Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatsblad 2007, 346 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatsblad 2007, 346 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 11 juli 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-846, Hoofddirectie Juridische Zaken, met betrekking tot het Luchtverkeersreglement;
Gelet op de artikelen 5.5, 5.20, vierde lid, en 5.21, vierde lid, van de Wet luchtvaart;
De Raad van State gehoord (advies van 1 augustus 2007, nr. W09.07.0212/IV);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 24 augustus 2007, nr. HDJZ/LUV/2007-1118, Hoofddirectie Juridische Zaken, met betrekking tot het Luchtverkeersreglement gedaan mede namens de Staatssecretaris van Defensie;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Aan artikel 48 van het Luchtverkeersreglement wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. zonodig tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersdienst.
Het Besluit vergoedingen luchtverkeersbeveiliging wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt «Wet Luchtverkeer» vervangen door: Wet luchtvaart.
2. In onderdeel d wordt «Gezamenlijk Noordzee Flight Information Center Area (GENOFIC AREA)» vervangen door: North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam) en wordt wordt «RAC 1» vervangen door: ENR 6-2-5.
3. Onderdeel e wordt vervangen door:
e. Area Control Centre Amsterdam (ACC Amsterdam): algemene luchtverkeersleidingsdienst belast met de uitoefening van luchtverkeersleiding, vluchtinformatieverstrekking en alarmering;.
In het opschrift van Hoofdstuk II wordt «luchtverkeersbeveiliging» vervangen door: luchtverkeersdienstverlening.
In het opschrift van Hoofdstuk III wordt «luchtverkeersbeveiliging» vervangen door: luchtverkeersdienstverlening.
Artikel 6a wordt als volgt gewijzigd:
1. «GENOFIC AREA» wordt telkens vervangen door: North Sea Area Amsterdam.
2. «artikel 46» wordt vervangen door: artikel 5.21, eerste lid.
3. «GENOFIC» wordt vervangen door: ACC Amsterdam.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap
Uitgegeven de tweede oktober 2007
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
De Inspectie Verkeer en Waterstaat werkt, samen met het Ministerie van Defensie, het Staatstoezicht op de Mijnen, de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Dienst Luchtvaartpolitie, mijnbouworganisaties, vakbonden en helikopter operators, aan het verbeteren van de veiligheid in het luchtruim boven de Noordzee.
In verband hiermee is een pakket van te nemen veiligheidsmaatregelen opgesteld die gefaseerd worden ingevoerd. Het gaat hierbij onder andere om een wijziging van het luchtruim boven de Noordzee, het instellen van de plicht tweezijdig radiocontact te onderhouden gedurende vluchten boven de Noordzee, het indienen van een vliegplan voor vluchten boven de Noordzee en het voeren van een transponder tijdens vluchten boven de Noordzee. Om de eerste twee genoemde maatregelen te kunnen doorvoeren, dienen twee algemene maatregelen van bestuur te worden gewijzigd. Daarna kunnen de overige maatregelen bij ministeriële regeling worden ingevoerd.
In onderhavig besluit zijn de wijzigingen in twee algemene maatregelen van bestuur doorgevoerd. Onderhavige wijzigingen hebben geen gevolgen voor de administratieve lasten van burgers of bedrijfsleven.
Om de algehele veiligheid boven de gehele Noordzee te kunnen verbeteren is het noodzakelijk dat het verstrekken van luchtverkeersdienstverlening en alarmering sterk verbeterd wordt. Hiervoor is het noodzakelijk dat er ook voor vluchten uitgevoerd overeenkomstig de zichtvliegvoorschriften (VFR) een verplichting komt met betrekking tot het tot stand brengen van een tweezijdige radioverbinding met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst. Deze maatregel is specifiek bedoeld om de alarmeringsdienst en vluchtinformatieverstrekking te kunnen verbeteren.
De verplichting tweezijdig radiocontact tot stand te brengen wordt net als de overige verplichtingen van artikel 48, het uitluisteren van de radiofrequentie en het desgevraagd geven van positiemeldingen, gekoppeld aan gebieden die overeenkomstig artikel 31, eerste lid, onder b of c, zijn vastgesteld en waarvoor een vliegplan moet worden opgesteld. Deze gebieden worden aangewezen in de Regeling vliegplannen. Momenteel is alleen het gebied boven de Noordzee in de Regeling vliegplannen aangewezen. De kans dat in de toekomst meerdere gebieden zullen worden aangewezen is klein. Mochten echter andere gebieden worden aangewezen, dan zal ook in die gebieden de verplichting gelden tweezijdig radiocontact tot stand te brengen.
Eén van de in te voeren veiligheidsmaatregelen is het opheffen van het GENOFIC gebied en het instellen van een «North Sea Area Amsterdam». Het North Sea Area Amsterdam bevat het gehele ongecontroleerde luchtruim boven de Noordzee gerekend vanaf 1 nautische mijl uit de kust en waddeneilanden. Het GENOFIC gebied is begin jaren 90 ingesteld om de helikopteroperaties van en naar toenmalige mijnbouwactiviteiten op de Noordzee meer veiligheid te bieden. De tegenwoordige mijnbouwactiviteiten vinden ook buiten het GENOFIC gebied plaats, waardoor het noodzakelijk is gebleken dit gebied uit te breiden. Tevens wordt de luchtverkeersdienstverlening in het gebied niet meer door LVNL en Defensie gezamenlijk uitgevoerd, maar volledig door LVNL. Artikel II voert deze wijziging door in de diverse bepalingen van het Besluit vergoedingen luchtverkeersbeveiliging.
Tevens wordt in artikel II het Besluit vergoedingen luchtverkeersbeveiliging zodanig aangepast dat wordt verwezen naar de bepalingen van de Wet luchtvaart en niet langer wordt verwezen naar de oude Wet luchtverkeer.
De intentie is het pakket van veiligheidsmaatregelen in zijn geheel op 22 november 2007, in werking te laten treden. Om voor een goede afstemming met de overige wijzigingsbesluiten en regelingen zorg te kunnen dragen is ervoor gekozen onderhavige wijzigingen bij koninklijk besluit in werking te laten treden. Indien een algehele inwerkingtreding van het totale pakket aan veiligheidsmaatregelen niet mogelijk is, kan ervoor gekozen worden verschillende artikelen of onderdelen van dit besluit op verschillende tijdstippen in werking te laten treden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2007-346.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.