Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | Staatsblad 2006, 257 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | Staatsblad 2006, 257 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 11 januari 2006, nr. DJZ2005220308, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving;
Gelet op artikel 2 van de Woningwet;
De Raad van State gehoord (advies van 2 februari 2006, no. W08.06.0006/V);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 2 mei 2006, nr. DJZ2006259979, Directie Juridische Zaken, Afdeling Wetgeving;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Bouwbesluit 2003 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.1, eerste lid, komt de definitie van «gebruiksfunctie die bijzonder gevoelig is voor luchtvaartlawaai» te luiden:
gebruiksfunctie die bijzonder gevoelig is voor luchtvaartlawaai: gebruiksfunctie in een gebouw waarvoor krachtens de Luchtvaartwet of de Wet luchtvaart een ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting van de uitwendige scheidingsconstructie geldt met betrekking tot structureel uitgevoerd nachtelijk vliegverkeer vanwege een luchtvaartterrein of de luchthaven Schiphol;.
De na artikel 2.145 opgenomen tabel 2.145.2 wordt vervangen door:
gebruiksfunctie | leden van toepassing | grenswaarden | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
subbrandcompartiment | rookcompartiment | tijdelijke bouw | rookcompartiment | ||||||||||||||||||||||||||
artikel | 2.147 | 2.148 | 2.149 | 2.148 | |||||||||||||||||||||||||
lid | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 6 | ||||||||||||||
[m2] | [–] | [m2] | [m] | ||||||||||||||||||||||||||
1 | Woonfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||
a | woonfunctie van een woonwagen | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |||||||||||||
b | woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m2, niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen | – | – | 1 | – | – | – | – | – | – | 1 | – | – | – | – | – | |||||||||||||
c | woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van meer dan 500 m2, niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen | – | – | 1 | 2 | – | – | – | – | 7 | 1 | – | 500 | – | – | – | |||||||||||||
d | woonfunctie, gelegen in een woongebouw | 1 | 2 | 1 | 2 | – | – | – | – | 7 | 1 | – | 800 | – | – | – | |||||||||||||
bij bezettingsgraadklasse | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | ||||||||||||||
2 | Bijeenkomstfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||
a | bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | n.t. | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | n.t. | n.t. | n.t. | 30 | 75 | n.t. | n.t. | n.t. | – | |
b | bijeenkomstfunctie voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar of 24-uurs opvang | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 75 | 75 | 75 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | – | |
c | andere bijeenkomstfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | – | |
3 | Celfunctie | 1 | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | |||||||||||||||||
1 ruimte voor bezoekers | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | – | |||||||||||||
2 ruimte waarin een cellenblok ligt | 50 | 50 | 50 | 50 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | – | |||||||||||||
3 andere ruimte | 120 | 300 | 750 | 1000 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | – | |||||||||||||
4 | Gezondheidszorgfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||
a | gezondheidszorgfunctie voor aan bed gebonden patiënten | 1 | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | 2 | |||||||||||||||||
1 ruimte voor bezoekers | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | 40 | |||||||||||||
2 andere ruimte | 120 | 300 | 750 | 1000 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | 30 | |||||||||||||
b | andere gezondheidszorgfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | 2 | |||||||||||||||||
1 ruimte voor bezoekers | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | 40 | |||||||||||||
2 andere ruimte | 120 | 300 | 750 | 1000 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | 40 | |||||||||||||
5 | Industriefunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | 1000 | 1000 | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | 0,2 | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | – | |
6 | Kantoorfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | 1000 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | 40 | |
7 | Logiesfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||
a | logiesfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m2, niet gelegen in een logiesgebouw | – | – | 1 | – | 3 | 4 | 5 | – | – | – | 2 | – | – | – | – | – | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | – | |
b | andere logiesfunctie | 1 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 500 | 500 | 500 | 500 | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | – | |
8 | Onderwijsfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 9,2 | 3,7 | 1,5 | n.t. | n.t. | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | – | |
9 | Sportfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | 1000 | 1000 | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | 0,2 | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | – | |
10 | Winkelfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | 1000 | 1000 | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | 0,2 | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | – | |
11 | Overige gebruiksfunctie | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 7 | – | 2 | 120 | 300 | 750 | 1000 | 1000 | 9,2 | 3,7 | 1,5 | 0,6 | 0,2 | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | – | |
12 | Bouwwerk geen gebouw zijnde | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
De na artikel 2.150 opgenomen tabel wordt vervangen door:
gebruiksfunctie | leden van toepassing | grenswaarden | |||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
verblijfsruimte | rookcompartiment | verblijfsruimte | rookcompartiment | ||||||||||||||||||||||||||||||
artikel | 2.151 | 2.152 | 2.151 | 2.152 | |||||||||||||||||||||||||||||
lid | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | |||||||||||||||
[m] | [-] | [m2] | [m2] | [-] | [m2] | ||||||||||||||||||||||||||||
1 | Woonfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
a | woonfunctie gelegen in een woongebouw | 1 | – | – | – | – | – | 1 | – | – | – | – | – | – | – | – | 800 | – | – | ||||||||||||||
b | woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1.000 m2, niet gelegen in een woongebouw en niet van een woonwagen | 1 | – | – | – | – | – | 1 | – | – | – | – | – | – | – | – | 500 | – | – | ||||||||||||||
c | andere woonfunctie | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | ||||||||||||||
2 | Bijeenkomstfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
a | bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 40 | 2,77 | 80 | 600 | 1,85 | 120 | ||||||||||||||
b | andere bijeenkomstfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 40 | 1,49 | 200 | 1125 | 1 | 300 | ||||||||||||||
3 | Celfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,62 | 480 | 2000 | 0,42 | 720 | ||||||||||||||
4 | Gezondheidszorgfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,62 | 480 | 2000 | 0,42 | 720 | ||||||||||||||
5 | Industriefunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 50 | 0,29 | 1200 | 2000 | 0,2 | 1800 | ||||||||||||||
6 | Kantoorfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,62 | 480 | 2000 | 0,42 | 720 | ||||||||||||||
7 | Logiesfunctie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
a | logiesfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 1.000 m2, niet gelegen in een logiesgebouw | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | – | – | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,62 | 480 | – | – | 720 | ||||||||||||||
b | andere logiesfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,62 | 480 | 1000 | 0,42 | 720 | ||||||||||||||
8 | Onderwijsfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 40 | 1,49 | 200 | 1125 | 1 | 300 | ||||||||||||||
9 | Sportfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,29 | 1200 | 3000 | 0,2 | 1800 | ||||||||||||||
10 | Winkelfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,29 | 1200 | 2000 | 0,2 | 1800 | ||||||||||||||
11 | Overige gebruiksfunctie | – | 2 | 3 | 4 | 5 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 50 | 0,29 | 1200 | 2000 | 0,2 | 1800 | ||||||||||||||
12 | Bouwwerk geen gebouw zijnde | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
De na artikel 2.153 opgenomen tabel wordt vervangen door:
gebruiksfunctie | leden van toepassing | grenswaarden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
veilige plaats | algemeen | uit rookcompartiment | uit subbrandcompartiment | vluchttrappenhuis | tijdelijk bouwwerk | rookcompartiment | ||||||||||||||||||||||||||||||
artikel | 2.154 | 2.155 | 2.156 | 2.157 | 2.158 | 2.159 | 2.156 | |||||||||||||||||||||||||||||
lid | 1 | 2 | 3 | * | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | * | * | 5 | 6 | 7 | ||||||||||
[m2] | [m2] | [m] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Woonfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | woonfunctie van een woonwagen | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |||||||||
b | andere woonfunctie | 1 | – | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | – | – | – | – | – | 11 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | – | – | – | – | – | |||||||||
bij bezettingsgraadklasse | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | ||||||||||||||||||||||||||
2 | Bijeenkomstfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | 30 | 75 | n.t. | n.t. | n.t. | 120 | 300 | n.t. | n.t. | n.t. | 30 | |
b | bijeenkomstfunctie voor kinderopvang van kinderen van jonger dan 4 jaar | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 5 | |
c | andere bijeenkomstfunctie voor kinderopvang | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 15 | |
d | andere bijeenkomstfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 30 | |
3 | Celfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 rookcompartiment voor bezoekers | – | – | 3 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 30 | ||
2 ander rookcompartiment | – | – | 3 | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | 1800 | n.t. | 30 | ||
4 | Gezondheidszorgfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | gezondheidszorgfunctie voor aan bed gebonden patiënten | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | – | 8 | – | 10 | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | ||||||||||||
1 rookcompartiment voor bezoekers | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | – | |||||||||||||||||||||||||
2 ander rookcompartiment | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | 1800 | n.t. | – | |||||||||||||||||||||||||
b | andere gezondheidszorgfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | ||||||||||||
1 rookcompartiment voor bezoekers | 30 | 75 | 187,5 | n.t. | n.t. | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 30 | |||||||||||||||||||||||||
2 ander rookcompartiment | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | n.t. | 30 | |||||||||||||||||||||||||
5 | Industriefunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | – | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
6 | Kantoorfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | 30 | 75 | 187,5 | 450 | n.t. | 120 | 300 | 750 | 1800 | n.t. | 30 | |
7 | Logiesfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | logiesfunctie met een gebruiksoppervlakte van meer dan 500 m2 | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | 9 | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 750 | 750 | 750 | 750 | n.t. | 20 | |
b | logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m2 | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | 9 | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 750 | 750 | 750 | 750 | n.t. | 20 | |
c | logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m2 | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
8 | Onderwijsfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | – | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | – | – | – | – | – | 120 | 300 | 750 | n.t. | n.t. | 15 | |
9 | Sportfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | * | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
10 | Winkelfunctie | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | – | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
11 | Overige gebruiksfunctie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | overige gebruiksfunctie voor het personenvervoer | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | – | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
b | overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen | 1 | 2 | – | – | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | * | – | 30 | 75 | 187,5 | 450 | 1125 | 120 | 300 | 750 | 1800 | 4500 | 30 | |
c | andere overige gebruiksfunctie | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |
12 | Bouwwerk geen gebouw zijnde | 1 | 2 | – | * | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 11 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
In artikel 3.3, eerste lid, wordt na «Luchtvaartwet» ingevoegd: respectievelijk krachtens de Wet luchtvaart.
Artikel 4.21, vijfde lid, komt te luiden:
5. Het eerste lid geldt niet indien ten minste 55% van de gebruiksoppervlakte toilet-, bad-, of technische ruimte is.
De na artikel 4.40 opgenomen tabel wordt vervangen door:
gebruiksfunctie | leden van toepassing | grenswaarden | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
aanwezigheid | bereikbaarheid | afmetingen | inrichting | aanwezigheid | |||||||||||
artikel | 4.41 | 4.42 | 4.43 | 4.44 | 4.41 | ||||||||||
lid | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 | * | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | ||
[n] | [m2] | [m2] | |||||||||||||
1 | Woonfunctie | ||||||||||||||
a | woonfunctie gelegen in een woongebouw | 1 | 2 | – | – | – | 1 | – | * | 1 | – | 1 | 165 | – | |
b | woonfunctie van een woonwagen | 1 | – | – | – | – | – | – | * | – | – | 1 | – | – | |
c | woonfunctie niet gelegen in een woongebouw | 1 | – | – | – | – | – | – | * | 1 | – | 1 | – | – | |
2 | Bijeenkomstfunctie | ||||||||||||||
a | bijeenkomstfunctie voor kinderopvang | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | – | 2 | – | – | 225 | |
b | bijeenkomstfunctie voor alcoholgebruik | 1 | – | – | – | 5 | – | 2 | * | 1 | – | 2 | – | – | |
c | bijeenkomstfunctie voor het aanschouwen van sport | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | – | – | 150 | |
d | andere bijeenkomstfunctie | 1 | – | – | – | 5 | – | – | * | 1 | – | 2 | – | – | |
3 | Celfunctie | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | – | – | – | – | 450 | |
4 | Gezondheidszorgfunctie | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | – | – | 450 | |
5 | Industriefunctie | ||||||||||||||
a | van lichte constructie | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |
b | andere industriefunctie | 1 | – | – | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | 2 | – | – | |
6 | Kantoorfunctie | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | – | – | 450 | |
7 | Logiesfunctie | 1 | 2 | – | – | – | – | – | * | 1 | – | 1 | 200 | – | |
8 | Onderwijsfunctie | – | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | – | – | 225 | |
9 | Sportfunctie | 1 | – | 3 | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | 2 | – | – | |
10 | Winkelfunctie | 1 | – | – | 4 | 5 | – | – | * | 1 | – | 2 | – | – | |
11 | overige gebruiksfunctie | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |
12 | Bouwwerk geen gebouw zijnde | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
De na artikel 5.11 opgenomen tabel wordt vervangen door:
gebruiksfunctie | leden van toepassing | grenswaarden | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
enerigiepresatiecoëfficiënt | bepalingsmethode | verbouw | energiepresatiecoëfficiënt | |||||||
artikel | 5.12 | 5.13 | 5.14 | 5.12 | ||||||
lid | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1+2 | ||
[–] | ||||||||||
1 | Woonfunctie | |||||||||
a | woonfunctie van een woonwagen | – | – | – | – | – | – | – | – | |
b | woonfunctie gelegen in een woongebouw | – | 2 | 3 | 1 | – | 1 | 2 | 0,8 | |
a | andere woonfunctie | 1 | – | 3 | 1 | – | 1 | 2 | 0,8 | |
2 | Bijeenkomstfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 2,2 | |
3 | Celfunctie | |||||||||
a | celfunctie niet gelegen in heen cellengebouw | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,9 | |
b | celfunctie gelegen in een cellengebouw | – | 2 | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,9 | |
4 | Gezondheidszorgfunctie | |||||||||
a | gezondheidszorgfunctie voor aan bed gebonden patiënten | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 3,6 | |
b | andere gezondheidszorgfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,5 | |
5 | Industriefunctie | – | – | – | – | – | – | – | – | |
6 | Kantoorfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,5 | |
7 | Logiesfunctie | – | ||||||||
a | onverwarmde logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw | – | – | – | – | – | – | – | – | |
b | verwarmde logiesfunctie niet gelegen in een logiesgebouw | 1 | – | 3 | 1 | – | 1 | 2 | 1,4 | |
c | logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw | – | 2 | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,9 | |
8 | Onderwijsfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,4 | |
9 | Sportfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 1,8 | |
10 | Winkelfunctie | 1 | – | 3 | – | 2 | 1 | 2 | 3,4 | |
11 | Overige gebruiksfunctie | – | – | – | – | – | – | – | – | |
12 | Bouwwerk geen gebouw zijnde | – | – | – | – | – | – | – | – |
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
histnootDe Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
S. M. Dekker
Uitgegeven de zesde juni 2006
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
Dit besluit strekt tot hernieuwde vaststelling van de wijziging van het Bouwbesluit 2003 inzake de aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt voor tot bewoning bestemde gebouwen en enkele andere wijzigingen. Tevens worden in dit besluit een tweetal artikelen van het Bouwbesluit 2003 gewijzigd als gevolg van de wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol (Stb. 2002, 374).
De wijziging van het Bouwbesluit 2003 inzake de aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt voor tot bewoning bestemde gebouwen en enkele andere wijzigingen, zoals deze is vastgesteld en gepubliceerd (Stb. 2005, 528) en op 1 januari 2006 in werking getreden, is ten onrechte niet genotificeerd. Sedert de Securitel-affaire is het beleid dat een dergelijk onvolkomen besluit wordt vervangen door een gelijkluidend besluit dat wel genotificeerd is. Dit wordt gerealiseerd door het opnieuw vaststellen van de eerdere wijziging van het Bouwbesluit 2003.
Hieronder is de toelichting bij het eerdere besluit opgenomen.
De onderhavige wijziging van het Bouwbesluit 2003 bevat een aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt voor tot bewoning bestemde gebouwen en enkele correcties op het besluit van 17 december 2004, houdende wijziging van het Bouwbesluit 2003 (wijzigingen in verband met het opnemen van de subgebruiksfunctie kinderopvang, het dereguleren van de onderwijsfunctie en enkele andere wijzigingen van het Bouwbesluit 2003, Stb. 2005, 1).
De aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt voor tot bewoning bestemde gebouwen van 1,0 naar 0,8 is reeds aangekondigd in de behandeling van de VROM-begroting in de Tweede Kamer in november 2003 en bevestigd in de brief inzake de modernisering bouwregelgeving aan de Tweede Kamer van 23 mei 2005 (Kamerstukken II 2004/2005, 28 325, nr. 17).
Voorts is na publicatie gebleken dat met de inwerkingtreding van het zeer omvangrijke wijzigingsbesluit van 17 december 2004 een (beperkt) aantal onvolkomenheden correctie behoeft. Vanuit de praktijk is aangegeven dat het wenselijk is deze correcties zo snel mogelijk na inwerkingtreding op 1 september 2005 van genoemd wijzigingsbesluit door te voeren.
2. Aanscherping energieprestatiecoëfficiënt
Dit besluit voorziet in een aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt (EPC) voor tot bewoning bestemde gebouwen van 1,0 naar 0,8. Deze aanscherping is gericht op het verder terugdringen van het energiegebruik voor verwarming, mechanische ventilatie, warmwatergebruik, koeling, bevochtiging en verlichting van nieuwe woningen, waarmee een verdere bijdrage geleverd wordt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Reeds in 2003 zijn de resultaten van een regeleffecttoets voor deze aanscherping voorgelegd aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB). Het OPB heeft destijds, vanwege de ongunstige kosteneffectiviteit, geadviseerd om af te zien van aanscherping per 1 januari 2004.
Uit vervolgonderzoek (rapport Regeleffecttoets aanscherping EPC, DHV, mei 2005) blijkt dat als gevolg van (installatie)technische ontwikkelingen én de hogere energieprijzen een kostenneutrale aanscherping thans wel mogelijk is. De gemiddelde reductie in de CO2-uitstoot per woning is bij aanscherping van de EPC van 1,0 naar 0,8 begroot op ca. 510 kg per jaar, hetgeen bij een jaarlijkse bouwproductie van 80.000 woningen overeenkomt met een reductie van ca. 40.800 ton CO2-uitstoot per jaar.
Op basis van de gehanteerde uitgangspunten wordt verwacht dat de initiële extra investeringen voor bouwkosten – afhankelijk van de keuze van maatregelen en het type woning – tussen de 0,5% en 3% bedragen. Voor de koopprijs van woningen bedragen de initiële meerkosten minder dan 1%. Deze kosten worden in de loop van de tijd terugverdiend door de lagere energiekosten vergeleken met de energiekosten bij een EPC van 1,0.
Aangezien dergelijke kosteneffectieve maatregelen in de regel snel ingang vinden in de bouwpraktijk en daarmee tot schaalvoordelen in de productie leiden wordt een verdere kostendaling verwacht.
Richtlijn 2002/91/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2002 betreffende de energieprestatie van gebouwen (EPBD) richt zich mede op het vaststellen van energieprestatie-eisen. Nederland heeft aan artikel 4, eerste lid, van de EPBD nu reeds voldaan doordat in het Bouwbesluit 2003 (en daarvoor in het Bouwbesluit uit 1991) al sedert 1995 een energieprestatiecoëfficiënt is opgenomen. Met de aanscherping van de EPC wordt dit onderdeel van de EPBD op een hoger niveau ingevuld.
Het ontwerpbesluit is op 28 december 2005 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen, notificatienummer 2005/0736/NL, ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217).
De meeste artikelen in dit wijzigingsbesluit bevatten mogelijk technische voorschriften in de zin van deze richtlijn (notificatierichtlijn). Met een beroep op de gelijkwaardigheidsbepaling (artikel 1.5 van het Bouwbesluit 2003) zullen deze voorschriften niet tot een situatie behoeven te leiden waarin het vrije verkeer van goederen op een niet gerechtvaardigde of discriminerende wijze wordt belemmerd. Door de Commissie zijn geen opmerkingen gemaakt.
Melding aan het Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie, ingevolge artikel 2, negende lid, van de op 15 april 1994 te Marrakech tot stand gekomen Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235) heeft niet plaatsgevonden nu er in casu geen sprake is van significante gevolgen voor de handel.
4. Gevolgde procedure en inspraak
De in dit besluit opgenomen correcties op het wijzigingsbesluit van 17 december 2004 zijn aanbevolen door de Dereguleringscommissie Bouwbesluit 2003.
Dit ontwerpbesluit is besproken in het OPB.
Het OPB heeft kennisgenomen van de hierboven genoemde brief van 23 mei jl. en realiseert zich dat politieke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Het OPB is in meerderheid tegen aanscherping per 1 januari 2006.
5. Toetsing administratieve lasten
Dit ontwerpbesluit is niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten. Dit besluit bevat met name een aanscherping van de reeds bestaande energieprestatiecoëfficiënt, er is op dit terrein dan ook geen sprake van nieuwe of extra administratieve lasten. De overige onderdelen van dit besluit betreffen correcties van enkele onvolkomenheden. Ook hier geldt dat deze onderwerpen geen effect hebben op de administratieve lasten.
De invoering van deze wijzigingen van het Bouwbesluit 2003 zal vooraf worden gegaan door voorlichtingsactiviteiten. Ook zal een doorlopende tekst van het Bouwbesluit 2003, waarin deze wijzigingen zijn verwerkt, alsmede een integrale versie van de toelichting via www.vrom.nl. beschikbaar zijn.
Verder is op internet de lijst meest gestelde vragen met antwoorden van de helpdesk bouwregelgeving beschikbaar.
II Artikelsgewijze toelichting
Met de wijzigingen in de onderdelen A en E wordt het Bouwbesluit 2003 aangepast aan de wijziging van de Wet luchtvaart (Stb. 2002, 374). Kern van die wijziging is dat de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol onder de Wet luchtvaart valt. Voor de omgeving van Schiphol zijn kaarten ontwikkeld met een zonering door middel van geluidscontouren. Deze moeten in acht worden genomen bij de bepaling van de karakteristieke geluidwering van nieuw te bouwen bijzonder geluidsgevoelige gebouwen. Alhoewel de Regeling geluidwerende voorzieningen 1997 (RGV '97) is ontwikkeld voor de na-isolatie van bestaande bijzonder geluidsgevoelige gebouwen, biedt de Wet luchtvaart de mogelijkheid om deze regeling ook voor nieuw te bouwen bijzonder geluidsgevoelige gebouwen toe te passen. Daartoe bevat de RGV ’97 de betreffende geluidskaarten rondom de luchthaven Schiphol. Voor alle andere luchthavens blijft de Luchtvaartwet van kracht.
In tabel 2.145.2, vluchten binnen een rookcompartiment en een subbrandcompartiment, nieuwbouw, zoals gewijzigd in Staatsblad 2005, 1 is voor wat betreft de aansturing van artikel 2.147, tweede lid, ten onrechte een onderscheid ontstaan tussen de gebruiksfuncties 1d en 1e (woonfunctie in een woongebouw met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 500 m2 respectievelijk meer dan 500 m2). Omdat dit onderscheid niet nodig is, zijn in de tabel de functies 1d en 1e nu samengevoegd.
Verder ontbrak in de tabel bij functie 2b, de bijeenkomstfunctie voor kinderopvang voor kinderen jonger dan 4 jaar, de 24 uursopvang. Dit is gecorrigeerd.
In tabel 2.150, vluchten binnen een rookcompartiment en een subbrandcompartiment, bestaande bouw, is de grenswaarde voor functie 1a (woonfunctie gelegen in een woongebouw) gewijzigd in 800 m2. Deze waarde is daarmee in overeenstemming gebracht met de bij nieuwbouw geldende grenswaarde (artikel 2.148, tweede lid).
In tabel 2.153 is de aansturing van artikel 2.156, vierde lid, gewijzigd. Voortaan geldt dit artikel voor bijna alle gebruiksfuncties.
In de bij Staatsblad 2005, 1 vanwege de invoering van de gebruiksfunctie voor kinderopvang gewijzigde tabel was dit vierde lid ten onrechte slechts voor de «andere woonfunctie» aangestuurd. De aansturing is na inwerkingtreding van de onderhavige wijziging weer zoals deze was (het voorschrift stond toen nog in artikel 2.156, eerste lid).
In een incidenteel geval is het niet uit te sluiten dat voor de inwerkingtreding van dit besluit het nodig is bij de aanvraag van een bouwvergunning op deze wijziging te anticiperen.
Voorts is in de tabel artikel 2.156, elfde lid, voortaan ook voor de functie bouwwerk geen gebouw zijnde aangestuurd.
Deze wijziging van artikel 4.21 is een verdere correctie op de wijziging van dit artikel in Staatsblad 2005, 1. Met het opnemen van het percentage van 55% van de gebruiksoppervlakte wordt beter recht gedaan aan de situatie dat het niet nodig is een verblijfsgebied te realiseren in een zogenoemd voorzieningen- sanitair- of toiletgebouwtje op een woonwagenstandplaats, een camping of een sportterrein. Hiermee is het ook mogelijk om naast de toilet-, bad- of meterruimten in hetzelfde gebouwtje ook bijvoorbeeld een verkeersruimte of bezemkast te realiseren.
In tabel 4.40 is het vierde lid van artikel 4.41 ook voor kinderopvang aangestuurd.
Hiermee is zeker gesteld dat het voor kinderopvang in een bestaand gebouw niet nodig is meer toiletruimten te realiseren dan voor kinderopvang in een nieuw te bouwen gebouw. De eisen zijn daarmee tevens in overeenstemming gebracht met die voor een bestaande onderwijsfunctie.
In tabel 5.11 is de grenswaarde voor de energieprestatiecoëfficiënt voor de woonfunctie aangescherpt. De in het algemeen deel van deze toelichting genoemde aankondiging van deze aanscherping heeft sedert 2003 een positief effect op de installatiebranche gehad. Nieuwe technieken zoals warmteterugwinning bij douchewater, verbetering van het opwekkingsrendement voor tapwater alsmede vraaggestuurde ventilatiesystemen krijgen meer aandacht.
Mede door dergelijke ontwikkelingen blijft voor ontwerpers ook bij de onderhavige aanscherping naar 0,8 de keuzevrijheid intact.
Zonder rekening te houden met de op termijn nog te verwachten verdere kostendaling is een kostenneutrale aanscherping van de EPC tot 0,8 mogelijk gebleken voor nagenoeg ieder woningtype. Alleen voor vrijstaande woningen dient bij deze EPC-waarde rekening te worden gehouden met geringe jaarlijkse meerkosten van ca. 0,5% vergeleken met de reguliere jaarlijkse woonlasten bij een EPC van 1,0.
Nieuwe ontwikkelingen op ventilatiegebied leiden er toe dat in veel gevallen gekozen kan worden of voor gebalanceerde ventilatie met warmteterugwinning of voor vraaggestuurde ventilatie via gevelroosters met mechanische afzuiging. De hoogte van de EPC-waarde leidt niet tot een doorslaggevende voorkeur voor een van beide ventilatiesystemen. Op basis hiervan bestaat ook bij een EPC-waarde van 0,8 de mogelijkheid om een goed binnenmilieu te realiseren, zolang ontwerp, uitvoering en onderhoud adequaat zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de ontwerper/bouwer om een deugdelijk systeem te realiseren zodat de gezondheid van de gebruiker gewaarborgd is. De brancheorganisaties hebben inmiddels richtlijnen ontwikkeld voor de toepassing van energiebesparende technieken. Met de toepassing van deze richtlijnen is gewaarborgd dat in het ontwerp- en bouwproces adequate ventilatiesystemen worden gerealiseerd. Ook zullen gebruikers worden geïnformeerd over het belang van een juist gebruik van de gekozen ventilatiesystemen.
Het streven is erop gericht dat dit besluit tot hernieuwde vaststelling van de eerdere wijziging van het Bouwbesluit 2003 en een enkele wijziging als gevolg van de wijziging van de Wet luchtvaart op zo kort mogelijke termijn in werking treedt.
Hierbij wordt rekening gehouden met het voorschrift van artikel 2, achtste lid, van de Woningwet dat het besluit eerst twee maanden na publicatie in het Staatsblad in werking kan treden.
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
S. M. Dekker
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2006-257.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.