Besluit van 17 maart 2008, houdende wijziging van het Voertuigreglement in verband met een vereenvoudiging van de APK en van het Arbeidstijdenbesluit vervoer in verband met enkele technische correcties

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 13 februari 2008, gedaan mede namens Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, nr. HDJZ/AWW/2008-106, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op artikel 71 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 5:12, tweede lid, van de Arbeidstijdenwet;

De Raad van State gehoord (advies van 28 februari 2008, nr. W09.08.0059/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 11 maart 2008, gedaan mede namens Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, nr. HDJZ/AWW/2008-309, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Voertuigreglement wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5.2.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel c komt te luiden:

c. de kentekenplaten moeten zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

2. Onderdeel d wordt geletterd e.

3. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

d. de kentekenplaten moeten deugdelijk aan de voor- en achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;.

B

Aan het eerste lid van artikel 5.2.21 wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

C

Artikel 5.2.40 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het eerste lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eisen wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2. Aan het tweede lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

D

Artikel 5.2.47a vervalt.

E

Artikel 5.3.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel c door een punt, wordt er een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

2. Onderdeel d komt te luiden:

d. de kentekenplaten moeten zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

3. Onderdeel e wordt geletterd f.

4. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

e. de kentekenplaten moeten deugdelijk aan de voor- en achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;.

F

Aan het eerste lid van artikel 5.3.21 wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

G

Artikel 5.3.40 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het eerste lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eisen wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2. Aan het tweede lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

H

Artikel 5.3.47a vervalt.

I

Artikel 5.5.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel c komt te luiden:

c. de kentekenplaten moeten zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

2. Onderdeel d wordt geletterd e.

3. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

d. Het voertuig moet aan de achterzijde en mag aan de voorzijde zijn voorzien van een kentekenplaat. De kentekenplaten moeten deugdelijk zijn bevestigd;.

J

Aan het eerste lid van artikel 5.5.21 wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

K

Artikel 5.5.40 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het eerste lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eisen wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

2. Aan het tweede lid wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

L

Artikel 5.12.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel c door een punt, wordt er een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

2. Onderdeel d komt te luiden:

d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport;.

3. Onderdeel e wordt geletterd f.

4. Er wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

e. de kentekenplaat moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;.

M

Aan artikel 5.12.21 wordt een zin toegevoegd, luidende:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

ARTIKEL II

Het Arbeidstijdenbesluit vervoer wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2.3:1, onderdeel a, wordt «kenteken- of registratiebewijs» vervangen door: kentekenbewijs.

B

In artikel 2.3:2, derde lid, wordt na «2.4:1, derde lid,» ingevoegd: 2.4:13, tweede tot en met vierde lid,.

C

In artikel 2.5:5, derde lid, onderdeel b, wordt «20» vervangen door: 38.

D

In artikel 2.7:2, eerste lid, wordt «toegestaan maximumgewicht» vervangen door: toegestane maximummassa.

E

In artikel 8:1, eerste lid, wordt «2.4:1, derde lid» vervangen door: 2.4:1, zesde lid, en wordt «2.4:3, tweede lid» vervangen door: 2.4:3, derde lid.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 17 maart 2008

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner

Uitgegeven de achtste april 2008

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Nota van toelichting

§ 1. Voertuigreglement

Algemeen deel

Inleiding

Dit besluit brengt allereerst wijzigingen aan in het Voertuigreglement. Deze wijzigingen houden verband met een vereenvoudiging van de periodieke keuring (APK).

Zoals uiteengezet in de brief van 30 november 2005 aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2005/06, 29515, nr. 108) heeft de Dienst Wegverkeer (RDW) onderzocht of een vereenvoudiging van de APK-keuringseisen tot de voorgenomen reductie van de administratieve lasten zou kunnen bijdragen. Met uitzondering van de keuringseisen die gericht zijn op de verkeersveiligheid, het milieu of de controle op de juiste identiteit van het voertuig zijn alle APK-eisen in dit onderzoek betrokken.

Door de RDW is onderzocht of een reductie van de bestaande APK-eisen mogelijk was op grond van richtlijn nr. 96/96/EG van de Raad van

20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassingen van de wetgevingen van de Lid-Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (PbEG L46). De uitkomst was dat dertig controlepunten uit de APK-keuringseisen kunnen vervallen. Hiervoor wordt verwezen naar het rapport van de RDW van 14 oktober 2005 (bijlage 1 bij Kamerstukken II 2005/06, 29515, nr. 108). Voor een van die dertig controlepunten – het schrappen van de controle op niet-toegestane verlichting – was afschaffing volgens het openbaar ministerie onwenselijk.

De overige negenentwintig controlepunten zijn vervallen of vereenvoudigd door middel van een wijziging van de Erkenningsregeling APK, de Regeling permanente eisen en de Regeling wijze van keuren APK (Stcrt. 2007, 124). In dit wijzigingsbesluit worden de permanente eisen voor voertuigen uit het Voertuigreglement wetstechnisch in overeenstemming gebracht met deze vereenvoudiging van de APK. Dit besluit brengt geen inhoudelijke wijzigingen aan.

Het ontwerp is overeenkomstig artikel 2b van de Wegenverkeerswet 1994 op

7 januari 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 31 200 XII, nr. 69) overlegd aan de beide kamers der Staten-Generaal. Dit heeft niet geleid tot een reactie.

Algemeen

Allereerst wordt het Voertuigreglement in overeenstemming gebracht met het schrappen van de controle tijdens de APK van de eisen ten aanzien van de wielbasis, het ingeslagen keurmerk in kentekenplaten en de constructieplaat. Dit vindt plaats door middel van de toevoeging aan de artikelen 5.2.1, 5.2.21, 5.3.1, 5.3.21, 5.5.1, 5.5.21, 5.12.1 en 5.12.21 van het Voertuigreglement dat deze eisen tijdens de APK niet gecontroleerd worden.

Verder worden naar aanleiding van het vervallen van de controle van het symbool «airbag» de artikelen 5.2.47a en 5.3.47a van het Voertuigreglement geschrapt. Beide permanente eisen kunnen vervallen, omdat hierop niet alleen tijdens de APK, maar ook bij controles door de politie en bij andere keuringen door de RDW niet meer wordt toegezien.

Administratieve lasten

De vermindering van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven als gevolg van de bovengenoemde vereenvoudiging van de APK is in kaart gebracht bij de bovengenoemde wijziging van de Erkenningsregeling APK, de Regeling permanente eisen en de Regeling wijze van keuren APK. Voor de uitkomst van de berekening van deze verlaging van de administratieve lasten wordt daarom verwezen naar de toelichting bij de Regeling tot wijziging van de Erkenningsregeling APK, de Regeling permanente eisen, de Regeling wijze van keuren APK en de Erkenningsregeling snelheidsbegrenzers in verband met een vereenvoudiging van de APK en de harmonisatie van de controle op de erkenninghouders voor de installatie van snelheidsbegrenzers met het toezicht op erkenningen ten aanzien van APK en controleapparaten (Stcrt. 2007, 124). Een voorontwerp van die regeling is aan Actal voorgelegd. Actal heeft geadviseerd die regeling vast te stellen. Zoals eerder vermeld, betreft het onderhavige besluit slechts een wetstechnische aanpassing. De wijzigingen uit artikel I van dit besluit hebben geen invloed op de praktijk van de APK. Dit wijzigingsbesluit heeft op zichzelf dus geen additionele gevolgen voor de administratieve lasten voor burgers en bedrijven.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A

Dit onderdeel schrapt de controle tijdens de APK van het keurmerk in kentekenplaten van personenauto’s.

Artikel I, onderdeel B

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van de wielbasis van personenauto’s aan de hand van het kentekenbewijs.

Artikel I, onderdeel C

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van het hulpremsysteem en de remvertraging daarvan van personenauto’s.

Artikel I, onderdeel D

Dit onderdeel schrapt zowel de periodieke keuring als de politiecontrole van het symbool dat de aanwezigheid van een airbag in personenauto’s aangeeft.

Artikel I, onderdeel E

Dit onderdeel schrapt de controle tijdens de APK van de constructieplaat en het keurmerk in kentekenplaten van bedrijfsauto’s.

Artikel I, onderdeel F

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van de wielbasis van bedrijfsauto’s aan de hand van het kentekenbewijs.

Artikel I, onderdeel G

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van het hulpremsysteem en de remvertraging daarvan van bedrijfsauto’s.

Artikel I, onderdeel H

Dit onderdeel schrapt zowel de periodieke keuring als de politiecontrole van het symbool dat de aanwezigheid van een airbag in bedrijfsauto’s aangeeft.

Artikel I, onderdeel I

Dit onderdeel schrapt de controle tijdens de APK van het keurmerk in kentekenplaten van driewielige motorrijtuigen.

Artikel I, onderdeel J

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van de wielbasis van driewielige motorrijtuigen aan de hand van het kentekenbewijs.

Artikel I, onderdeel K

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van het hulpremsysteem en de remvertraging daarvan van driewielige motorrijtuigen.

Artikel I, onderdeel L

Dit onderdeel schrapt de controle tijdens de APK van de constructieplaat en het keurmerk in kentekenplaten van aanhangwagens.

Artikel I, onderdeel M

Dit onderdeel schrapt de controle bij de APK van de wielbasis van aanhangwagens aan de hand van het kentekenbewijs.

§ 2. Arbeidstijdenbesluit vervoer

Algemeen deel

Dit besluit brengt tevens in artikel II enkele correcties aan in het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

De in artikel II opgenomen wijzigingen van het Arbeidstijdenbesluit vervoer hebben geen betrekking op een meldingsplicht en hebben dientengevolge geen gevolgen voor de administratieve lasten. Er heeft in verband met dit artikel dan ook geen raadpleging van Actal plaatsgevonden.

Aangezien deze wijzigingen slechts van technische en niet van beleidsinhoudelijke aard zijn, hebben zij evenmin gevolgen in het kader van bedrijfseffecten.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel II, onderdeel A

In artikel 2:3:1, onderdeel a, kan de term «registratiebewijs» vervallen omdat registratiebewijzen niet meer bestaan.

Artikel II, onderdeel B

In onderdeel B is een vrijstelling opgenomen van de specifieke verplichtingen die zijn vastgelegd in verordening (EEG) nr. 3821/85 van de Raad van 20 december 1985 betreffende het controleapparaat in het wegvervoer (PbEG L 370). Deze vrijstelling vloeit logischerwijze voort uit de vrijstelling van de categorieën, genoemd in artikel 2.3:2, van onder meer de specifieke verplichtingen op het gebied van registratie, zoals neergelegd in verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 maart 2006 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer, tot wijziging van Verordeningen (EEG) nr. 3821/85 en (EG) nr. 2135/98 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad (PbEU L 102).

Artikel II, onderdeel C

Dit onderdeel betreft een correctie van een erratum, dat abusievelijk geslopen was in het Besluit van 26 april 2007 tot wijziging van het Arbeidstijdenbesluit vervoer in verband met de vereenvoudiging van de Arbeidstijdenwet en in verband met verordening (EG) nr. 561/2006 (Stb. 169).

Artikel II, onderdeel D

Door middel van deze vervanging wordt de terminologie in het Arbeidstijdenbesluit vervoer in overeenstemming gebracht met de terminologie zoals gebezigd in verordening (EG) nr. 561/2006.

Artikel II, onderdeel E

Door middel van onderdeel E worden twee foutieve verwijzingen gecorrigeerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven