Besluit van 5 november 2007, houdende wijziging van het Besluit instelling, gebiedsindeling en bestuursgrootte kamers van koophandel en fabrieken in verband met wijziging van de gebiedsindeling

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 12 december 2006, nr. WJZ 6104905;

Gelet op artikel 2, tweede lid, van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997;

De Raad van State gehoord (advies van 21 december 2006, nr. W.10.06.0553/II);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 30 oktober 2007, nr. WJZ 7121745;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit instelling, gebiedsindeling en bestuursgrootte kamers van koophandel en fabrieken wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2

Er is een kamer voor onderscheidenlijk het gebied dat omvat:

a. de gemeenten Aa en Hunze, Achtkarspelen, Ameland, Appingedam, Assen, Bedum, Bellingwedde, Boarnsterhim, Bolsward, Borger-Odoorn, Coevorden, Dantumadeel, Delfzijl, De Marne, De Wolden, Dongeradeel, Eemsmond, Emmen, Ferwerderadiel, Franekeradeel, Gaasterlân-Sleat, Groningen, Grootegast, Haren, Harlingen, Heerenveen, Het Bildt, Hoogeveen, Hoogezand-Sappemeer, Kollumerland c.a., Leek, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Lemsterland, Littenseradiel, Loppersum, Marum, Menaldumadeel, Menterwolde, Meppel, Midden-Drenthe, Nijefurd, Noordenveld, Ooststellingwerf, Opsterland, Pekela, Reiderland, Scheemda, Schiermonnikoog, Skarsterlân, Slochteren, Smallingerland, Sneek, Stadskanaal, Ten Boer, Terschelling, Tynaarlo, Tytsjerksteradiel, Veendam, Vlagtwedde, Vlieland, Westerveld, Weststellingwerf, Winschoten, Winsum, Wûnseradiel, Wymbritseradiel, Zuidhorn;

b. de gemeenten Almelo, Apeldoorn, Barneveld, Borne, Brummen, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Elburg, Enschede, Epe, Ermelo, Haaksbergen, Hardenberg, Harderwijk, Hattem, Heerde, Hellendoorn, Hengelo (O), Hof van Twente, Kampen, Lochem, Losser, Nunspeet, Oldebroek, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Ommen, Putten, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Voorst, Wierden, Zutphen, Zwartewaterland, Zwolle;

c. de gemeenten Aalten, Arnhem, Berkelland, Beuningen, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Duiven, Ede, Groesbeek, Heumen, Lingewaard, Millingen aan de Rijn, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Oost-Gelre, Overbetuwe, Oude IJsselstreek, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Ubbergen, Wageningen, Westervoort, Wijchen, Winterswijk, Zevenaar;

d. de gemeenten Almere, Amersfoort, Baarn, Blaricum, Bunschoten, Bussum, Dronten, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Lelystad, Leusden, Muiden, Naarden, Nijkerk, Noordoostpolder, Renswoude, Scherpenzeel, Soest, Urk, Weesp, Wijdemeren, Woudenberg, Zeewolde;

e. de gemeenten Abcoude, Breukelen, Bunnik, Buren, Culemborg, De Bilt, De Ronde Venen, Druten, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Houten, IJsselstein, Leerdam, Lingewaal, Loenen, Lopik, Maarssen, Maasdriel, Montfoort, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nieuwegein, Oudewater, Rhenen, Tiel, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Zaltbommel, Zederik, Zeist;

f. de gemeenten Alkmaar, Andijk, Anna Paulowna, Beemster, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Graft-De Rijp, Harenkarspel, Heerhugowaard, Heiloo, Hoorn, Langedijk, Medemblik, Niedorp, Opmeer, Purmerend, Schagen, Schermer, Stede Broec, Texel, Waterland, Wervershoof, Koggenland, Wieringen, Wieringermeer, Zeevang, Zijpe;

g. de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Bennebroek, Beverwijk, Bloemendaal, Diemen, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort;

h. de gemeenten Alkemade, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Boskoop, Delft, Den Haag, Hillegom, Jacobswoude, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Leiderdorp, Leidschendam-Voorburg, Lisse, Maasland, Midden-Delfland, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Westland, Zoetermeer, Zoeterwoude;

i. de gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bergambacht, Bernisse, Binnenmaas, Brielle, Capelle aan den IJssel, Cromstrijen, Dirksland, Dordrecht, Goedereede, Gouda, Graafstroom, Hardinxveld-Giessendam, Hellevoetsluis, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Krimpen aan den IJssel, Liesveld, Maassluis, Middelharnis, Moordrecht, Nederlek, Nieuw-Lekkerland, Nieuwerkerk aan den IJssel, Oostflakkee, Oud-Beijerland, Ouderkerk, Papendrecht, Reeuwijk, Ridderkerk, Rotterdam, Rozenburg, Schiedam, Schoonhoven, Sliedrecht, Spijkenisse, Strijen, Vlaardingen, Vlist, Waddinxveen, Westvoorne, Zevenhuizen-Moerkapelle, Zwijndrecht;

j. de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Borsele, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Goes, Halderberge, Hulst, Kapelle, Middelburg, Moerdijk, Noord-Beveland, Oosterhout, Reimerswaal, Roosendaal, Rucphen, Schouwen-Duiveland, Sluis, Steenbergen, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen, Woensdrecht, Zundert;

k. de gemeenten Aalburg, Asten, Bergeijk, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cranendonk, Cuijk, Deurne, Dongen, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Grave, Haaren, Heeze-Leende, Helmond, 's-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Landerd, Lith, Loon op Zand, Maasdonk, Mill en Sint Hubert, Nuenen c.a., Oirschot, Oisterwijk, Oss, Reusel-De Mierden, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Someren, Son en Breugel, Tilburg, Uden, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught, Waalre, Waalwijk, Werkendam, Woudrichem;

l. de gemeenten Arcen en Velden, Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Helden, Horst aan de Maas, Kerkrade, Kessel, Landgraaf, Leudal, Maasbree, Maasgouw, Maastricht, Margraten, Meerlo-Wanssum, Meerssen, Meijel, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Sevenum, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.

B

De artikelen 3, 9 en 10 vervallen.

C

In artikel 5, tweede lid, wordt «Artikel 9, onderdeel c, van de wet» vervangen door: Artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de wet.

D

In artikel 7 wordt «in afwijking van de artikelen 44, eerste lid, en 45, respectievelijk 51, eerste lid, van de wet,» vervangen door: in afwijking van artikel 45 of 51 van de wet,.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 5 november 2007

Beatrix

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk

Uitgegeven de zevenentwintigste november 2007

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

I. Algemeen

Aanleiding

In 2005 heeft een uitgebreide evaluatie plaats gevonden van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 (hierna: de wet). Hiervan zijn de conclusies en aanbevelingen op 31 augustus 2005 per brief aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2004/05, 30 217, nr. 1). Naar aanleiding van deze evaluatie is een groot herzieningstraject van de Wet in gang gezet.

Uit de evaluatie bleek onder meer dat de efficiency en professionaliteit van de kamers van koophandel (hierna: de kamers) zou moeten worden vergroot. Om dit te bereiken zullen twee van de drie hoofdtaken, de register- en de voorlichtingstaak, van de kamers meer gecentraliseerd uitgevoerd worden. De derde taak, regiostimulering, blijft de verantwoordelijkheid van de individuele kamers, waarmee op juiste wijze recht kan worden gedaan aan de regionale verschillen.

Mede door deze verschuiving in het takenpakket van de kamers – maar ook ingegeven door de wens van de regering om te komen tot minder zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) – zal het aantal kamers teruggebracht worden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken heeft in augustus 2005 de kamers uitgenodigd om zelf met een voorstel te komen voor een optimale schaalgrootte. Daarbij was meegegeven dat het streven is om te komen tot een substantiële daling van het aantal kamers. De nieuwe gebiedsindeling in dit besluit, waarbij het aantal kamers wordt teruggebracht van 21 naar 12, is derhalve op basis van het voorstel van de kamers tot stand gekomen.

Nieuwe gebiedsindeling

Bij de totstandkoming van deze nieuwe gebiedsindeling is aansluiting gezocht bij enerzijds de regionaal economische samenhang tussen gebieden en anderzijds bij de oorspronkelijke gebiedsindeling. Hierbij is tevens in acht genomen dat er een minimumaantal inschrijvingen van bedrijven per kamer moet zijn. Door deze minimumomvang kunnen de kosten die de kamers maken door een groter aantal inschrijvingen worden gedragen.

Het aantal fysieke kamers in Nederland zal na deze wijziging gelijk blijven. Deze nieuwe gebiedsindeling zal derhalve geen nadelige invloed hebben op de bereikbaarheid van de kamers en de gebiedsgerichte dienstverlening door de kamers.

Efficiency en professionaliteit

In artikel 7 van de wet wordt, na aanvaarding van het voorstel van wet tot wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 (Kamerstukken II 2006/07, 30 857, nr. 2), het aantal leden van het algemeen bestuur bepaald. In het nieuwe derde lid van dat artikel wordt de mogelijkheid gegeven bij algemene maatregel van bestuur nadere regels te stellen over de criteria ter bepaling van het aantal bestuursleden. Vooralsnog wordt daarvan op dit moment geen gebruik gemaakt. Het aantal bestuursleden wordt in eerste instantie bepaald door de benoemende organisaties. De ervaringen daarmee zullen eerst worden afgewacht alvorens eventueel invulling aan genoemde bevoegdheid gegeven zal worden. De gebieden van de kamers worden meer van gelijke omvang, daarbij worden de besturen van de kamers kleiner. De maximale bestuursgrootte is teruggebracht van maximaal 48 tot maximaal 24 leden met het oog op het vergroten van de slagvaardigheid van het Algemeen Bestuur. Uiteraard kan het Algemeen Bestuur worden ondersteund door commissies en werkgroepen, eventueel aangestuurd door leden van het Algemeen Bestuur. Op deze wijze blijft de betrokkenheid van ondernemers gewaarborgd en kunnen zij een klankbordfunctie vervullen voor het Algemeen Bestuur. Een en ander kan worden uitgewerkt in het bestuursreglement.

Bijkomend voordeel van de schaalvergroting is dat een kamer uit een grotere groep ondernemers leden kan werven voor een nieuw bestuur.

Overgang van rechten en verplichtingen

Bij ministeriële regeling kan er door de minister krachtens de artikelen 4 tot en met 8 van het besluit zo nodig overgangsrecht worden getroffen. De huidige besturen van de kamers van koophandel worden primair verantwoordelijk geacht om in onderling overleg tot afspraken te komen over de gevolgen van de nieuwe regeling.

Aangezien er door dit besluit geen wijzigingen worden aangebracht in de informatieverplichtingen voor de bedrijven, is er geen toename van de administratieve lasten.

II. Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

In dit artikel worden de kamers opnieuw ingedeeld. Alle gemeentelijke herindelingen vanaf 1 juli 2004 en de gemeentelijke herindelingen per 1 januari 2007 zijn daarbij meegenomen.

Artikel I, onderdeel B

Gezien het feit dat de grootte van het algemeen bestuur wordt vastgelegd in artikel 7 van de wet, na aanvaarding van het eerdergenoemde voorstel van wet, is artikel 3 overbodig geworden. De artikelen 9 en 10 zijn inmiddels uitgewerkt en kunnen derhalve ook vervallen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven