Besluit van 23 augustus 2007, houdende wijziging van de bijlage bij de Spoedwet
wegverbreding
Wij Beatrix, bij
de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Op de voordracht van
Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 10 juli 2007, nr.
HDJZ/I&O/2007-874, Hoofddirectie Juridische Zaken;
Gelet op
artikel 2, tweede lid, van de Spoedwet
wegverbreding;
De Raad van State gehoord (advies van
18 juli 2007, nr. W09.07.0207/IV);
Gezien het nader rapport van Onze
Minister van Verkeer en Waterstaat van 17 augustus 2007, nr.
HDJZ/I&O/2007-1014, Hoofddirectie Juridische
Zaken;
Hebben
goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I
De bijlage bij de
Spoedwet wegverbreding wordt als
volgt gewijzigd:
A
Ten aanzien van
wegnummer 8 wordt in de kolom «Kilometrering» de
kilometeraanduiding «71,2» vervangen door:
71,5.
B
Ten aanzien
van wegnummer 9 wordt in de kolom «Kilometrering» de
kilometeraanduiding «71,2» vervangen door:
71,5.
C
Wegnummer 17
wordt als volgt gewijzigd:
1. In de kolom
«Aard van het project» wordt na «inrichten
vluchtstrook als spitsstrook» toegevoegd: en aanleg
weefstroken.
2. In de kolom
«Wijziging aantal rijstroken» wordt na
«1x3» toegevoegd: (deels 1x4).
3. In de kolom «Kilometrering»
wordt «69,6» vervangen door:
70,2.
ARTIKEL II
Dit besluit treedt in
werking met ingang van de eerste dag van de tweede kalendermaand na de
datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt
geplaatst.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van
toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnoot's-Gravenhage, 23
augustus
2007
Beatrix
De
Minister van Verkeer en
Waterstaat,
C. M. P.
S. Eurlings
Uitgegeven de dertiende september 2007
De Minister van
Justitie,
E.
M. H. Hirsch
Ballin
NOTA VAN TOELICHTING
Algemeen
Bij Besluit van
14 augustus 2003, houdende wijziging van de bijlage bij de Spoedwet
wegverbreding (Stb. 334) is de bijlage op twee punten gewijzigd.
Bij Besluit van 24 mei 2004, houdende wijziging van de bijlage bij
de Spoedwet wegverbreding (Stb. 235) is de bijlage op negen punten
gewijzigd.
Inmiddels is bij de verdere uitwerking en
voorbereiding van de wegaanpassingsbesluiten gebleken dat om
verkeerskundige redenen, de omschrijving van twee projecten van de
bijlage aangepast dient te worden.
In artikel 2, tweede lid,
van de Spoedwet wegverbreding is aangegeven dat de wijziging van de
bijlage slechts betrekking kan hebben op de in de bijlage omschreven
aard van het project, de wijziging van het aantal rijstroken en de
kilometrering. De in artikel I genoemde wijzigingen hebben daarop
betrekking.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onderdelen A en
B
Wegnummers 7, 8 en 9 hebben betrekking op
de A12 respectievelijk de wegvakken Utrecht–Bunnik,
Bunnik–Driebergen en Driebergen–Maarsbergen. De
in de bijlage beschreven maatregelen voor deze drie A12-projecten
worden gezamenlijk voorbereid en ten uitvoer gebracht. Nader onderzoek
van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat heeft
uitgewezen dat de overgang tussen beide plusstroken verkeersveiliger
wordt als er tussen beide plusstroken voorzien wordt in een neutraal
wegvak van drie rijstroken als overgangsgebied tussen de beide
plusstroken. Dat betekent dat de in wegnummer 8 genoemde extra
rijstrook zal doorlopen tot kilometer 71,5. De plusstrook zal ten
behoeve van dat neutrale wegvak iets eerder eindigen (bij kilometer
70,8). De wijziging betreft alleen de zuidbaan.
Artikel I, onderdeel C
Wegnummer 17 heeft betrekking op de A27,
Everdingen–Lunetten. Uit verkeerskundig onderzoek van
Rijkswaterstaat is gebleken dat naast het inrichten van de vluchtstrook
met name door de aanleg van een tweetal permanente weefstroken –
tussen de verbindingsweg A2/A27 en de aansluiting Hagestein en tussen
de aansluiting Houten en het knooppunt Lunetten – de
fileproblematiek op het wegvak kan worden opgelost. Het weefvak tussen
Houten en knooppunt Lunetten zal zich uitstrekken tot
kilometeraanduiding 70,2. Ter hoogte van de weefstrook tussen de
verbindingsweg A2/A27 en de aansluiting Hagestein zal, wanneer de
verkeersintensiteit daarom vraagt, sprake zijn van drie rijstroken. Ter
hoogte van de weefstrook tussen aansluiting Houten en knooppunt
Lunetten zal sprake zijn van 4 rijstroken.
Artikel II
In
artikel 2, derde lid, van de Spoedwet wegverbreding is bepaald dat een
krachtens het tweede lid vastgestelde algemene maatregel van bestuur
niet eerder in werking treedt dan vier weken na de datum van uitgifte
van het Staatsblad waarin hij is geplaatst. Artikel II bepaalt dat het
besluit in werking treedt met ingang van de eerste dag van de tweede
kalendermaand na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het
wordt geplaatst.
De
Minister van Verkeer en
Waterstaat,
C. M. P.
S. Eurlings
XHistnoot
Het advies van de Raad van
State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid
j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat
het zonder meer instemmend
luidt.