Besluit van 5 juni 2008, houdende wijziging van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen, van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen, en van het Warenwetbesluit bestuurlijke boeten, in verband met verordening (EG) 110/2008 inzake etikettering van gedistilleerde dranken

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 29 april 2008, VGP/VV 2845631, gedaan in overeenstemming met Onze Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, van Economische Zaken, en van Justitie;

Gelet op verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 januari 2008 (PbEU L 39) betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van de geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken en tot intrekking van verordening (EG) nr. 1576/89 van de Raad, alsmede op artikel 8, eerste lid, 13, 14, 32b, eerste lid, en 33, eerste lid, van de Warenwet;

De Raad van State gehoord (advies van 20 mei 2008, no. W13.08.0161/I);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 2 juni 2008, VGP/VV 2852281, uitgebracht in overeenstemming met Onze Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, van Economische Zaken, en van Justitie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1, eerste lid, wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

j. verordening (EG) 110/2008: verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 januari 2008 (PbEU L 39) betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van de geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken en tot intrekking van verordening (EG) nr. 1576/89 van de Raad.

B

Aan artikel 2 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. Het is verboden te handelen in strijd met de bij of krachtens de artikelen 3, 5, eerste lid, 9, eerste, tweede, vierde, zesde, zevende, en achtste lid, 10, eerste en tweede lid, 11, eerste, tweede, vierde en vijfde lid, 12, 13, 14, eerste en tweede lid, 15, vierde lid, 16, 27, en 28, tweede lid, van verordening (EG) 110/2008 gestelde voorschriften.

C

Aan § 1 wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 2a

  • 1. De Voedsel en Waren Autoriteit is bevoegde autoriteit, bedoeld in artikel 22, eerste lid, van verordening (EG) 110/2008.

  • 2. Onze Minister stelt nadere regels vast inzake artikel 2, vierde lid, voor zover die noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de bij of krachtens verordening (EG) 110/2008 gestelde voorschriften.

ARTIKEL II

Het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1, eerste lid, wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel r door een puntkomma een lid toegevoegd, luidende:

s. verordening (EG) 110/2008: verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 januari 2008 (PbEU L 39) betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van de geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken en tot intrekking van verordening (EG) nr. 1576/89 van de Raad.

B

Na artikel 9a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 9b

De exploitant die belang heeft bij een technisch dossier als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van verordening (EG) 110/2008, is aan de VWA een retributie verschuldigd voor de verificatie van de inachtneming van de specificaties in het technisch dossier.

ARTIKEL III

Aan rubriek D-5 van de bijlage bij het Warenwetbesluit bestuurlijke boeten wordt een omschrijving met bijbehorende vermeldingen toegevoegd, luidende:

5-19.3

art. 2

lid 4

€ 450,–

€ 900,–.

ARTIKEL IV

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

  • 2. In afwijking van het eerste lid treedt artikel III in werking acht weken na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit besluit is geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

’s-Gravenhage, 5 juni 2008

Beatrix

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

Uitgegeven de negentiende juni 2008

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

Op 13 februari 2008 is gepubliceerd verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 januari 2008 (PbEU L 39) betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van de geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken en tot intrekking van verordening (EG) nr. 1576/89 van de Raad, verder te noemen: verordening (EG) 110/2008.

De redenen die hebben geleid tot de vaststelling van verordening (EG) 110/2008 zijn uitgebreid toegelicht in de 19 overwegingen bij de verordening. Doel van verordening (EG) 110/2008 is het vaststellen van regels voor de definitie, de aanduiding, de presentatie en de etikettering van gedistilleerde dranken. Tevens stelt de verordening regels voor de bescherming van de geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken.

Verordening (EG) 110/20087 is van toepassing met ingang van 20 mei 2008. Net als andere EG-verordeningen is deze verordening verbindend in al haar onderdelen en rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat van de Europese Unie. Het is daarom niet noodzakelijk en zelfs niet toegestaan verordening (EG) 110/2008 om te zetten in nationale wetgeving. Wel is het, om overtreding van die voorschriften uit de verordening te kunnen bestraffen, noodzakelijk om deze aan te wijzen als strafbaar of beboetbaar feit. Dat is gebeurd bij artikel I, onder B, van dit besluit (artikel 2, vierde lid, van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen (WEL)).

Artikel 24, eerste lid, van verordening (EG) 110/2008 schrijft voor dat de lidstaten de bevoegde autoriteiten aanwijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving van die verordening. Handelen in strijd met verordening (EG) 110/2008 is verboden krachtens de Warenwet. Het gevolg daarvan is dat alle ambtenaren en controleurs die krachtens artikel 25 onderscheidenlijk artikel 25a van de Warenwet belast zijn met het toezicht op de naleving van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften, tevens belast zijn met het desbetreffende toezicht inzake verordening (EG) 110/2008. Nederland heeft dus al voldaan aan artikel 24, eerste lid, van verordening (EG) 110/2008.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is verantwoordelijk voor de taakverdeling tussen deze controleurs en andere toezichthouders. Daartoe heeft hij vastgesteld de Warenwetregeling taakverdeling toezichthouders Warenwet voor levensmiddelen. Uit die taakverdeling volgt dat het toezicht op de naleving van verordening (EG) 110/2008 in handen is van de controleambtenaren van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), maar dat het toezicht bij primaire bedrijven1 tevens wordt uitgeoefend door de controleurs van de Algemene Inspectiedienst.

Artikel 17 van verordening (EG) 110/2008 bepaalt dat bij de aanvraag tot registratie van bepaalde geografische aanduidingen, bij de Commissie van de Europese Gemeenschappen een technisch dossier moet worden ingediend. In iedere lidstaat van de Europese Unie dient de desbetreffende bevoegde autoriteit te beoordelen of het technisch dossier voldoet aan de daaraan gestelde eisen (artikel 22, eerste lid, eerste streepje, van verordening (EG) 110/2008). Deze beoordeling dient te worden uitgevoerd vóór het product in de handel wordt gebracht.

Bij artikel I, onder C (artikel 2a, eerste lid, van het WEL) is de VWA aangewezen als bevoegde autoriteit, bedoeld in artikel 22, eerste lid, eerste streepje, van verordening (EG) 110/2008. De VWA heeft derhalve de taak de inachtneming van de specificaties in het technisch dossier te waarborgen, bedoeld in dat artikel 22.

De kosten van de verificatie van de inachtneming van de specificaties in het technisch dossier, komen ten laste van de aan controle onderworpen exploitant, zo blijkt uit de laatste volzin van artikel 22, eerste lid, van verordening (EG) 110/2008. Bij artikel II is daarom in het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen een artikel 9b ingevoegd. Op basis van dat artikel is bovenbedoelde exploitant ter zake aan de VWA een retributie verschuldigd. Het tarief van deze retributie zal – bij regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – worden vastgesteld krachtens artikel 11 van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen.

Verordening (EG) 110/2008 voorziet in een procedure voor het vaststellen van uitvoeringsbepalingen en het wijzigen/aanpassen van de bijlagen bij de verordening (artikelen 25, 26 en 27; Comitologie). Voorts bevat artikel 28 van verordening (EG) 1924/2006 specifieke overgangs- en andere maatregelen. Deze nader vast te stellen bepalingen en maatregelen kunnen uitsluitend in communautair verband – via Comitologie – worden vastgesteld. De lidstaten zijn niet bevoegd deze bepalingen en maatregelen zelf vast te stellen. Dit besluit bevat daarom geen overgangsbepaling.

Bestuurlijke boete

Bij artikel III is een – in verband met het voorgaande noodzakelijke – wijziging aangebracht in de bijlage bij het Warenwetbesluit bestuurlijke boeten. Overtreding van verordening (EG) 110/2008 wordt beboet met een bedrag van € 450,– voor de kleine bedrijven (50 of minder werknemers) en een bedrag van € 900,– voor de zogenaamde grote bedrijven (meer dan 50 werknemers). Overtreding van de hier in het geding zijnde voorschriften vertonen, voor zover zij door een bestuurlijke boete kunnen worden afgedaan, een goed vergelijkbare mate van (geringe) ernst. Voor een verdere toelichting inzake de hoogte van deze bedragen zij verwezen naar de nota van toelichting bij het Warenwetbesluit bestuurlijke boeten.

Het tijdstip van inwerkingtreding van artikel III van dit besluit is gekozen met inachtneming van artikel 32b, tweede lid, van de Warenwet.

Bedrijfseffecten

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven. Verordening (EG) 110/2008 heeft wél bedrijfseffecten. Die zijn hieronder in beeld gebracht.

Door het bedrijfsleven is een raming gemaakt van de kosten om een technisch dossier in te dienen voor bescherming van het gebruik van de naam jenever. Deze kosten worden geraamd op ongeveer € 2000, gebaseerd op de werkzaamheden, omschreven in artikel 17 van verordening (EG) 110/2008.

Regulier Overleg Warenwet

Het ontwerp van dit besluit is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)2. Deze consultatie heeft niet geleid tot commentaar op het ontwerpbesluit.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

XNoot
1

In de Warenwetregeling taakverdeling toezichthouders Warenwet voor levensmiddelen wordt met primaire bedrijven bedoeld: inrichtingen waarop bijlage I van verordening (EG) 852/2004 van toepassing is en waar geen eieren, eiproducten, rauwe melk of zuivelproducten worden geproduceerd, bereid, verpakt of geëtiketteerd. Aldus artikel 1, onder g, van die Warenwetregeling.

XNoot
2

Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, en van Economische Zaken), van de Voedsel en Waren Autoriteit, en van product- en bedrijfschappen.

Naar boven