Besluit van 17 september 2007, houdende wijziging van het Besluit donorregister in verband met wijziging van het donorformulier

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 20 juli 2007, kenmerk GMT/IB 2786181, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Justitie;

Gelet op artikel 10, vierde lid, van de Wet op de orgaandonatie;

De Raad van State gehoord (advies van 9 augustus 2007, no. W13.07.0264/I);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 11 september 2007, kenmerk DWJZ/SWW-2793034, uitgebracht in overeenstemming met Onze Minister van Justitie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit donorregister wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2

Het donorformulier bevat de in de bijlage opgenomen tekst. Onze Minister kan aan deze tekst instructies toevoegen met betrekking tot het invullen, dateren, ondertekenen en versturen, die voor de papieren versie en de elektronische versie van het formulier verschillend kunnen zijn.

B

In artikel 5, tweede lid, worden de woorden «vindt plaats» vervangen door: kan ook plaatsvinden.

C

De bijlage wordt vervangen door de bijlage bij dit besluit.

ARTIKEL II

Vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit aan de ingezetenen, bedoeld in Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, toegezonden donorformulieren en donorformulieren die vóór deze datum in omloop zijn, kunnen ook na inwerkingtreding van dit besluit worden gebruikt om in het donorregister aantekening te maken van de wilsbeschikking omtrent orgaandonatie van betrokkene.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

's-Gravenhage, 17 september 2007

Beatrix

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

Uitgegeven de negende oktober 2007

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

Om registratie in het donorregister via elektronische weg mogelijk te maken, is het Besluit donorregister en de bijbehorende bijlage aangepast. De tekst van het donorformulier, zoals die luidde voor deze wijziging, was niet geschikt voor gebruik via elektronische weg. Het besluit, zoals dat luidde voor de wijziging, liet ook geen ruimte om ten behoeve van een elektronisch formulier af te wijken van de in de bijlage opgenomen tekst.

Artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht maakt het mogelijk dat berichten elektronisch naar een bestuursorgaan worden verzonden. Omdat deze wijze van communicatie met het donorregister facultatief is, is daarvoor geen nadere voorziening getroffen. Artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht stelt nadere eisen aan de ondertekening van een elektronisch bericht. Voor de ondertekening van de elektronische versie van het donorformulier wordt gebruik gemaakt van digitale mogelijkheden die erkend zijn binnen overheidsinstellingen (zoals DigiD en de in voorbereiding zijnde eNIK). De digitale ondertekening zal vereist worden in een instructie bij de elektronische versie van het donorformulier. Naast het gebruik van de digitale ondertekening zal de betrokkene, binnen zes weken na ontvangst van het ingevulde donorformulier, een bevestiging van de registratie ontvangen met het verzoek de gegevens te verifiëren. Hiermee is de betrouwbaarheid van de ondertekening, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt, gewaarborgd.

Door de wijziging van artikel 2 van het Besluit donorregister wordt het mogelijk in de bijlage vast te leggen welke tekst zowel de papieren versie als de elektronische versie van het formulier moet bevatten.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kan aan deze tekst nog instructies toevoegen met betrekking tot het invullen, dateren, ondertekenen en versturen, die per wijze van indienen kunnen verschillen. In de bijlage is de tekst van het donorformulier vervangen door een neutrale tekst, die zowel relevant is voor de papieren versie van het formulier als voor de elektronische versie van het formulier. Afhankelijk van het soort formulier wordt deze verplichte tekst op het papieren of elektronische formulier aangevuld met tekst die alleen passend is bij een van beide formulieren. Zo is op het papieren formulier bovenaan een passage opgenomen die uitleg geeft over het doel van het formulier. Deze uitleg op het papieren formulier is nodig en nuttig omdat deze formulieren ook zonder aanvullende informatie over registratie en orgaandonatie verkrijgbaar zijn. Een korte uitleg is in dat geval op zijn plaats. Deze passage zal echter niet op deze manier voorkomen op het elektronische formulier. Uitgebreide uitleg over een registratie in het donorregister wordt gegeven op de website van het donorregister, waarop het elektronische formulier te vinden is. Door deze wijziging is tekst uit de bijlage komen te vervallen die niet toepasselijk was voor een elektronisch formulier. Een voorbeeld daarvan is de tekst: «Zet een kruisje in het hokje van uw keuze. Doe dit met een blauw of zwarte pen» die op het papieren formulier voorkwam.

De vetgedrukte passages tussen haakjes vermeld op de bijlage worden niet op het papieren formulier gedrukt.

Het is mogelijk dat ingezetenen een gepersonifieerd formulier ontvangen. Op een gepersonifieerd formulier zijn de persoonsgegevens al ingevuld. Bij een gepersonifieerd formulier ontvangt de ingezetene een aanbiedingsbrief met een toelichting op het donorformulier en voorlichtingsmateriaal, waarmee meer informatie over orgaandonatie en het donorregister wordt verstrekt.

Op deze wijze stel ik de mogelijkheid open de wilsbeschikking op het gebied van orgaandonatie op elektronische wijze te registreren.

Bij wijziging van een wilsverklaring moet op grond van artikel 5, eerste lid, van het Besluit donorregister een nieuw donorformulier worden ingezonden. Dat is niet nodig bij wijzigingen in de persoonsgegevens van de geregistreerde; deze worden rechtstreeks via het GBA-netwerk in het donorregister verwerkt. Voor wijzigingen in de persoonsgegevens van een aangewezen persoon, aan wie de beslissing over het verwijderen van organen is overgelaten, schrijft artikel 5, tweede lid, van het Besluit donorregister een persoonlijk gedagtekende en ondertekende verklaring voor. In de praktijk worden ook dergelijke wijzigingen vaak aan het Donorregister doorgegeven met gebruikmaking van een nieuw donorformulier. Ook voor deze wijzigingen is derhalve gebruikmaking van de elektronische weg mogelijk. In artikel 5, tweede lid, van het Besluit donorregister is met een kleine wijziging verduidelijkt dat het ter registratie doorgeven van dergelijke wijzigingen daarnaast ook met een gedagtekende en ondertekende schriftelijke verklaring mogelijk blijft.

Op grond van artikel III kunnen donorformulieren die aan de ingezetenen zijn verzonden vóór de inwerkingtreding van dit besluit gebruikt blijven worden voor het registeren van de wilsbeschikking in het donorregister. Hetzelfde geldt voor de reeds voor de inwerkingtreding van dit besluit in omloop gebrachte formulieren. Bij gemeentes liggen vele donorformulieren waarvan het zonde zou zijn als die niet meer gebruikt kunnen worden.

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. De burger heeft nu de keus tussen een papieren en elektronisch formulier, waarbij de administratieve lasten van de elektronische vorm minder zullen zijn dan die van de papieren vorm.

Het ontwerp van dit besluit is overeenkomstig het vijfde lid van artikel 10 van de wet overgelegd aan beide Kamers der Staten-Generaal.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

Bijlage bij het Besluit donorregister

(persoonsgegevens van degene die het formulier invult)

Voorletters

 
  

Tussenvoegsel

 
  

Achternaam

 
  

Straat

 
  

Huisnummer

 
  

Toevoeging

 
  

Postcode

 
  

Plaats

 
  

Geboortedatum

 
  

Geslacht

 

U kunt kiezen uit de onderstaande vier mogelijkheden.

Keuze 1

 

Ja, ik geef toestemming

Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden wel beschikbaar voor transplantatie.

Ik wil wel donor zijn, maar de door mij aangekruiste organen of weefsels stel ik niet beschikbaar voor transplantatie:

Alvleesklier

Bloedvaten

Botweefsel, kraakbeen en pezen

Darmen

Hart

Hartkleppen

Hoornvliezen

Huid

Lever

Longen

Nieren

Keuze 2

 

Nee, ik geef geen toestemming

Ik stel mijn organen en weefsels na mijn overlijden niet beschikbaar voor transplantatie.

Keuze 3

 

Mijn nabestaanden beslissen

Ik laat de beslissing over aan mijn familie en eventuele partner. Mijn nabestaanden beslissen of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

Keuze 4

 

Een specifieke persoon beslist

Ik laat de beslissing over aan iemand anders. Hieronder geef ik aan wie de beslissing mag nemen na mijn overlijden. De onderstaande persoon beslist of mijn organen en weefsels beschikbaar zijn voor transplantatie.

(persoonsgegevens van de persoon aan wie de beslissing wordt overgelaten)

Voorletters

 
  

Tussenvoegsel

 
  

Achternaam

 
  

Straat

 
  

Huisnummer

 
  

Toevoeging

 
  

Postcode

 
  

Plaats

 
  

Land

 
  

Telefoon

 

Veranderingen in het adres of telefoonnummer van de door u aangewezen persoon moet u zelf doorgeven aan het Donorregister. Wilt u een andere persoon aanwijzen voor de beslissing? Dan moet u dit ook zelf doorgeven aan het Donorregister.

Als de aangewezen persoon na uw overlijden niet bereikbaar is, beslissen uw nabestaanden.


XHistnoot

Het advies van de Raad van State is openbaar gemaakt door terinzagelegging bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.Tevens zal het advies met de daarbij ter inzage gelegde stukken worden opgenomen in het bijvoegsel bij de Staatscourant van 13 november 2007, nr. 220.

Naar boven