namens hem optreedt. Indien laatstbedoelde reeds een bestand als bedoeld in het eerste lid heeft ontvangen, kan hij dit aanwenden voor het ontdubbelen van belbestanden van meerdere organisaties, mits hij de beheerder meedeelt ten behoeve van welke organisaties hij de belbestanden zal ontdubbelen.

  • 4. Bij ministeriële regeling wordt nader geregeld hoe het bestand dat door de beheerder wordt aangeboden en hoe het bestand dat door de beheerder kan worden ontvangen is opgebouwd.

  • 5. Het aanbieden van de bestanden wordt gedaan door middel van een daartoe door de beheerder beschikbaar gesteld kanaal.

Artikel 13

  • 1. De termijn gedurende welke een belbestand dat door de beheerder is ontdubbeld, gebruikt kan worden voor het aanbieden van communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet, is vier weken, te rekenen vanaf de datum waarop het ontdubbelde belbestand door de beheerder is verzonden naar degene die het aan de beheerder heeft aangeboden.

  • 2. De termijn dat een belbestand dat door een ander dan de beheerder is ontdubbeld, gebruikt kan worden voor het aanbieden van communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet, is vier weken, te rekenen vanaf de datum waarop het bestand, met behulp waarvan het belbestand is ontdubbeld, door de beheerder is verstrekt.

Artikel 14

  • 1. Indien een abonnee bij degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt, heeft aangegeven dat hij in het register opgenomen wil worden, worden de gegevens, bedoeld in artikel 15, eerste en tweede lid, zo snel mogelijk, doch ten hoogste binnen 10 werkdagen bij het register aangeboden.

  • 2. De beheerder van het register verwerkt de aangeleverde gegevens zo snel mogelijk, doch ten hoogste binnen twee werkdagen in het register.

Artikel 15

  • 1. In het register worden, ongeacht de wijze waarop en de vraag door wie de gegevens worden opgegeven ter opname in het register, over een abonnee ten minste de volgende gegevens opgenomen:

    • a. het telefoonnummer;

    • b. de vier cijfers van de postcode;

    • c. het huisnummer en

    • d. de datum en het tijdstip van inschrijving.

  • 2. Indien de gegevens van de abonnee door degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet, overbrengt, worden opgegeven ter opname in het register, worden naast de gegevens, bedoeld in het eerste lid, over een abonnee eveneens opgenomen:

    • a. de naam,

    • b. het volledig adres,

    • c. de woonplaats, en

    • d. gegevens ter identificatie van degenen die de opgave heeft verricht.

  • 3. Indien de gegevens van de abonnee door hemzelf, anders dan via een interactive voice-response systeem of ander vergelijkbaar systeem worden opgegeven ter opname in het register, worden naast de gegevens, bedoeld in het eerste lid, over hem eveneens opgenomen:

    • a. de naam,

    • b. het volledig adres,

    • c. de woonplaats.

  • 4. In het register kunnen voorts over een abonnee worden opgenomen:

    • a. een e-mailadres;

    • b. gegevens die het mogelijk maken dat een abonnee kan aangeven dat hij slechts bepaalde communicatie niet wenst te ontvangen,

    • c. gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede werking van het register, waaronder in ieder geval wordt verstaan het onderhoud van het register.

Artikel 16

Bij ministeriële regeling worden regels gesteld met betrekking tot de bijdragen ter financiering van het register die zijn verschuldigd door degene die communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt.

Artikel 17

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit bel-me-niet-register.

Artikel 18

De artikelen van dit besluit treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

’s-Gravenhage, 26 februari 2009

Beatrix

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk

Uitgegeven de vierentwintigste maart 2009

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

1. Aanleiding

Dit besluit voorziet in nadere regelgeving met betrekking tot het beheer van het wettelijk verplicht «bel me niet» register inzake telemarketing. In dit register kunnen abonnees zich laten opnemen als zij niet meer gebeld willen worden voor ideële, charitatieve of commerciële doeleinden. Het besluit bevat regels over de opzet en het beheer van het centraal «bel me niet» register, bedoeld in artikel 11.7, zesde lid, van de Telecommunicatiewet. Ook worden hierin de taken van de beheerder van het register nader uitgewerkt, worden voorschriften gegeven over de termijnen gedurende welke bestanden gebruikt mogen worden en wordt aangegeven hoe snel gegevens van abonnees die in het register willen worden opgenomen bij het register moeten worden aangeboden.

Dit besluit bevat voorts regels over het financiële toezicht dat Onze Minister uitoefent over de beheerder van het register, de inhoud van het register en de wijze waarop de gegevens in het register worden opgenomen, uitgevraagd en geleverd. Tenslotte is nog van belang dat ook in artikel 46h, derde lid, van Boek 7 BW regels zijn gesteld met betrekking tot telefonische verkoop. Deze bepaling is nagenoeg gelijkluidend met artikel 11.7, derde lid, van de wet. Beide bepalingen zijn op elkaar afgestemd bij de wet van 22 april 2004 (Stb. 2004, 189).

2. Toezicht

Het beheer van het «bel me niet» register wordt belegd bij een door de minister aan te wijzen beheerder. In de toelichting bij de tweede nota van wijziging bij het voorstel van wet houdende wijziging van de Telecommunicatiewet verband houdende met de instelling van een antenneregister, de uitbreiding van het verbod op het verzenden van ongevraagde elektronische communicatie alsmede regeling van diverse andere onderwerpen (kamerstukken II, vergaderjaar 2007/08, 30 661, nr. 8) is aangegeven waarom is besloten tot instelling van een wettelijk geregeld «bel me niet» register over te gaan. Dat houdt dan tevens in dat ook met betrekking tot het toezicht op de aangewezen beheerder regels gesteld moeten worden.

Financieel toezicht

De beheerder legt financiële verantwoording af aan Onze Minister. Daartoe verstrekt deze de relevante gegevens aan Onze Minister, zoals een jaarverslag en de daarbij gevoegde jaarrekening. Voorts doet hij Onze Minister de begroting voor het volgende jaar toekomen..

Toezicht op het functioneren van het register en de beheerder

Op de wijze waarop de beheerder zijn wettelijke taken uitoefent wordt op grond van artikel 15.1, derde lid, door het college (OPTA) toegezien in samenspraak met het College bescherming persoonsgegevens (CBP). In de wet wordt de beheerder van het register nadrukkelijk aangemerkt als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Het CBP ziet toe op de naleving van de Wbp en – in samenwerking met OPTA – op het bepaalde in hoofdstuk 11 van de wet. OPTA en CBP hebben hierover een samenwerkingsprotocol opgesteld waaruit blijkt dat OPTA het eerste aanspreekpunt is voor klachten en vragen op het gebied van telemarketing.

3. Persoonsgegevens

In het «bel me niet» register worden slechts die gegevens vastgelegd die voor de taakuitoefening van de beheerder en de toezichthoudende organisatie noodzakelijk zijn. Welke gegevens opgeslagen worden, is mede afhankelijk van de wijze waarop de abonnee zich laat inschrijven. Naast het telefoonnummer dat niet meer gebeld mag worden, worden ook gegevens opgenomen om handhaving of het onderhoud van het register te vergemakkelijken. Welke gegevens worden opgenomen, hangt mede af van de wijze waarop de aanmelding plaatsvindt.

In ieder geval worden het telefoonnummer, de vier cijfers van de postcode, het huisnummer en het moment van inschrijven opgenomen.

Indien een abonnee zich zelf aanmeldt bij het register, kan hij er, afhankelijk van de wijze van aanmelding, voor kiezen om aanvullende gegevens op te geven, zoals naam, volledig adres en e-mailadres. Die maken het enerzijds mogelijk om eventueel misbruik beter tegen te gaan, anderzijds kan de abonnee dan de mogelijkheid krijgen om op een eenvoudige manier zijn inschrijving te beheren en kan hij per e-mail een bevestiging krijgen van zijn inschrijving. Afhankelijk van de wijze waarop de inschrijving plaatsvindt, kunnen ook zogeheten deelblokkades voor bepaalde categorieën van telemarketing worden opgegeven.

Wanneer een abonnee zich tijdens een telemarketing gesprek laat inschrijven, en de inschrijving gebeurt door of namens de adverteerder, dan wordt ook opgenomen wie de aanmelding verricht.

Als de abonnee zelf zijn gegevens intikt op typt, is het op zich voldoende als het telefoonnummer, de vier cijfers van de postcode en het huisnummer worden opgegeven. Bij een aanmelding per telefoon is het niet mogelijk om op eenvoudige wijze letters mee te geven. Om die reden wordt afgezien van andere gegevens.

Een adverteerder door of namens wie ongevraagde communicatie wordt overgebracht, dient het recht van verzet aan te bieden. Dat impliceert dat ook door of namens die adverteerder abonnees kunnen worden aangemeld. Om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid om abonnees aan te melden, wordt bij opgave ervan wel vereist dat NAW gegevens van de abonnee worden opgegeven, tenzij dat om technische redenen niet mogelijk is. Als er klachten komen, over een inschrijving die ten onrechte of verkeerd is gedaan, is makkelijker te verifiëren of men zich daadwerkelijk heeft aangemeld.

Opgave van gegevens op het internet

Wanneer een abonnee zich via internet wil laten inschrijven, surft hij naar de site van de beheerder en geeft daar zijn telefoonnummer, naam en adresgegevens op. Desgewenst geeft hij ook zijn e-mail adres op. Doet hij dat, dan ontvangt hij per e-mail een bevestiging van de inschrijving.

Opgave per post

Wanneer een abonnee zich per post aanmeldt, dan geeft hij naast zijn telefoonnummer ook zijn naam en adres op. Eventueel geeft hij zijn e-mail adres op en deelblokkades.

Opgave per Telefoon

Bij een telefonische inschrijving wordt de inschrijving feitelijk verricht door een Interactive Voice-Response Systeem (IVR) of een ander vergelijkbaar systeem. Dan toetst de abonnee zijn telefoonnummer, de vier cijfers van de postcode en het huisnummer in. Deze worden door het IVR opgenomen en aangeleverd bij het register. Bij deze wijze van aanmelding, is het praktisch niet mogelijk om de letters van de postcode of een e-mail adres op te geven.

Opgave door middel van uitoefening van het recht van verzet

Op dit moment kan eenieder zich verzetten tegen gebruik van zijn gegevens door of namens een adverteerder. Dat kan door dit aan de betreffende adverteerder te melden.

Wanneer een abonnee tijdens een telemarketing gesprek wordt gewezen op het recht van verzet, wordt ook gewezen op de mogelijkheid om zich in te schrijven bij het register. Als de abonnee daar gebruik van wil maken, moet hij ingeschreven kunnen worden. Hoe dat gebeurt, is mede afhankelijk van de infrastructuur waar degene die de ongevraagde communicatie overbrengt, over beschikt. Het is goed mogelijk dat wordt doorgeschakeld naar een IVR, dat dan op eenzelfde wijze kan functioneren als hiervoor beschreven. Het is echter ook mogelijk dat aangevinkt wordt dat de betreffende abonnee ingeschreven wil worden en dat dan op een later moment alle abonnees die dat hebben aangegeven, worden doorgegeven aan de beheerder van het register. Weer een andere variant is dat degene die de ongevraagde communicatie overbrengt, dit op papier aantekent en dan later doorgeeft.

Uitwisseling van gegevens

Wanneer een adverteerder een belactie wil gaan voeren, dient hij na te (laten) gaan welke abonnees in zijn belbestand zich hebben aangemeld bij het register. Daartoe kan het belbestand aan de beheerder aangeboden worden om die betreffende abonnees te laten aangeven. De beheerder zorgt er dus voor dat de adverteerder over een geschoond belbestand beschikt. Voor kleinere bestanden is dat goed uitvoerbaar. Wanneer het om grote bestanden gaat, is dat veelal niet meer effectief. Voor die situatie is voorzien dat het registerbestand kan worden gedownload.

Om misbruik van de in het register opgeslagen gegevens zoveel mogelijk te voorkomen, worden enkel de telefoonnummers doorgegeven van de abonnees die in het register zijn opgenomen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de bestanden die worden uitgewisseld een geringere omvang hebben, waardoor de kosten beperkt blijven.

Verder is de beheerder verantwoordelijk voor een adequate beveiliging van de persoonsgegevens die zijn opgenomen in het elektronisch register en voor de datacommunicatie (verbindingen). De beheerder dient de nodige maatregelen te treffen om ongeautoriseerde toegang tot het register of ongeautoriseerd aftappen van datacommunicatie te voorkomen.

Vaak wordt het zogeheten ontdubbelen niet door de adverteerder zelf uitgevoerd, maar namens hem door een partij die het belbestand aanlevert, of door een call center dat de belactie uitvoert. De beheerder stuurt een bestand met telefoonnummers die niet gebeld mogen worden. Dit bestand wordt vergeleken met het belbestand en de telefoonnummers in het belbestand die overeenkomen met het bestand dat de beheerder heeft verzonden mogen niet gebeld worden. Zowel de partij die namens de opdrachtgever optreedt als het call center kunnen het bestand downloaden en gebruiken voor het ontdubbelen van belbestanden. Als een dergelijke partij het bestand heeft gedownload en gebruikt voor het ontdubbelen van een belbestand voor een klant, is het niet noodzakelijk dat het registerbestand nogmaals wordt gedownload om voor een volgende klant te gebruiken. Wel dient aan de beheerder doorgegeven te worden voor welke adverteerders is ontdubbeld, aangezien daarvoor betaald dient te worden.

4. Administratieve Lasten

Administratieve lasten en lasten voor de beheerder

Dit besluit regelt een aantal zaken betreffende het gebruik van het «bel me niet» register. Zo wordt de relatie van de beheerder tot de minister nader vastgelegd. Verder is vastgelegd welke gegevens in het register worden opgenomen. Ook is vastgelegd hoe toegang tot het register kan worden verkregen en hoe lang een verkregen kopie van het register mag worden gebruikt voor het ontdubbelen van een belbestand.

De beheerder dient de minister te voorzien van een jaarverslag, jaarrekening en begroting voor het volgende jaar. Dat zijn zaken die de beheerder zou moeten verzorgen, ook als het register niet bij wet zou zijn geregeld. Dit brengt dus enkel de kosten voor verzending met zich mee.

Verder dient de beheerder de minister te voorzien van alle voor de uitoefening van diens taak benodigde gegevens. Onder normale omstandigheden zijn dat enkel de hiervoor genoemde zaken. Verder zal de beheerder vragen van OPTA en CBP moeten beantwoorden, bijvoorbeeld naar aanleiding van klachten. Daarvoor kan het nodig zijn dat de beheerder toegang tot het register aan OPTA verschaft. Daarover kunnen de beheerder en OPTA afspraken maken. In beginsel gaat het daarbij om zaken als de vraag of iemand is ingeschreven, of door of namens een bepaalde partij het register is geraadpleegd in een bepaalde periode en of een bepaalde partij abonnees heeft aangebracht voor opname in het register. Bij een goed opgezet register zijn dit vragen die eenvoudig en snel kunnen worden beantwoord.

Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens dient de beheerder de toegang tot het register en het verzenden van de bestanden op een adequate wijze te beveiligen. Dit besluit herhaalt slechts de reeds bestaande verplichtingen en voegt daar geen administratieve lasten aan toe.

Abonnees kunnen zich in laten schrijven in het register door zich zelf aan te melden. Als de abonnee dat op eigen initiatief doet, kan dat zowel telefonisch als via internet als per gewone post. De tweede mogelijkheid is dat een abonnee gebruik maakt van het geboden recht van verzet tijdens een telemarketinggesprek.

Door de hoeveelheid gegevens zo beperkt mogelijk te houden, zijn ook de lasten zoveel als mogelijk beperkt. In een aantal gevallen worden wel enkele gegevens gevraagd om eventueel misbruik zo effectief mogelijk te kunnen aanpakken, maar dat zijn dan altijd gegevens die sowieso al voorhanden zijn.

Op welke wijze een abonnee zich ook wil inschrijven, het zal slechts enkele minuten duren. Er wordt van uitgegaan dat dit niet meer dan vijf minuten per inschrijving zal vergen, gezien de geringe hoeveelheid data die gevraagd wordt. Op dit moment zijn er ruwweg 6,9 miljoen vaste telefoonaansluitingen. Volgens het SEO rapport wil ongeveer 56% van de abonnees zich inschrijven in een register. Dat komt neer op bijna 3,9 miljoen inschrijvingen. Als iedereen die dat wil, zich heeft ingeschreven in het register, beperkt het aantal inschrijvingen zich tot mensen die opnieuw of voor de eerste keer een telefoon nemen en mensen die verhuizen.

Mensen die binnen hun gemeente verhuizen, behouden hun vaste telefoonnummer. Per jaar verhuizen er rond de 600.000 mensen naar een andere gemeente. Van hen zal een fors aantal hun telefoonnummer kunnen behouden, omdat de nieuwe gemeente hetzelfde kengetal heeft. Hoeveel mensen dat betreft, is niet bekend. Geschat wordt dat ongeveer 400.000 mensen een ander telefoonnummer krijgen. Aangenomen wordt verder dat wanneer men vanuit het ouderlijk huis een eigen woning betrekt, men een telefoonaansluiting neemt. Per jaar betreft dit ongeveer 180.000 mensen die om die reden een nieuw telefoonnummer nemen. Wanneer er per jaar 180.000 telefoonnummers aan nieuwe aansluitingen worden toegekend, komt het totaal op 580.000 nieuwe nummers per jaar (400.000 verhuizingen plus 180.000 mensen die het ouderlijk huis verlaten). Van die nieuwe aansluitingen wordt dan naar verwachting 56% is 324.800 telefoonnummers in het register opgenomen. Per jaar betekent dat 5 * 324.800 = 1.624.000 minuten ofwel ruim 27.000 uur.

Administratieve tijd voor abonnees die zich inschrijven

27.000 uur

Voor bedrijven die aan telemarketing doen, hangen de lasten zeer sterk af van hoe hun systemen georganiseerd zijn. Als men gebruik maakt van een Interactive Voice-Response Systeem (IVR), komen de additionele kosten uit op de extra telefoontikken, ruwweg vijf minuten per aanmelding. Doet men het geheel handmatig, dan zijn de extra kosten hoger, omdat dan ook de agent hier tijd in moet steken. Gerekend wordt dat dit ook vijf minuten per abonnee kost. Volgens de branche organisaties vindt ongeveer 70% van de gesprekken plaats vanuit goed geautomatiseerde call centers, waar de lasten dus enkel de telefoontikken bedragen. Verder wordt aangenomen dat 80% van de aanmeldingen gebeurt naar aanleiding van het bieden van het recht van verzet. De kosten voor telefoontikken en -lijnen bedragen volgens de branche ongeveer 3 cent per minuut. Bij dat bedrag bedragen de kosten ongeveer 580.000 * 70% * 80% * 56% * 5 minuten = 909.440 minuten à 3 cent = € 27.283. Dergelijke call centers verzorgen veelal zowel inkomend als uitgaand verkeer en beschikken daarvoor over een goed geoutilleerd IVR systeem. De branche heeft aangegeven dat de kosten hiervoor (incl. IVR afschrijvings- en onderhoudskosten) € 0,88 per uur bedragen.. De kosten voor het dataproces bedragen volgens de branche € 0,25 per uur. Deze kosten bedragen dan totaal ruim € 17.000,– .

In totaal komen de kosten voor de branche voor het aanmelden van personen via een IVR op € 44.411,– per jaar.

Aangenomen wordt dat de overige 30% aanmeldingen geheel handmatig verzorgd worden, en het aantal mensen dat zich via hen laat inschrijven, evenredig is met dit aandeel. Dan moeten deze bedrijven jaarlijks 580.000 * 30% * 80% * 56% = 77.952 inschrijvingen verzorgen. Gerekend met een all-in uurtarief van € 30,– komt dit uit op (77.952 * 5 minuten / 60) * (30 + 0,25) = € 196.504. Voor deze inschrijvingen moeten die bedrijven ook de telefoontikken betalen. In totaal gaat het om 5 * 78.000 = 390.000 minuten. Bij het tarief dat door de branche is aangegeven zijn de telefoonkosten € 11.693,–.

De totale kosten voor handmatige aanmelding komt daarmee op € 208.197,–.

De totale geschatte structurele lasten voor de aanmeldingen door het bedrijfsleven komen hiermee op € 252.608,–.

Structurele administratieve lasten voor bedrijfsleven voor het inschrijven van abonnees

€ 252.608

Tot het moment dat iedereen die ingeschreven wil zijn in het «bel me niet» register dat ook daadwerkelijk gedaan heeft, moet een extra inspanning verwacht worden. Dat is echter een eenmalige inspanning. Momenteel hebben zich ongeveer 1,5 miljoen mensen ingeschreven in het register dat Infofilter bijhoudt. Het streven is om die inschrijvingen te continueren. Indien inderdaad 56% van alle abonnees die dat zeggen te wensen, zich aanmelden bij het register, moet verwacht worden dat nog ongeveer 2,4 miljoen mensen zich zullen inschrijven, voordat iedereen die dat wil ook echt ingeschreven is. De administratieve lasten hiervoor kunnen op dezelfde manier als hierboven berekend worden. In totaal zijn die lasten dan:

Administratieve lasten voor abonnees om zich in te schrijven

165.000 uur

Eenmalige kosten voor het bedrijfsleven

€ 1.866.500

Voor mobiele telefoonaansluitingen ligt het iets anders. Daar heeft een verhuizing geen effect op het telefoonnummer. Ook wanneer men overstapt naar een andere provider, kan men het telefoonnummer meenemen. Ook het aantal telemarketing telefoontjes naar mobiele nummers is lager. Om die reden wordt verwacht dat van de mobiele abonnees minder mensen zich willen laten inschrijven in het register. Er zijn geen cijfers voorhanden die aangeven hoeveel mensen hun mobiele telefoonnummer willen laten registreren om daar niet meer voor telemarketing doeleinden gebeld te worden. Wel kan gesteld worden dat de inschrijvingsduur ook voor hen ongeveer 5 minuten per inschrijving bedraagt. Aangezien een inschrijving voor onbepaalde duur is, is dit een eenmalige actie. Wie zich via internet of per post met een vast nummer in wil schrijven, kan tegelijk ook een mobiel nummer opgeven. Als alternatief kan men zich ook een tweede maal met een mobiel nummer inschrijven. Wie een mobiel nummer wil laten registreren, kan zich zonder probleem ook via internet of via een vast telefoonnummer aanmelden.

In de regelgeving is verder vastgelegd dat indien door of namens een adverteerder gegevens van abonnees aangeleverd worden aan het register, om daarin opgenomen te worden, dit binnen tien werkdagen na de aanmelding door de abonnee moet zijn geëffectueerd. Bij deze termijn is met name rekening gehouden met de bedrijven die dit niet geautomatiseerd kunnen doen. Voor bedrijven die dit geautomatiseerd kunnen, zijn er geen extra kosten aanverbonden, uitgaande van een normale vaste internetaansluiting. Bedrijven die dit nog handmatig moeten aanleveren, zullen dus maximaal eenmaal per twee weken een brief moeten posten. Inclusief alle behandeling wordt geschat dat hier maximaal twee uur per zending mee gemoeid is. Bij maximaal 25 zendingen per jaar kost dit dus 50 uur. Tegen een tarief van € 30,– per uur kost dit dus maximaal € 1500,– per bedrijf. Hierbij moet worden aangetekend dat het onwaarschijnlijk is als een bedrijf zo vaak abonneegegevens moet aanleveren, en dat niet geautomatiseerd doet.

Kosten voor handmatig opsturen van aanmeldingsgegevens per bedrijf

€ 1.500

Belbestanden worden ontdubbeld aan de hand van het register. Door of namens de adverteerder wordt het register gedownload, waarna de te gebruiken belbestanden worden ontdubbeld. Daarna wordt er gedurende de campagne met dit geschoonde belbestand gewerkt. In de regelgeving is vastgelegd dat de tijd tussen het downloaden van het registerbestand en het ontdubbelen, opgeteld bij de tijd dat het geschoonde belbestand wordt gebruikt, niet meer mag bedragen dan vier weken. Als die vier weken verlopen zijn, moet het belbestand opnieuw aan de hand van een nieuw gedownload registerbestand worden geschoond. Op die manier wordt zeker gesteld dat een abonnee na aanmelding na uiterlijk vier weken ook effectief niet meer gebeld wordt. Het betekent wel dat minimaal iedere vier weken het registerbestand moeten worden gedownload en dan alle belbestanden moeten worden geschoond. Belbestanden voor campagnes die in de tussentijd zijn gestart, zullen dan bij aanvang van de campagne moeten worden geschoond, en zodra het volgende registerbestand wordt gedownload. De kosten voor het downloaden worden in een ministeriële regeling bepaald. Het schonen van een belbestand gebeurt geautomatiseerd. Wat de kosten hiervoor zijn, is vooral afhankelijk van de wijze waarop men de ontdubbeling inricht. Geschat wordt dat het niet meer dan vier uur per vier weken vergt per bedrijf. Per jaar komt dit op 13 * 4 = 52 uur. Tegen een tarief van € 30,– komt dit op € 1.560,– per jaar per bedrijf dat het register downloadt. Dit bedrag komt dan bovenop de bedragen die moeten worden betaald voor het downloaden van het bestand.

Kosten voor downloaden bestand per bedrijf

€ 1.560,–

Wordt gebruik gemaakt van de zogeheten «ontdubbelfabriek», dan hoeft men voor iedere campagne slechts bij aanvang en na iedere vier weken te ontdubbelen. Aangezien een campagne zelden langer duurt dan acht weken, vaak minder dan vier weken, wordt geschat dat gemiddeld anderhalve maal ontdubbeld wordt. Een bedrijf dat maximaal vier campagnes per jaar voert, met een gemiddeld belbestand van 25.000 abonnees, moet dan voor 4 * 25.000 * 1,5 = 150.000 records schoning betalen.

Ook hier geldt dat een bedrijf dat vaak belbestanden schoont, dit uit economische overwegingen liever doet met een gedownload bestand.

Tegenover deze lasten staat ook een reductie omdat mensen niet meer onnodig gebeld worden. Momenteel vinden er volgens de branche ongeveer 90 miljoen uitgaande gesprekken per jaar plaats voor telemarketing. Die zijn gericht op de 5,4 miljoen aansluitingen (6,9 min 1,5 bij Infofilter ingeschrevenen) die niet zijn aangemeld bij het huidige Infofilter. Dat komt neer op gemiddeld 16,7 gesprekken per jaar per aansluiting. Ervan uitgaande dat het gemiddeld aantal oproepen per aansluiting gelijk blijft, betekent dit een reductie van 36,67 miljoen gesprekken. Aangenomen mag worden dat dergelijke gesprekken, die de abonnee niet wenst, gemiddeld slechts één minuut duren, bespaart dit de abonnees per jaar 36,67 miljoen minuten ofwel 611.111 uur.

Voor bedrijven betekent dit ook een forse reductie. Ook voor hen bespaart het 611.111 uur. Tegen een tarief van € 30 betekent dit een besparing van 18,33 miljoen per jaar.

Besparingen voor consumenten

611.111 uur

Besparingen voor het bedrijfsleven

18.33 miljoen

Bij deze berekening dient echter het volgende te worden aangetekend. Sommige adverteerders bellen nu ook naar mensen die ingeschreven staan bij Infofilter. Het blijkt dat een deel van die mensen toch ingaat op de aanbieding die gedaan wordt. Wie regelmatig gebeld wordt, zal eerder geneigd zijn een gesprek snel te beëindigen. Wie slechts zelden voor een telemarketing gesprek gebeld wordt, zal eerder geneigd zijn er even naar te luisteren. In dat laatste geval zal er een aantal mensen dus ingaan op de aanbieding. De huidige besparing is dus slechts een theoretische benadering.

Verder moet worden aangetekend dat in bovenstaande berekeningen gebruik gemaakt wordt van een aantal schattingen, waarvoor geen adequate cijfermatige gegevens bestaan. Zo is geschat dat 80% van de inschrijvingen in het register straks op grond van het aanbieden van het recht van verzet tot stand komt.

De brancheorganisaties (w.o. WGCC, Infofilter, DDMA)

Over deze berekeningen is uitgebreid met de branche overlegd. Op grond van dat overleg is de prijs per uur voor een medewerker van € 24 verhoogd naar € 30, zijn de telefoonkosten verlaagd naar 3 cent per minuut. De branche neemt zelf aan dat het aanmelden via een IVR slechts twee minuten kost, tegenover de vijf minuten waarmee hier rekening is gehouden. Zou hier rekening mee worden gehouden, dan zouden de structurele lasten voor het bedrijfsleven afnemen tot ruim € 100.000,– en de eenmalige kosten tot bijna € 750.000,–.

Het bedrijfsleven heeft ook aangegeven dat zij de besparing voor het bedrijfsleven niet reëel achten. De redenering van het bedrijfsleven is dat als het gemiddelde aantal telefoontjes per abonnee die gebeld mag worden constant blijft, en er kunnen minder mensen gebeld worden, neemt het totale aantal contacten ook sterk af. Dat heeft tot gevolg dat er veel werkgelegenheid in deze branche verloren zal gaan. Adverteerders zullen, volgens de brancheorganisaties, een verhoging van de gemiddelde prijs per contact zien en dan ook keuzes maken voor andere vormen van adverteren. Zij zien de besparingen daarom ook niet als echte besparingen. Of er sprake zal zijn van een hogere prijs per contact is echter zeer de vraag, aangezien de efficiency van deze vorm van marketing verbetert doordat niet meer gebeld zal worden naar mensen die hier niet van gediend zijn. De doelen van telemarketing, het verkopen van diensten en producten, worden directer gerealiseerd.

Ook moet worden opgemerkt dat de branche zich indertijd, in de laatste fase van de totstandkoming van het rapport, heeft gedistantieerd van het rapport van SEO Economisch Onderzoek. De branche heeft bedenkingen bij de getrokken conclusies en de verwoorde aanbevelingen. Toch zijn dat de meest betrouwbare cijfers over de branche en de houding van consumenten tegenover telemarketing die beschikbaar zijn.

De Nota van toelichting geeft kwalitatief en kwantitatief inzicht in de gevolgen voor de administratieve lasten van het bedrijfsleven en burgers.

De structurele administratieve lasten voor bedrijven zullen met naar schatting € 252.608 per jaar toenemen, naast de kosten die bedrijven hebben voor het aanleveren van gegevens aan het register en voor het downloaden van het bestand. Deze kosten bedragen ongeveer € 1500,– per bedrijf per jaar voor het aanleveren, c.q. € 1.560,– per bedrijf voor het downloaden.

De eenmalige administratieve lasten voor bedrijven zullen de komende jaren naar schatting € 1.866.500,– bedragen.

De structurele administratieve lasten voor burgers zullen 27.000 uur bedragen en de eenmalige administratieve lasten voor burgers komen de komende jaren uit op 200.000 uur.

ACTAL

Het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten heeft op 22 mei 2008 advies uitgebracht over het conceptbesluit van het bel-me-niet register. De in het advies genoemde punten waarmee rekening dient te worden gehouden, alvorens het concept vastgesteld wordt, zijn in deze nota van toelichting verwerkt. Verder is een rekenfout hersteld. Tenslotte nog enkele nader te beschouwen punten uit het ACTAL advies. ACTAL geeft aan dat de mogelijkheid bestaat dat abonnees zelf naar de medewerkers van de beheerder van het register bellen. Die mogelijkheid bestaat niet. Wie het register wil bellen, komt bij een IVR uit, die op een vergelijkbare manier als bij call centers werkt.

Daarnaast wordt door ACTAL opgemerkt dat er onzekerheid is of het indirecte effect zich zal voordoen dat consumenten die niet geregistreerd staan, vaker gebeld zullen worden en om die reden alsnog besluiten om zich op te geven voor het register. De verwachting is inderdaad dat de telefoonnummers die niet staan opgenomen, inderdaad vaker gebeld zullen worden en dat het percentage mensen dat zich uiteindelijk laat inschrijven, ook hoger wordt. Daar staat tegenover dat er ook adverteerders zullen zijn die minder gaan bellen en voor andere kanalen gaan kiezen. Ook is niet zeker of iedereen die in het SEO onderzoek heeft aangegeven zich te willen inschrijven, dat ook daadwerkelijk zal doen. Het gevolg van dit alles is dat er een nieuw evenwicht zal ontstaan, dat wellicht gepaard gaat met een hoger aantal ingeschrevenen, en een aantal adverteerders dat voor andere middelen heeft gekozen. Waar dat nieuwe evenwicht komt te liggen, hangt vrijwel volledig af van hoeveel meer mensen zich laten inschrijven en hoeveel minder adverteerders zullen kiezen voor telemarketing als advertentiemethode. Beide bewegingen zijn onmogelijk in te schatten.

CBP

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft op 27 mei 2008 een advies uitgebracht over de voorliggende AMvB. Het CBP had geen inhoudelijke op- of aanmerkingen op de AMvB.

5. Uitvoeringslasten voor het college

Het toezicht op de bestaande regelgeving met betrekking tot telemarketing wordt uitgeoefend door het college. Als gevolg van de aangepaste regelgeving op dit vlak zal het college nu 1fte aan menskracht meer nodig hebben om zijn wettelijke taak uit te kunnen voeren. De dekking voor deze kosten zal zoveel mogelijk binnen de begroting van OPTA gezocht worden en voor het overige binnen de begroting van EZ.

Artikelen

Artikel 1

Dit artikel bevat de definities voor dit besluit en de daarop gebaseerde regeling.

De term «ontdubbelen» wordt gebruikt omdat de handeling een vergelijking van twee bestanden inhoudt, waarin de gegevens die in beide bestanden staan aangemerkt of verwijderd worden. In dit geval wordt het belbestand vergeleken met het bel-me-niet-register. Indien een telefoonnummer in het belbestand staat en tevens voorkomt in het bel-me-niet-register wordt dat telefoonnummer uit het belbestand verwijderd of krijgt dat telefoonnummer een aantekening dat het niet gebeld mag worden.

Artikel 2

De artikelen 2 tot en met 12 zijn geïnspireerd op bepalingen van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen. Hoewel de beheerder zelf geen bestuursorgaan in de zin van de Algemene wet bestuursrecht is, blijft de minister verantwoordelijk voor het goede beheer van het register. Daarom is het nodig dat hij inzicht verkrijgt in het functioneren van het register. De beheerder heeft daarom een inlichtingenplicht tegenover de minister.

Artikelen 3 tot en met 5

Omdat de minister de heffing vaststelt bij ministeriële regeling en hij ook overigens verantwoordelijk is voor het functioneren van het register, verschaft de beheerder hem de daartoe benodigde gegevens. Dat is in de eerste plaats een begroting die aan bepaalde eisen voldoet. Uit toelichting op de begroting dient, op grond van artikel 4, derde lid, te blijken welke posten betrekking hebben op de aan de beheerder opgedragen wettelijke taken en welke op andere taken. In de wet is niet bepaald dat de beheerder uitsluitend de taken mag uitvoeren waarvoor hij door de minister is aangewezen. Hij kan dus ook andere taken uitvoeren. Als hij dat doet moet hij in zijn begroting inzicht verschaffen in de posten die betrekking hebben op de wettelijke taken en de posten die betrekking hebben op de niet-wettlijke taken. Voorts wordt van de beheerder een voorstel voor de nieuwe tarieven/heffingen voor de volgende periode verwacht. De beheerder hoeft enkel nieuwe tarieven voor te stellen indien er naar zijn inzicht behoefte is aan gewijzigde tarieven.

Artikel 6

Uit de verantwoordelijkheid van de minister vloeit voort dat deze geïnformeerd wordt over illiquiditeit of insolvabiliteit. Wanneer de in rekening gebrachte heffingen de kosten niet dekken, is het in het belang van het correct functioneren van het register dat zo snel mogelijk stappen worden ondernomen om dit manco te verhelpen. Vandaar dat de beheerder de plicht heeft om bij dreigende financiële ongelijkheid, de minister te informeren.

Artikel 7

Indien de beheerder zich verbindt aan een financieel risico, kan dat met zich meebrengen dat de beheerder niet langer de taken die van hem verlangd worden kan uitvoeren. In dat geval wordt de minister vooraf om toestemming gevraagd. Omdat het aangaan van in dit artikel genoemde verbintenissen grotere risico’s met zich mee brengt dan in de normale bedrijfsvoering gebruikelijk zijn, vormt de minister zich een oordeel over de gevolgen en weegt dit af tegen de continuïteit van de beheerder.

Dit artikel geeft de Minister de mogelijkheid om in de uitvoeringsovereenkomst van het register of de aanwijzing op te laten nemen dat hij voor (een deel van) deze bepalingen inderdaad voorafgaande instemming wil verlenen.

Artikel 8

De egalisatiereserve wordt gevormd om fluctuaties in de inkomsten van de beheerder van het register op te vangen zonder verminderde dienstverlening. De inkomsten van de beheerder zijn afhankelijk van de jaarlijks door hem verrichte werkzaamheden en die kunnen dus ook per jaar verschillen.

Artikelen 9 tot en met 11

Deze artikelen bepalen de financiële verslaglegging van de beheerder tegenover de Minister.

Artikel 12

Zoals in het algemeen deel van de toelichting reeds uiteengezet kan de opschoning van bestanden op twee manieren gebeuren: door de beheerder of door degene die de communicatie aanbiedt. In dit artikel wordt bepaald welke gegevens gewisseld worden afhankelijk van de gekozen methode. Twee motieven hebben een rol gespeeld voor de keuze van deze beperkte set van gegevens. Ten eerste speelt mee dat de data-uitwisseling niet een grote last mag leggen op de adverteerder of degene die in zijn opdracht handelt of de beheerder. Dat houdt in dat de bestanden zo min mogelijk gegevens bevatten. Ten tweede is uit het oogpunt van bescherming van persoonsgegevens het uitwisselen van gegevens ook beperkt gebleven tot de essentialia. Van een abonnee wordt enkel zijn telefoonnummer verzonden. Het telefoonnummer is weliswaar ook een persoonsgegeven in de zin van de Wbp, maar uitwisseling ervan is noodzakelijk om een zinvolle invulling te geven aan het register. Er is bewust voor gekozen om ook het verstrekken van de gegevens uit het register mogelijk te maken opdat de adverteerder of degenen die namens hem de gegevens verzamelen of verwerken, zelf in hun bestanden aan kunnen geven welke nummers niet meer gebeld mogen worden. Het alternatief, namelijk dat de beheerder dat zou moeten doen voor elke belactie, zou betekenen dat de hele structuur van de branche omgegooid wordt. Het risico is tevens dat de beheerder daardoor de «bottleneck» wordt, waardoor alle adverteerders of degenen die in hun opdracht handelen moeten wachten op de opschoning. Dit komt de naleving van de wet niet ten goede. Daarnaast is in brede zin ook de wens dat het gebruik van het register zo laagdrempelig als mogelijk wordt.

Het derde lid is toegevoegd omdat de wet niet volledige helderheid geeft over wie gebruik kan maken van de diensten van de beheerder. In de branche wordt veel gebruik gemaakt van zogenaamde «listbrokers». Deze dienstverleners verwerken namens een adverteerder verschillende gegevens met als doel een bruikbaar belbestand te leveren. De ontdubbeling hoort daar eveneens bij. Deze dienstverleners kunnen zich namens iemand die communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, aanbiedt, melden bij de beheerder van het register.

Het vierde lid delegeert de technische details waaraan het bestand aan moet voldoen om te kunnen worden verwerkt door de beheerder naar een ministeriële regeling.

De beheerder krijgt de ruimte om een passend kanaal beschikbaar te stellen voor haar diensten. Dit wordt gedaan in het vijfde lid.

Artikel 13

In deze twee leden wordt de maximale termijn bepaald gedurende welke een ontdubbeld belbestand mag worden gebruikt. Deze termijn is vier weken te rekenen vanaf de datum dat het belbestand is ontdubbeld tegen de meest recente inhoud van het register. Als er niet ontdubbeld wordt met de meest recente inhoud, maar met een bestand dat ouder is, dan wordt die termijn verkort met de ouderdom van het bestand.

Voorbeeld: Een adverteerder verkrijgt op 1 juni het bestand van de beheerder en schoont daarmee op 12 juni het bestand waarmee hij daadwerkelijk wil gaan bellen. Dat belbestand kan dan tot en met 28 juni worden gebruikt. Daarna moet het opnieuw worden geschoond tegen een nieuw bij het register verkregen bestand.

Artikel 14

Indien een abonnee tijdens een telemarketing gesprek aangeeft opgenomen te willen worden in het bel-me-niet-register, dan is de allereenvoudigste manier dat de persoon die het telefoongesprek heeft gevoerd (de agent), zijn gegevens noteert. Daarna moet de adverteerder deze gegevens (laten) doorgeven aan de beheerder van het register. Deze doorgave moet zo snel mogelijk gebeuren maar mag worden gebundeld. Een adverteerder of degene die in zijn opdracht handelt, mag wachten tot het einde van een concrete bel-actie om deze gegevens door te geven, maar moet wel binnen 10 werkdagen na het gesprek met de abonnee de opgave hebben gedaan.

Artikel 15

In dit artikel is aangegeven welke gegevens (verplicht) in het register opgenomen worden. Het eerste lid bevat de minimum-set gegevens die in ieder geval in het register opgenomen dient te worden. Hierbij is niet van belang of deze gegevens aangeleverd worden door de abonnee zelf of door iemand anders. In beide gevallen dienen de in dit lid genoemde gegevens in het register te worden opgenomen. Deze minimumset van gegevens is ook niet afhankelijk van de wijze van waarop de gegevens worden opgegeven. Of er nu sprake is van aanlevering van de gegevens per brief, via internet, via een telefoongesprek, of via een Interactive Voice Response-systeem (IVR), in alle gevallen dient de minimumset gegevens opgenomen te worden. Bij opgave via een IVR is de minimumset gegevens tegelijkertijd ook het maximum. Vanwege de karakteristieken van deze wijze van aanmelden (via de cijfertoetsen op de telefoon) is het niet mogelijk meer gegevens op te nemen in het register dan de in het eerste lid genoemde.

In het tweede lid is bepaald welke gegevens opgenomen moeten worden in geval de gegevens worden opgegeven door degene die de communicatie overbrengt. Het gaat hierbij om meer gegevens dan in het eerste lid. In onderdeel 3 van het algemeen deel van deze nota van toelichting is aangegeven waarom hier voor is gekozen. Onder «gegevens ter identificatie van degenen die de opgave heeft verricht» kan de broncode worden verstaan via welke is na te gaan welke organisatie de opgave heeft verricht of andere gegevens ter identificatie van deze organisatie.

Het derde lid regelt de aanlevering van gegevens door de abonnee. Ook ten aanzien van deze aanlevering van gegevens is in onderdeel 3 van het algemeen deel aangegeven waarom hiervoor is gekozen.

Het vierde lid tenslotte maakt het mogelijk om ten behoeve van de zogenaamde «deelblokkades» bepaalde gegevens in het register op te nemen. De abonnee geeft hiermee alleen toestemming voor het doeleinde van een eenmalige bevestingingsmail Voorts is hier voorzien in de mogelijkheid om ook het e-mailadres van de abonnee op te nemen. Het e-mailadres is niet als verplicht op te nemen gegeven aangemerkt, omdat het mogelijk moet blijven dat een abonnee geen toestemming geeft voor opname van dit gegeven in het register of geen email-adres heeft.

Artikel 16

Op grond van dit artikel zal Onze Minister de bijdragen vaststellen ter financiering van het register die zijn verschuldigd door degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt. De wettelijke basis voor dit artikel is gelegen in artikel 16.1, eerste en zesde lid, van de wet. Op grond van het daarin besloten profijtbeginsel kunnen kosten in rekening worden gebracht aan degene ten behoeve van wie werkzaamheden of diensten zijn verricht ingevolge het bepaalde bij of krachtens de wet en voorts bijdragen ter financiering van het register worden gevraagd. De beheerder zal ten behoeve van degene die de communicatie als bedoeld in artikel 11.7, vijfde lid, van de wet overbrengt, werkzaamheden verrichten. Dat kan zijn ofwel het ontdubbelen van aan de beheerder aangeboden belbestanden of het ter beschikking stellen van gegevens uit het register waarmee degene die de communicatie overbrengt, zelf zijn belbestanden kan schonen. Voor deze diensten zullen kosten in rekening gebracht worden die bij ministeriële regeling zullen worden vastgesteld.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk


XHistnoot
histnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven