Besluit van 31 maart 2007, houdende wijziging van het Binnenschepenbesluit in verband met de uitbreiding van de lijst van binnenwateren van het communautaire net in bijlage I bij Richtlijn 82/714/EEG van de Raad van 4 oktober 1982 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (L301) ingevolge de toetreding van een aantal nieuwe lidstaten tot de Europese Unie

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 9 januari 2007, nr. HDJZ/SCH/2006-2048, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op bijlage II, onderdeel 8, onder E, onder 2, van de Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden bij het Verdrag tot toetreding van Tsjechië, Estland, Cyprus, Letland, Litouwen, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Slowakije tot de Europese Unie (PbEU 2003, L236), alsmede gelet op de bijlage, onderdeel C, onder 1, van richtlijn nr. 2006/103/EG van de Raad van de Europese Unie tot wijziging van een aantal richtlijnen op het gebied van het vervoersbeleid, in verband met de toetreding van Bulgarije en Roemenië (PbEU 2006, L363) en artikel 58, eerste lid, van de Binnenschepenwet;

De Raad van State gehoord (advies van 18 januari 2007, nr. W09.07.0003/IV);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 26 maart 2007, nr. HDJZ/SCH/2007-125, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Binnenschepenbesluit wordt als volgt gewijzigd:

Aan bijlage I wordt toegevoegd:

Polen

Zone 1:

– Het deel van de Pomorska-baai ten zuiden van de lijn tussen Nord Perd op het eiland Rugen en de vuurtoren Niechorze,

– het deel van de Gdańska-baai ten zuiden van de lijn tussen de vuurtoren Hel en het baken dat de toegang tot de haven van Baltijsk markeert.

Zone 2:

– Szczecin-baai,

– Kamień-baai,

– Wisla-baai,

– Puck-baai,

– Wloclawski-reservoir,

– Śniardwy-meer,

– Niegocin-meer,

– Mamry-meer.

Zone 3:

– Biebrza vanaf de monding van het Augustowskikanaal tot de monding van de Narwia,

– Brda vanaf de verbinding met het Bydgoski-kanaal in Bydgoszcz tot de monding van de Wisla,

– Bug vanaf de monding van de Muchawiec tot de monding van de Narwia,

– Dąbie-meer tot de grens met de binnenzee,

– Augustowski-kanaal vanaf de verbinding met de Biebrza tot de staatsgrens, samen met de meren die langs dit kanaal liggen,

– Bartnicki-kanaal vanaf het Ruda Woda-meer tot het Bartężek-meer, samen met het Bartężek-meer,

– Bydgoski-kanaal,

– Elbląski-kanaal vanaf het Druzno-meer tot het Jeziorakmeer en het Szeląg Wielki-meer, samen met die meren en met de meren die langs het kanaal liggen, en een zijkanaal in de richting van Zalewo vanaf het Jeziorak-meer tot en met het Ewingi-meer,

– Gliwicki-kanaal samen met het Kędzierzyński-kanaal,

– Jagielloński-kanaal vanaf de verbinding met de Elbląg tot de Nogat,

– Lączański-kanaal,

– Ślesiński-kanaal met de meren langs de loop van dit kanaal en het Goplomeer,

– Żerański-kanaal,

– Martwa Wisla vanaf de Wisla in Przegalina tot de grens met de binnenzee,

– Narew vanaf de monding van de Biebrza tot de monding van de Wisla, samen met het Zegrzyński-meer,

– Nogat vanaf de Wisla tot de monding van de Wislabaai,

– (bovenloop van de) Noteæ-rivier vanaf het Goplo-meer tot de verbinding met het Górnonotecki-kanaal en de (benedenloop van de) Noteæ vanaf de verbinding met het Bydgoski-kanaal tot de monding van de Warta,

– Nysa Lużycka vanaf Gubin tot de monding van de Odra,

– Odra vanaf Racibórz tot de verbinding met de oostelijke Odra die overgaat in de Regalica vanaf de Klucz-Ustowo-doorsteek, samen met die rivier en de zijtakken ervan naar het Dąbie-meer, alsmede een zijtak van de Odra vanaf de sluis van Opatowice tot de sluis in Wroclaw,

– westelijke Odra vanaf een dam in Widuchowa (704,1 km van de Odra) tot een grens met de binnenzee, samen met de zijtakken en de Klucz-Ustowo-doorsteek die de oostelijke met de westelijke Odra verbindt,

– Parnica en de Parnica-doorsteek vanaf de westelijke Odra tot een grens met de binnenzee,

– Pisa vanaf het Roś-meer tot de monding van de Narew,

– Szkarpawa vanaf de Wisla tot de monding van de Wislabaai,

– Warta vanaf de baai van Ślesiński tot de monding van de Odra,

– Wielkie Jeziora Mazurskie-systeem, dat de meren omvat die worden verbonden door de rivieren en kanalen die de hoofdroute uitmaken tussen het Roś-meer (inclusief) in Pisz en het Węgorzewski-kanaal (inclusief dat kanaal) in Węgorzewo, samen met de volgende meren:

Seksty, Mikolajskie, Talty, Taltowisko, Kotek, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Boczne, Tajty, Kisajno, Dargin, Labap, Kirsajty en Święcajty, samen met het Giżycki-, het Niegociński- en het Piękna Góra-kanaal, alsmede een zijtak vanaf het Ryńskie-meer (inclusief) in Ryn tot het Nidzkiemeer (tot 3 km, waar een grens is getrokken met het reservaat van het Nidzkie-meer), samen met de volgende meren: Beldany, Guzianka Mala en Guzianka Wielka,

– Wisla vanaf de monding van de Przemsza tot de verbinding met het Lązański-kanaal en vanaf de monding van dat kanaal in Skawina tot de monding van de Wisla tot aan de baai van Gdańsk, met uitsluiting van het Wloclawski-reservoir.

Zone 4:

– Alle overige waterwegen, niet genoemd onder zones 1, 2 en 3.

Tsjechië

Zone 2:

– Dam Lipno-meer.

Zone 3:

– Labe: van de sluis Ústí nad Labem-Střekov tot de sluis Lovosice,

– Dam-meren: Baška, Brnĕnská (Kníničky), Horka (Stráž pod Ralskem), Hracholusky, Jesenice, Nechranice, Olešná, Orlík, Pastviny, Plumov, Rozkoš, Seč, Skalka, Slapy, Trĕlicko, Žermanice,

– Panden: Oleksovice, Svĕt, Velké Dářko.

Zone 4:

– Alle overige waterwegen, niet genoemd onder zones 1, 2 en 3.

Hongarije

Zone 2:

– Balaton-meer.

Zone 3:

– Donau: van rkm 1812 tot rkm 1433,

– Donau Moson: van rkm 14 tot rkm 0,

– Donau Szentendre: van rkm 32 tot rkm 0,

– Donau Ráckeve: van rkm 58 tot rkm 0,

– Tisza (rivier): van rkm 685 tot rkm 160,

– Dráva (rivier): van rkm 198 tot rkm 70,

– Bodrog (rivier): van rkm 51 tot rkm 0,

– Kettős Körös (rivier): van rkm 23 tot rkm 0,

– Hármas Körös (rivier): van rkm 91 tot rkm 0,

– Sió-kanaal: van rkm 23 tot rkm 0,

– Velence-meer,

– Fertő-meer.

Zone 4:

– Alle overige waterwegen, niet genoemd onder zones 2 en 3.

Slowakije

Zone 3:

– Donau: van Devín (km 1880,26) tot de Slowaaks-Hongaarse grens.

Zone 4:

– Alle overige waterwegen, niet genoemd onder zone 3.

Litouwen

Zone 4:

– Het volledige Litouwse waterwegennet.

Bulgarije

Zone 3:

– Donau: van rkm 845,650 tot rkm 374,100.

Roemenië

Zone 3:

– Donau: van de grens tussen Servië en Montenegro en Roemenië (km 1075) tot de Zwarte Zee op de Sulina-arm,

– Donau-Zwarte Zee-kanaal (64,410 km lengte): van de verbinding met de Donau op km 299,300 van de Donau te Cernavodă (respectievelijk km 64 en km 410 van het kanaal), tot de haven van Constanta Zuid – Agigea (km «0» van het kanaal),

– kanaal Poarta Albă-Midia Năvodari (34,600 km lengte): van de verbinding met het Donau-Zwarte Zee-kanaal op km 29 en km 410 te Poarta Albă (respectievelijk km 27 en km 500 van het kanaal) naar de haven van Midia (km «0» van het kanaal).

Zone 4:

– Alle overige waterwegen, niet genoemd onder zone 3.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

’s-Gravenhage, 31 maart 2007

Beatrix

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

Uitgegeven de negentiende april 2007

De Minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Aanleiding tot de wijziging

Het onderhavige besluit strekt tot implementatie van een wijziging in bijlage I bij Richtlijn 82/714/EEG van de Raad van 4 oktober 1982 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (L301) (hierna: richtlijn nr. 82/741/EEG) in verband met de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 en 2007. Door deze uitbreiding was het noodzakelijk om de lijst van binnenwateren van het communautaire net, ingedeeld in zones 1,2,3 en 4, die als bijlage I bij die richtlijn is opgenomen, aan te vullen met de binnenwateren van de nieuwe lidstaten. Het onderhavige besluit voorziet in de desbetreffende wijziging van bijlage I bij het Binnenschepenbesluit.

Dat deze implementatie voor een deel vrij laat plaatsvindt heeft geen nadelige gevolgen. De vermelding in het Binnenschepenbesluit van de zonering in de andere lidstaten volgt weliswaar uit artikel 1 van de bovengenoemde richtlijn maar heeft een louter informatief karakter.

Administratieve lasten

De wijzigingen in het onderhavige besluit leiden niet tot informatieverplichtingen en hebben daarom geen gevolgen voor de administratieve lasten van de burgers of het bedrijfsleven. Derhalve is het besluit niet voorgelegd aan het Adviescollege voor de toetsing van administratieve lasten.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

Ingevolge de uitbreidingen van de Europese Unie in 2004 en 2007, bij de Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden bij het Verdrag tot toetreding van Tsjechië, Estland, Cyprus, Letland, Litouwen, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië en Slowakije tot de Europese Unie (PbEU 2003, L236) en bij de Akte van toetreding van Bulgarije en Roemenië (PbEU 2005, L157), is bijlage I van richtlijn 82/714/EEG aangevuld met de waterwegen van Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije en Litouwen. Om die reden dient bijlage I van het Binnenschepenbesluit eveneens met dezelfde waterwegen te worden aangevuld.

Artikel II

Aangezien het opnemen in de Nederlandse wetgeving van de binnenwateren van de nieuwe lidstaten volgens de Europese zone-indeling als zodanig geen praktische gevolgen heeft is het niet nodig om aan Artikel II terugwerkende kracht te geven.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven