Besluit van 13 juli 2006, houdende wijziging van het Voertuigreglement ter implementatie van richtlijn 2005/49/EG van de Commissie van 25 juli 2005 (PbEU L 194) tot wijziging van Richtlijn 72/245/EEG van de Raad betreffende door voertuigen veroorzaakte radiostoring (elektromagnetische compatibiliteit) en van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, met het oog op hun aanpassing aan de technische vooruitgang

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 30 mei 2006, nr. HDJZ/AWW/2006-749, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Gelet op richtlijn 2005/49/EG van de Commissie van 2  juli 2005 (PbEU L 194) tot wijziging van Richtlijn 72/245/EEG van de Raad betreffende door voertuigen veroorzaakte radiostoring (elektromagnetische compatibiliteit) en van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, met het oog op hun aanpassing aan de technische vooruitgang en de artikelen 22, eerste lid, 26, eerste lid en 34, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994;

De Raad van State gehoord (advies van 5 juli 2006, nr. W09.06.0181/V );

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 10 juli 2006, nr. HDJZ/AWW/2006-1074, Hoofddirectie Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Voertuigreglement wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a wordt geletterd a1.

2. Voor onderdeel a1 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

a. 24 GHz-kortbereikradarapparatuur: 24 GHz-kortbereikradarapparatuur als bedoeld in bijlage I, onder punt 2.1.13, van richtlijn 72/245/EEG;

B

Aan artikel 1a.14, wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Met ingang van 1 juli 2013 is het verboden personenauto’s, bedrijfsauto’s of aanhangwagens die met 24 GHz-kortbereikradarapparatuur zijn uitgerust in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2006. Indien het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst wordt uitgegeven na 30 juni 2006, treedt dit besluit in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin het wordt geplaatst.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

histnoot

’s-Gravenhage, 13 juli 2006

Beatrix

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Uitgegeven de vijftiende augustus 2006

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen

Het voorliggende besluit strekt uitsluitend tot implementatie van richtlijn 2005/49/EG van de Commissie van 25 juli 2005 (PbEU L 194) tot wijziging van Richtlijn 72/245/EEG van de Raad betreffende door voertuigen veroorzaakte radiostoring (elektromagnetische compatibiliteit) en van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, met het oog op hun aanpassing aan de technische vooruitgang. Richtlijn 72/245/EEG is een van de bijzondere richtlijnen van de bij Richtlijn 70/156/EEG vastgestelde typegoedkeuringsprocedure. De richtlijnen nrs. 72/245/EEG en 70/156/EEG zijn reeds geïmplementeerd in het Voertuigreglement.

De Commissie heeft bij Beschikking 2004/545/EG van de Commissie van 8 juli 2004 en Beschikking 2005/50/EG van de Commissie van 17 januari 2005, het gebruik van twee frequentiebanden, de 79 GHz-band en de 24 GHz-band, van het radiospectrum geharmoniseerd. Deze maatregelen hebben als doel de veiligheid van voertuigen te verbeteren door de ontwikkeling en introductie van technologieën die gebruik maken van kortbereikradarapparatuur voor voertuigen te stimuleren.

De 79 GHz-radiospectrumband blijkt op lange termijn de meest geschikte band voor de ontwikkeling en introductie van kortbereikradarapparatuur voor motorvoertuigen te zijn. Derhalve werd deze band bij Beschikking 2004/545/EG op interferentievrije en onbeschermde basis aangewezen en beschikbaar gesteld voor kortbereikradarapparatuur voor motorvoertuigen. De technologie op het gebied van de 79 GHz-band is evenwel nog in ontwikkeling en op kosteneffectieve basis niet onmiddellijk beschikbaar. Beschikking 2005/50/EG staat het in de tijd beperkte gebruik van de 24 GHz-radiospectrumband voor kortbereikradarapparatuur voor motorvoertuigen toe. De technologie die van deze frequentieband gebruik maakt, is op korte termijn tegen een redelijke prijs beschikbaar, zodat snel kan worden nagegaan of de introductie van kortbereikradarapparatuur voor motorvoertuigen de verkeersveiligheid ten goede zal komen. De 24 GHz-band biedt zodoende een tijdelijke oplossing om vroege introductie van kortbereikradar voor motorvoertuigen in de Gemeenschap mogelijk te maken.

Beschikking 2005/50/EG staat het gebruik van 24 GHz-kortbereikradarapparatuur onder voorwaarden toe en bepaalt dat deze mogelijkheid uiterlijk 30 juni 2013 afloopt. Ingevolge Beschikking 2005/50/EG dienen de lidstaten een systeem in te richten om het aantal met 24 GHz-kortbereikradarapparatuur uitgeruste voertuigen op hun grondgebied vast te stellen. Richtlijn nr. 72/245/EEG wordt met inwerkingtreding van richtijn nr. 2005/49/EG dienovereenkomstig aangepast. Ter voldoening aan richtlijn nr. 2005/49/EG wordt aan het Voertuigreglement een definitie van 24 GHz-kortbereikradarapparatuur toegevoegd, alsmede een communautair verkoopverbod dat ingaat op 1 juli 2013.

Het Voertuigreglement maakt gebruik van dynamische verwijzingen, waardoor inhoudelijke implementatie van de overige bepalingen van richtlijn nr. 2005/49/EG niet nodig is. Ter voldoening aan artikel 1.7, eerste lid, van het Voertuigreglement wordt de totstandkoming van richtlijn nr. 2005/49/EG bekendgemaakt in de Staatscourant.

Dit besluit heeft geen noemenswaardige bedrijfs- of milieueffecten als bedoeld in de bedrijfseffecten- en milieueffectentoets.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Aan de begripsbepalingen in het Voertuigreglement wordt een definitie toegevoegd van 24 GHz-kortbereikradarapparatuur. Het gaat hierbij om in motorvoertuigen aangebrachte apparatuur waarmee radartoepassingen kunnen worden gerealiseerd ter vermindering van de gevolgen van botsingen en ter verhoging van de verkeersveiligheid, zoals afstandmeetsystemen. Ingevolge richtlijn 72/245/EG (bijlage I, punt 2.1.13) dient deze apparatuur te voldoen aan de prestatie-eisen van artikel 4, van beschikking 2005/50/EG van de Commissie van 17 januari 2005 inzake de harmonisatie van de 24 GHz-radiospectrumband voor in de tijd beperkt gebruik door kortbereikradarapparatuur voor motorvoertuigen in de Gemeenschap (PbEU L 21).

Artikel I, onderdeel B

Overeenkomstig richtlijn nr. 2005/49/EG wordt aan het Voertuigreglement een verkoopverbod toegevoegd. Met ingang van 1 juli 2013 is het verboden om voertuigen die zijn uitgerust met 24 GHz-kortbereikradarapparatuur in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2006. Indien het Staatsblad waarin dit besluit wordt geplaatst wordt uitgegeven na 30 juni 2006, treedt dit besluit in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin dit wordt geplaatst

Transponeringstabel

In onderstaande transponeringstabel is aangegeven op welke wijze richtlijn nr. 2005/49/EG is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving.

Artikel(lid) richtlijn 2005/49/EG

Implementatie

artikel 1

artikel 1.1, onderdeel a, van het Voertuigreglement en bekendmaking van richtlijn nr. 2005/49/EG tot wijziging van de richtlijnen nrs. 72/245/EEG en 70/156/EEG in de Staatscourant op basis van artikel 1.7 van het Voertuigreglement

artikel 2

bekendmaking van richtlijn nr. 2005/49/EG tot wijziging van de richtlijnen nrs. 72/245/EEG en 70/156/EEG in de Staatscourant op basis van artikel 1.7 van het Voertuigreglement

artikel 3, eerste lid, onder a

bekendmaking van richtlijn nr. 2005/49/EG tot wijziging van de richtlijnen nrs. 72/245/EEG en 70/156/EEG in de Staatscourant op basis van artikel 1.7 van het Voertuigreglement

artikel 3, eerste lid, onder b

behoeft geen implementatie (optionele bepaling waarvan Nederland geen gebruik maakt)

artikel 3, tweede lid

artikel 1a.14, derde lid, van het Voertuigreglement

artikelen 4, 5 en 6

behoeven geen implementatie

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs


XHistnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven