Besluit van 12 december 2007, houdende wijziging van het Besluit BDU verkeer en vervoer in verband met de invoering van een nieuwe verdeelsleutel

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 12 november 2007, nr. HDJZ/S&W/1409, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op artikel 5, eerste lid, van de Wet BDU verkeer en vervoer;

De Raad van State gehoord (advies van 6 december 2007, nr. W09.07.0431/IV);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 10 december 2007, nr. HDJZ/S&W/2007/1673, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Artikel 4, eerste lid, van het Besluit BDU verkeer en vervoer komt te luiden:

  • 1. De gebiedsgerichte structuurkenmerken, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet, zijn:

    a. het aantal woningen;

    b. de omgevingsadressendichtheid.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 12 december 2007

Beatrix

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

Uitgegeven de twintigste december 2007

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

Doel

Doel van de voorgestelde wijziging van het Besluit BDU verkeer en vervoer is het invoeren van een nieuwe verdeelsleutel voor de brede doeluitkering verkeer en vervoer (hierna: BDU verkeer en vervoer). De nieuwe verdeelsleutel is aangekondigd bij de inwerkingtreding van de Wet BDU verkeer en vervoer op 1 januari 2005. Nu worden de BDU-middelen nog verdeeld via een tijdelijke verdeelsleutel die nauw aansluit bij de verdeling die voor het jaar 2004 van toepassing was op de verschillende regelingen die in de BDU zijn opgegaan. De tijdelijke verdeelsleutel is thans vastgelegd in artikel 4 van het Besluit BDU verkeer en vervoer. De nieuwe verdeelsleutel, die de tijdelijke verdeelsleutel vervangt, heeft als kenmerk dat hij rekening houdt met de verschillen in dynamiek tussen de afzonderlijke provincies en plusregio’s en dat hij beleidsprioriteiten uit de Nota Mobiliteit accommodeert. Daarbij is het voor iedere provincie of regio beschikbare budget niet langer meer gelijk of vrijwel gelijk aan de som van de verschillende budgetten die in de in de BDU verkeer en vervoer zijn opgegaan, maar wordt het beschikbare budget berekend aan de hand van een verdeelformule die is gebaseerd op integrale structuurkenmerken, die aansluit bij de in het integrale verkeer- en vervoerbeleid te bereiken doelen.

De hoofdstructuur van de nieuwe verdeelsleutel bestaat, evenals de tijdelijke verdeelsleutel, uit twee onderdelen: de relatieve component en de absolute component. De verdeelsleutel is uitsluitend van toepassing op de relatieve component. De relatieve component bestaat uit een formule waarmee de percentuele aandelen per regio in een bepaald jaar kunnen worden berekend.

De ontwikkeling van de nieuwe verdeelsleutel is verlopen in een open proces, waarbij de decentrale overheden nauw zijn betrokken. De resultaten van elk van de onderdelen zijn mede gebaseerd op interviews met vertegenwoordigers van alle provincies en alle plusregio’s en enkele gemeenten. Voorts zijn gedurende het gehele traject resultaten teruggekoppeld naar de ontvangende partijen, deels via tussenrapportages deels via nieuwsbrieven. Een tussenrapportage met de inventarisatie van de opgaven, indicatoren en een shortlist van structuurkenmerken is vastgesteld in het Nationaal Mobiliteitsberaad.

Artikel I

Het voorstel om artikel 4, eerste lid, te wijzigen vloeit voort uit het feit dat de nieuwe verdeelsleutel minder en andere structuurkenmerken kent dan de tijdelijke verdeelsleutel. De nieuwe verdeelsleutel kent als structuurkenmerken het aantal woningen en omgevingsadressendichtheid.

Er is voor de structuurkenmerken woningen en omgevingsadressendichtheid gekozen omdat uit statistische analyse is gebleken dat deze structuurkenmerken:

• een duidelijke relatie hebben met de verkeers- en vervoersopgaven waarvoor de regio’s de komende jaren komen te staan; en

• een duidelijke relatie vertonen met de hoogte van de BDU-bedragen per regio en derhalve een grote verklaringsgraad bezitten. Dit komt overeen met het streven naar minimale herverdeeleffecten.

In de Uitvoeringsregeling en beleidsregel BDU verkeer en vervoer zullen deze structuurkenmerken nader worden uitgewerkt. Daarbij gaat het onder meer om een omschrijving van de structuurkenmerken en de te hanteren peildatum voor het vaststellen van de waarde ervan.

Het ontwerpbesluit is overeenkomstig artikel 26 van de Wet BDU verkeer en vervoer op 17 september 2007 voorgelegd aan beide kamers der Staten-Generaal. De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt gedurende de voorhangperiode enkele vragen te stellen. Deze vragen zijn bij brief van VenW/DGP-2007/8190 beantwoord.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven